printlogo


کد خبر: 214658تاریخ: 1398/10/11 00:00
طولانی شدن مشکوک مذاکرات نمایندگان استقلال با وکیل استراماچونی در دوحه
قمار روی وقت

تکلیف سرمربی ایتالیایی استقلال برای ادامه یا قطع همکاری با آبی‌پوشان تهرانی هنوز مشخص نشده و مذاکرات در دوحه دیروز سه‌شنبه وارد سومین روز خود شد تا جمع‌بندی نهایی شکل بگیرد. در حالی که از رفتن استراماچونی از ایران حدود یک ماه می‌گذرد، دور نهایی مذاکرات نمایندگان باشگاه استقلال و این سرمربی ایتالیایی در قطر دیروز وارد سومین روز خود شد اما هنوز خبری از توافق یا قطع همکاری به طور رسمی اعلام نشده است. مذاکرات اسماعیل خلیل‌زاده، رحمان رضایی و علی خطیر به نمایندگی از باشگاه استقلال و وکیل آندره‌آ استراماچونی که از 2 روز پیش در قطر آغاز شده است، دوشنبه شب با صدور اطلاعیه کوتاهی از سوی باشگاه استقلال بدون نتیجه ماند. در اطلاعیه کوتاه باشگاه استقلال آمده است: «همان‌طور که قبلا به اطلاع هواداران عزیز رسیده است، لطفا به کلیه شایعات در زمینه مذاکرات توجه نکنید. در صورت هرگونه توافقی از طریق وب‌سایت رسمی باشگاه استقلال اطلاع‌رسانی خواهد شد. از رسانه‌های محترم هم خواستاریم از هرگونه گمانه‌زنی و شایعه‌پراکنی پرهیز کنند». این اطلاعیه در حالی روی خروجی سایت باشگاه استقلال قرار گرفته که هنوز مشخص نیست در چند روز گذشته بین طرفین چه مسائلی مطرح شده است که منجر به توافق یا عدم همکاری نشده است.
 
* مشکل اصلی کجاست؟
در حالی که قرار بود نتیجه مذاکرات باشگاه استقلال و استراماچونی در همان جلسه اول مشخص شود اما این اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه اخباری از دوحه به گوش می‌رسد که پیشرفتی در مذاکرات اتفاق نیفتاده است. حدود 3 هفته است از ماجرای استقلال و استراماچونی می‌گذرد و هنوز 2 طرف در کشمکش ادامه همکاری با یکدیگر هستند. طولانی شدن این ماجرا باعث شده برنامه استقلال برای فصل نقل و انتقالات زمستانی و اردوی نیم‌فصل نامشخص باشد و به همین دلیل لطمه زیادی به باشگاه وارد شود. همین موضوع و شروط سخت استراماچونی برای بازگشت به استقلال، باعث شد مدیران استقلال یک بار قید این سرمربی ایتالیایی را بزنند اما پس از انصراف فرهاد مجیدی از در دست گرفتن سکان هدایت آبی‌های پایتخت، دوباره به تکاپو افتادند که استراماچونی را به ایران بازگردانند و در همین راستا از یکشنبه شب با وکیل او وارد مذاکره شده‌اند. پیش از آغاز دور جدید مذاکرات با استراماچونی قرار بود 2 طرف در همان نخستین جلسه به نتیجه برسند اما این اتفاق نیفتاد و با گذشت 3 روز هنوز طرفین به توافق نرسیده‌اند. البته کار مذاکره‌کنندگان استقلال (خلیل‌زاده، رحمان رضایی و علی خطیر) برای متقاعد کردن وکیل استراماچونی سخت است زیرا در ۱۱ شرط سرمربی ایتالیایی برای باشگاه استقلال، ذکر شده شروط قابل مذاکره نیست اما حالا استقلالی‌ها در تلاشند بخشی از آن ۱۱ شرط را تعدیل کنند. با این حال اخباری از دوحه به گوش می‌رسد که انگار پیشرفتی در مذاکرات رخ نداده و وکیل استراماچونی همچنان بر شروط قبلی موکلش پافشاری می‌کند. در نتیجه احتمال دارد باشگاه استقلال باز هم با سرمربی ایتالیایی به توافق نرسد. همچنین جدیدترین خبری که باشگاه استقلال منتشر کرد، نشان می‌دهد تکلیف نیمکت این تیم برای مدیرانش مشخص شده است. باشگاه استقلال یکشنبه شب از تنظیم شدن لیست آسیایی این تیم خبر داده بود که قرار بود این لیست تنظیم شده «با نظر نهایی سرمربی استقلال» به فدراسیون فوتبال ارسال شود اما دیروز (سه‌شنبه) رسانه رسمی باشگاه استقلال در خبری جدید اعلام کرد لیست آسیایی به فدراسیون فوتبال ارسال شده است. با این اوصاف باید این نکته را اضافه کرد که مدیران استقلال باز هم فرصت‌سوزی کردند و نه‌تنها نتوانستند سرمربی تیم‌شان را بازگردانند، بلکه زمان را برای انتخاب سرمربی جدید و تعیین تکلیف برنامه استقلال برای تعطیلات نیم‌فصل و دیدار با الکویت در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا از دست دادند. در نهایت مدیران استقلال که احتمالا خودشان هم با تغییر و تحول مواجه شوند، باید هر چه زودتر بدون توجه به جو موجود و هجمه‌ای که احتمالا به وجود می‌آید، تکلیف تیم را مشخص کنند تا حداقل به آینده تیم لطمه بیشتری وارد نشود.
 
