printlogo


کد خبر: 213922تاریخ: 1398/9/25 00:00
پس از ماه‌ها آشوب و اعتراض، امروز برگزار می‌شود
جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر جدید

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر این کشور در حالی امروز برگزار خواهد شد که نظم و امنیت در بیروت و طرابلس به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و در تازه‌ترین مورد آن شاهد درگیری‌هایی در میادین منتهی به پارلمان این کشور در بیروت بوده‌ایم. در پی این درگیری‌ها، نیروهای امنیتی و ارتش از صبح دیروز حضورشان را در مرکز بیروت تشدید کرده و نیروهای دفاع مدنی نیز در منطقه حضور یافته‌اند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند. در مقابل معترضان در مرکز بیروت با تجمع  در میادین و دعوت از فعالان در شبکه‌های اجتماعی سعی در گسترده کردن اعتراضات داشتند. 
به گزارش المنار، صبح دیروز همچنین خبرگزاری ملی لبنان در خبری مدعی شد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حریم هوایی لبنان را نقض کرده‌اند. در کنار این، حملات مشکوکی از سوی گروه‌های ناشناس به دفاتر «حزب المستقبل» به رهبری سعدالحریری و «جریان آزاد ملی» به رهبریت جبران باسیل انجام شد.  بر اساس اخبار رسیده، افراد ناشناس با حمله به دفتر حزب مسیحی «جریان آزاد ملی» به رهبری «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در شهرک الجومه منطقه «عکار» در شمال این کشور در آن را شکستند و سپس این دفتر را آتش زدند.
همچنین شماری از افراد ناشناس روز یکشنبه با بمب‌های دست‌ساز (کوکتل مولوتف) به دفتر حزب سنی «المستقبل» به رهبری «سعد حریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان در شهرک «خریبه الجندی» منطقه عکار حمله کردند و آن را نیز آتش زدند.
«ریا الحسن» وزیر کشور لبنان در واکنش به این درگیری‌ها و حملات به فرماندهی نیروهای نظامی و امنیتی این کشور دستور داد تحقیق فوری برای شناسایی عوامل اصلی اغتشاشات بیروت را آغاز کند.
شیخ محمد یزبک، رئیس هیأت شرعی حزب‌الله لبنان نیز در سخنانی به مناسبت هفتمین روز شهادت «نزار المسمار» که در هرمل به شهادت رسید، گفت: مقاومت تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و سختی‌ها انجام می‌دهد و از همه گروه‌ها می‌خواهیم دست به دست هم داده و کمیته‌هایی برای پشت سر گذاشتن بحران لبنان تشکیل دهیم.
وی افزود: وقت آن رسیده همه لبنان برای جلوگیری از توطئه‌ها و تهدیدها و رد کردن وعده‌های توخالی آمریکا دست به دست هم دهند، زیرا آمریکا ما را میان یک قرص نان و عقب‌نشینی از کرامت، اصول و مبانی و خون شهدای خود مخیر ساخته است. اتحادیه عرب هم از تمام طرف‌های لبنانی خواسته‌ است با پرهیز از خشونت، حفظ و برقراری ثبات و صلح داخلی لبنان و همچنین ممانعت از هر آنچه منافع ملی را تهدید کند، زمینه را برای اجرای روندهای قانونی فراهم کنند.  این اتحادیه همچنین اعلام کرده سرعت بخشیدن به روند تشکیل دولت در کاهش میزان تنش در لبنان و آغاز اقداماتی که مسیر را به روی حل بحران اقتصادی این کشور باز می‌کند، سهم بسزایی دارد. جلسه پارلمان لبنان در شرایطی قرار است امروز برگزار ‌شود که پس از استعفای حریری، سمیر خطیب و محمد الصفدی، 2 نفر از مقامات سیاسی سابق لبنان به عنوان کاندیدای نخست‌وزیری از سوی حریری معرفی شدند اما هر بار و در آستانه رأی‌گیری در پارلمان تحت فشار حامیان حریری از قبول این سمت انصراف دادند. جبران باسیل، وزیر خارجه و رهبر حزب «جریان آزاد ملی» لبنان که از منتقدان جدی حریری است، در مصاحبه با شبکه «الجزیره» درباره دولت آتی کشورش اظهار کرد: لبنان نیازمند حکومتی است که از افراد متخصص تشکیل شده باشد و بتواند اصلاحات اقتصادی را انجام دهد. وی افزود: مشکلی با اینکه در خارج دولت باقی بمانیم، نداریم و به عنوان اپوزیسیون سازنده به لبنان خدمت خواهیم کرد. جبران باسیل در ادامه موفقیت هر دولتی به نخست‌وزیری سعد حریری را به دلیل تداوم سیاست‌های اقتصادی مبتنی بر دریافت وام (از نهادهای بین‌المللی)، افزایش نرخ سود بانکی و بدهی عمومی بعید دانست. این مقام لبنانی ادامه داد: چنین سیاستی تنها به طبقه ثروتمند و بانک‌ها سود رسانده اما اقتصاد لبنان را نابود کرده است و ما سال‌هاست با آن مخالف هستیم و به این مخالفت ادامه هم می‌دهیم.

Page Generated in 0/0070 sec