printlogo


کد خبر: 213894تاریخ: 1398/9/24 00:00
همه مدارس استان تهران جز فیروزکوه، دماوند و پردیس به علت آلودگی هوا امروز تعطیل است
پایتخت غرق در دود و آلودگی

گروه اجتماعی: آلودگی هوا باز هم تهران را فرا گرفت تا جایی که افق دید برای شهروندان کم شده است. مسؤولان تنها راه چاره در مواجهه با معضل را تشکیل جلسه اضطرار می‌دانند که خروجی این جلسات هم تاکنون جز تعطیلی مدارس چیز دیگری نبوده است.  دیروز هم در پی تشدید آلودگی هوا این اتفاق تکرار و جلسه‌ کمیته اضطرار تشکیل شد و نمایندگان دستگاه‌های حاضر در این جلسه تصمیم گرفتند همه مدارس استان تهران جز فیروزکوه، دماوند و پردیس روز یکشنبه (امروز) تعطیل شود. به گزارش «وطن‌امروز» روزهای خاکستری تهران در پی آلودگی مستمر هوا گویا پایانی ندارد و در این بین فقط به لطف باد و باران، چند روز هوای پایتخت سالم بوده است. از سویی پاسخ مدیران شهری به مردم درباره علت کم‌توجهی به معضل آلودگی هوای تهران این است که شهرداری به تنهایی مسؤول نیست و 18 ارگان، نهاد، دستگاه و... در این موضوع سهیم هستند. این پاسخ بی‌منطق از سوی مدیران شهری نشان از ناکارآمدی‌ و ناتوانی‌ آنها در رفع مشکل آلودگی هوای تهران دارد. شهردار تهران برای رفع آلودگی هوا به باد پناه می‌برد و پاسخ معاون امور عمرانی استانداری تهران هم به پرسش‌ها درباره بازگشت آلودگی هوا به پایتخت این است: «با توجه به افزایش آلودگی هوا توصیه می‌شود دانش‌آموزان و سالمندان در فضای باز فعالیت ورزشی نداشته باشند». محمد تقی‌زاده می‌گوید: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تا روز دوشنبه شاهد پایداری هوا و افزایش آلاینده‌ها در تهران خواهیم بود.  به هر حال توصیه می‌شود ‌دانش‌آموزان و سالمندان تا دوشنبه فعالیت بدنی و ورزشی در فضای باز نداشته باشند.
 
* تأثیر طرح‌های کاهش و ترافیک در کنترل آلودگی هوا فقط ۷ درصد!
با آنکه نفس تهرانی‌ها در پی آلودگی هوا به شماره افتاده اما رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران  می‌گوید: در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا گزارشی از اقدامات نهادهای مختلف و همچنین مطالعه دانشگاه تهران ارائه شد که نشان می‌داد طرح کاهش آلودگی هوا و ترافیک توانسته حدود ۶ الی ۷ درصد آلودگی هوا را کاهش دهد. زهرا صدراعظم نوری درباره نتیجه مطالعات انجام شده درباره تأثیر اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران در کاهش آلودگی هوا، می‌گوید: طرح ترافیک و محدوده کاهش آلودگی هوا با هدف مدیریت تقاضای سفر و برقراری عدالت بین شهروندان مورد تصویب قرار گرفت و در حال اجراست. بر این اساس با اجرای این طرح، سفر شهروندان مدیریت می‌شود به این معنا که فردی که ضرورتی برای حضور در پیک ترافیک ندارد، می‌تواند در زمان‌های غیرپیک وارد محدوده شود که این امر کمک می‌کند این دسته از شهروندان هزینه کمتری پرداخت کنند و ترافیک نیز کاهش یابد که به تبع آن آلودگی هوا نیز کمتر خواهد شد. در همین ارتباط از کمیته ملی کاهش آلودگی هوا خواستیم میزان آلایندگی منابع متحرک را مورد بررسی قرار دهد و منابع ثابت آلودگی نیز مورد توجه قرار گیرد تا بر این اساس به منابعی که تولید آلودگی دارند اخطار داده یا کمک شود منبع آلوده‌کننده خود را رفع کنند. وی معتقد است: به عنوان مثال کارخانه سیمان تهران از جمله منابع ثابت آلوده‌کننده است که در آلودگی هوا موثر است اما سال‌هاست این کارخانه فعالیت دارد و انتظارمان این است که به خارج از محدوده بزرگ شهر تهران منتقل شود. طبق گزارش مطالعات دانشگاه تهران، 25 درصد آلودگی ذرات کمتر از 5/2 میکرون از طریق سایش لنت، لاستیک و آسفالت است و این موضوع نکته‌ای است که کمتر به آن توجه شده است. نوری به فارس گفته است: 5/4 درصد  آلودگی، ناشی از اگزوز خودروهای سواری است و چندین برابر آن از سایش قطعات اشاره شده در وسایل سواری است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت باید میزان تردد خودروها کاهش یابد. 
 
