printlogo


کد خبر: 214066تاریخ: 1398/9/28 00:00
گلایه‌های سازنده انیمیشن ایرانی حاضر در اسکار خطاب به وزیر ارشاد:
حمایت از فرهنگ ایرانی فقط یک شعار است!

انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی و نویسندگی اشکان رهگذر، یکی از ۳۲ اثر انیمیشنی است که پیش‌تر بنا بر اعلام رسمی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین انیمیشن اسکار ۲۰۲۰ شناخته شده بود و حالا واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار نیز معرفی شده است.
شرکت Sky Entertainment 7 در کنار استودیوی هورخش، پخش جهانی انیمیشن «آخرین داستان» را برعهده دارند. اما این خبر در شرایطی روز گذشته رسانه‌ای شد که نویسنده و کارگردان این اثر سینمایی با نگارش نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد نسبت به آشفتگی وضعیت اکران آثار سینمایی و بی‌توجهی به این اثر گلایه کرد. اشکان رهگذر در بخش‌هایی از  نامه‌ای که خطاب به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته نسبت به وضعیت اکران این انیمیشن گله کرده و آورده است: «جناب وزیر! حدود 10 سال پیش من جوان 23 ‌ساله‌ای بودم که به‌واسطه دغدغه خانوادگی و ملی که داشتم، تصمیم گرفتم تا اثری آبرومند در رابطه با شاهنامه بسازم  و از همان روزهای اول بذر ناامیدی را در دل ما پاشیدند. آقای وزیر! ولی ما ناامید نشدیم. من و برادرانم و جوانان استودیوی‌مان با همت خودمان این فیلم را ساختیم و برای ساختنش از همه‌چیزمان گذشتیم، من و برادرانم دارایی‌مان را فروختیم و فیلم‌مان را ساختیم.
جناب وزیر! «آخرین داستان» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ است، به این واسطه امسال 2 نماینده از کشورمان در رقابت‌های اسکار حضور دارد و توانسته‌ایم در 32 کشور قرارداد پخش این انیمیشن سینمایی را ببندیم. تأکید می‌کنم که تا به امروز میلیاردها تومان پول دولتی خرج انیمیشن ایرانی شده است ولی تمام دستاوردها و موفقیت‌های پروژه «آخرین داستان» بدون کوچک‌ترین کمک دولتی کسب‌ شده است. متأسفانه طی ماه‌های اخیر مرتکب اشتباهی شدم و آن‌ هم درخواست اکران در ایران بود که امروز بنده را در چنین شرایط منحوسی قرار داده است. تصور من از اکران آن چیزی بود که تا به امروز در سینمای ایران دیده بودم و فکر می‌کردم با توجه به کارنامه درخشان و افتخاراتی که فیلمم به دست آورده است، حداقل شرایط متوسطی برای اکران آن فراهم می‌شود ولی متأسفانه آنچه امروز رخ ‌داده است، حتی شرایطی ضعیف‌تر از اکران فیلم‌های هنر و تجربه است... جناب وزیر! متأسفانه در مافیا‌بازی اکران سینمای ایران خوب نیستم و این کار را هم بلد نیستم. اجازه بدهید اشاره‌کنم که «آخرین داستان» با چنین شرایط نامناسبی که در اکران دارد، هفته پیش در گیشه فروش رتبه ششم را داشته است. پس مخاطب فهیم ایرانی اگر شرایطی باشد که بتواند به دیدن این فیلم بنشیند از آن استقبال می‌کند. سخن کوتاه می‌کنم و از شما درخواست می‌کنم تا برای یک‌بار هم که شده این را نشان دهید که حمایت از فرهنگ ایرانی و تولید ملی فقط یک شعار نیست! باور بفرمایید که مهاجرت برای متخصصان امر انیمیشن تبدیل به اولین و آخرین گزینه شده است».

Page Generated in 0/0070 sec