printlogo


کد خبر: 214213تاریخ: 1398/10/1 00:00
با قطعی شدن دوپینگ وزنه‌بردار اوکراینی و اهدای مدال طلای دسته 105 کیلوگرم به نواب نصیرشلال، ایران در المپیک 2012 لندن به رتبه دوازدهم صعود کرد
پرچم بالاست
جایگاه دوازدهم المپیک بهترین دستاورد تاریخ ورزش ایران است

پرونده المپیک لندن پس از چند سال هنوز هم بسته نشده و بررسی دوباره نمونه‌ها و پرونده‌های دوپینگ، مدال‌ها و رده‌بندی برخی کشورها را جابه‌جا کرده است. بخش اعظم این تغییرات هم البته در وزنه‌برداری اتفاق افتاده و کمیته بین‌المللی ضد‌دوپینگ، با بررسی دوباره نمونه‌های نفرات برتر اوزان مختلف، یکی‌یکی مثبت بودن دوپینگ آنها را اعلام کرده است. پس از صعود 4 پله‌ای سعید محمد‌پور و رسیدنش به مدال طلا و همچنین تبدیل شدن برنز کیانوش رستمی به نقره، حالا نوبت نواب نصیر‌شلال است؛ وزنه‌برداری که در رقابت‌های دسته 105 کیلوگرم المپیک لندن روی سکوی دوم ایستاد و حالا با مثبت اعلام شدن دوپینگ مرد طلایی این وزن، مدالش خوش‌رنگ‌تر خواهد شد. روز گذشته بود که پس از ماه‌ها گمانه‌زنی به‌صورت رسمی طلای المپیک نصیرشلال تایید شد. با اعلام کمیته بین‌المللی المپیک طلای نواب نصیر‌شلال در دسته ۱۰۵ کیلوگرم المپیک لندن تایید شد. کمیته بین‌المللی المپیک تایید کرد مدال طلای اولکسی توروختی‌ اوکراینی در دسته ۱۰۵ کیلوگرم وزنه‌برداری از این وزنه‌بردار پس گرفته شد. وقتی اواخر دسامبر گذشته کمیته بین‌المللی المپیک نتیجه تست او را مثبت اعلام کرد، با محرومیت تعلیقی از حضور در این رشته روبه‌رو شد. پس از آن بار دیگر نمونه این وزنه‌بردار مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن تست هم مثبت شد. به این ترتیب او مدال طلای این دسته در المپیک لندن را از دست داد. او همچنین 2 سال از هر گونه فعالیت ورزشی حرفه‌ای محروم و تمام نتایج این وزنه‌بردار از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ ملغی شد. این وزنه‌بردار اوکراینی در المپیک لندن توانست با مجموع ۴۱۲ کیلوگرم به مدال طلا دست یابد و بالاتر از نواب نصیر‌شلال قرار بگیرد که ۴۱۱ کیلوگرم را مهار کرد. به این ترتیب نصیر‌شلال به عنوان طلایی این دسته معرفی می‌شود. همچنین بارتلومژ بونک لهستانی از برنز به نقره و ایوان افرموف ازبک از رده چهارم به رده سوم رسیدند. 
با طلایی که روز شنبه تایید شد، ایران با یک پله صعود دیگر در رده دوازدهم این رقابت‌ها قرار گرفت. در شرایطی که بیش از 7 سال از المپیک ۲۰۱۲ لندن می‌گذرد و در آستانه آغاز سال 2020 میلادی هستیم، همچنان جدول رده‌بندی مدال‌ها در این دوره از المپیک در حال تغییر است و به نظر می‌رسد کشوری که بیشترین سود را از این تغییرات برده، ایران است. حالا با طلای نواب نصیرشلال، تعداد طلایی‌های ایران در این مسابقات به 7 رسید. کاروان ایران المپیک ۲۰۱۲ را در لندن با ۴ مدال طلا به پایان رسانده بود اما اخیرا با آزمایش مجدد نمونه دوپینگ وزنه‌برداران شرایط ایران بهتر شده است. سعید محمدپور که در دسته ۹۴ کیلوگرم پنجم شده بود، با دوپینگی شدن ۴ وزنه‌بردار اول به مدال طلا رسید و اخیرا مدال خود را هم تحویل گرفت. همچنین کیانوش رستمی که صاحب مدال برنز شده بود، با دوپینگ یکی از وزنه‌برداران برتر صاحب مدال نقره شد. حالا هم نواب نصیرشلال که به مدال نقره المپیک لندن رسیده بود، طلایی شد تا در کنار سعید محمدپور، بهداد سلیمی، امید نوروزی، حمید سوریان، قاسم رضایی و کمیل قاسمی 7 طلایی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لقب بگیرند. کاروان ایران که با عنوان هفدهمی المپیک ۲۰۱۲ لندن را به پایان رسانده بود، با طلای محمدپور یک رده صعود کرد. سپس یک دوپینگ از سوی دوندگان جاماییکا باعث شد ایران به رده پانزدهم برود. حالا بعد از گذشت 7 سال با تایید مدال طلای نواب نصیرشلال از سوی IOC ایران با 7 طلا، ۵ نقره و یک برنز به رده دوازدهم جدول مدال‌ها صعود می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود تا بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران در تاریخ المپیک رقم خورده باشد. به این ترتیب، ایران در المپیک لندن علاوه بر رکورد خیره‌کننده در کسب مدال، با قرار گرفتن در رتبه 12، حائز رکورد جدیدی در رده‌بندی المپیک هم شده است. 
 
