printlogo


کد خبر: 213955تاریخ: 1398/9/25 00:00
پاسخ زنگنه به سؤالی درباره «برنامه دولت برای افزایش قیمت گازوئیل»: فعلا برنامه‌ای نداریم!
آماده‌باش برای گران نشدن گازوئیل

گروه اقتصادی: بیژن زنگنه دوباره اظهارات ابهام‌برانگیزی درباره سرنوشت قیمت یکی از حامل‌های انرژی داشت. وزیر نفت که چندی پیش هرگونه برنامه برای افزایش قیمت بنزین را رد کرده و ماه گذشته درست چند روز مانده به گرانی بنزین، سهمیه‌بندی را هم تکذیب کرده بود، حالا در جلسه امضای تفاهمنامه تامین مالی طرح توسعه خودروهای دوگانه‌سوز، درباره افزایش قیمت گازوئیل گفته است «فعلاً برنامه‌ای برای گرانی گازوئیل نداریم». 
به گزارش «وطن امروز»، وزیر نفت در مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی طرح توسعه خودروهای دوگانه‌سوز، درباره ناوگان مشمول این طرح گفت: این طرح فقط برای خودروهای عمومی است اما با توافقی که وزارت نفت با سازمان استاندارد انجام داده، راه را برای کسانی که می‌خواهند خودروهای‌شان را با هزینه خودشان گازسوز کنند بازکرده‌ایم. بیژن زنگنه با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد، افزود: هم‌اکنون حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب گاز تحویل مصرف‌کننده می‌شود که این جایگاه‌ها توان افزایش حداقل تا ۲ برابر این میزان تحویل سوخت را هم دارند، البته اگر لازم باشد جایگاه‌های جدید هم ایجاد می‌کنیم ‌اما به نظر من فعلا لازم نداریم و از همین‌ها می‌توانیم استفاده کنیم.
 
* برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل نداریم
وزیر نفت همچنین درباره اینکه برای قیمت نفت‌گاز (گازوئیل) به استناد مندرجات تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ چه برنامه‌ای دارید، گفت: فعلا برنامه‌ای نداریم. وی با بیان اینکه سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر دارد، قیمت است، تصریح کرد: قاچاق بنزین بر اساس اطلاعاتی که دارم بسیار کم است و قاچاق گازوئیل بیشتر است. زنگنه در حالی نقش سهمیه‌بندی در جلوگیری از قاچاق را انکار می‌کند که حسن روحانی 2 روز پس از اجرای طرح شبانه سهمیه‌بندی و در جلسه یکشنبه 26 آبان هیأت دولت درباره دلایل اجرای این طرح گفته بود: ناچار بودیم یک نوع تعادلی به‌وجود آوریم ضمن اینکه به‌خاطر ارزان بودن بنزین در داخل و سایر حامل‌ها می‌بینیم که قاچاق بسیار شدیدی به سمت کشورهای اطراف ما انجام می‌شود و در واقع سود اصلی ارزان بودن بنزین برای قاچاقچی‌ها بود. همچنین هفته گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس درباره دلایل اجرای طرح سهمیه‌بندی گفته بود: هدف از سهمیه‌بندی بنزین کمک به مردم بویژه طبقات پایین جامعه است. جلوگیری از حجم زیاد قاچاق بنزین و مصرف بالای بنزین در دهک‌های بالای جامعه از اهداف سهمیه‌بندی بنزین بود. عبارت «برنامه‌ای نداریم» از سوی زنگنه درباره افزایش قیمت گازوئیل بویژه با قید «فعلا»، مخاطب را به یاد تکذیب وی از اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین چند روز پیش از اجرای آن می‌اندازد. 
 
