printlogo


کد خبر: 214408تاریخ: 1398/10/5 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره جدیدترین گزینه‌های جایگزینی عبدالمهدی
عراق در خیابان یک‌طرفه

گروه بین‌الملل: اگرچه تصور می‌شد با برآورده شدن 3 درخواست معترضان عراقی راه برای انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق هموار شود اما این اتفاق کماکان نیفتاده و عراق از بی‌دولتی رنج می‌برد. از ابتدای اعتراضات عراق معترضان 3 درخواست عمده داشتند که عبارت بود از: 1- برکناری نخست‌وزیر عراق 2- انتصاب کمیساریای عالی انتخابات مستقل غیرحزبی3- تغییر قانون انتخابات و تصویب قانون جدید انتخابات.
به گزارش «وطن امروز»، آخرین درخواست آنها یعنی تغییر قانون انتخابات عراق شامگاه سه‌شنبه محقق شد و انتظار این بود از دیروز فضا برای انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق هموارتر شود که نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه بر عکس، با کناره‌گیری قصی السهیل از نامزدی نخست‌وزیری فضا پیچیده‌تر از قبل شد. 
دیروز وزیر آموزش عالی عراق که از حدود 2 هفته پیش رسما از جانب فراکسیون البنا پارلمان نامزد تصدی پست نخست‌وزیری معرفی شد، در نامه‌ای از نامزدی انصراف داد.
قصی السهیل طی نامه‌ای خطاب به این فراکسیون از نامزدی برای تصدی این پست انصراف داد و خواستار انتخاب جایگزین دیگری شد. خبرگزاری «اسپوتنیک» دیروز در خبری فوری با انتشار نامه السهیل نوشت: نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان عراق، به صورت مکتوب اعلام کرد که از پذیرش نامزدی برای تصدی پست نخست‌وزیری معذور است. در پایان این نامه که امضای السهیل در آن درج شده، تاریخ ۲۲ دسامبر (4 روز پیش) ثبت شده است.
وی در این نامه ضمن تقدیر از فراکسیون البنا به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان به دلیل نامزد کردن او برای تصدی پست نخست‌وزیری، نوشت که به دلیل فراهم نبودن بستر و شرایط لازم، وی از پذیرش این امر معذور است و ابراز امیدواری کرد که این فراکسیون جایگزین مناسبی برای او بیابد.
 
* جانشین جدید قصی السهیل
بعد از اعلام رسمی انصراف قصی السهیل از نامزدی نخست‌وزیری، فراکسیون البنا جانشینی برای وی تعیین کرد. در پی انتشار نامه انصراف قصی السهیل از نامزدی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که فراکسیون البنا در پارلمان عراق، اسعد العیدانی را برای تصدی این پست نامزد کرده و طی نامه‌ای به برهم صالح، رئیس‌جمهور، نام وی را پیشنهاد داده است تا با حکم ریاستی، مامور تشکیل کابینه شود.
صبح دیروز عدی عواد، نماینده ائتلاف الفتح، از ائتلاف‌های حاضر در فراکسیون البنا گفته بود که در نشست سه‌شنبه‌شب رهبران فراکسیون البنا، روی نامزدی العیدانی برای نخست‌وزیری توافق شد و وی گزینه اول پس از السهیل است. وی افزود که العیدانی استاندار کنونی بصره است و در میان تظاهرات‌کنندگان و نیز فراکسیون‌های سیاسی پارلمانی از مقبولیت لازم برخوردار است.
گفتنی است فراکسیون البنا، به رهبری هادی العامری، اول دی‌ماه نیز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور عراق، اعلام کرده بود که رهبران ائتلاف‌های زیرمجموعه فراکسیون البنا،  قصی عبدالوهاب السهیل، وزیر آموزش عالی عراق را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی می‌کنند و از صالح می‌خواهند که مطابق ماده ۷۶ قانون اساسی عراق، السهیل را مأمور تشکیل دولت کند. اما پس از اعتراض برخی گروه‌های سیاسی و شماری از تظاهرات‌کنندگان، السهیل طی نامه‌ای که تاریخ آن به 4 روز پیش بازمی‌گردد، از پذیرش این پست انصراف داد.
نامزدی العیدانی برای پست نخست‌وزیری عراق یک نکته دارد و آن اینکه هنوز سایر بازیگران سیاسی عراق درباره وی نظری نداده‌اند. بنابراین حتی اگر فراکسیون البنا را فراکسیون اکثریت عراق فرض کنیم هم مانند ماجرای قصی السهیل، کارشکنی‌های سیاسی می‌تواند گزینه جدید را هم مانند سایر گزینه‌ها از دور خارج کند. با این حال، دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی عتبه حسینی(ع) با بازنشر موضع قبلی مرجعیت عالی شیعیان در عراق درباره انتخاب نخست‌وزیر در سال ۲۰۱۸، از حمایت آیت‌الله‌العظمی سیستانی از گزینه پیشنهادی فراکسیون اکثریت پارلمان خبر داد.
با همه این تفاصیل اما جلسه مهم پارلمان عراق برای انجام بررسی‌های پایانی مربوط به انتخاب نامزد تصدی سمت نخست‌وزیری به امروز موکول شده است. پارلمان عراق قرار بود روز سه‌شنبه نشست مهم خود درباره انتخاب نامزد پست نخست‌وزیری را برگزار کند که به پنجشنبه موکول شد. در ابتدا قرار بود این نشست روز دوشنبه برگزار شود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به روز سه‌شنبه موکول شد و حالا به امروز پنجشنبه. 
 
