printlogo


کد خبر: 214120تاریخ: 1398/9/28 00:00
سیل ، آبگرفتگی معابر و جاری‌شدن فاضلاب درخیابان‌ها و منازل مردم اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان، یک بار دیگر محرومیت این استان و بی‌تدبیری مسؤولان شهری و دولتی را نشان داد
بر آب رفته!
نماینده مردم اهواز در گفت‌وگو با «وطن امروز»: شهرداری اهواز امکانات اولیه برای دفع آب‌های سطحی را ندارد

اسدالله خسروی*
گروه اجتماعی: در سایه بی‌تدبیری مسؤولان دولتی، مشکل جدیدی بر مشکلات‌ خوزستانی‌ها افزوده شده و حالا مردم نمی‌دانند با آبگرفتگی و طغیان فاضلاب شهری چه کنند.
به گزارش «وطن امروز»، تصاویری که طی 3-2 روز اخیر از خوزستان منتشر شده، بهت‌آور است؛ آبگرفتگی و طغیان فاضلاب شهری بعد از بارش‌های هفته جاری به یک معضل بزرگ تبدیل شده و زندگی ساکنان شهرهای کوت‌عبدالله، آبادان و... را مختل کرده است.
با توجه به سیل ابتدای سال در خوزستان و تجربه آبگرفتگی گسترده در این استان، انتظار می‌رفت با یک بارش فصلی اتفاق خاصی نیفتد اما عملکرد ضعیف و ناتوانی مدیران شهری و استانی سبب شد خاطرات ناگوار سیل خوزستان زنده شود. سیل بی‌تدبیری قربانی هم داشته و به علت قطع شدن برق، 4 بیمار در بخش ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز جان خود را از دست دادند تا پازل بی‌تدبیری و بی‌عملی تکمیل شود.
در این باره نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: آب‌های سطحی حاصل از بارش‌های سیل‌آسای اخیر در استان وارد کانال‌ها و شبکه‌های فرسوده فاضلاب شده و طغیان آب و فاضلاب را در پی داشته است و متاسفانه در سطح شهر جاری و وارد خانه‌های مردم شده است. علی ساری به کم‌توجهی و ناکارآمدی نهادهای اجرایی و دستگاه‌های دولتی نظیر شهرداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه در رسیدگی و تامین اعتبار برای ایجاد شبکه‌های زیرساختی آب و فاضلاب استان خوزستان اشاره کرد و افزود: زمانی که شخص شهردار اهواز به صراحت اعلام می‌کند ساماندهی شبکه‌ فاضلاب این شهر وظیفه ما نیست و از طرفی سازمان برنامه و بودجه نیز کمترین توجه را به تخصیص اعتبار و بودجه لازم برای تامین و تکمیل زیرساخت‌ها به این استان دارد، بنابراین باید هم انتظار داشت با وقوع بارش‌های اینچنینی، آب و فاضلاب خانه و کاشانه مردم را فرا گیرد.
وی علت طغیان آب و فاضلاب به داخل شهر اهواز در پی بارندگی‌های اخیر را نبود شبکه دفع آب‌های سطحی داخل شهر و فرسودگی شبکه فاضلاب عنوان کرد و افزود: بنده به عنوان نماینده مردم اهواز بارها در مجلس مشکلات این استان را به مسؤولان اجرایی گوشزد کرده‌ام اما متاسفانه جوابی نگرفته‌ام. هر بار که به وزیر کشور تذکر می‌دهم پاسخگوی مشکلات این استان از طریق استانداری شود، پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نمی‌کنم. حتی در موضوع جمع‌آوری امضا برای استیضاح وی نیز متاسفانه ممانعت‌هایی از سوی هیأت‌رئیسه مجلس به چشم می‌خورد.
ساری به ناتوانی و ناکارآمدی شهردار اهواز در حل مشکلات شهری بویژه رفع مشکلات در زمان وقوع آبگرفتگی معابر اشاره کرد و افزود: زمانی که شهردار کلانشهر اهواز تجربه کافی در مدیریت شهری ندارد و فقط چند ماهی به عنوان معاون فرهنگی شهردار پست اجرایی داشته است، باید هم منتظر بحران شهری با وقوع چنین رخدادی در کلانشهر اهواز بود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: شهردار اهواز حتی توان تامین امکانات اولیه و تجهیزات لازم برای پیش‌گیری از تبعات وقوع بارندگی شدید را ندارد. البته باید گفت در شهر اهواز و بسیاری از شهرستان‌های اقماری استان چون حمیدیه، باوی، کارون و آبادان نه فقط شبکه سراسری فاضلاب وجود ندارد، بلکه برای دفع آب‌های سطحی نیز تجهیزات لازم در دسترس نیست. البته قرار بر این شد با توجه به مصوبه سال 96 در تامین و تکمیل شبکه فاضلاب استان اقدامات لازم انجام شود ولی به جهت بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه در تامین منابع مالی لازم در قالب بودجه استانی و... برای تکمیل چنین پروژه زیرساختی مهمی، ساخت و تکمیل این پروژه همچنان ناکام مانده است. وی ورود آب و فاضلاب به منزل مردم در اهواز و شهرهای همجوار آن را ناشی از بی‌تدبیری دولت در تامین بودجه سالانه و تکمیل پروژه‌های زیرساختی عنوان کرد و افزود: اکنون به موجب بارش‌های شدید در خوزستان و نبود امکانات لازم در رفع آب‌های سطحی، آب باران با شبکه‌های فاضلاب مخلوط شده و وارد کوچه و خیابان وخانه‌های مردم شده است.
 
