printlogo


کد خبر: 214407تاریخ: 1398/10/5 00:00
«وطن‌امروز» از معادله چندمجهولی نرخ کرایه در تهران گزارش می‌دهد
طرح شهرداری برای گرانی کرایه‌ها
* رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: لایحه افزایش نرخ کرایه‌ها در حال ارسال به شوراست

اسدالله خسروی*

گروه اجتماعی: شهرداری تهران با وجود وعده مسؤولان دولتی و شهری مبنی بر گران نشدن کرایه تاکسی‌ بعد از گرانی بنزین، لایحه  افزایش کرایه‌ها را تهیه کرده و بزودی به شورای شهر ارسال می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، کرایه انواع تاکسی‌ به یک معادله چندمجهولی در کشور تبدیل شده و با وجود تخصیص سهمیه اضافی هنوز حرف و حدیث درباره تاثیر افزایش نرخ بنزین بر هزینه‌ها زیاد است. از یک سو رانندگان تاکسی می‌گویند گرانی بنزین هزینه‌های نهایی را- حتی با وجود سهمیه- افزایش داده و گرانی کرایه اجتناب‌ناپذیر است اما در طرف مقابل شهروندان هم اعتقاد دارند با توجه به وعده دولت و سهمیه اضافی این گرانی‌ غیرقانونی است. بماند که در این میان پس از گرانی بنزین، کرایه‌ها چند برابر شده و همان‌طور که انتظار می‌رفت نظارت چندانی هم بر این موضوع نشده است.

در این بین رانندگان تاکسی‌های خطی که کمی نظارت بر آنها بیشتر است، به افزایش نیافتن نرخ کرایه‌ها اعتراض کرده‌اند و گویا این اعتراض‌ها موجب شده شهرداری تهران در پی قانونی کردن گرانی کرایه‌ها باشد. کشمکش بر سر نرخ کرایه تاکسی در حالی است که هنوز سهمیه تاکسی‌های اینترنتی هم اختصاص نیافته و رانندگان این تاکسی‌ها نیز منتظر افزایش قیمت هستند. برخی از راننده‌ها اعتقاد دارند با توجه به تورم بالا و گرانی بنزین نرخ کرایه‌ها حتی با وجود سهمیه هم باید افزایش پیدا کند.
 
* لایحه گرانی در مسیر شورا
بعد از افزایش نرخ بنزین، همه مسؤولان دولتی و شهری وعده گران نشدن کالاها و خدمات را دادند اما فردای گرانی بنزین اولین چیزی که گران شد کرایه تاکسی‌ بود. حالا 40 روز بعد از اعمال نرخ جدید کرایه‌ها آن هم به شکل خودجوش! حالا شهرداری به دنبال مصوبه گرانی کرایه تاکسی است. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره لایحه شهرداری گفت: طبق قانون هر گونه نرخ جدید برای کرایه حمل‌ونقل عمومی  باید به تصویب شورای شهر و تایید فرمانداری و استانداری برسد. با توجه به افزایش هزینه‌ها شهرداری تهران تصمیم گرفته لایحه افزایش نرخ کرایه را برای سال 1398 به شورای شهر ارسال کند که در این لایحه مستندات افزایش هزینه‌ها ارائه می‌شود. وی افزود: قرار بود تا ابتدای سال آینده کرایه تاکسی‌ها افزایش نیابد و با تصمیم شورا نرخی بیشتر از حد معمول برای سال 1399 در نظر گرفته شود اما با توجه به گرانی بنزین و تاثیر آن بر درآمد رانندگان تاکسی‌، لایحه افزایش نرخ کرایه‌ها قبل از پایان سال به شورا می‌رسد و شورای شهر نیز بعد از بررسی با این لایحه موافقت می‌کند.
علیخانی در ادامه درباره تاکسی‌های اینترنتی هم گفت: قرار شد مسیرها و میزان فعالیت تاکسی‌های اینترنتی پایش شود و برای هر 100 کیلومتر فعالیت 7 لیتر سهمیه بنزین اضافی در نظر گرفته شود. البته نمی‌دانم این سهمیه پرداخت شده یا خیر.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران افزود: با توجه به نقش مهم تاکسی‌های اینترنتی باید از آنها حمایت شود. فعالیت آنها قبلا زیر نظر معاونت علمی ریاست‌جمهوری بود اما اخیرا شهرداری و وزارت کشور ناظر فعالیت آنها هستند. با توجه به سهمیه‌ تاکسی‌های اینترنتی، انتظار داریم کرایه‌ها افزایش پیدا نکند.
 
