printlogo


کد خبر: 214312تاریخ: 1398/10/3 00:00
با ساخت و راه‌اندازی مدارثانویه و نصب درپوش توسط مهندسان جوان و دانشمندان ایرانی انجام می‌شود
رآکتور اراک در مسیر تکمیل

گروه سیاسی: روز گذشته از چند اقدام برای توسعه رآکتور  اراک رونمایی شد.  
علی‌اکبر صالحی به همراه تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی و خبرنگاران روز گذشته راهی اراک شدند تا از جدیدترین اقدامات انجام شده مربوط به رآکتور اراک رونمایی کنند. 
اولین مرحله از نصب تجهیزات رآکتور شامل مدار ثانویه و درپوش رآکتور 2 اقدامی بود که روز گذشته در راستای تکمیل پروژه آب سنگین اراک انجام شد. 
رآکتور اراک دارای 2 مدار است؛ مدار اول وظیفه برداشت حرارت از قلب رآکتور را دارد و مدار ثانویه که وظیفه آن انتقال حرارت مدار اول در برج‌های خنک‌کننده و در نهایت به محیط است.
مدار ثانویه شامل مبدل‌های حرارتی- استخر میانی- پمپ‌های انتقال (آب گرم – برج‌های خنک‌کننده و پمپ‌های برگشت آب سرد) است. راهبری این مدار از طریق اتاق کنترل اصلی رآکتور انجام می‌شود. برای راه‌اندازی مدار اول رآکتور، ابتدا باید مدار ثانویه و سیستم‌های جانبی مرتبط با آن راه‌اندازی می‌شد تا بعد از آن تکمیل مدار اول و راه‌اندازی غیر اکتیو رآکتور تحقیقاتی اراک (خنداب) آغاز شود.
بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی، در تیرماه سال جاری، دستورات و مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط برای انتقال اجزای متعدد مجموعه درپوش چاه رآکتور صادر شد و کار حمل و انتقال این تجهیزات با استفاده از 11 کشنده سنگین و تریلر انجام شد.
درپوش چاه رآکتور یک مجموعه الکترومکانیکی فوق‌سنگین با بیش از 100 تن وزن و قطر 2/7 متر است که با حرکت دورانی رینگ چرخ‌دنده و دیسک داخلی و موقعیت‌دهی زاویه‌ای امکان دسترسی مستقیم تحت کنترل و حفاظت شده به تک‌تک عناصر و بخش‌های فوقانی مخزن را برای فعالیت‌های مورد نظر به صورت منفرد یا گروه‌های محدود فراهم می‌کند.
این تجهیز به‌طور کامل توسط مهندسان جوان کشور و صنعتگران متعدد برای اولین بار طراحی و ساخته می‌شود. تمام قطعات این تجهیز در کارخانجات داخلی طراحی، ساخته و مونتاژ شده است.
به جز قطعه فولادی رینگ ثابت که حجیم‌ترین و سنگین‌ترین قطعه این مجموعه است، مابقی تجهیزات این درپوش طوری ساخته شده است که به سهولت و سرعت قابلیت دوباره مونتاژ کردن داشته باشند.
بر اساس برجام، روند بازطراحی رآکتور اراک با همکاری ایران و چین و مشارکت دیگر اعضای برجام از جمله آمریکا آغاز شد، با این حال این موضوع مثل بخش‌های دیگر برجام که به درستی و در زمان خود اجرا نشد، دستخوش تحولاتی بود. با خارج شدن آمریکا از برجام تاخیر قابل توجهی در روند کار صورت گرفت. بعد از مدتی انگلیس جای خالی آمریکا را در بازطراحی این رآکتور پر کرد، هر چند اقدامات انگلیس هم عملا به کمک ایران نیامد. گفتنی است با وجود تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش که در واکنش به خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام و عمل نکردن دیگر اعضای این توافق به تعهدات‌شان صورت گرفت، ایران موضوع بازطراحی رآکتور اراک را از این تصمیم خود به شرط پیشرفت در کار مستثنا کرده است. بازطراحی رآکتور اراک یکی از مواردی است که آمریکا بعد از خروج از برجام برای آن معافیت تحریمی قرار داد، هر چند در ماه‌های گذشته مدت زمان تمدید این معافیت را از 180 روز به 90 روز کاهش داد. از این رو است که این پروژه همکاری هسته‌ای در چارچوب برجام ادامه یافته است.

Page Generated in 0/0169 sec