* «آلودگی هوا» ششمین عامل مرگ و میر در دنیا
آلودگی هوا علاوه بر ایجاد بیماری‌های تنفسی برای شهروندان، آمار رجوع بیماران قلبی و تنفسی را به مراکز درمانی افزایش می‌دهد به طوری که معاون وزیر بهداشت، آلودگی هوا را ششمین عامل مرگ‌ومیر و دومین علت مرگ در بیماری‌های غیرواگیر دنیا اعلام می‌کند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آلودگی هوا را ششمین عامل مرگ و میر و دومین علت مرگ در بیماری‌های غیرواگیر در دنیا اعلام کرده و می‌گوید: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون انسان بر اثر آلودگی هوا در دنیا می‌میرند که این امر نشان‌دهنده وسعت درگیری کشورها با این موضوع و اهمیت توجه به آن‌ است‌. نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی از تاثیر آلودگی هوا بر کودکان به عنوان آینده‌سازان و مولدان جامعه فرداست. از طرفی عوارض کاهش وزن نوزادان، کاهش وزن زمان تولد، بیش‌فعالی، اوتیسم، کاهش رشد مغزی، عفونت دستگاه تحتانی تنفس، آسم و سرطان خون در کودکان بر اثر آلودگی ثابت شده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ سالانه ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال ناشی از آلودگی هوا در جهان، می‌گوید: ۳۶ درصد علت مرگ‌ها‌ مرتبط با مشکلات ریوی، ۳۴ درصد سکته‌های مغزی و ۲۵ درصد سکته‌های قلبی در افراد ناشی از آلودگی هواست. رئیسی افزود: آلودگی هوا بیماری‌های زیاد و بار بیماری‌های گسترده‌ای به کشورها تحمیل می‌کند، لذا این مسأله نیازمند توجه ویژه است.
 
* مدیریت کلانشهرها نیاز به بازنگری جدی دارد
در حقیقت کارآمدی مدیریت شهری در رفع آلودگی هوا باید حرف اول را بزند، این در حالی است که اکنون مدیران شهری در حل این مشکل ناتوانند. معاون عمرانی وزیر کشور در این باره می‌گوید: مدیریت کلانشهرها در کشور نیاز به بازنگری جدی دارد. مهدی جمالی‌نژاد در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری  و روستایی گفت: به‌رغم برخورداری از دارایی‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور اما امروز در بسیاری از موضوعات دست به گریبان مشکلات هستیم و باید بپرسیم چرا امروز آلودگی‌ها بیشتر شده است؟ چرا امروز درگیر آلودگی خاک هستیم و این نوع آلودگی هم به انواع آلودگی‌ها اضافه شده است؟ جمالی‌نژاد گفت: چرا حس تعلق شهروندان به شهرها و روستاها کم شده است؟ چرا امروز برخلاف این همه پتانسیل هنوز عملکردها آنگونه که باید بازدهی ندارد؟ وی خاطرنشان کرد: من هفته‌ای نیست که با اعضای شوراها در ارتباط نباشم اما چرا هنوز در دیدارها و ملاقات‌ها آن کارکردی که باید را از شوراها ببینیم نمی‌بینیم؟ جمالی‌نژاد گفت: نقد جدی ما این است که امروز نیاز به یک بازاندیشی در حوزه‌های کاری‌مان داریم و باید بار دیگر شهرها را مرور کرده و اقدامات‌مان را هم مرور کنیم. معاون وزیر کشور تصریح کرد: استدعای من این است که در حوزه مدیریت شهری، انسان‌های عاشق و جوانان مشتاق را درگیر کنید برای ساخت از نوی شهرها.

Page Generated in 0/0055 sec