printlogo


کد خبر: 214144تاریخ: 1398/9/30 00:00
پیام حضور برنامه‌سازان معروف در تلویزیون
تنها سیماست که می‌ماند

گروه فرهنگ و هنر: ساختارهای برنامه‌سازی و سریال‌سازی که امروز به عنوان شبکه نمایش خانگی یا «وی‌اودی»‌ها آنها را می‌شناسیم، با تولید محتوایی متفاوت از آنچه در صداوسیما می‌بینیم و گاه با تکرار همان ایده‌های تلویزیونی در قابی جز سیما، تلاش می‌کردند همیشه به عنوان رقیبی تاثیرگذار برای تلویزیون عرض اندام کنند اما واقعیت بازگشت چهره‌های پرسروصدا به تلویزیون در دوره‌های مختلف، نشان می‌دهد «تنها سیماست که می‌ماند».
یکی از اتفاقات اخیر و البته خنده‌دار درباره تلویزیون، اعلام عدم حضور برخی چهره‌های دست چندم سینما و شبکه‌های اجتماعی در تلویزیون بود. جریان بد و بیراه گفتن به تلویزیون و توأمان استفاده بی حد و حصر از آنتن توسط برخی چهره‌های دست چندم، جنبه عجیب و غریبی پیدا کرده است. اظهارنظرهایی که با واکنش‌هایی هم همراه شد. محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما در واکنش به برخی اظهارنظرها در این‌باره گفت: اتفاقا آنهایی که می‌گویند ما با تلویزیون کار نمی‌کنیم همه حیات‌شان به تلویزیون بازمی‌گردد. اینهایی که می‌گویند با تلویزیون کار نمی‌کنیم، بنیان، هستی و حیات‌شان در خط تلویزیون بوده و هست. شما می‌گویید با تلویزیون کار نمی‌کنید، خب! تلویزیون را رها کنید و بروید، چه اتفاقی قرار است بیفتد؟
سعید نعمت‌الله، نویسنده و کارگردان نیز در واکنش به تحریم تلویزیون از سوی 3-2 بازیگر و یک مجری در صفحه شخصی‌اش نوشته است: روغن ریخته را نذر امامزاده نکنید، چرا که تلویزیون مدت‌هاست سمت شما نیامده، پس این تاس ریختن متقلبانه را رها کنید.
کامبیز دیرباز هم بتازگی در گفت‌وگویی در پاسخ به این گزاره که «یکسری هم می‌گویند ما اصلاً با تلویزیون کار نمی‌کنیم؛ اصطلاحاً تلویزیون را تحریم کرده‌اند»، گفته است: یکسری که نه! 3-2 نفر این حرف را زد‌ه‌اند. دیرباز در گفت‌وگو با تسنیم در توضیح این گزاره و انتقادش به برخی چهره‌ها می‌گوید: من نمی‌فهمم این قضیه را! حرف هم که می‌زنی محکوم می‌شوی اما من خودم می‌گویم آدم یا باید باشد یا نباشد. در سیستمی که فعالیت می‌کنی و از این طریق دیده شدی نمک بخوری و نمکدان را بشکنی! کسانی که با تلویزیون قهر کرده‌اند اصلاً با تلویزیون به مردم معرفی شده‌اند. این رویه اشتباهی است.
به غیر از این واکنش‌ها اما حضور برخی چهره‌های سرشناس سینما و تلویزیون در قاب سیما، پاسخی قابل‌تامل‌تر به ادعاهای این چهره‌های دست‌چندمی درباره تحریم تلویزیون است. چه سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی خوش‌شان بیاید چه خوش‌شان نیاید، تلویزیون به‌عنوان قدرتمند‌ترین رسانه و پرمخاطب‌ترین رسانه کشور، محل ظهور و بروز استعداد‌ها و همچنین فعالیت ستاره‌هایی است که همواره تلویزیون را انتخاب کرده‌اند. 
یکی از چهره‌هایی که طی دوره‌های زمانی مختلف و پس از فعالیت در شبکه نمایش خانگی، باز سراغ تلویزیون آمده و این مدیوم را برای فعالیت هنری انتخاب کرده، مهران مدیری است که در شب‌های پیش رو با دورهمی روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که شاید در هیچ ساختار دیگری به اندازه سیما مخاطب نداشته باشد و اتفاقا یکی از برنامه‌های موفق در چارچوب تلویزیون است. اما چرا تلویزیون برای مهران مدیری و برنامه‌سازان دیگر و برنامه‌هایی مانند «دورهمی» بهتر است؟ دورهمی و برنامه‌هایی شبیه به آن برای «مخاطب» ساخته می‌شوند و مخاطب کجاست؟ آیا مخاطب حداقلی و کمتر از یک درصدی شبکه نمایش خانگی با مخاطب عام و جمعیت چندده میلیونی صداوسیما قابل مقایسه است؟
مردم به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر برنامه‌های تلویزیون؛ چه به عنوان مخاطبان حاضر در برنامه و چه آنها که با اظهارنظرها و واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌های صداوسیما را به اشتراک می‌گذارند، این واقعیت را می‌دانند که تلویزیون جایی است که تقریبا همه چهره‌های مهم سینمایی و تلویزیونی حیات کاری‌شان را از آنجا آغاز کرده‌اند. دقیقا تلویزیون جایی است که می‌شود از طریق آن معروف و مشهور شد. حتی کسانی که به‌زعم برخی رسانه‌ها و حتی به تصور خودشان در برنامه‌سازی خارج از تلویزیون موفق عمل کرده‌اند، بارها اذعان کرده‌اند در سال‌های عدم حضور در تلویزیون از خاطر مردم رفته‌اند و براحتی فراموش شده‌اند. 
رضا رشیدپور هم یکی از برنامه‌سازان موفقی است که سال گذشته پس از چندسال دوری از تلویزیون و برنامه‌سازی در فضای اینترنتی به تلویزیون بازگشت و این بازگشت ادامه‌دار نیز شد. او پس از اجرای برنامه‌ای در نوروز 97، برنامه حالا خورشید را در هم روی آنتن برد و حتی اجرای بخش عصرگاهی این برنامه را نیز عهده‌دار شد. او این شب‌ها با ویژه‌برنامه‌ای برای شب یلدا دوباره روی آنتن می‌رود. علاوه بر این، لیست بلندبالای بازیگران، مجریان و چهره‌ها از بزرگ‌ترین کارگردانان سینما تا برندگان سیمرغ جشنواره فجر و جایزه‌های سینمایی که در طول سال با تلویزیون همکاری داشته‌اند، واقعیتی را که ما به عنوان تیتر این مطلب انتخاب کرده‌ایم به اثبات می‌رساند: تنها سیماست که می‌ماند!