* بررسی عملکرد استقلال با استراماچونی و بعد از او
با رفتن استراماچونی شرایط استقلال دگرگون شد. استراماچونی ایتالیایی با سابقه هدایت اینترمیلان ایتالیا برای لیگ نوزدهم به باشگاه استقلال آمد. استراماچونی موفق شد از استقلال تیمی قدرتمند بسازد تا هواداران را امیدوار کند که آبی‌های تهرانی می‌توانند در پایان فصل قهرمان شوند. سرمربی ایتالیایی استقلالی‌ها تا پایان هفته‌ سیزدهم در این تیم بود و روزی که به دلیل مشکلات مالی ایران را ترک کرد، استقلال بعد از چند فصل موفق شده بود به صدر جدول رده‌بندی برسد. استقلالی‌ها لیگ را با استراماچونی خوب شروع نکردند. آنها در همان هفته‌های ابتدایی داربی را هم به رقیب سنتی خود پرسپولیس واگذار کردند اما رفته‌رفته تیمی که آندره‌آ در حال ساختن آن بود، شکل گرفت. آبی‌های تهرانی در بازی هفته‌ سیزدهم خود موفق شدند در یک جدال حساس با یک گل از سد میهمان خود شهرخودرو بگذرند و با این برتری بعد از 104 هفته به صدر جدول رده‌بندی رسیدند؛ صدرنشینی‌ای که هواداران استقلال را بسیار خوشحال کرده بود اما مدت زمان زیادی طول نکشید که همه چیز عوض شد. استراماچونی با ترک ایران قرارداد خود را با استقلال فسخ کرد. استقلالی‌ها هم که با استراماچونی صدرنشین لیگ برتر بودند، با رفتن او در 3 بازی باقیمانده تا تعطیلات لیگ که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، 5 امتیاز از دست دادند و با قرار گرفتن در رده‌ پنجم به تعطیلات رفتند. پنجم شدن استقلال در پایان هفته‌ شانزدهم اولین تاثیر منفی رفتن استراماچونی از این تیم بود؛ تاثیری که خیلی زود خود را نشان داد و فاصله‌ استقلال را با صدر جدول رده‌بندی به 5 امتیاز رساند. استقلال استراماچونی فوتبال زیبایی را در هفته‌های پایانی حضور او در ایران بازی می‌کرد. این تیم علاوه بر زیبا بازی کردن در گلزنی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. آبی‌های تهرانی همراه استراماچونی در 13 هفته‌ ابتدایی لیگ برتر 26 گل به حریفان خود زده بودند که با میانگین 2 گل زده در هر بازی بهترین خط حمله‌ لیگ را در اختیار داشتند. با رفتن استراماچونی استقلالی‌ها 7 گل دیگر در 3 بازی خود زدند تا همچنان بهترین خط حمله‌ لیگ از آن آبی‌پوشان پایتخت باشد. تفاضل گل استقلال اما با رفتن استراماچونی نتوانست همچنان بهترین در لیگ نوزدهم باشد. آبی‌های تهرانی در پایان هفته‌ سیزدهم بهترین تفاضل گل را در لیگ برتر داشتند اما با رفتن استراماچونی این سپاهان اصفهان بود که توانست در پایان هفته‌ شانزدهم بهترین تفاضل گل را در لیگ برتر داشته باشد و دیگر استقلالی‌ها بهترین تفاضل گل لیگ را نداشتند. با رفتن استراماچونی از استقلال، کاخی که او بنا کرده بود، فرو ریخت و آبی‌های تهرانی با از دست دادن صدر جدول، ادامه‌ لیگ برتر را باید از رده‌ پنجم جدول آغاز کنند. علاوه بر از دست رفتن صدر جدول، امیدی که هواداران استقلال به این تیم با حضور استراماچونی داشتند، حالا با نبود او کمرنگ شده و هواداران شانس تیم‌شان برای موفقیت در لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی را با آندره‌آ بیشتر می‌دانند. هواداران استقلال امیدوارند استراماچونی قرارداد جدیدی با استقلال امضا کند و در ادامه‌ لیگ دوباره هدایت این تیم را بر عهده بگیرد تا روزهای خوب استقلال باز هم با آندره‌آ ادامه داشته باشد.

Page Generated in 0/0045 sec