printlogo


کد خبر: 214115تاریخ: 1398/9/28 00:00
91 درصد داوطلبان مجلس تأیید صلاحیت شدند
رد صلاحیت اصلاح‌طلبان تندرو

روز گذشته وزیر کشور با اعلام پایان رسیدگی وزارت کشور به صلاحیت متقاضیان شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبر از تایید صلاحیت بیش از 91 درصد از افراد متقاضی داد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اعلام پایان زمان فعالیت قانونی هیأت‌های اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۶ آذرماه، گفت: از مجموع ۱۶۰۳۳ داوطلبی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی، ۸۴۸ نفر اعلام انصراف کردند. در نهایت پرونده ۱۵۱۸۵ نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت 2/91 درصد از افراد در هیأت‌های اجرایی مورد تأیید قرار گرفت و نتیجه به هیأت‌های نظارت اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، با تغییر قانون در سال ۹۵، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیأت‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدان حذف شدند، تصریح کرد: هیأت‌های اجرایی در ۱۰ روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی مأموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام ‌رساندند.
 
* تأیید صلاحیت 95درصدی در پایتخت
شکرالله حسن‌بیگی در جلسه مشترک ستاد انتخابات استان تهران با شهرستان شهریار با اشاره به انجام فرآیند انتخابات اظهار کرد: طبق قانون انتخابات 3 مرحله از مراحل انتخابات را پشت سر گذاشتیم که مرحله اول ثبت‌نام داوطلبان در حوزه‌های انتخابیه، مرحله دوم تشکیل هیات‌های اجرایی در استان تهران و مرحله سوم تعیین صلاحیت‌ها بود.
وی ادامه داد: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات در حوزه‌های مختلف انتخابیه استان تهران به مدت یک هفته انجام شد و در نهایت ۳۶۸۰ داوطلب در استان تهران ثبت‌نام کردند که ۲۵ درصد کل ثبت‌نام‌های کشور را به خود اختصاص داد.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران بیان کرد: ۳۷ هیأت اجرایی در استان تهران تشکیل شده که با توجه به حساسیت سیاسی استان تهران و حضور افکار و گروه‌های مختلف سیاسی ثبت‌نام به صورت ویژه و با افزایش تعداد داوطلبان نسبت به دوره‌های گذشته همراه بود که نوید انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم در دوم اسفندماه را می‌دهد.
حسن‌بیگی همچنین با اشاره به فرآیند تایید صلاحیت‌ها گفت: رسیدگی به صلاحیت‌ها تا ساعت 24 روز گذشته(سه‌شنبه) به اتمام رسیده که بر اساس آن در استان تهران ۹۵ درصد داوطلبان تایید صلاحیت و ۵ درصد رد صلاحیت شدند که بخش عمده‌ای از رد صلاحیت‌ها نیز به سبب نقص پرونده‌های تکمیلی و بخش محدودی از رد صلاحیت‌ها نیز تحت تاثیر استعلام از مراکز چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادستانی کل و ثبت احوال بوده است.
وی همچنین گفت: امروز ابلاغ رد صلاحیت‌ها به افراد به صورت پیامکی و مکاتبه‌ای انجام می‌شود و بر اساس قانون، افراد رد صلاحیت شده که در بخش مراکز چهارگانه یا نقص پرونده اعتراض داشته باشند، از فردا به مدت 4 روز فرصت دارند شکایت خود را به هیأت نظارت استان ارسال کنند.
حسن‌بیگی در ادامه با اشاره به آمار تایید صلاحیت‌ها گفت: در استان تهران از مجموع ۳۶۸۰ داوطلب ثبت‌نام شده ۳۵۹۳ نفر تایید صلاحیت شده‌، ۴۲ نفر انصراف داده و ۲۲۳ نفر رد صلاحیت شده‌اند که درصد بیشتری از رد صلاحیت‌ها مربوط به نقص مدارک است.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به وضعیت حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: ۳۲۵۴ نفر در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تایید صلاحیت شدند، ۲۷ نفر انصراف داده و ۲۰۶ نفر رد صلاحیت شدند که عمده آن نیز به علت نقص مدارک بوده است.
 
* رد صلاحیت‌های قابل پیش‌بینی
روز گذشته خبرگزاری فارس در خبری پیرامون رد صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نوشت: محمدجواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و عضو سابق حزب منحله مشارکت از جمله فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هستند که صلاحیت آنها برای هیأت اجرایی احراز نشده است. محمدجواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با فارس عدم احراز صلاحیت خود را تایید کرد. همچنین امیر آریازند، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز از دیگر سیاسیونی است که صلاحیتش برای هیأت‌های اجرایی احراز نشده است.
آذر منصوری نیز درباره این خبر به خبرآنلاین گفت: شب گذشته پیامکی دریافت کردیم که امروز باید به فرمانداری برویم و نامه رد صلاحیت را دریافت کنیم، البته 2 روز به ما فرصت داده‌اند تا به این رای اعتراض کنیم. همچنین سایت اصلاح‌طلب جماران در گزارشی خبر از تایید صلاحیت شهیندخت مولاوردی و فاطمه راکعی از سوی هیات اجرایی داد.
گفتنی است مرحله نخست تایید صلاحیت‌ها توسط مراجع چهارگانه (وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و اداره تشخیص هویت و پلیس بین‌الملل) صورت می‌گیرد و به احتمال زیاد سابقه محکومیت امنیتی افراد یادشده عامل اصلی رد صلاحیت آنها بوده است. محمدجواد امام و آذر منصوری سابقه دستگیری در سال 88 و علی شکوری‌راد سابقه دستگیری در سال‌های 89 و 94 را در کارنامه خود دارند.
 
* 4 روز فرصت شکایت به متقاضیان احراز صلاحیت نشده
هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز دومین اطلاعیه خود را صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع آن عده از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که توسط هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه صلاحیت آنان احراز نشده است می‌رساند «بر اساس تبصره ماده ۵۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت 4 روز از تاریخ 28/9/1398 الی 1/10/1398 در وقت اداری از ساعت 8 تا 17 به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و رسید دریافت نمایند.

Page Generated in 0/0583 sec