printlogo


کد خبر: 214151تاریخ: 1398/9/30 00:00
گزارش «وطن امروز» از افزایش تنش میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر ترامپ
ترامپ: من را فوراً محاکمه کنید

گروه بین‌الملل: بامداد پنجشنبه به وقت تهران با وجود نامه 6 صفحه‌ای تند و تیز دونالد ترامپ، نشست مجلس نمایندگان آمریکا برای بحث و رأی‌گیری درباره طرح استیضاح رئیس‌جمهوری مطابق برنامه برگزار شد. به گزارش دویچه‌وله، با توجه به اینکه اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان در اختیار حزب دموکرات است، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ۲۳۰ نماینده درباره اتهام اول یعنی سوءاستفاده از قدرت علیه دونالد ترامپ رای دادند. ۱۹۷ نماینده این اتهام‌ علیه ترامپ را وارد ندانستند. درباره اتهام دوم یعنی کارشکنی در کار کنگره، ۲۲۹ نفر رأی موافق و ۱۹۸ نفر رأی مخالف دادند. مجلس نمایندگان از ۴۳۵ نماینده دارای حق رای از ۵۰ ایالت آمریکا و 6 نماینده ناظر و بدون حق رای تشکیل می‌شود. هر حزب برای در دست گرفتن اکثریت باید دست‌کم ۲۱۸ کرسی را در اختیار داشته باشد که دموکرات‌ها در انتخابات آبان‌ماه سال پیش موفق به این کار شدند. نشست بامداد پنجشنبه برای بررسی 2 اتهام مطرح شده علیه دونالد ترامپ مبنی بر سوءاستفاده از قدرت و جلوگیری از تحقیقات کنگره در پرونده اوکراین برگزار شد. «استفانی گریشام» سخنگوی ترامپ، نتیجه رأی‌گیری در مجلس نمایندگان را «نقطه عطفی در یکی از شرم‌آورترین اپیزودهای تاریخ» آمریکا دانست. به گفته کاخ سفید، ترامپ مطمئن است در سنا برعکس مجلس نمایندگان جلسه‌ای منصفانه برگزار و او کاملا تبرئه خواهد شد. جمهوری‌خواهان در مجلس سنا اکثریت را دارند و این مجلس نیز باید درباره استیضاح رأی‌گیری کند. 
 
* واکنش ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی در واکنش به تصمیم نانسی پلوسی برای عدم ارسال پرونده استیضاحش به مجلس سنا تا زمان روشن شدن جزئیات فرآیند محاکمه وی در این مجلس گفت می‌خواهد «فورا محاکمه شود». بر اساس گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ با انتشار توئیتی پس از رای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب بندهای مربوط به استیضاحش نوشت دموکرات‌ها هیچ فرآیند درستی را برای استیضاح او اجرا نکردند و به او اجازه دسترسی به هیچ چیز اعم از وکیل و شاهد و... ندادند. ترامپ در این توئیت نوشت: «بعد از آنکه دموکرات‌ها هیچ فرآیند درستی را [برای استیضاح] در مجلس نمایندگان برای من در نظر نگرفتند، بدون آنکه اجازه به دسترسی به هیچ وکیل، شاهد یا هیچ چیز دیگری بدهند، حالا می‌خواهند به مجلس سنا بگویند چطور محاکمه مدنظر آنها را پیش ببرد. در واقع آنها هیچ سند و مدرکی برای اثبات هیچ چیز ندارند و این سند و مدرک‌ها هرگز ارائه و پدیدار نخواهند شد. آنها می‌خواهند کنار بکشند. من خواستار محاکمه فوری هستم». ترامپ در یک توئیت دیگر به این مسأله اشاره کرد که رأی‌گیری مربوط به تصویب بندهای استیضاحش در مجلس نمایندگان آمریکا ثابت کرد «جمهوری‌خواهان هیچ‌گاه تاکنون آنقدر متحد نبوده‌اند» و دموکرات‌ها نتوانستند «حتی یک رأی از سمت نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به نفع خود داشته باشند». ترامپ در این توئیت نوشت: «دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا نتوانستند حتی یک رای از سمت جمهوری‌خواهان درباره حقه استیضاح به دست آورند. جمهوری‌خواهان هرگز تاکنون اینقدر متحد نبوده‌اند. پرونده دموکرات‌ها آنقدر بد است که نمی‌خواهند وارد مرحله محاکمه من شوند». نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بعد از برگزاری رأی‌گیری مربوط به تصویب بندهای استیضاح ترامپ در این مجلس از ارسال پرونده استیضاح به مجلس سنا به منظور برپایی محاکمه خودداری کرد و گفت مجلس نمایندگان بعد از مشخص شدن فرآیند سنا برای محاکمه ترامپ، این پرونده را برای آنها خواهد فرستاد. وی گفت: مرحله بعدی که ما به دنبالش هستیم این است که ببینیم چه زمان در مجلس سنا فرآیند استیضاح مشخص می‌شود. پس از آن تعداد مدیرانی که می‌توانیم به آنها مراجعه و انتخاب‌شان کنیم، مشخص می‌شود.  پلوسی در یک کنفرانس خبری در پاسخ به اینکه چه زمان تصمیم آنها در قبال محاکمه ترامپ در سنا مشخص خواهد شد، گفت منتظر این است ببیند سنا دست به چه کاری خواهد زد.
 
