printlogo


کد خبر: 213949تاریخ: 1398/9/25 00:00
مدارس و دانشگاه‌های تهران امروز تعطیل است؛ چرا مسؤولان شهری و دولتی نمی‌توانند بر آلودگی هوا غلبه کنند؟
همچنان تعطیل

گروه اجتماعی: تعطیل... دم‌دست‌ترین راهکار مسؤولان شهری و دولتی برای مقابله با آلودگی هوا تعطیلی مدارس است و معلوم نیست برنامه‌های پرسروصدای کاهش آلودگی هوا چه موقع آسمان کلانشهرها را پاک کند.
به گزارش «وطن‌امروز»، هوای تهران دیروز آنقدر آلوده بود که شهروندان ساختمان‌های با فاصله 300 متری را به سختی می‌دیدند و مسؤولان اعلام کردند هوا برای همه گروه‌های سنی ناسالم است اما طبق معمول کمیته اضطرار فقط مدارس را تعطیل کرد؛ این بدان معناست که سلامتی سایر شهروندان تهرانی اهمیت چندانی ندارد و باید مردم در غبار و دود رفت و آمد کنند.
دیروز دوباره کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و همه مدارس و مراکز آموزش عالی استان تهران را در روز دوشنبه (امروز) تعطیل اعلام کرد؛ البته جز دماوند و فیروزکوه.
محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استاندار تهران گفت: براساس تصمیم گرفته شده همه مدارس استان تهران در همه مقاطع تحصیلی جز شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند (به استثنای شهر رودهن) فردا(دوشنبه) تعطیل است. این در حالی است که قرار است باز هم طرح زوج و فرد از در منازل به اجرا در بیاید. فعالیت تمام معادن شن و ماسه نیز متوقف و تردد کامیون‌ها نیز در سطح شهر همچنان ممنوع است. همچنین قیمت مترو و اتوبوس امروز دوشنبه 25 آذرماه نیم‌بهاست.
 
* مراجعه ۱۵۴۱ نفر به مراکز اورژانس در یک روز
بیماران تنفسی و قلبی در روزهای آلوده تهران بدترین لحظات را سپری می‌کنند و در این زمان تماس با اورژانس برای بیماران قلبی و تنفسی افزایش می‌یابد.
مجتبی خالدی،‌ سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این‌باره به «وطن‌امروز» گفت: طی 24 ساعت گذشته با افزایش آلودگی هوا 1541 نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند. در استان‌های البرز، تهران و مرکزی شاهد بیشترین مراجعه‌کنندگان به مراکز اورژانس بوده‌ایم و به طور کلی 1541 نفر طی 24 ساعت گذشته به مراکز اورژانس مراجعه کردند. وی با بیان اینکه از این تعداد 570 نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی و 971 نفر به دلیل بیماری‌های قلبی به این مراکز مراجعه کرده‌اند، ‌گفت: استان تهران با 1051 مراجعه در صدر آمار قرار دارد. سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: استان‌های اصفهان، البرز و مرکزی در رده‌های بعدی مراجعات بیماران قلبی و تنفسی قرار گرفته‌اند. خالدی تاکید کرد: به هموطنان بویژه گروه‌های حساس توصیه می‌شود در صورت امکان از تردد غیرضرور خودداری کرده و در صورت تردد و حضور در اماکن عمومی نیز از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.
 
* پایتخت از ابتدای سال 52 روز هوای آلوده داشته است
دیروز شاخص کیفیت هوا روی عدد 158 قرار گرفت تا هوای پایتخت همچنان ناسالم بماند. همچنین تهران از ابتدای سال 52 روز هوای آلوده داشته است. تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 192 هوای سالم، 50 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 2 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که پایتخت در مدت مشابه سال گذشته 15‌روز هوای پاک، 215 روز هوای سالم و 39 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته است.
 
