printlogo


کد خبر: 214135تاریخ: 1398/9/30 00:00
دور دنیا

خط و نشان عربستان برای ماهاتیر محمد
یک حساب کاربری عربی از فشار پادشاه عربستان بر نخست‌وزیر مالزی برای عدم برگزاری نشست کوالالامپور خبر داد. حساب کاربری «العهد الجدید» در توئیتر فاش کرد ملک سلمان، پادشاه عربستان درباره عدم برگزاری نشست کوالالامپور به ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی فشار آورده بود. این حساب کاربری همچنین به خشم سران سعودی نسبت به برگزاری نشست کشورهای اسلامی در کوالالامپور اشاره کرد. حساب کاربری «العهد الجدید» لبنان افزود: چرا و چگونه سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی به ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی فشار آورد تا برگزاری نشست کشورهای اسلامی را در کوالالامپور لغو کند و در تماس تلفنی بین پادشاه سعودی با نخست‌وزیر مالزی چه چیزهایی گذشت؟ نشست کشورهای اسلامی در مالزی با وجود نوپا بودنش، بن‌سلمان، ولیعهد سعودی را بشدت آزرده‌خاطر کرد. او به شیوه‌های مختلف کوشید آن را به شکست بکشاند و مصرانه از پدرش یعنی پادشاه سعودی خواست با نخست‌وزیر مالزی تلفنی گفت‌وگو کند و او را تحت فشار قرار دهد و اگر زیر بار نرفت تهدیدش کند. تماس تلفنی بین پادشاه سعودی و نخست‌وزیر مالزی برقرار شد اما ماهاتیر محمد زیر بار فشارهای سعودی نرفت و پادشاه عربستان در جواب او گفت: اگر این نشست را لغو نکنی تو را در فهرست تروریسم قرار می‌دهم.
***
انتخاب نخست‌وزیر موقت الجزایر
رئیس‌جمهور الجزایر «صبری بوقادوم» وزیر خارجه سابق این کشور را به عنوان نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور تا زمان تشکیل دولت جدید منصوب کرد.
***
بمباران لیبی با جنگنده‌های ناشناس
دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس اعلام کرد هواپیماهای جنگی خارجی که هنوز هویت آنها مشخص نیست، در چند نوبت تأسیسات نظامی قدیمی شهر مصراته را بمباران کردند.
***
اسکان 300 تروریست در رأس‌العین توسط ترکیه
در ادامه سیاست تغییر بافت جمعیتی شمال و شمال شرق سوریه، ترکیه 300 تروریست وابسته به خود را به همراه خانواده‌های‌ آنها در شهر رأس‌العین مستقر کرد.
***
روایت مورالس از کودتای لیتیومی
مورالس، رئیس‌جمهور برکنار شده بولیوی گفت: زمانی که رئیس‌جمهور شدم، برادری به من گفت «حواست به سفارت آمریکا باشد. هر کجا سفارت آمریکا هست، کودتا هم هست. به جز در خود آمریکا؛ چون آمریکا در آمریکا سفارت ندارد». چرا سفیر آمریکا را اخراج کردیم؟ چون داشت توطئه می‌کرد، داشت برای کودتا برنامه‌ریزی می‌کرد. زمانی که سفیر وقت آمریکا برای نخستین‌بار به دیدن من آمد، به من گفت می‌توانید با هر کشوری رابطه داشته باشید به جز کوبا، ونزوئلا و ایران. کودتا علیه من، کودتای لیتیومی بود. چون شرکت‌های آمریکایی در استخراج لیتیوم بولیوی مشارکت نداشتند و ما با اروپا و چین کار می‌کردیم. دولت‌های آمریکا همه مانند هم هستند، شاید در تاکتیک تفاوت‌هایی داشته باشند اما اهداف‌شان یکی است.
***
واکنش پوتین به تحریم‌های آمریکا
پوتین با اشاره به بودجه دفاعی آمریکا که تحریم‌های روسیه را در خود گنجانده است، گفت: تحریم‌های آمریکا بر روابط دوجانبه تأثیر می‌گذارد و روسیه نیز پاسخ متقابلی خواهد داد. پوتین همچنین به اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب لایحه استیضاح ترامپ اشاره کرد و گفت بعید است سنای آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.
***
خرید پهپاد توسط یونان
تصمیم ترکیه به استقرار هواپیماهای بدون سرنشین در شمال قبرس، یونان را به خرید پهپاد از آمریکا و رژیم صهیونیستی واداشت. تنش‌ها در دریای مدیترانه به دلیل تلاش‌‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف گاز در منطقه شدت یافته است.
***
ادعاهای آلمان علیه حزب‌الله
وزیر خارجه آلمان نوشت: حزب‌الله حق موجودیت اسرائیل را رد کرده و آن را تهدید می‌کند. ما باید تماما از مر قانون استفاده کنیم تا با فعالیت‌های مجرمانه و تروریستی حزب‌الله در آلمان مقابله کنیم.
***
بازداشت گسترده معترضان در هند
صدها نفر از مردم دهلی‌نو در اعتراض به لایحه اعطای تابعیت به شهروندان غیرمسلمان در مناطق جامو و کشمیر، به خیابان‌های این شهر آمده و مقابل مکان باستانی «قلعه سرخ» تظاهرات کردند. علاوه بر این لایحه جنجالی، اعلام ممنوعیت تجمعات در دهلی‌نو  نیز باعث عصبانیت هندی‌ها از اقدامات اخیر دولت خود شده است. پلیس هند برای متفرق کردن معترضان با خشونت وارد عمل شد و چند ده نفر را بازداشت کرد. به دستور فرمانداری دهلی‌نو، تمام خطوط تلفن‌های همراه و اینترنت برای مقابله با تظاهرات ضد‌دولتی قطع شده است.
***
پارلمان انگلیس برگزیت را تصویب کرد
پارلمان انگلیس عصر دیروز طرح نخست‌وزیر بوریس جانسون برای برگزیت را تصویب کرد. طرح جانسون که با رأی مثبت اکثریت پارلمان مورد توافق قرار گرفت، انگلیس را در روز ۳۱ ژانویه از جمع ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی خارج می‌کند و زمینه‌های لازم را برای ایجاد تغییرات عمده در زمینه مسائل سیاست خارجی و تجاری فراهم خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0059 sec