printlogo


کد خبر: 214197تاریخ: 1398/10/1 00:00
هوای تهران هفته آینده نیز آلوده خواهد بود
تعطیلات آلودگی!
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: مدیریت آنقدر ضعیف است که حتی تعطیلی مدارس هم کارساز نیست

اسدالله خسروی*: به نظر می‌رسد دیگر می‌توان «تعطیلات آلودگی» را به عنوان مجموعه تعطیلات شناور مدارس کشور وارد تقویم تحصیلی کرد، چرا که قرار نیست فکری به حال هوای خاکستری کلانشهرها شود. به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان شهری و دولتی برخی طرح‌ها و اقدامات را اجرایی کرده و وعده دادند آلودگی هوا کاهش یابد اما این آلودگی بیشتر شد و آسمان خاکستری همچنان سهم تهران و سایر کلانشهرهاست. با بالا گرفتن انتقادات اما مدیران شهری و دولتی همدیگر را متهم می‌کنند و در این شرایط انگار تدبیر هم به تعطیلات رفته است.

* تداوم آلودگی هوا تا هفته آینده
شاخص آلودگی هوا دیروز روی عدد 113 قرار گرفت تا هوای پایتخت همچنان آلوده گزارش شود. به گزارش فارس،‌ تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 194 روز هوای سالم، 52 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، تهران 15 روز هوای پاک، 218 روز هوای سالم و 42 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.  بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، آلودگی هوا در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت.  در این باره عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ناکارآمدی مدیران شهری و دستگاه‌های متولی در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: تا زمانی که مدیران و تصمیم‌گیران دولتی و شهری از توان مدیریتی برخوردار نباشند و برنامه‌های اجرایی و تصمیمات آنها به دور از سیاسی‌بازی نباشد، نباید امیدی به کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران و دیگر شهرهای صنعتی کشور داشت. سیامک مره‌صدق با بیان اینکه متاسفانه در سطوح مدیریتی کشور شاهدیم به مسائل علمی و غیرسیاسی، نگاه سیاسی می‌شود، گفت: اکنون که هوای تهران و برخی کلانشهر‌ها بسیار آلوده و این معضل همچنان ادامه‌دار است، چرا با وجود برگزاری جلسات متعدد، فکری اساسی برای حل این موضوع نمی‌شود؟ چرا با وجود چندین نهاد و دستگاه دولتی و شهری متولی این بحث تاکنون راه‌حل نتیجه‌بخشی برای رفع آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ و صنعتی ارائه نشده است؟ وی تنها راهکار مسؤولان در مواجهه با آلودگی هوای تهران را تعطیلی مدارس عنوان کرد و گفت: متاسفانه این نوع تصمیم‌گیری‌ها نیز اصولی گرفته نمی‌شود. با وجود برخورداری کشور از سیستم‌های قوی و مدرن هواشناسی و کنترل کیفیت هوا اما تصمیم به تعطیلی مدارس طوری گرفته می‌شود که چندان کار‌ساز نیست. به‌طور مثال استانداری تهران همه مدارس را شنبه و یکشنبه تعطیل اعلام کرد، این در حالی است که اگر روز چهارشنبه هفته پیش تعطیلی مدارس اعلام می‌شد، چند روزی تهران تا حدی خالی از جمعیت و تردد خودرو‌ها می‌شد. وی تصریح کرد: در روزهایی که آلودگی هوا از حد مجاز بالاتر می‌رود، طرح ترافیک باید طوری اجرا شود که با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه نظیر بالابردن میزان جریمه و... مانع ورود خودروهای شخصی به داخل خیابان‌ها شد. این شیوه در کشورهای اروپایی در زمان آلودگی هوا اجرا می‌شود و بخوبی جواب داده است. اکنون که نرخ تعیین شده ورود خودرو‌ها به محدوده طرح ترافیک ارزان است، خیلی‌ها با بی‌اعتنایی به آلودگی هوا وارد محدوده طرح ترافیک شده و موجب آلوده‌تر شدن هوا می‌شوند.
 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حل معضل آلودگی هوا جنبه ملی و زیست‌محیطی دارد، بنابراین مسؤولان نباید نسبت به این موضوع بی‌توجه باشند. وی به سهل‌انگاری شهرداری به عنوان متولی کاهش آلودگی هوا به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کرد و گفت: هر چند رفع آلودگی هوا جز شهرداری نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هاست اما شهرداری‌ها به جای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، مدام از کاهش منابع مالی حرف می‌زند.
خبرنگار*

Page Generated in 0/0056 sec