* رئیس اسنپ: سهمیه بنزین واریز شد / راننده‌های اسنپ: واریز نشد
طبق تصمیم وزارت کشور قرار شده فعالیت تاکسی‌های اینترنتی پایش شود و با توجه به عملکرد راننده‌ها سهمیه بنزین به آنها تعلق بگیرد. طبق این تصمیم هر راننده شرکت‌هایی نظیر اسنپ و تپسی بابت هر 100 کیلومتر خدمت‌رسانی 7 لیتر بنزین 1500 تومانی می‌گیرد. ژوبین علاقبند، مدیرعامل شرکت اسنپ در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با تایید این خبر گفت: سهمیه هر 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین پرداخت شده و راننده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.
با وجود اظهارات مدیرعامل اسنپ اما راننده‌های اسنپ در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کردند پیامک پرداخت سهمیه بنزین برای راننده‌ها ارسال شده اما خبری از سهمیه نیست. یکی از رانندگان اسنپ به «وطن‌امروز» گفت: سهمیه بنزین راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی به کارت بانکی آنها واریز می‌شود و این کارت فقط در پمپ بنزین‌ها قابلیت استفاده دارد و نمی‌توان مبلغ سهمیه را نقد دریافت کرد.
سهمیه بنزین به ما پیامک شده اما هیچ مبلغی شارژ نشده و نمی‌دانیم آیا سهمیه بنزین برای ما محفوظ می‌ماند یا خیر.
 
* تغییر کرایه‌ها پس از پایش وضعیت
علیرضا قنادان، مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران درباره تناسب افزایش نرخ بنزین و افزایش هزینه تاکسی‌ها مدتی پیش گفته بود: در حال انجام پایش هستیم و باید بررسی دقیق انجام داد تا متوجه شویم چقدر هزینه تاکسی‌ها با تغییر قیمت سوخت افزایش یافته است. وی با بیان اینکه بیش از ۷۸ هزار تاکسی در تهران داریم، اعلام کرد: همچنین در حال تهیه طرحی هستیم که رانندگان تاکسی بر اساس پیمایش خودروی خود سهمیه سوخت دریافت کنند و احتمال دارد این موضوع به وقوع بپیوندد. وی اعلام کرد: رانندگان نباید نرخ‌های کرایه را خودسرانه تغییر دهند و این موضوع کاملاً تخلف است، با این وجود گزارشاتی به دست‌مان رسیده که تعداد اندکی از رانندگان این تخلف را انجام داده‌اند که برخورد‌های قانونی می‌شود. مردم هم می‌توانند تخلفات را از طریق شماره ۱۸۸۸ به ما گزارش دهند تا پیگیری کنیم.
اما حسن پورسیدآقایی، معاون سابق حمل‌ونقل شهرداری که در زمان افزایش نرخ بنزین هنوز از سمت خود استعفا نکرده بود، در آن زمان گفته بود: همان‌طور که رئیس مجلس روزهای پیش اعلام کرده بهتر است که دولت و شهرداری‌ها بر اساس تغییر قیمت بنزین، نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهند. نمی‌توان از جیب رانندگان تاکسی شعار تثبیت قیمت داد. قیمت پایه بنزین برای تاکسیرانان ۵۰۰ تومان بیشتر شده و این بر هزینه‌های آنها تأثیر داشته است. بنابراین باید افزایش قیمت در هزینه‌های آنها محاسبه شود و فکری به حال اصلاح قیمت‌ها کنند تا راننده‌ای به صورت خودسر افزایش قیمت را انجام ندهد.
خبرنگار*

Page Generated in 0/0387 sec