* هشدار درباره انتشار ذرات معلق از کارخانه سیمان تهران
جز خودروها، کارخانجات شن و ماسه در استان تهران بزرگ‌ترین آلوده‌کنندگان هوا محسوب می‌شوند. عضو شورای شهر تهران نسبت به انتشار ذرات معلق از کارخانه سیمان تهران هشدار داد و گفت: شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید نسبت به رفع این آلودگی‌ها اقدام کنند. صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در تذکری که در یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران بیان داشت، اظهار کرد: از اینکه شهرداری تهران مدیر پاکدست و متخصصی به نام محسن پورسیدآقایی را از دست داده متأسفم، چرا که به‌رغم اینکه از خدمات ایشان در جامعه علمی برخورداریم ولی شهر تهران از وجود چنین مدیری محروم شده است. وی درباره آلودگی هوا در پایتخت گفت: فعالیت کارخانه سیمان تهران ادامه دارد در حالی که بر اساس برخی آمارهای موجود آلودگی‌ای که این کارخانه ایجاد می‌کند به سلامت شهروندان بویژه در منطقه 20 و محیط زیست آسیب می‌رساند. عضو شورای شهر تهران بیان داشت: سالانه تعداد زیادی جان خود را در آلودگی هوا از دست می‌دهند و آلودگی در حال حاضر هیچ مرزی را در جهان به رسمیت نمی‌شناسد که برای مبارزه با این پدیده دستگاه‌ها باید بر اساس قوانین به وظایف خود عمل کنند. نوری ادامه داد: در حال حاضر به دلیل جزیره‌ای بودن دستگاه‌ها در حوزه آلودگی هوا اقدام مؤثری انجام نمی‌شود که باید جهت رفع این مسأله اقدام شود. وی گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام شده انتشار ذرات معلق از صنایع آلاینده‌ای که تعطیل نشده همچون کارخانه سیمان تهران انجام می‌گیرد و باید هر چه سریع‌تر با تعطیلی این کارخانه‌ها میزان ‌آلایندگی را کاست تا جان شهروندان در مخاطره نباشد.
 
* مرگ سالانه ۶۰۰ هزار کودک زیر 5 سال به دلیل آلودگی هوا!
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه آلودگی هوا ششمین علت مرگ در دنیاست، گفت: اوتیسم، بیش‌فعالی، آسم و سرطان خون از اثرات آلودگی هوا بر کودکان است؛ سالانه ۶۰۰ هزار کودک زیر 5 سال به دلیل آلودگی هوا می‌میرند. علیرضا رئیسی با بیان اینکه آلودگی هوا ششمین عامل مر‌گ و میر و دومین علت مرگ در بیماری‌های غیرواگیر است، اظهار کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه 7 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در دنیا می‌میرند که این امر نشان‌دهنده وسعت درگیری کشورها با این موضوع و اهمیت توجه به آن است‌. وی افزود: نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی نسبت به اثر آلودگی هوا بر کودکان به عنوان آینده‌سازان و مولدان جامعه فرداست. رئیسی درباره عوارض آلودگی هوا بر سلامت کودکان تصریح کرد: کاهش وزن نوزادی، کاهش وزن در زمان تولد، بیش‌فعالی، اوتیسم، کاهش رشد مغزی، عفونت دستگاه تحتانی تنفسی، آسم و سرطان خون بر اثر آلودگی هوا در کودکان ثابت شده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ سالانه 600 هزار کودک زیر 5 سال به دلیل آلودگی هوا در جهان متذکر شد: 36 درصد علت مرگ‌های مرتبط با ریه، 34 درصد سکته‌های مغزی و 25 درصد سکته‌های قلبی در افراد، ناشی از آلودگی هواست. وی افزود: آلودگی هوا هزینه‌های بسیار ناشی از بیماری‌های مختلفی را به کشورها تحمیل می‌کند، بنابراین نیازمند توجه ویژه است.

Page Generated in 0/0267 sec