* تخلیه کامل یکی از مناطق کوت‌عبدالله به دلیل بالا آمدن فاضلاب
وضعیت در کوت‌عبدالله، مرکز شهرستان کارون آنقدر بد است که یک محله این شهر برای حفظ سلامت مردم تخلیه شده است. معصومه خنفری، فرماندار شهرستان کارون با اشاره به تخلیه کامل منطقه شکاره 3 گفت: از آنجایی که در سیل اخیر سطح سفره‌های زیرزمینی اشباع شد، زمین دیگر ظرفیت جذب آب باران را ندارد و برای تخلیه کامل منطقه از فاضلاب نیاز به زمان داریم. وی با بیان اینکه اکنون به کمک برخی دستگاه‌های اجرایی درگیر تخلیه فاضلاب از مناطق مختلف در شهرستان هستیم، افزود: شرکت‌های فولاد، ملی حفاری، آبفا، راه‌وشهرسازی، توسعه نیشکر، شهرداری و سازمان آب و برق خوزستان مشغول دفع و تخلیه فاضلاب در شهرستان کارون هستند. فرماندار شهرستان کارون با اشاره به مناطق درگیر فاضلاب در این شهرستان، افزود: مناطق کوت‌عبدالله قدیم، قلعه‌چنعان، کوی امام حسین و منتظری شکاره ۳، گاومیش‌آباد درویشیه از جمله مناطق درگیر فاضلاب هستند که منطقه شکاره ۳ کامل تخلیه شد، بخشی از بیمارستان سینا نیز که فاضلاب وارد آن شده بود در حال تخلیه شدن است. خنفری در رابطه با زمان تخلیه فاضلاب از منطقه  گفت: از آنجایی که در سیل اخیر سطح سفره‌های زیرزمینی اشباع شد، زمین دیگر ظرفیت جذب آب باران را ندارد و برای تخلیه کامل فاضلاب از منطقه نیاز به زمان داریم.  
 
* زمین در مرکز شهر اهواز نشست کرد
بر اثر بارش باران و فرسودگی شبکه فاضلاب در شهر اهواز بخشی از خیابان سلمان فارسی نبش خیابان ادهم در هر دو طرف خیابان دچار نشست شد. علیرضا عالیپور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این‌باره اظهار کرد: خط فاضلاب از نقطه مورد نظر عبور کرده و نشست زمین در کنار تابلوی برق اتفاق افتاد. همچنین سه‌شنبه‌شب نیز بخشی از شبکه فاضلاب در خیابان ادهم نشست کرد که کار تعمیر و مرمت آن توسط آبفا انجام شد.
 
* تخلیه آب در برخی مناطق اهواز نیاز به زمان دارد
موسی شاعری، شهردار اهواز گفت: آب اکثر مناطق اهواز تا 24 ساعت آینده تخلیه می‌شود ولی برای برخی مناطق مانند بهارستان به زمان بیشتری نیاز داریم. شهرستان اهواز در حال حاضر 2 مشکل اساسی دارد؛ مشکل اول فاضلاب‌های شهری است که فرسوده است و مشکل دوم دفع آب‌های سطحی است. در زمینه فاضلاب شهری استاندار پیگیر بودجه مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب است تا با صدور مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی بتواند زمینه را برای حل این مشکل فراهم کند. شاعری گفت: حداقل زمان مورد نیاز برای حل مشکل فاضلاب‌های شهری 5 سال است. در زمینه دفع آب‌های سطحی باید به این مسأله توجه داشت که اهواز از ابتدا شبکه دفع آب‌های سطحی نداشته و از گذشته هیچ فعالیتی در این زمینه نشده است. 
 
* امدادرسانی با مشکل مواجه شده است
خسارت‌های آبگرفتگی در اهواز وارد فاز جدیدی شده است. خانه‌ای مسکونی در منطقه چهارراه زند که بر اثر آبگرفتگی شدید راه ورود به آن مسدود است دچار حریق شده و تعداد زیادی از شهروندان نیز در این مهلکه گرفتار شدند. ابراهیم قنبری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی اهواز در گفت‌وگو با مهر با اعلام اینکه تاکنون 8 دستگاه خودروی روت فایر و دستگاه‌های مورد نیاز برای اطفای حریق به محل حادثه اعزام شده، گفت: حریق سنگین است و فعلاً آماری از میزان خسارت‌های وارده در دست نیست. با این وجود امدادرسانی به خانه‌های در معرض خطر آتش‌سوزی واقعاً به مشکل برخورده است.
 
