printlogo


کد خبر: 214117تاریخ: 1398/9/28 00:00
بی‌ثباتی دولت بغداد سبب دست‌اندازی هکرها به 140 گیگابایت اطلاعات محرمانه دولتی شد
بلبشوی سایبری در عراق
* امروز مهلت انتخاب نخست‌وزیر به پایان می‌رسد اما هنوز چشم‌انداز روشنی از رفع انسداد سیاسی وجود ندارد

گروه بین‌الملل: با وجود آنکه همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق هم و غم خود را تعیین نخست‌وزیر آینده عراق اعلام کرده‌اند اما هنوز کاندیدای نهایی این پست مشخص نشده است. 
به گزارش «وطن امروز»، اتفاقی که صبح دیروز روند انتخاب نخست‌وزیر آتی عراق را تحت‌الشعاع خود قرار داد، هک سایت‌های حساس دولتی عراق همچون 2 وزارتخانه دفاع و کشور و سایت نخست‌وزیری این کشور بود. حجم اطلاعات حساس به سرقت رفته 140 گیگ ارزیابی شده است. 
هکری که خود را «ام ۴ ایکس‌پرو» معرفی کرده بود، تصاویر هک شده از سایت نخست‌وزیری،‌ وزارت بهداشت،‌ سایت وزارت نفت و وزارت دفاع و وزارت بازرگانی را منتشر کرد. این هکر پیامی را با این مضمون منتشر کرد: «دشمنان زندگی... امشب نخوابید که صاعقه شما را در می‌نوردد،‌ رسانه‌ها امشب نخوابید. اگر شما میهن‌پرست هستید، آنچه را که اتفاق خواهد افتاد، پوشش دهید». هکر سایت‌ها همچنین نوشته‌ای را درباره بازداشت «نعیم عبعوب» شهردار پیشین بغداد که از دفتر وزیر به اینترپل ارسال شده بود، منتشر کرد. وی همچنین پیامی را برای کارکنان شرکت کل مخابرات و اطلاعات در وزارت ارتباطات منتشر کرده و نوشت: «یا استعفا دهید یا درخواست انتقال». 
هنوز هیچ اظهارنظر رسمی دولتی درباره ماهیت حمله الکترونیک به سایت‌های دولت عراق صادر نشده است. 
درباره هدف هکر یا هکرهایی که در بلبشوی سیاسی عراق اقدام به هک این سایت‌ها کرده‌اند اطلاعات زیادی در دست نیست اما آنچه مشخص است اینکه این شخص یا اشخاص براحتی می‌توانند خود را ویکی‌لیکس عراق جا بزنند و با انتشار اسناد راست و تقلبی در کنار هم، فضای روانی و سیاسی مردم عراق را به سود یا ضرر جریانات سیاسی این کشور منحرف کنند.
 