* تعیین فراکسیون اکثریت؟
دیروز روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه در کاخ ریاست‌جمهوری عراق، فراکسیون البنا را به عنوان فراکسیون اکثریت در پارلمان معرفی کرد. اسکای‌نیوز نیز گزارش داد که هیاتی از ائتلاف البنا با برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق دیدار کرده است تا مسأله معرفی نامزد نخست‌وزیری را مورد بررسی قرار دهد.
صحت این خبر تا لحظه تنظیم گزارش از سوی رسانه‌های رسمی عراق تایید نشد و بر این اساس نمی‌توان نظر قاطعی درباره آن داد، چه، تعیین فراکسیون اکثریت در چند روز گذشته محل جنجال زیادی در عراق بوده است و اگر این اتفاق افتاده باشد به معنای آن است که نامزد فراکسیون البنا که بالاتر به تفصیل به آن پرداختیم بزودی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق معرفی خواهد شد. 
 
* حمله به آیت‌الله‌العظمی سیستانی
موج جریان‌سازی رسانه‌ای علیه آیت‌الله‌العظمی سیستانی با انتشار سندی که اطلاعاتی درباره اصالت آن منتشر نشده، آغاز شد. 
پنجشنبه هفته پیش در «وطن امروز» گزارشی از هک سایت‌های حساس عراقی و سرقت 140 گیگابایت اطلاعات دولتی عراق خواندید. در آن گزارش اشاره شده بود که سرقت اطلاعات حساس دولت عراق با استفاده از بلبشوی سیاسی این کشور فاجعه‌ای بزرگ است که هر لحظه می‌تواند بحران تازه‌ای را در این کشور سبب شود. 
اولین سند منتشر شده در این ارتباط، آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عراق را هدف قرار داد. در این سند که درباره صحت آن نمی‌توان نظر داد، ادعا شده  پل برمر، حاکم آمریکایی عراق پس از اشغال این کشور،  به آیت‌الله سیستانی نامه نوشته و گویا فردی میان او و آیت‌الله سیستانی واسطه بوده و مرجعیت عراق با فرستادگان آمریکا مذاکره داشته است.
هفته گذشته هکری که خود را «ام ۴ ایکس‌پرو» معرفی کرده بود، تصاویر هک شده از سایت‌های نخست‌وزیری،‌ وزارت بهداشت،‌ وزارت نفت، وزارت دفاع و وزارت بازرگانی عراق را منتشر کرد. این هکر پیامی را با این مضمون منتشر کرد: «دشمنان زندگی!... امشب نخوابید که صاعقه شما را در می‌نوردد،‌ رسانه‌ها امشب نخوابید. اگر شما میهن‌پرست هستید، آنچه را که اتفاق خواهد افتاد، پوشش دهید». هکر سایت‌ها همچنین نوشته‌ای را درباره بازداشت «نعیم عبعوب» شهردار پیشین بغداد که از دفتر وزیر به اینترپل ارسال شده بود، منتشر کرد. وی همچنین پیامی را برای کارکنان شرکت کل مخابرات و اطلاعات در وزارت ارتباطات منتشر کرد و نوشت: «یا استعفا کنید یا درخواست انتقال». 
هنوز هیچ اظهارنظر رسمی دولتی درباره ماهیت حمله الکترونیک به سایت‌های دولت عراق صادر نشده است. 
