printlogo


کد خبر: 214074تاریخ: 1398/9/28 00:00
دور دنیا

آزمایش موفقیت‌آمیز سو57
والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در نشستی با وابسته‌های نظامی خارجی در مسکو گفت جنگنده‌های سو۵۷ در سوریه آزمایش شدند و تمام آنها مأموریت‌های محوله را با موفقیت انجام دادند. اواخر سال ۲۰۱۸ وزارت دفاع روسیه برای نخستین‌بار ویدئویی از پرواز این جنگنده‌ها در آسمان سوریه منتشر کرد. سو ۵۷ مدرن‌ترین جنگنده روسیه است که اولین بار سال ۲۰۱۰ به پرواز درآمد و وزارت دفاع این کشور ۷۶ جنگنده از این نوع را سفارش داد.
***
لیبی بخشی از مسؤولیت‌های ترکیه است
یاسین اوکتای، مشاور رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد بر اساس یادداشت‌تفاهم امضا شده میان اردوغان و فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی، این کشور جزو مسؤولیت‌های ترکیه است. وی گفت: دولت توافق ملی لیبی نماینده مشروع ملت این کشور است و مابقی گروه‌ها نماینده لیبی نیستند و کسانی که آنها را به رسمیت می‌شناسند مرتکب جنایت می‌شوند.
***
دومین پهپاد جاسوسی تحویل ناتو شد
مقام‌های ائتلاف ناتو اعلام کردند این ائتلاف نظامی دومین پهپاد جاسوسی آمریکایی مدل «گلوبال هاوک» خود را که بخشی از یک سیستم گسترده‌تر جاسوسی 5 پهپادی است دریافت کرده و قصد دارد تمام 5 پهپاد این سیستم جاسوسی 5/1 میلیارد ‌دلاری خود را تا سال 2022 عملیاتی کند. ناتو اعلام کرده این سیستم از پهپادهای جاسوسی قرار است پیشرفته‌ترین سیستم در نوع خود در جهان باشد و بعد از چند سال تاخیر در عملیاتی شدنش، در نهایت موجب خواهد شد ائتلاف ناتو بتواند به‌صورت 24 ساعته و تقریبا همزمان به تجسس و نظارت بر اراضی و دریاهایی حتی فراتر از مرزهای خود پرداخته و سطح دید بالاتری نسبت به آنچه ماهواره‌ها تامین می‌کنند به دست بیاورد.
***
تداوم اعتصابات در فرانسه
در آستانه تعطیلات کریسمس، تداوم اعتصاب‌ها به تعطیلی بیشتر بخش‌های کشور فرانسه منجر شده است. اعتراضات در فرانسه پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) در واکنش به برنامه دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای تغییر نظام بازنشستگی این کشور آغاز شد و روز سه‌شنبه وارد سیزدهمین روز خود شد که در پی آن هزاران مسافر در سراسر این کشور اروپایی همچنان سرگردان ماندند. از طرف دیگر، بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی فرانسه (CFDT) برای نخستین‌بار از زمان شروع اعتراضات‌، از اعضای خود خواست به اعتصاب‌های سراسری این کشور بپیوندند.
***
کره‌جنوبی به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس می‌پیوندد
دولت کره‌جنوبی از ابتدای سال آینده میلادی (2020) یک ناوگان نظامی برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در آب‌های جنوبی ایران اعزام می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از روزنامه «جوونگانگ ایلبو»، یگان ضد دزدی‌دریایی در نیروی دریایی ارتش کره‌جنوبی که هم‌اکنون مشغول گشت‌زنی در اقیانوس هند و آب‌های نزدیک به شاخ آفریقاست، برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا دستور خواهد گرفت. این روزنامه به نقل از منابع دولتی نوشت: شورای امنیت ملی کره‌جنوبی با استقرار یک یگان جداگانه جهت پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا مخالفت کرد اما تصمیم گرفت ماموریت نیروهای ضربت فعلی در منطقه را توسعه دهد.
***
افغانستان مرگبارترین کشور برای کودکان
هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: سال 2019 در افغانستان بسیار خونین و مهلک بوده است، بویژه برای کودکان. بر اساس گزارش تازه یونیسف، در 9 ماه گذشته سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه 9 کودک افغان کشته یا معلول شده‌اند و به این ترتیب افغانستان به کشنده‌ترین منطقه جنگی تبدیل شده است؛ بین سال‌های 2018-2009 درگیری‌ها در افغانستان منجر به کشته شدن حدود 6 هزار و 500 نفر شد و نزدیک به 15 هزار نفر دیگر نیز مجروح شدند. علاوه بر درگیری‌ها، افغانستان با بلایای طبیعی هم دست به گریبان است، مانند سیلاب شدید سال 2018 میلادی که زندگی 250 هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد. بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیز زیر خط فقر قرار دارند.
***
تبادل اسرا بین انصارالله و نیروهای دولت مستعفی
عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته ملی اسیران جنبش انصارالله یمن در توئیتی نوشت: در جریان عملیات تبادل اسرا در جبهه «شبوه» با میانجیگری داخلی، ۱۰ نفر از اسرای وابسته به ارتش و کمیته‌های مردمی آزاد شدند. این دومین عملیات تبادل اسرا طی روزهای اخیر است. انصارالله روز چهارشنبه نیز از آزادی 8 اسیر از جبهه‌های مختلف در جریان عملیات تبادل اسرا با میانجیگری داخلی خبر داده بود. ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی هم ۲۶ نوامبر گفته بود رهبری این ائتلاف در چارچوب ابتکار عمل خود تصمیم گرفته ۲۰۰ اسیر وابسته به انصارالله را آزاد کند.

Page Generated in 0/0070 sec