* جایگاه ویژه کمیل قاسمی پس از جهان‌پهلوان تختی در المپیک
از سوی دیگر کمیل قاسمی، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در رقابت‌های المپیک پس از جهان‌‌پهلوان تختی شد. کمیل قاسمی که با مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ آرتور تایمازوف در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن توانست مدال طلای این مسابقات را به دست آورد، با داشتن یک مدال طلا و یک مدال نقره پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در این بازی‌ها پس از جهان‌پهلوان غلامرضا تختی شد. تختی با کسب یک مدال طلای المپیک ۱۹۵۶ و 2 مدال نقره المپیک‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۶۰ پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در این مسابقات است و پس از وی کمیل قاسمی با مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و نقره المپیک ۲۰۱۶ برزیل در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین رسول خادم با یک مدال طلا و یک مدال برنز المپیک‌های ۱۹۹2 و ۱۹۹6 در رشته کشتی آزاد و قاسم رضایی با یک مدال طلا و یک مدال برنز المپیک‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در کشتی فرنگی مشترکا سوم هستند.
 
* درخشان‌تر شدن کارنامه وزنه‌برداری
وزنه‌برداری ایران در المپیک لندن اگرچه از لحاظ تعداد مدال رکورد زده بود اما کیفیت مدال‌ها را نمی‌شد به عنوان یک شگفتی در تاریخ ثبت کرد. کسب یک طلا، 2 نقره و یک برنز و در مجموع 4 مدال، عملکرد خوب شاگردان کورش باقری در لندن به حساب می‌آمد. طلا و نقره بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی در سنگین‌وزن به همراه نقره و برنز نواب نصیرشلال و کیانوش رستمی یکی از کارنامه‌های درخشان وزنه‌برداری بود اما تنها یک طلا، عیار مدال‌ها را کم کرده بود ولی حالا با شرایط جدید (طلایی شدن محمدپور و نصیرشلال و مدال نقره رستمی) کارنامه وزنه‌برداری ایران در لندن بسیار درخشان‌تر شده و شاید برای همیشه در تاریخ ماندگار شود. با شرایط جدید، وزنه‌برداران ایران در لندن 3 طلا و 2 نقره به نام خود ثبت کرده‌اند که یک نتیجه رویایی است؛ نتیجه‌ای که خیلی بعید است به این زودی‌ها توسط وزنه‌برداری یا حتی سایر رشته‌های المپیکی ایران ثبت شود.
 