درباره هدف هکر یا هکرهایی که در بلبشوی سیاسی عراق اقدام به هک این سایت‌ها کرده‌اند اطلاعات زیادی در دست نیست اما آنچه مشخص است اینکه این شخص یا اشخاص براحتی می‌توانند خود را ویکی‌لیکس عراق جا بزنند و با انتشار اسناد واقعی و تقلبی در کنار هم، فضای روانی و سیاسی مردم عراق را به سود یا ضرر جریانات سیاسی این کشور منحرف کنند.
حالا باید دید دولتمردان عراق که با استعفای عادل عبدالمهدی همچنان با بلاتکلیفی سیاسی برای تعیین نخست‌وزیر مواجهند و اوضاع در کاخ ریاست‌جمهوری و پارلمان این کشور هم آنچنان مساعد نیست، چه تدبیری برای برخورد با افشاگری‌هایی که من بعد خواهد شد خواهند داشت. 
***
[آتش زدن مقرهای احزاب توسط معترضان]
حمله به مقرهای احزاب عراق با وجود برآورده شدن همه شروط معترضان برای پایان دادن به اعتراضات، اتفاق تازه‌ای است که چشم‌انداز پایان اعتراضات را تیره‌تر از قبل می‌کند. در همین ارتباط، سایت روزنامه مصری الیوم السابع به نقل از مدیر اطلاعات نظامی عراق از بازداشت اعضای یک گروهک تروریستی در مرکز و جنوب عراق خبر داد که با گروه‌های خارجی در ارتباط بود. همچنین گروه اطلاع‌رسانی امنیتی در عراق اعلام کرد 8 نفر از نیروهای ارتش و پلیس در 2 حادثه جداگانه کشته و زخمی شده‌اند. مدیر سازمان اطلاعات نظامی عراق در بیانیه‌ای آورد، اعضای یک گروهک تروریستی در مرکز و جنوب عراق بازداشت شده‌اند که با گروه‌های خارجی برای ناامن کردن کشور در ارتباط بوده‌اند. نیروهای امنیتی بعضا از بازداشت تعدادی از مظنونان تروریستی در بغداد و استان‌های دیگر خبر می‌دهند. همچنین شبکه روسیا الیوم به نقل از بیانیه گروه اطلاع‌رسانی امنیتی گزارش داد، یکی از گشتی‌ها در مسیر روستای صلاحیه در محدوده لشکر ۵۰ پیاده نظام تیپ ۱۴ فرماندهی عملیات صلاح‌الدین را هدف بمب کنار جاده‌ای قرار گرفت و منفجر شد. در بیانیه‌ای دیگر، گروه اطلاع‌رسانی امنیتی از کشته شدن یکی از نیروهای پلیس حفاظت گاز شمال و زخمی شدن 2 نفر دیگر در تیراندازی از سوی عناصر داعش در میادین گازی خباز در استان کرکوک خبر داد. از سوی دیگر، منابع به اسکای نیوز گفتند، تظاهرات‌کنندگان عراقی مقرهای وابسته به حزب الدعوه، جریان حکمت، سازمان بدر و عصائب اهل الحق در شهر دیوانیه و مرکز استان القادسیه در جنوب عراق را به آتش کشیدند. این اقدام معترضان در پی انتشار خبر مرگ ثائر الطیب، فعال عراقی در جریان تلاش چند روز پیش برای ترورش در دیوانیه صورت گرفته است. همچنین تظاهرات‌کنندگان مسیر محمد القاسم در مرکز بغداد و مسیرهای اصلی در استان نجف از جمله خیابان نجف- کوفه و خیابان قادسیه، مسیر کربلا و پل الصدرین را با تایرهای شعله‌ور بستند.

Page Generated in 0/0361 sec