printlogo


کد خبر: 214073تاریخ: 1398/9/28 00:00
ترامپ: برای من دعا کنید
پلوسی: هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به اعضای این مجلس اعلام کرد اگر مجلس نمایندگان به طرح استیضاح رئیس‌جمهور رای ندهد، در مسؤولیت‌های خود قصور کرده است. این نامه پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ در آستانه برگزاری جلسه رأی‌گیری درباره استیضاحش در مجلس نمایندگان، طی نامه‌ای به پلوسی استیضاح شدنش را «اعلان جنگ علنی علیه دموکراسی در آمریکا» دانست.
ترامپ در نامه 6 صفحه‌ای خود به فرآیند استیضاح تاخت و نانسی پلوسی را محکوم کرد. ترامپ در نامه‌اش ادعا کرد: «از همان ابتدا این استیضاح ساختگی، از اصول فرآیند عادلانه قانونی محروم بوده است». او گفت «از بنیادی‌ترین حق اعطا شده در قانون اساسی، یعنی عرضه شواهد محروم شده است». ترامپ در ادامه با بیان اینکه «باور می‌کنید امروز دموکرات‌های بی‌فایده رادیکال چپ‌گرا من را استیضاح می‌کنند؟» از مردم خواست برای او دعا کنند.
ساعاتی پس از آن، پلوسی به همکاران دموکراتش گفت اگر آنها به استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا رأی ندهند، در انجام وظایف‌شان طبق دستورالعمل کنگره «مرتکب قصور» شده‌اند. او تاکید کرد تحقیق استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا «مشخص کرد دونالد ترامپ از اختیاراتش برای منافع شخصی و منفعت سیاسی سوء‌استفاده کرده است و اینکه او با بیان اینکه فراتر از سطح پاسخگویی، بالاتر از قانون اساسی و بالاتر از مردم آمریکاست، در کار کنگره کارشکنی کرده است». نامه ترامپ به پلوسی در حالی منتشر شد که او بارها در فرآیند تحقیقات استیضاح از حضور و شهادت مقام‌ها و دستیاران کاخ سفید در کمیته‌های مجلس نمایندگان جلوگیری کرد‌ه‌ بود. 
همزمان با این نامه‌نگاری‌ها شهرهای مختلف آمریکا صحنه راهپیمایی‌های مردمی در حمایت از طرح استیضاح ترامپ بود. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی در این باره نوشت: هزاران نفر از مردم آمریکا در حالی در سراسر این کشور دست به راهپیمایی زدند که مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در یک رأی‌گیری تاریخی به استیضاح شدن یا نشدن دونالد ترامپ، بابت سوءاستفاده از قدرت و ایجاد مانع در روند بررسی‌های کنگره رأی دهد. این راهپیمایی‌ها در واشنگتن دی‌سی، نیویورک‌سیتی، سنت پال در مینه‌سوتا و فونیکس در ‌آریزونا برگزار شد و معترضان خواستار استیضاح ترامپ بابت تعاملاتش با اوکراین شدند. روی یکی از پلاکارد‌های استفاده شده در راهپیمایی سالت لیک‌سیتی، یوتا نوشته شده بود «هیچ کس فراتر از قانون نیست» و روی یکی دیگر از این پلاکاردها در شیکاگو این عبارت دیده می‌شد که «ما قبلا این مسأله را پشت سر گذاشتیم، آمریکا یک شاه نمی‌خواهد». 
فرآیند استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان از سوی دموکرات‌های کمیته قوانین مجلس نمایندگان آمریکا پس از 10 ساعت بحث کارشناسی به این شکل تدوین شده است که روز چهارشنبه 18 دسامبر از ساعت 14 به وقت گرینویچ به مدت 6 ساعت بحث بین موافقان و مخالفان استیضاح انجام خواهد شد و درنهایت رأی‌گیری بین ساعت 6:30 تا 7:30 بعداز ظهر به وقت واشنگتن (4 صبح به وقت ایران) برگزار خواهد شد. 
بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از سوی سایت RealClearPolitics.com، 9/46 درصد مردم آمریکا می‌گویند ترامپ باید استیضاح شود و از قدرت  کنار برود در حالی که 6/47 درصد دیگر می‌گویند ترامپ را نباید استیضاح کرد. همچنین در همین نظرسنجی مشخص شد ۸۳ درصد دموکرات‌ها از استیضاح حمایت می‌کنند و ۸۸ درصد جمهوری‌خواهان مخالف استیضاح هستند. اگر مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ رای دهد، وی چهارمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده است که در تاریخ این کشور مشمول روند استیضاح می‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec