printlogo


کد خبر: 214656تاریخ: 1398/10/11 00:00
دور دنیا

رئیس سابق اف‌بی‌آی: ترامپ ضعیف شده است
جیمز کومی، مدیر اسبق دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گفت: دونالد ترامپ «تضعیف شده و تحلیل رفته» اما همچنان خطرناک است. وی از آمریکایی‌ها خواست او و کارهایش را به چالش بکشند. او تاکید کرد: منظور من این نیست که بگویم ترامپ دیگر خطرناک نیست. خیانت وحشتناک دولت آمریکا به همپیمانان ما در شمال سوریه نشان می‌دهد یک رهبر بی‌اخلاق و بی‌پروا می‌تواند خسارات زیادی حتی در همین حالت تضعیف شده‌اش به بار بیاورد.
***
تلاش ناتو برای ایجاد پایگاه در اردن
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، منابع مطلع از رایزنی‌ها میان دولت اردن و فرماندهی ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) و برخی کشورهای اروپایی درباره همکاری‌های جدی‌تر با اردن در آینده خبر دادند. به نظر می‌رسد برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به صورت جدی به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک اردن، ایجاد اتاق عملیات‌های مشترک، آغاز برنامه‌های آموزشی و نیز ایجاد زیرساخت‌هایی هستند که امکان حضور نیروهای وابسته به ناتو در این کشور را در آینده فراهم می‌کند. این رایزنی‌ها هنوز با توافقنامه‌های مشخصی به پایان نرسیده‌ است. جمعی از نیروهای آلمانی حاضر در ترکیه سال گذشته میلادی در پایگاه‌های نظامی اردن مستقر شده بودند.
***
ادعای پیروزی نفر دوم انتخابات گینه‌
عمرو سیسوکو امبالو، ژنرال سابق ارتش و نخست‌وزیر پیشین گینه بیسائو پیروزی خود را بر «دومینگوس سیموئس پریرا»، نخست‌وزیر سابق و کاندیدای حزب حاکم این کشور اعلام کرد؛ پریرا در دور نخست انتخابات که نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شده بود، توانست براحتی اکثریت آرا را از آن خود کند. 
***
افشای توطئه ناکام در الجزایر
سعید شنقریحه، رئیس ستاد ارتش الجزایر در دیدار با اعضای وزارت دفاع و فرماندهی کل ارتش این کشور با اشاره به اعتراضات به حاکمیت این کشور اعلام کرد: الجزایر در سال ۲۰۱۹ با توطئه خطرناکی روبه‌رو شد که فرماندهی کل ارتش آن را ناکام گذاشت. رئیس ستاد ارتش الجزایر تاکید کرد: هدف از این توطئه ضربه زدن به ثبات الجزایر و تضعیف موسسات این کشور، کنار گذاشتن نهادهای قانون اساسی آن و کشاندن الجزایر به آشوب و خشونت بود.
***
گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد عربستان با وزیر خارجه آمریکا
روزنامه الیوم‌السابع چاپ مصر نوشت، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره تحولات منطقه و تلاش‌ها برای تقویت امنیت و ثبات گفت‌وگو کرد. هنوز جزئیات بیشتری از این گفت‌وگوی تلفنی منتشر نشده است. این تماس پس از آن انجام شد که آمریکا یکشنبه‌شب 5 موضع وابسته به گردان‌های حزب‌الله عراق را در خاک این کشور و سوریه هدف قرار داد. ولیعهد عربستان همچنین با تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن درباره جنبه‌های همکاری دوجانبه در امور دفاعی و اوضاع منطقه و جهان گفت‌وگوی تلفنی کرد.
***
تأیید سلامت سندرز برای ریاست‌جمهوری
برنی سندرز به دنبال حمله قلبی‌ در ماه اکتبر، نامه‌هایی را از 3 پزشک منتشر کرده که پزشکان در آن گفته‌اند این نامزد دموکرات کاملا توانایی پذیرش مسؤولیت‌های ریاست‌جمهوری را دارد. برایان موناهان، پزشک کنگره آمریکا و پزشک شخصی سندرز درباره سلامت او نوشت: شما در حال حاضر در وضعیت سلامت خوبی به سر می‌برید و می‌توانید بدون هیچ محدودیتی در کمپین انتخاباتی، سفر و دیگر فعالیت‌ها حضور داشته‌ باشید. وی افزود: سندرز اوایل ماه جاری میلادی یک تست ورزش انجام داده که نشان می‌دهد او «آماده از سر گیری فعالیت شدید بدون محدودیت» است. سندرز در حال حاضر در نظرسنجی‌ها از الیزابت وارن، دیگر نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پیشی گرفته است.
***
احضار مؤسس بلک‌واتر به وزارت خزانه‌داری آمریکا
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از 2 مقام آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود گزارش داد، اریک پرینس بابت احتمال نقض تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ونزوئلا، به دنبال سفر اخیر به کاراکاس و دیدار با دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا که هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارد، به وزارت خزانه‌داری آمریکا فراخوانده شد. یک منبع ناشناس که از سفر موسس بلک‌واتر به ونزوئلا مطلع است، ادعا کرد پرینس که برادر کوچک‌تر خانم بتسی دیواس، وزیر آموزش دولت ترامپ است،‌ پیش از سفرش به شورای امنیت ملی و وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره دیدار با مقام‌های ارشد دولت ونزوئلا اطلاع داده و هیچ مخالفتی با او نشده بود.
***
اعلام جرم علیه وزیر سابق دادگستری کره‌
دادستان‌های کره‌جنوبی دیروز وزیر سابق دادگستری این کشور را به چندین فقره جرم از جمله دریافت رشوه متهم کردند؛ اعلام جرمی که 2 ماه پس از استعفای وی به خاطر رسوایی حول محور سرمایه‌گذاری خانوادگی و پذیرش دانشگاه برای فرزندانش صورت گرفته است. این اتهامات مانعی برای مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی محسوب می‌شود، چرا که وی چو کوک، وزیر سابق دادگستری و معاون ارشد سابق کشورش را برای پستی در کابینه به منظور رهبری اصلاحات مربوط به دفتر دادستانی منصوب کرده بود. دفتر دادستان‌های منطقه مرکزی سئول در بیانیه‌ای گفت: چو با چند فقره اتهام از جمله دریافت رشوه، جعل سند، دستکاری اسناد و مدارک و نقض قوانین اخلاقی خدمات عمومی مواجه است.  پس از این اتفاق‌ها چو کوک استعفا و تاکید کرد رسوایی اختلاس پیرامون خانواده‌اش به فشار سیاسی برای دولت مون تبدیل شده است.

Page Generated in 0/0056 sec