* کمک به اهالی کوت‌عبدالله توسط قرارگاه جهادی ارصاد
گروه‌های جهادی مثل همیشه برای حل مشکلات مردم خوزستان دست به کار شدند؛ تخلیه آب از منازل، ایجاد کانال و آشپزی برای سیل‌زدگان از جمله فعالیت‌های این گروه‌ها بوده است. از طرفی اعضای گروه جهادی امیرالمومنین حوزه علمیه کوی علوی اهواز به همشهریان خود کمک رساندند. جمعی از مردم اهواز به منظور کمک به اهالی شهر کوت عبدالله در شهرستان کارون که منازل‌شان دچار آبگرفتگی و آسیب شده، غذای گرم طبخ کردند. این اقدام از سوی قرارگاه جهادی ارصاد در مسجد امام هادی(ع) کوی آریاشهر اهواز انجام شد و در یک مرحله 800 پرس غذای گرم برای توزیع در شهر کوت عبدالله و مناطق دیگر شهرستان کارون طبخ شد. قرارگاه جهادی ارصاد این اقدام را همچنان در دستور کار دارد و برای کمک به شهروندان شهر کوت عبدالله و شهرستان کارون علاوه بر طبخ غذا، کمک‌های دیگری را نیز انجام می‌دهد. با توجه به بحرانی که به تبع بارش‌ها، بالازدگی فاضلاب، سد معابر و غرق شدن شهر شکل گرفته، مردم مناطقی چون کوی ‌علوی و کوی انقلاب حتی از تهیه ملزومات زندگی روزمره مانند آب آشامیدنی و نان خود بازمانده‌اند. گروه جهادی امیرالمؤمنین حوزه علمیه کوی علوی اهواز در همان ساعات ابتدایی بحران با توجه به عدم امکان تردد مردم و گیر افتادن آنها در منازل، احساس مسؤولیت کرده و با تامین این بسته‌ها و تحویل آنها به ساکنان این مناطق در تلاش بودند در حد وسع جهادی‌شان باری از دوش مشکلات مردم بردارند.
 
* معاون استاندار: برخی مناطق اهواز همچنان مشکل آبگرفتگی دارند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: برخی مناطق اهواز مانند معین‌زاده با مشکل جدی آبگرفتگی مواجه هستند و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و اجرایی برای تخلیه آب از معابر در تلاش هستند. فاضل عبیات در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: در نقاطی مانند کیانشهر، کوی بعثت، رسالت، خیابان ادهم، شهرک اهواز، شهرک دانشگاه، ملاشیه، کوی علوی، گلدشت و عین دو میزان قابل توجهی آبگرفتگی وجود دارد که باید تا فردا(پنجشنبه) تخلیه شود. وی افزود: مدیریت شهری، مدیران مناطق و مسؤولان شرکت آب و فاضلاب باید از شرایط پیش آمده تجربه کسب کنند و در شرایط مشابه دیگر مورد استفاده قرار دهند. عبیات گفت: ارزیابی‌ها و نقشه‌های تهیه شده از نقاط بحرانی دچار آبگرفتگی در پی باران اخیر باید مستندسازی شود تا در آینده شاهد وقوع چنین مسائلی نباشیم، اگر در بارش‌های آینده بار دیگر همین نقاط دچار آبگرفتگی شوند مشخص می‌شود یا از تجربیات گذشته استفاده نکرده‌ایم یا نسبت به آنها بی‌توجه بوده‌ایم. 
 
* توضیح استاندار خوزستان درباره آبگرفتگی و قطع برق بیمارستان امام اهواز
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌وگو با شبکه یک سیما گفت: در روز دوشنبه ظرف 3 ساعت ۱۱۳ میلیمتر بارش را در آبادان و حدود ۸۸ میلیمتر بارش را در اهواز داشتیم. شهرهای دیگر استان نیز بین ۴۷ تا ۷۰ میلیمتر بارش داشتند که این وضعیت مشکلاتی برای مردم در شهرهای مختلف بویژه اهواز، کارون، حمیدیه، آبادان و خرمشهر ایجاد کرد.  وی افزود: علت این وضعیت این است که اهواز شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد. سیستم فاضلاب هم فرسوده است و کشش جمع‌آوری آب‌های سطحی را ندارد و فشاری که برای دفع آب‌های سطحی به سیستم فاضلاب وارد می‌آید، مشکلات را در بارش‌های سیلابی بیشتر می‌کند. شریعتی بیان کرد: اکنون با بسیج تمام دستگاه‌های استانی، تلاش سازمان‌های مختلف و کمک مردم، شرایط در اهواز پایدار است. اگرچه مناطقی هنوز دچار آبگرفتگی هستند و مشکلاتی برای منازل مردم هنوز وجود دارد اما این شرایط را با جدیت پیگیری می‌کنیم. وی درباره اسکان موقت شهروندان مناطق سیلابی خوزستان گفت: تنها در شهرستان کارون نیاز به اسکان موقت وجود داشت که فرمانداری با کمک دستگاه‌ها محل‌هایی را مشخص کرد و این کار انجام شد. در عین حال باز هم برای گسترش و ادامه اسکان موقت شهروندان آمادگی لازم وجود دارد.
 
خبرنگار*

 


Page Generated in 0/0059 sec