printlogo


کد خبر: 214315تاریخ: 1398/10/3 00:00
انتشارگزارش شهرداری درباره بوی بد تهران
شاید بوی گوگرد باشد

گروه اجتماعی: شهرداری تهران در گزارشی اعلام کرد احتمالا بوی بد شهر به علت انتشار خواسته یا ناخواسته گوگرد در هوا بوده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، انتشار بوی نامطبوع در آذرماه در کنار افزایش آلودگی هوا  امان پایتخت‌نشینان را برید و انتقادات به مدیریت شهری را افزایش داد. بو در پایتخت آنقدر بد بود که شهروندان به سختی می‌توانستند نفس بکشند اما نکته مهم ماجرا این بود که هیچ ارگان و نهاد شهری و دولتی توانایی تشخیص منشأ این بوی بد را نداشت. دی‌ماه سال گذشته هم بوی بد تهران را فراگرفته بود که پس از 11 ماه دوباره تکرار شد، البته این‌بار بوی بد چند روز میهمان تهران شد تا شهرداری مجبور به تحقیق در این باره شود. دیروز شهرداری تهران نتیجه تحقیقات خود درباره بوی بد پایتخت را منتشر کرد. در این گزارش شهرداری تهران اعلام کرده سهوا یا عمدا در جنوب غرب پایتخت گوگرد منتشر می‌شود و با توجه به وزش باد از آن مناطق بوی بد گوگرد به سایر مناطق منتشر می‌شود.
بررسی اطلاعات هواشناسی از ایستگاه‌های مختلف از جمله جهت وزش باد، سرعت باد و دمای هوا در ساعات مورد نظر به منظور استفاده در تحلیل رفتار عوامل تولیدکننده بو و انتشار در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از سایت هواشناسی در روز چهارشنبه 7 دی 1397 از ساعت 15 تا ساعت 18 جهت باد در اکثر ایستگاه‌های سنجش شده جنوبی یا جنوب شرقی بوده است.
با بررسی‌های کارشناسی انجام شده درباره انتشار بو و زمان آن، میان اینورژن و افزایش آلاینده‌های هوا، سرعت و جهت وزش باد و افزایش رطوبت در هوای محیط با بوی بد ارتباط وجود دارد.
 
* سناریوهای محتمل درباره انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران
1- موقعیت مکانی برخی نقاط گزارش شده مردمی طی تماس با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و سامانه 137 با انشعابات شبکه فاضلاب شهری مجاورت و مطابقت دارد.
2- صنایع مستقر در جنوب تهران نیز در انتشار آلاینده‌ها و بوی نامطبوع تهران تأثیرگذار هستند. طی روزهای اخیر (16 آذر تاکنون) کارخانه‌های سیمان جنوب تهران و پالایشگاه‌ شهرری از سوخت مازوت و نیروگاه باقرشهر نیز از گازوئیل استفاده کرده‌اند که استفاده از این سوخت‌ها علاوه بر افزایش ذرات معلق در هوای محیط، گازهای دی‌اکسید گوگرد را نیز به محیط انتشار می‌دهند.
3- با توجه به جنوبی بودن باد در روز دوشنبه یازدهم آذرماه 1398 احتمال انتقال بوی نامطبوع از جنوب تهران و محور آزادراه خلیج‌فارس (حوالی فرودگاه) با توجه به شناسایی عوامل متعدد  مولد بو در این محور وجود دارد.
4- با توجه به اظهارات نماینده سازمان زمین‌شناسی کشور، ایجاد بوی نامطبوع به دلیل جابه‌جایی گسل‌ها مردود است و اصولاً این نوع گازها واجد بو نیست. 
5- در سناریوی محل دفن زباله آرادکوه که یک منبع سطحی است، در صورتی که گازهای ترکیبات سولفور یا H2S موجب انتشار بو باشد، امکان انتشار وجود دارد.
همچنین با توجه به رفتار انتشار بو در سطح شهر تهران طی روز 11 آذر الی 26 آذر  سال جاری، چنانچه منبع نقطه‌ای باشد با افزایش فاصله و دور شدن از منبع قطعاً بو فروکش خواهد کرد. در صورتی که در روزهای مختلف میزان شکایت مردمی و زمان تماس‌ها بعضاً در مناطق شمالی از جمله منطقه 2 بیشتر از جنوبی بوده است.
ضمن اینکه آرادکوه با تهران 35 کیلومتر فاصله دارد و سرعت و جهت وزش باد به نحوی است که انتشار‌ آلاینده‌ها در مناطق جنوبی با شدت و حدت بیشتری از مناطق شمالی باشد اما در گزارشات مردمی و طبق بازرسی از سطح شهر، میزان انتشار در مناطق مرکزی کمتر از جنوبی نیست. البته این موضوع نیاز به اندازه‌گیری دقیق از نوع و غلظت گاز دارد.

Page Generated in 0/1108 sec