printlogo


کد خبر: 214246تاریخ: 1398/10/2 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر کوبا معرفی شد
«میگوئل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا «مانوئل ماررو کروز» وزیر گردشگری را به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور معرفی کرد. این نخستین‌بار در دهه‌های اخیر است که نخست‌وزیر جدیدی در کوبا معرفی می‌شود. بر اساس قانون اساسی جدید کوبا که به ‌دنبال تمرکز‌‌زدایی از قدرت است، نخست‌وزیر نیز از این پس در ارکان قدرت سیاسی وجود خواهد داشت.
***
موضع روسیه درباره بودجه دفاعی آمریکا
دفتر اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با تحریم‌های در نظر گرفته شده در بودجه دفاعی آمریکا علیه طرح‌های خط لوله «جریان شمالی-2» و «جریان ترکیه»، یادآور شد ایالات متحده در واقع به دنبال تحمیل کردن گاز مایع خود به کشورهای اروپایی و تضعیف امکان رقابت اقتصادی آنهاست.
در این بیانیه آمده است: «این اعمال فشارها به تمایل برای تحمیل گاز مایع آمریکایی به اروپا مربوط می‌شود که هزینه آن به مراتب بیشتر از تحویل گاز از طریق خط لوله‌های روسیه است و بدین ترتیب قصد دارند توسعه اقتصاد اروپا را کند کرده و توانایی آن را برای رقابت با آمریکا در بازارهای جهانی تضعیف کنند و در نتیجه، این اروپایی‌ها هستند که در این رابطه آسیب می‌بینند».
***
ترس صهیونیست‌ها از تحقیقات دادگاه بین‌المللی کیفری
‌رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند مقامات اسرائیلی با خطر پیگرد و بازداشت در بیش از 100 کشور جهان در صورت گشوده شدن تحقیقات رسمی دادگاه بین‌المللی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان روبه‌رو خواهند شد. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی تاکید کرده است مقامات سیاسی و نظامی کنونی و سابق اسرائیل پس از باز شدن باب تحقیقات (از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری) در معرض بازداشت قرار می‌گیرند. کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد تصمیم قضات برای تایید تصمیم دادستان دادگاه بین‌المللی و آغاز تحقیقات، ‌به مثابه زلزله‌ خواهد بود و اسرائیل را در رویارویی بی‌سابقه با امواج سونامی سیاسی قرار خواهد داد.
***
موافقت افکار عمومی با استیضاح ترامپ
پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا با انتشار گزارشی از نظرسنجی مشترک موسسه پلیتیکو و مورنینگ کانسالت که پس از رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ انجام شده، اعلام کرده 52 درصد رای‌دهندگان از تصمیم نمایندگان برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کنند. بر اساس این گزارش، 51 درصد رای‌دهندگان آمریکایی نیز از تصمیم سنا برای برکناری ترامپ حمایت کرده‌اند. همچنین 85 درصد دموکرات‌ها و 17 درصد جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند. 48 درصد رای‌دهندگان مستقل هم از استیضاح حمایت کرده و 41 درصد مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.
***
شمال و جنوب هند، درگیر اعتراضات
طی روزهای اخیر ناآرامی‌های حاصل از تصویب قانون اعطای تابعیت به مهاجران خارجی مشروط بر مسلمان نبودن، بسیاری از ایالت‌های هند را درگیر خود کرده است. معترضان که دیگر فقط مسلمان نیستند و حتی هندوها را نیز شامل می‌شوند، خواهان لغو فوری این قانون هستند و آن را مخالفت صریح با قانون اساسی هند می‌دانند. پراکنده بودن جمعیت مسلمان در مناطق مختلف باعث شده ایالت‌های شمالی و جنوبی هند درگیر این اعتراضات باشند. در این بین سرکوب گسترده معترضان توسط نظامیان ادامه دارد و تاکنون حداقل 5 هزار نفر در مناطق مختلف بازداشت شده و 30 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
***
توقیف کشتی‌های یمنی از سوی ائتلاف سعودی
شرکت نفت یمن اعلام کرد ائتلاف سعودی 7 کشتی حامل مشتقات نفتی را در توقیف نگه داشته و این کشتی‌ها حامل ۱۸۰ هزار تن بنزین و گازوئیل هستند. در بیانیه شرکت نفت یمن آمده، ائتلاف متجاوز با ادامه سیاست توقیف کشتی‌های نفتی، دنبال تنگ‌تر کردن عرصه بر غیرنظامیان و افزایش رنج آنهاست. در ادامه این بیانیه تأکید شده، کشتی‌های مذکور در حالی در توقیف نگه داشته شده‌اند که مجوزهای لازم برای ورود به بندر «الحدیده» را کسب کرده‌اند. بنا به این گزارش، این 7 کشتی حامل ۵۸,۴۳۵ تن بنزین و ۱۲۷,۹۹۶ تن گازوئیل هستند.
***
جنگ لفظی ترکیه و امارات
وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در واکنشی تند به اظهارات یک مقام ترکیه‌ای، تأکید کرد «سخنان تهدیدآمیز خالی از پیام مثبت، به طور کل مردود است». «انور قرقاش» به اظهارات «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه واکنش نشان داد.
آلتون روز شنبه گفته بود مصر، امارات و روسیه با حمایت از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی، قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کنند. قرقاش در واکنش به این اظهارات مقام ترکیه‌ای، با لحنی تند در حساب توئیتری خود نوشت: «منطقه گرفتار سخنان افراطی و آتشین حکومت‌هایی شده است که هم ‌و غم آنها توسعه نفوذشان به ضرر جهان عرب است؛ تلاش‌های بیهوده‌ای که ‌ای کاش صرف شکوفایی اقتصادی و سازندگی اجتماعی می‌شد».

Page Generated in 0/0223 sec