printlogo


کد خبر: 214464تاریخ: 1398/10/7 00:00
دور دنیا

اخراج 30 هزار پلیس ترکیه
رئیس پارلمان ترکیه اعلام کرد در جریان کمپین مبارزه با جنبش فتح‌الله گولن بیش از ۳۰ هزار افسر پلیس اخراج شده‌اند. «مصطفی شنتاپ» در جریان مراسم فارغ‌التحصیلی معاونان روسای پلیس در آنکارا گفت: یک سوم از این اخراجی‌ها، افسران عالیرتبه پلیس بودند. وی افزود: همچنین ۱۸۶۶ نفر به عنوان بخشی از تحقیقات مرتبط با این موضوع از خدمت تعلیق شده‌اند. شنتاپ در ادامه گفت: ۱۰۳۱۱ افسر پلیس پس از رفع اتهام مجددا به سمت‌های قبلی خود بازگشتند.
***
نامزد انتخابات ساحل عاج به کودتا متهم شد
دادستان عمومی ساحل عاج با پخش فایلی صوتی‌ای که ادعا شده گیلرمو سورو، رهبر سابق شورشیان ساحل عاج در آن به یک فرد ناشناس می‌گوید تسلیحات و افراد کلیدی در محل‌های استراتژیک «مستقر شده‌اند»، به خبرنگاران گفت سورو به «به خطر انداختن امنیت کشور، اختلاس از سرمایه‌های عمومی و پولشویی» متهم شده است. این اقدام می‌تواند سورو را از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده منع کند.
***
دستگیری ۲۱ داعشی در استانبول
یگان‌های مبارزه با تروریسم پلیس ترکیه طی عملیاتی همزمان در ۴۸ نقطه مختلف استانبول، ۲۱ نفر را به اتهام عضویت در گروه تروریستی داعش دستگیر کردند.۲۰ نفر از بازداشت‌شدگان تابعیت کشورهای خارجی را دارند.
***
طالبان گروگان‌ها را رها کرد
نیروهای طالبان روز چهارشنبه به کاروان صلح در غرب افغانستان یورش برده و اعضای این کاروان را به اسارت گرفتند اما روز پنجشنبه ۲۷ عضو این گروه را آزاد کردند. جنبش صلح می‌گوید این چهارمین باری است که طالبان اعضای آن را می‌رباید. این جنبش اوایل ۲۰۱۸ میلادی پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک استادیوم در هلمند که ۱۷ نفر را کشت و ۵۰ نفر دیگر را هم زخمی کرد، تشکیل شد.
***
ناوشکن ژاپن در راه خلیج فارس
ژاپن دیروز برنامه اعزام نیروهای دریایی خود به خاورمیانه را تایید کرد. به موجب این تصمیم، یک ناوشکن مجهز به هلیکوپتر و 2 هواپیمای گشت‌زنی p3c برای جمع‌آوری اطلاعات به این منطقه اعزام خواهد شد.
***
بازگشت اسرائیل به سیاست ترور
یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جلسه شورای وزارتی امور امنیتی و سیاستی این رژیم گفت که تلاش‌های بخش اطلاعاتی اسرائیل در حال حاضر بر شناسایی کسانی که در شلیک موشک‌ها از نوار غزه به مناطق اطراف نوار غزه دست دارند، متمرکز است تا این افراد بعد از شناسایی ترور شوند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پس از شلیک موشک از نوار غزه، سخنرانی خود در مقابل حامیانش در شهر عسقلان را قطع کرد.
***
پیام کریسمس پاپ
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در بخشی از خطابه کریسمس خود از همگان دعوت کرد کاری کنند بحران در لبنان، تنش در عراق و بحران شدید انسانی در یمن کاهش یابد.
***
احتمال اعزام نیروهای نظامی ترکیه به لیبی
رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به توافق با همتای تونسی خود برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد: در صورتی که دولت وفاق از ما بخواهد، فورا به لیبی نیرو اعزام خواهیم کرد. رجب طیب اردوغان تاکید کرد: کسانی که در حال حاضر حامی خلیفه حفتر هستند، همان کسانی هستند که از کودتا علیه دولت «قانونی» در مصر حمایت کردند. اردوغان در همین حال در پی تنش به‌وجودآمده میان کشورش و مصر و یونان درباره تحولات منطقه دریای مدیترانه از جمله منابع گازی و بحران لیبی تاکید کرد: هدف ما در دریای مدیترانه گرفتن حق کسی نبوده بلکه بر عکس هدف ما ممانعت از نقض حقوق‌مان از سوی دیگران است.
***
افشای بیماری روحی  زن نتانیاهو
یکی از خدمتکاران زن سابق منزل بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با رادیو محلی «fm۱۰۳» فاش کرد ساره همسر نتانیاهو همیشه بر سر او فریاد می‌زد و اجازه خروج وی از منزل را نمی‌داد و یک بار هم اتوی داغ به سمت او پرتاب کرده است. وی افزود: کسی دوست ندارد شرایطی که ۵ ماه با آن مواجه بودم را تجربه کند، من در یک جهنم بودم، رنج کشیدم و گریه می‌کردم، (ساره) می‌تواند بگوید من دروغ می‌گویم، هرچه می‌خواهد بگوید ولی من باید آنچه را که در دلم دارم، بگویم. وی گفت که ساره از نظر روحی - روانی انسانی سالم و عادی نیست. گفتنی است قبلا هم برخی کارکنان و خدمتکاران منزل نتانیاهو از بدرفتاری‌های ساره سخن گفته بودند.
***
بازگشایی دوباره زندان ابوغریب
وزارت دادگستری عراق فاش کرد بزودی زندان مرکزی بغداد، «ابوغریب» سابق را پس از بازسازی و افزایش گنجایش و توسعه آن افتتاح می‌کند. این زندان در فاصله ۳۲ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد. این زندان پس از ورود نیروهای آمریکایی به عراق توسط نیروهای ائتلاف استفاده شد و به بدرفتاری با زندانیان آن شناخته می‌شود. سال ۲۰۱۴ وزارت دادگستری عراق این زندان را به دلایل امنیتی تعطیل کرد.

Page Generated in 0/0063 sec