* مناظره دموکرات‌ها تحت‌الشعاع استیضاح
در همین حال ششمین مناظره زنده نامزدهای دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ در شهر لس‌آنجلس برگزار شد. ۷ نامزد دموکرات با وجود اختلاف در بسیاری مسائل بر سر یک مسأله همگی توافق دارند: غیرقابل تحمل‌شدن دونالد ترامپ. در ششمین مناظره نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰، هفت کاندیدای دموکرات، پس از تلاش برای استیضاح دونالد ترامپ، بار دیگر بر انتقادهای شدید خود به عملکرد رئیس‌جمهور تأکید کردند. الیزابت وارن در این مناظره تلویزیونی، ترامپ را فاسدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا نامید. سناتور برنی سندرز هم رئیس‌جمهور کنونی را مبتلا به دروغگویی بیمارگونه خواند که مقام ریاست‌جمهوری را بی‌حرمت کرده است. جو بایدن، معاون ریاست‌جمهور پیشین که از نگاه ناظران به عنوان بخت اول دموکرات‌ها برای تصدی این پست در انتخابات آینده دیده می‌شود، در میانه کاندیداها ایستاده بود. بایدن با اشاره به اینکه صداقت مقام ریاست‌جمهوری باید از نو احیا شود، گفت قصد دارد به رأی‌دهندگان بفهماند ترامپ لیاقت تصدی مقام ریاست‌جمهوری برای 4 سال دیگر را ندارد. در ششمین مناظره‌ تلویزیونی رقبای دموکرات در شهر لس‌آنجلس موضوع استیضاح رئیس‌جمهور، بحث نخست نامزدهای دموکرات بود. در این میان مواردی چون محبوبیت کاندیداها بر پایه آخرین نظرسنجی‌ها، موضوعی تعیین‌کننده برای حضور نامزدهای دموکرات در این مناظره‌ تلویزیونی در برابر دوربین‌های شبکه سی‌ان‌ان بود. این برنامه را روزنامه‌ «پلیتیکو» سازمان‌دهی کرده بود.
 
* نظر آمریکایی‌ها درباره استیضاح
نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم این کشور معتقدند تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده مدارک متقاعدکننده‌ای را در این موضوع ارائه کرده است. به نوشته وبگاه هیل، این نظرسنجی که به‌صورت مشترک توسط موسسه هریس‌ایکس و نشریه هیل انجام شده، نشان می‌دهد ۵۳ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند مدارک مستدلی برای استیضاح دونالد ترامپ وجود دارد اما ۴۷ درصد اعتقاد دارند که دموکرات‌های مجلس نمایندگان مدارک کافی ارائه نکرده‌اند. این نتایج در حوزه‌های هر حزب فاصله بیشتری با هم داشت به ‌گونه‌ای که ۸۳ درصد حامیان حزب دموکرات مدارک استیضاح را کافی دانسته‌اند اما این رقم برای حامیان حزب جمهوری‌خواه ۲۳ درصد است. این پیمایش یک روز بعد از تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان، با حجم نمونه ۱۰۰۱ آمریکایی واجد شروط رأی دادن (در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰) و در روزهای هفدهم و هجدهم دسامبر با حاشیه خطای 1/3 درصد انجام شده است. 

Page Generated in 0/0069 sec