printlogo


کد خبر: 213957تاریخ: 1398/9/25 00:00
کاهش 94 درصدی صادرات ایران به اروپا

با وجود ادعاهای اتحادیه اروپایی درباره حمایت از برجام و تداوم تعاملات اقتصادی با ایران، در عمل کشورهای اروپایی هیچ برنامه مشخصی ارائه نمی‌دهند و آمار تجارت ایران و اروپا در سال ۲۰۱۹ نیز این موضوع را تایید می‌کند.
به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین آمارهایی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی، صادرات ایران به اروپا در قیاس با مدت مشابه سال قبل حدود ۹۴ درصد کاهش یافته است. در شرایطی که ایران در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، 6/8 میلیارد یورو صادرات به اروپا داشت، این عدد در سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و کاهشی ۹۴‌درصدی را نشان می‌دهد. در واردات نیز آمارها به شکل قابل توجهی کاهش یافته‌ است. 
در این مدت ایران 4/3 میلیارد یورو از اروپا واردات داشته که در قیاس با ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ و واردات 9/6 میلیارد یورویی، کاهشی ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد. 
مهم‌ترین تفاوت رخ داده در گروه صادراتی ایران به اروپا مربوط به گروه کالاهای صنعتی و طبقه‌بندی شده همچون سوخت‌های معدنی است که در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، ۸۹ درصد از کل صادرات ایران به اروپا را تشکیل می‌داده و در سال جاری به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و رومانی اصلی‌ترین اروپایی‌هایی بوده‌اند که در این مدت از ایران کالا وارد کرده‌اند و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸، صادرات ایران به کشورهای دانمارک، استونی، لتونی و بلغارستان افزایش یافته است. در واردات نیز آلمان اصلی‌ترین صادرکننده اروپایی به ایران بوده است و پس از آن ایتالیا، هلند، فرانسه و بلژیک قرار دارند. بیشترین کاهش واردات ایران در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به ترتیب از کشورهای لوکزامبورگ، لتونی، سوئد، فنلاند، اسلواکی و رومانی بوده است.
 

Page Generated in 0/0078 sec