printlogo


کد خبر: 214099تاریخ: 1398/9/28 00:00
پیشنهاد عجیب مسعود پزشکیان:
دولت موادمخدر عرضه کند!

گروه‌ اجتماعی: نایب‌رئیس اول مجلس در یک پیشنهاد عجیب خواستار عرضه موادمخدر توسط دولت شد!
به گزارش «وطن‌امروز»، مسعود پزشکیان که در مراسم افتتاح مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف موادمخدر حضور داشت، سعی کرد طرح عرضه موادمخدر توسط دولت را توجیه کند. این اظهارات پزشکیان با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. گویا اصلاح‌طلبان برای عدم شکست در انتخابات مجلس دست به هر کاری می‌زنند و برای جذب رای معتادان و بیماران افیونی نیز برنامه‌ریزی می‌کنند!
پزشکیان دیروز گفت: اگر دولت بتواند عرضه موادمخدر را بر عهده بگیرد، اشخاصی را که نیاز به دارو دارند می‌توان براحتی درمان کرد. تلاش کردیم اعتیاد از حالت جرم‌انگاری خارج و به عنوان یک بیماری معرفی شود. از نظر اقتصادی مشکل عرضه و تقاضای موادمخدر است و تلاش کردیم قوانین و سیاست‌های اعتیاد را تغییر دهیم و با عرضه‌کنندگان مبارزه کنیم؛ اگر دولت بتواند عرضه موادمخدر را بر عهده گیرد، اشخاص نیازمند به دارو را می‌توانیم براحتی درمان کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم این کار را عملیاتی کنیم. پزشکیان بیان کرد: لایحه فقط نوشته شد و در مجلس ماند و پیگیری نشد تا بتوانیم تمام معتادان را تحت پوشش قرار دهیم و مواد را تحت نظر متخصص در اختیارشان قرار دهیم و بعد درمان کنیم. نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز نتوانسته‌ایم کل بازار را بر عهده بگیریم اما مرکز ملی مطالعات اعتیاد و ستاد مبارزه با موادمخدر توانسته‌اند با اقداماتی که انجام می‌دهند تا حدودی در مبارزه با اعتیاد موفق باشند، البته تا زمانی که دولت عرضه‌کننده مواد نشود، در مقابل اعتیاد نمی‌توانیم بایستیم. می‌توانیم وضعیت زندان‌ها را در زمینه اعتیاد و موادمخدر با در دست گرفتن بازار عرضه مواد بهبود بخشیم. پزشکیان گفت: بیش از ۷۵ درصد تریاک و مرفین دنیا را در کشورمان کشف می‌کنیم. 
 
* جوانان باید یاد بگیرند به هر پیشنهاد منفی، قاطعانه «نه» بگویند
دیروز دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم گفت: راه‌حل اصلی مبارزه با موادمخدر پیشگیری است و جوانان باید یاد بگیرند به هر پیشنهاد منفی، قاطعانه «نه» بگویند. سردار اسکندر مومنی افزود: امیدواریم این مرکز با انتقال تجربه‌ها به کاهش اعتیاد کمک کند. سردار مومنی با بیان اینکه ۴ حوزه اصلی در جلوگیری از اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران بر عهده ستاد مبارزه با موادمخدر است، افزود: جمهوری اسلامی با توزیع و ترانزیت مواد مخدر مقابله می‌کند. وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ تن مواد مخدر کشف شد که ۴۰ تن آن هروئین و مرفین بود، گفت: مصرف عمده این مواد در کشور‌های اروپایی است. دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: مبارزه با موادمخدر ادامه می‌یابد، چراکه موادمخدر دشمن بشریت است. مومنی گفت: افرادی که گرفتار مواد مخدر شده‌اند باید درمان شوند تا بتوانند به چرخه زندگی بازگردند. اقدامات خوبی در درمان داشتیم و بیش ۹ هزار مرکز درمانی در حوزه کشور در حال فعالیت هستند و بدون هیچ تبعیضی به متقاضیان کمک می‌کنند. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: جمهوری اسلامی به این راهبرد رسید که علاوه بر مقابله با ورود موادمخدر و درمان، نسبت به پیشگیری اهمیت ویژه‌ای قائل شود، چراکه راه‌حل اصلی پیشگیری است و جوانان باید یاد بگیرند قاطعانه به هر پیشنهاد منفی، «نه» بگویند. بنابراین جمهوری اسلامی به اقدامات خود در حوزه درمان، کاهش آسیب، صیانت اجتماعی و پیشگیری ادامه می‌دهد. وی افزود: براساس گزارش دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل، اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۸۵ هزار مرگ و میر در دنیا گزارش شده که ۲/۳ درصد آن مربوط به این مشکل است. مومنی گفت: جمهوری اسلامی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت موادمخدر برنامه‌ای برای جلوگیری از قاچاق موادمخدر، درمان و پیشگیری دارد. وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این مرکز نشان داد تحریم‌ها در مقابله با قاچاق موادمخدر، درمان معتادان و همکاری ایران با سازمان ملل متحد تاثیری نداشته است.
 
* ثبت ۲ هزار مورد اطلاعات محرمانه معتادان
رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: در مرکز ملی مطالعات اعتیاد بیش از 2 هزار مورد اطلاعات ثبت شده معتادان به صورت محرمانه وجود دارد. به گزارش ایلنا، آفرین رحیمی در مراسم افتتاح مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سو‌ءمصرف مواد مخدر گفت: مرکز ملی مطالعات اعتیاد در سال ۸۰ در جلسه رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر با حضور رئیس‌جمهور به تصویب رسید و مصوبه شورای عالی گسترش دانشگاه‌ها را با عنوان مرکز ملی دریافت کرد. این مرکز سال ۸۳ افتتاح شد. وی با بیان اینکه این مرکز 2 رسالت اصلی دارد، گفت: اولین مسؤولیت این مرکز کاهش بار اعتیاد و مصرف موادمخدر در کشور از طریق تولید علم و توزیع آن در سطح کشور و دومین رسالت کمک به افزایش دانش درباره اعتیاد و کمک به پیشبرد آن در سطح جهان است. رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد خاطرنشان کرد: همچنین چند وظیفه دیگر در حال انجام است از جمله تولید کتابچه‌های راهنما و خدمات مبتنی بر شواهد، مشاوره به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور و آموزش‌های تخصصی در سطح کشور و منطقه، ارائه خدمات درمان اعتیاد و ارائه خدمات آزمایشگاهی در رابطه با اعتیاد. رحیمی تاکید کرد: همچنین کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف و برنامه آموزشی قوی داریم و بخش بین‌المللی نیز فعالیت چشمگیری دارد.

Page Generated in 0/0055 sec