printlogo


کد خبر: 213921تاریخ: 1398/9/25 00:00
دور دنیا

تحرکات نظامی امارات در جنوب یمن
وبگاه «الخبر‌الیمنی» گزارش داد بیش از ۴۰ خودروی زرهی اماراتی به‌علاوه ده‌ها تیپ نظامی و نفربر وارد اردوگاه «بلحاف» شده‌اند؛ اردوگاهی که در شهر «الروضه» استان «شبوه» در جنوب یمن قرار دارد و نیروهای اماراتی در آن مستقر هستند. منابع محلی در همین زمینه اعلام کردند انتقال تجهیزات نظامی پیش‌تر از فرودگاه «الریان» در شهر «المکلا» مرکز استان «حضرالموت» به سمت شبوه آغاز شده بود. «عادل الحسنی» یکی از مقامات جنبش مقاومت جنوب یمن اعلام کرد استان «شبوه» این کشور که در کنترل نیروهای صنعا نیست، به دلیل ثروت هنگفت آن به میدان درگیری میان عربستان و امارات مبدل شده است.
***
پیشنهاد اتحادیه‌ کارگری فرانسه برای توقف اعتصاب‌ها در کریسمس
اتحادیه «کنفدراسیون دموکراتیک کار» فرانسه (CFDT) با نزدیک شدن کریسمس، خواستار توقف اعتصاب‌ها شد اما در ادامه خواستار ادامه اعتصاب‌ها از ماه ژانویه 2020 (دی‌ماه) در صورتی شد که دولت از طرح خود درباره تغییرات نظام بازنشستگی صرف‌نظر نکند.
بنا به گزارش شبکه «فرانس 24»، دولت فرانسه در طرح جدید خود برای تغییرات در قوانین بازنشستگی پیشنهاد داده است افراد برای آنکه به‌طور کامل از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند، در مقایسه با قوانین فعلی، 2 سال بیشتر کار کنند. مکرون همچنین در صدد است در قانون جدید حقوق ماهانه کارگران بازنشسته را کاهش دهد. مردم فرانسه در اعتراض به این تصمیم از هفته گذشته دست به اعتصاب زدند. 
***
تداوم گفت‌وگوها بین کردها و دولت سوریه
گفت‌و‌گوها میان شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و دمشق بر سر ادغام این نیروها در ارتش کماکان ادامه دارد. به گزارش وبگاه خبری معارض «شام»، دیدارهایی میان نیروهای دموکراتیک و نظام سوریه در جریان است که هدف از آن، ادغام نیروهای «قسد» در ارتش سوریه و مذاکره بر سر مناطق تحت سیطره نیروهای دموکراتیک است.
***
عربستان در باب المندب پایگاه می‌سازد
یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد عربستان سعودی ده‌ها نظامی به جزیره «زقر» در دریای سرخ واقع در سواحل یمن و اریتره در نزدیکی «باب‌المندب» اعزام و ساخت یک پایگاه نظامی را آغاز کرده است. این منبع که خواست نامش فاش نشود به روزنامه «عربی ۲۱» گفت زقر بزرگ‌ترین جزیره مجمع‌الجزایر «حنیش» در جنوب دریای سرخ است و ریاض حضور نظامی خود را در این جزیره تقویت کرده است. وی تأکید کرد بیش از 50 نظامی سعودی در حال حاضر در این جزیره راهبردی حضور دارند؛ جزیره‌ای که پیش‌تر نیروهای محلی که امارات آن را سازماندهی کرده بود، بر آن مسلط بودند.
***
آغاز برنامه آمریکا برای خروج 4000 نظامی از افغانستان در هفته آینده
یک رسانه آمریکایی از قصد دولت دونالد ترامپ برای اعلام خروج 4 هزار نظامی این کشور از افغانستان طی هفته آینده خبر داد. شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد دولت آمریکا با توجه به از سرگیری مذاکرات خود با گروه طالبان در نظر دارد طی هفته آینده ۴ هزار نظامی خود را از افغانستان خارج کند اما همچنان  ۸ تا ۹ هزار نظامی را در این کشور نگه‌ دارد. مقام‌های آمریکایی به این رسانه خبر داده‌اند قرار است خروج ۴۰۰۰ نظامی آمریکایی ظرف چند ماه آینده و به‌ صورت مرحله‌ای انجام شود.
***
افتتاح مقر فرماندهی مشترک نیروهای ترکیه و قطر در دوحه
مقر فرماندهی مشترک نیروهای ارتش ترکیه و قطر در دوحه افتتاح شد.
شبکه ماهواره‌ای تی‌آرتی ترکیه اعلام کرد در مراسم افتتاح این مقر مشترک، مسؤولان ارشد 2 کشور از جمله «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «خالد بن محمد العطیه» همتای قطری او به همراه «یاشار گولر» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و «غانم بن شاهین القانع» همتای قطری‌اش حضور داشتند. پیش از افتتاح این مقر مشترک، وزیر دفاع قطر از هیات نظامی ترکیه استقبال کرده و مراسم استقبال نظامی در این پایگاه برگزار شد. پس از آن آکار، گولر و العطیه مقر فرماندهی مشترک را افتتاح کردند و آکار در سالن اجتماعات به همین مناسبت سخنرانی داشته و تاکید کرد: «ترکیه همواره ثابت کرده دوست زمان سختی‌هاست». همچنین در جریان دیدار وزرای دفاع ترکیه و قطر یک پروتکل همکاری در پایان مراسم به امضا رسید و 2 وزیر مذاکرات دوجانبه‌ای را با حضور روسای ستادهای ارتش 2 کشور داشتند.
***
اعتراض ساردین‌ها علیه سالوینی
ده‌ها هزار نفر از مردم ایتالیا به تظاهراتی در مرکز شهر رم پیوستند که از سوی جنبش مردم‌نهادی به نام «ساردین‌ها» سازمان‌دهی شده بود. «ساردین‌ها» تنها یک ماه پیش و زمانی شکل گرفت که «ماتیا سانتوری» شهروند ۳۲ ساله و 3 تن از دوستانش مردم را به اعتراض علیه حزب «لیگ» به رهبری «ماتئو سالوینی» معاون نخست‌وزیر ایتالیا دعوت کردند. 
دانشجویان، بازنشستگان و خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان در رم به خیابان‌ها آمدند و برخی از آنان تصاویری از ماهی ساردین را در دست داشتند و سرودی با مضمون مقاومت می‌خواندند.

Page Generated in 0/0149 sec