printlogo


کد خبر: 214211تاریخ: 1398/10/1 00:00
رئیس قوه قضائیه در گردهمایی قضات دادسرای عمومی و انقلاب مطرح کرد
دستگیری بدون ادله ممنوع

گروه سیاسی: رئیس قوه‌قضائیه همچنان در حال اجرای برنامه تحولی‌اش در دستگاه قضاست. تغییر رویه‌های قضایی در کنار برخورد قاطع دستگاه قضا با دانه‌درشت‌ها از جمله مواردی به حساب می‌آید که در طول حدود 10 ماه از زمان ریاست آیت‌الله ابراهیم رئیسی بر قوه‌قضائیه به اجرا در آمده است. به گزارش «وطن امروز»، آیت‌الله رئیسی روز گذشته اما در گردهمایی قضات دادسرای عمومی و انقلاب استان تهران حاضر شد و توصیه‌هایی را به قضات درباره مواجهه بهتر با مردم کرد.  یکی از نکات مهمی که آیت‌الله رئیسی به قضات گوشزد کرد ممنوعیت بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری دلایل یا تکمیل پرونده بود: «بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است. ابتدا دلایل را جمع‌آوری کنید، سپس در صورت ضرورت حکم دستگیری صادر کنید». پیش از این آیت‌الله رئیسی با دستوری، اعزام به زندان تا تأمین قرار وثیقه و کفالت را ممنوع کرده بود. 
رئیس دستگاه قضا 15 آذرماه سال جاری در جمع قضات اصفهان در این‌باره گفته بود: از سراسر کشور آماری درباره کسانی که از یک ساعت تا 2 روز در زندان بوده‌اند، گرفتم. پرسیدم چرا یک ساعت زندان؟ عنوان شد: قرار صادر کردم تا برود و وثیقه بیاورد. وی افزود: چرا باید برای یک ساعت فرد به زندان برود؟ همان جایی که قرار را صادر می‌کنید، فرد را نگه دارید تا سند یا کفالتش را بیاورد. آیت‌الله رئیسی در ادامه اظهارات خود در جمع قضات دادسرای عمومی و انقلاب استان تهران با بیان اینکه ما قاضی را مهندس اجرای قانون می‌دانیم، بیان کرد: حتماً شنیده‌اید که بعضی مراجعان از رفتار نامناسب در مراجع قضایی گله‌مندند. باید با مراجعه‌کنندگان بخوبی رفتار شود و حتی اگر کاری در حیطه وظایف آن مرجع نبود، به مراجعه‌کننده راهکار ارائه دهد تا از او رفع ظلم شود.
وی تاکید کرد: اینکه یک قاضی از صبح تا ظهر کار‌های روتین را انجام می‌دهد، بسیار خوب است اما یکسری کار‌ها خاص و ویژه هستند. گاهی کسی در راهروی دادگستری است که شما وقتی صبح به سر کار می‌روید، می‌بینید وی آنجاست و هنگامی که دارید خارج می‌شوید نیز همچنان او را می‌بینید؛ اگر از وی بخواهید مشکلش را بیان کند، کار ویژه‌ای انجام داده‌اید. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: چند روز پیش که با آقای اسماعیلی به یکی از مجتمع‌ها سر زدیم، در راهرو خانمی را دیدیم که گریه می‌کرد و وقتی علت را از وی جویا شدم، به من گفت همسرم 4 سال است نگذاشته بچه‌ام را ببینم؛ آیا برای من و شما در دستگاه قضایی امکان دارد که اجازه ندهیم این ظلم رخ دهد یا خیر؟
وی افزود: اگر بتوانیم کمک کنیم تا این مادر دلش آرام گیرد، چرا نباید این کار را انجام دهیم؟
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: معاون نظارت بر دادسرا‌های دادستانی کل کشور گزارشی درباره آمار پرونده‌هایی که تصمیم دادسرایی دارد، ارائه دادند که این موضوع باید پیگیری شود تا برای آن دسته از پرونده‌هایی که جنبه عمومی ندارد و با رضایت شاکی خصوصی حل می‌شود، طبق قانون سازوکاری فراهم شود تا هم بر آمار دادسرا افزوده نشود و هم مردم معطل نشوند.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در مسائل اخیر، حضور بازپرسان در محل و تصمیم‌گیری و اقدام ابتکاری در مواجهه با مشکلات قابل تقدیر است، گفت: قضات بموقع تصمیم‌گیری کنند و نگذارند حقی از نظام و کسی ضایع شود. اقداماتی که در رابطه با فساد اقتصادی در دادسرای تهران شده، قابل تقدیر است. آیت‌الله رئیسی خطاب به قضات گفت: هر روز قبل از شروع کار به لیست زندانیان نگاه کنید؛ وضعیت آنها را بررسی کنید و حتماً در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنید.
رئیس قوه‌قضائیه با تاکید بر بازدید مستمر قضات از زندان و با اشاره به بازدید اخیر خود از زندان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد، مگر در مواردی که قانون اعلام کرده است و چاره‌ای وجود ندارد. آیت‌الله رئیسی در رابطه با پیشنهاد ایجاد دفتر فنی در دادسرا‌ها و بررسی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و موضوع افزایش دادخواست‌ها که مورد اشاره معاون دادستان بود، گفت: ایجاد دفتر فنی در دادسراها، پیشنهاد قابل توجهی بود و ان‌شاءالله آن را دنبال می‌کنیم.
رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: قضات نیز نباید از تهدید برخی افراد و شکایت‌های واهی از میدان به در شوند و به هیچ عنوان نباید به ملامت ملامت‌کنندگان توجه کرد و نباید این مسائل ما را از هدف ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی باز دارد. یقین بدانید قاضی شجاع، قانونمند و جسور که با شجاعت تصمیم می‌گیرد و تحت نفوذ صاحب نفوذ قرار نمی‌گیرد، حتماً مورد حمایت ما است و به آن قاضی افتخار می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه حرف مردم را باید شنید، گفت: به مرکز ۱۲۹ قوه‌قضائیه گفته‌ام مطالب را به بنده منتقل کنند و شب‌ها گاهی که کارم کمتر است، گزیده‌ای از تماس‌های تلفنی را گوش می‌کنم.

Page Generated in 0/0053 sec