* آخرین تلاش‌ها در آخرین ساعات
تلاش برای معرفی نخست‌وزیر عراق در حالی ادامه دارد که تقریبا همه گروه‌های عراقی بر این نکته متفق‌القولند که نخست‌وزیر- هر کس که باشد- وظیفه دارد زمینه انتخابات مبتنی بر قانون انتخاب جدید را فراهم یا فرآیند اصلاح قانون اساسی را تسریع کند. 
از این رو عنوان «مستقل» کلیدواژه معرفی فردی ضعیف است که می‌تواند زمینه هدایت او را توسط جریان معرفی شده فراهم کند. هر چه باشد کابینه موقت یا نخست‌وزیری که صرفا قرار است یک سال بر سر کار باشد، ریل‌گذار اصلاحات و انتخابات آینده عراق است و اگر تحت نفوذ جریانی باشد، می‌تواند با اعمال نظر در سیاست‌های انتخاباتی و اصلاحات قانون اساسی، منافع بلندمدت ایشان را تأمین کند.
با این حال برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق که در 3 روز گذشته از پارلمان خواسته بود فراکسیون اکثریت را برای مذاکره بر سر انتخاب نخست‌وزیر آینده معرفی کند، بعد از آنکه با نامه اعضای پارلمان مبنی بر نبود فراکسیون اکثریت در مجلس مواجه شد، لابی‌های خود را شدت داده است. 
بر اساس قانون، اگر صالح ظرف امروز نتواند نخست‌وزیر آتی را معرفی کند، خود عهده‌دار وظایف نخست‌وزیر عراق هم خواهد شد و این یعنی تداوم کلافگی سیاسی در عراق. 
نکته‌ای که قضاوت اتفاقات عراق را سخت می‌کند، عملکرد رسانه‌های عراقی است. وابستگی جریانی این رسانه‌ها سبب شده هر کدام از این رسانه‌ها بنا بر سود و زیان جریان خود، کسی را دارای شانس بیشتر یا فاقد شانس معرفی کنند. فضای واقعی سیاسی عراق هم خود گرفتار همین بلبشو است و فردی که همه او را دارای بالاترین شانس برای کسب نخست‌وزیری عراق می‌دانند، ناگاه از دور خارج می‌شود و افراد همین‌طور بالا و پایین می‌شوند. 
با این حال اما اسم محمدشیاع السودانی که چهره‌ای ضدفساد در ساختار سیاسی عراق محسوب می‌شود، همچنان به عنوان شانس اول معرفی از سوی برهم صالح است، اگرچه مخالفت جریان صدری‌ها و برخی جریانات دیگر با وی همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد تنها دلیل مخالفت با محمدشیاع السودانی این باشد که وی با وجود کناره‌گیری از همه مناصب حزبی، در طیف مالکی قابل دسته‌بندی است و این برای سائرون یا سایر احزابی که در ماه‌های اخیر ساز مخالف زده‌اند، قابل هضم نیست. 
در میان ده‌ها خبر ناامیدکننده‌ای که در این مدت از عراق خوانده‌اید، کاهش تعداد معترضان خیابانی در نوع خود خبر خوشی است که می‌تواند نوید‌دهنده پایان اعتراضات باشد. فرسایشی شدن اعتراضات و قطع منابع مالی آنها که بعضا اتباع سعودی و اماراتی بودند، سبب شده ماندن در خیابان سود چندانی برای این جریان نداشته باشد. ناگفته نماند از ابتدای اعتراضات هم رقم واقعی معترضان عدد بالایی نبود اما هسته هوشمند این اعتراضات با برنامه‌ریزی دقیق توانست فضا را به سویی پیش ببرد که دولت عراق را به رفتارهای احساسی همچون برخورد خشن با معترضان وادارد و در نهایت با مظلوم‌نمایی و تحریک عواطف، زمینه استعفای عادل عبدالمهدی را فراهم کند. 
کناره‌گیری عبدالمهدی برخلاف تصور برخی گروه‌ها نه‌تنها فضای خیابان‌های عراق را آرام نکرد، بلکه خشونت‌های لجام‌گسیخته‌ای را سبب شد که نماد آن به دار کشیدن نوجوان 16 ساله در یکی از میادین بغداد بود. 
در آخرین رایزنی‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر عراق، خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری سومریه‌نیوز گزارش داد رئیس‌جمهوری این کشور عصر دیروز با برخی  رهبران گروه‌های سیاسی درباره نامزد پست نخست‌وزیری گفت‌وگو کرده که تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از این دیدار در رسانه‌ها منتشر نشده بود. 
در همین حال «نعیم العبودی» عضو ائتلاف صادقون هم به شبکه الفرات گفته توافق ضمنی وجود دارد مبنی بر اینکه نخست‌وزیر باید مقدمات برگزاری انتخابات را تا حداکثر یک سال دیگر آماده کند و اراده و رویکرد واقعی برای نهایی شدن این مسأله تا پیش از پایان مهلت قانون اساسی وجود دارد. وی افزود: جوانان باید نقشی در وضعیت آینده داشته باشند ولی نیاز به کسی است که برای انتخابات زودهنگام آماده‌سازی کند.
وی ادامه داد: شخصیت‌های سالم و شایسته‌ای وجود دارند ولی ارتباطات حزبی‌ آنها مانع نامزدی‌شان برای نخست‌وزیری می‌شود و تمام آنچه در رسانه‌ها در این زمینه مطرح می‌شود، نامزدهای غیررسمی است و نباید از چارچوب‌های قانونی و مهلت قانون اساسی که در آستانه پایان یافتن است، عدول کرد. تحرکات برای نهایی کردن این مسأله همچنان ادامه دارد. العبودی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری سیاسی عراقی از بی‌اعتمادی میان گروه‌های سیاسی رنج می‌برد و این وضعیت، بیگانگان را برای دخالت جسور کرده است. وی افزود: ماموریت‌ دولت آینده، انحصارا برگزاری انتخابات زودهنگام است. به گفته نماینده پارلمان عراق، قانون انتخابات با رای 100 درصدی و تمایل تظاهرات‌کنندگان تصویب خواهد شد ولی برگزاری انتخابات چندحوزه‌ای به یک سال کامل نیاز دارد.
***
[کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکا در عراق]
وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور، به نمایندگان آمریکایی اعلام کرده است حضور دیپلماتیک این کشور در عراق به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در نامه‌ای به کنگره این کشور رسما اعلام کرده است حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. نشریه فارین‌پالیسی که به این نامه دست یافته، نوشته است در این نامه که به کمیته روابط خارجی سنا ارسال شده، پمپئو برنامه خروج دائمی شمار زیادی از اعضای تیم دیپلماتیک آمریکا در عراق را با جزئیات تشریح کرده است. بر اساس این برنامه، تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد اعضای مقرهای دیپلماتیک آمریکا یعنی سفارت این کشور در بغداد، مرکز حمایت دیپلماتیک آمریکا و کنسولگری این کشور در اربیل از ۴۸۶ نفر به ۳۴۹ نفر کاهش خواهد یافت که این به معنی کاهش ۲۸ درصدی حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق است. در نامه پمپئو به «جیمز ریش» رئیس کمیته روابط خارجی سنا، عنوان شده است آمریکا با وجود کاهش تعداد نیروهای مقرهای دیپلماتیکش در عراق، باز هم می‌تواند به اهداف محوری خود دست یافته و برنامه‌های رصد و نظارت را به میزان کافی اجرا کند. 

Page Generated in 0/0066 sec