* پالایشگاه گران تمام می‌شود
زنگنه با بیان اینکه راه‌حل مسأله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست‌وجو کرد، گفت: ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت‌خام حداقل ۲۰‌هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود، یعنی با فرض یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، ۶ میلیارد دلار باید هزینه شود که 4 تا 5 سال نیز زمان می‌برد و تنها ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود. این اظهارات زنگنه در حالی بیان شد که از قضا موضوع «بی‌توجهی زنگنه به توسعه ظرفیت پالایشی» یکی از محورهای استیضاح وی در مجلس است. این اظهارات زنگنه احتمالا پاسخی به این محور طرح استیضاح نمایندگان مجلس بوده است. وی با بیان اینکه راه‌حل مسأله مصرف بنزین را باید در تولید خودرو جست‌وجو کرد، ادامه داد: بخشی مربوط به ساخت کارخانه‌ای خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پایین آید و بخش دیگر هم همین کار است که برای CNG انجام شده است. وزیر نفت با اشاره به اینکه سوخت ملی ما CNG است، زیرا گاز فراوان داریم و همه جا شبکه‌های گاز ایجاد شده است، گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت آن مستقیما در خانه‌های‌شان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کشوری هم نیست که به تعداد ما خودروی گازسوز داشته باشد. زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون به‌طور کامل به فناوری ایستگاه‌های CNG دست یافته‌ایم و ایستگاه‌ها کاملا ایرانی هستند، افزود: با توجه به اینکه گاز در سراسر کشور وجود دارد و تمام تجهیزاتی که لازم است در زنجیره CNG مصرف شود ایرانی است، پس باید هرچه بیشتر فناوری استفاده از CNG را در کشور بالا ببریم تا سوخت درست‌تر مصرف و استاندارد آن مراعات شود و تعداد خودروهای CNG بیشتری داشته باشیم. این یکی از کارهایی است که می‌تواند فشار مصرف بنزین و حتی نفت‌گاز (گازوئیل) را کاهش دهد. اظهارات زنگنه درباره مدیریت مصرف سوخت و ظرفیت‌های کشور در عرضه سوخت CNG در حالی است که پس از اجرای طرح شبانه دولت برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، آمار عملکرد ضعیف زنگنه در محورهای مختلف مدیریت مصرف سوخت به طور گسترده در رسانه‌ها دست به دست شد. از جمله محورهایی که مورد نقد کارشناسان و رسانه‌ها بود، محورهایی همچون «توسعه زیرساخت‌های CNG»، «تنوع سبد سوخت و امنیت انرژی» و «شاخص شدت انرژی» بوده است. چنانکه طبق آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت، حدود 80 درصد جایگاه‌های CNG در فاصله سال‌های 84 تا 92 ساخته شده است. این در حالی است که بیژن زنگنه با 14 سال مدیریت در رأس وزارت نفت، ساخت تنها 20 درصد از جایگاه‌ها را در کارنامه دارد. از دیگر نکات مهم کارنامه زنگنه، عملکرد ضعیف وی در زمینه «کاهش شاخص شدت مصرف انرژی کشور» بوده است. «شدت مصرف انرژی» شاخصی برای تعیین کارآیی انرژی در سطح اقتصاد ملی هر کشور است که از تقسیم مصرف نهایی انرژی بر تولید ناخالص داخلی به دست می‌آید و نشان می‌دهد که برای تولید مقدار معینی از کالاها و خدمات (بر حسب واحد پول) چه مقدار انرژی به کار رفته است. طبق آخرین آمارها شاخص شدت انرژی در ایران حدود 2/0 است. یعنی برای هزار دلار درآمد ناخالص ملی، رقمی معادل 2/0 تن انواع انرژی مصرف می‌شود. این در حالی است که همین شاخص در کشورهای دیگر کمتر از ایران است. یعنی در بسیاری از نقاط دیگر جهان، همین میزان تولید ناخالص داخلی با صرف مقدار کمتری انرژی ایجاد می‌شود. برای نمونه عدد این شاخص در ترکیه 07/0، ژاپن 1/0، آمریکا 13/0، ونزوئلا 12/0، پاکستان 11/0 و هند 12/0 است.

Page Generated in 0/0066 sec