* مرادی؛ تنها ناکام وزنه‌برداری در لندن
تلخ‌ترین اتفاق المپیک لندن، اوت کردن سهراب مرادی در رقابت‌های دسته 85 کیلوگرم بود؛ جایی که او به همراه کیانوش رستمی با سایر حریفان رقابت می‌کرد و شانس خوبی هم برای رسیدن به مدال داشت اما به دلیلی که بعدها سرماخوردگی و بیماری در روز مسابقه عنوان شد، نتوانست وزنه‌های انتخابی‌اش را بزند و در کمال تعجب از دور رقابت‌ها کنار رفت. کیانوش رستمی هم البته مدال برنزش را با چنگ و دندان و به سختی از آن خود کرد؛ برنزی که البته چند سال بعد با مثبت اعلام شدن دوپینگ حریفش به نقره تبدیل شد. به هر ترتیب، سهراب مرادی که 6 سال پیش تنها وزنه‌بردار ناکام تیم ایران در لندن لقب گرفت، حالا ستاره اصلی و بی‌چون و چرای تیم ایران است. در لندن 4 وزنه بردار به مدال رسیدند و سعید محمدپور هم پس از آزمایش‌های دوپینگ به مدال رسید و تنها این سهراب مرادی بود که دستش به مدال نرسید؛ سهرابی که البته 4 سال بعد و در المپیک ریو، به معنای واقعی کلمه جبران مافات کرد و بدون رقیب روی سکوی اول ایستاد و مدال طلا را به گردن آویخت.
 
* پاداش طلا به 3 وزنه‌بردار می‌رسد؟
سعید محمدپور اولین وزنه‌برداری بود که با آزمایش‌های ثانویه به مدال المپیک رسید و پس از آن بود که خواهان دریافت پاداش شد. محمدپور که چندی پیش رسماً مدالش را دریافت کرد، به طور جدی به دنبال دریافت جایزه مدال طلا در المپیک لندن است؛ تلاشی که البته تنها به دریافت 5 هزار دلار پاداش سکو محدود شده و این قهرمان المپیک هنوز نتوانسته پاداشی را که انتظار دارد دریافت کند. حالا کیانوش رستمی و نواب نصیرشلال هم به او اضافه شده‌اند. البته با این تفاوت که هردوی این ورزشکاران، پاداش مدال‌های‌شان را دریافت کرده‌اند و حالا اگر قرار بر پرداخت باشد، تنها باید تفاوت پاداش مدال قبلی با مدال امروزشان را دریافت کنند. بحث دیگری هم که در گذشته بارها مطرح شده، این است که در صورت پرداخت پاداش این ورزشکاران، آیا همان میزان سکه‌ای که در سال 2012 به مدال‌آوران اهدا شده باید به این ورزشکاران هم تعلق بگیرد یا به دلیل چند برابر شدن قیمت سکه، معادل ریالی آن سکه‌ها به آنها پرداخت می شود؟ سوالی که باید مسؤولان وزارت ورزش به آن پاسخ دهند و اینکه آیا اصلا قصدی برای پرداخت این پاداش‌ها وجود دارد و اگر پاسخ مثبت است، این پرداخت به نرخ روز خواهد بود یا به شکل دیگری انجام خواهد شد؟
 
* المپیک لندن برای ایران تاریخی شد
با تایید رسمی 2 مدال طلای دیگر برای ایران در المپیک لندن، ایران به رتبه دوازدهم جدول رده‌بندی مدال‌ها صعود کرد. پیش از این مدال طلای سعید محمدپور و نقره کیانوش رستمی به دلیل دوپینگ رقبای‌شان تایید رسمی شده بود و حتی خود سایت بازی‌های المپیک لندن این تغییر جایگاه را اعمال کرده است. اکنون نیز باید منتظر اعمال طلای نواب نصیرشلال در وزنه‌برداری و اخیرا کمیل قاسمی در کشتی آزاد باشیم و زمانی که این اتفاق رخ دهد ایران در جدول رده‌بندی مدالی بعد از ژاپن در رده ۱۲ بازی‌ها قرار می‌گیرد که رتبه‌ای تاریخی و تقریبا دست‌نیافتنی خواهد بود. پیش از این ایران در المپیک 1956 ملبورن به رتبه چهاردهم دست پیدا کرده بود که در طول تاریخ این رتبه بهترین به شمار می رفت، اما حالا رتبه دوازدهم بهترین عنوان تاریخ ورزش ایران است.
 
 

Page Generated in 0/0069 sec