***

چه چهره‌هایی در برنامه‌های شب یلدای تلویزیون حضور می‌یابند؟
امسال نیز شبکه‌های مختلف سیما قرار است با دستی پر به استقبال شب یلدا بروند. شبکه اول سیما امسال با علی ضیا به استقبال مخاطبانی می‌رود که می‌خواهند شب یلدای خود را در کنار قدیمی‌ترین شبکه تلویزیون بگذارنند. این برنامه در 2 روزی که روی آنتن می‌رود، میزبان چهره‌هایی همچون گابریل کالدرون سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، داریوش فرضیایی و مادرش و خانواده امیرسلیمانی است. همچنین علی صادقی بازیگر محبوب طنز، جواد انصافی معروف به عبدلی، مجید قناد (عمو قناد کودکان) و مصطفی راغب خواننده هم از جمله چهره‌هایی هستند که امسال شب یلدا را از طریق تلویزیون در کنار مردم می‌گذرانند. همچنین در شبکه نسیم نیز علاوه بر ویژه‌برنامه «دورهمی»، برنامه «چهل تیکه» با حضور محمدعلی کشاورز، پیشکسوت بازیگری سینما و تلویزیون به استقبال مخاطبان می‌رود. شبکه 2 هم ویژه‌برنامه‌ای را با نام «روشن‌ترین شب» برای شب یلدا آماده کرده است. ویژه برنامه شبکه 5 هم با نام «ورزشگاه» حال‌وهوایی ورزشی دارد و بهداد سلیمی، مهران رجبی، مادر شهید مدافع حرم «محمدرضا دهقان»، سحر زکریا، حمید گودرزی، اکبر عبدی و علی پروین میهمانان این ویژه‌برنامه خواهند بود. همچنین رضا رشیدپور هم بعد از چند ماه دوری از تلویزیون با ویژه‌برنامه یلدایی «شب ‌آرام» به تلویزیون بازگشته است. شبکه 4 سیما نیز در ابتکاری جالب‌ توجه از رابعه مدنی و آفرین عبیسی 2 پیشکسوت بازیگری برای اجرای برنامه شب یلدای خود استفاده کرده است. 

Page Generated in 0/0056 sec