printlogo


کد خبر: 214665تاریخ: 1398/10/11 00:00
اظهارات عجیب رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از متروی گلشهر - هشتگرد: هند با شاخص آلودگی 300 و چین با شاخص آلودگی 360 هم مدارس را تعطیل نمی‌کنند
روحانی: ما تعطیل کردیم!

اسدالله خسروی*: حسن روحانی دیروز در اظهاراتی عجیب اعلام کرد چین با شاخص آلودگی هوای 360 و هند با شاخص آلودگی 300 مدارس خود را تعطیل نمی‌کنند و همه جای جهان آلودگی هوا وجود دارد!

به گزارش «وطن‌امروز»، اظهارات روحانی در آیین بهره‌برداری از متروی گلشهر– هشتگرد آن هم درباره آلودگی هوا در حالی است که شهردار تهران 2 هفته پیش صراحتا اعلام کرد با شاخص آلودگی هوای 200 باید شهر تخلیه شود و بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند تنفس در هوای آلوده برای بیماران، کودکان و سالمندان سم است و سلامت شهروندان را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
رئیس‌جمهور دیروز گفت: این روزها تهران و کلانشهرها هوای بدی داشتند که این آلودگی یک‌روزه ایجاد نشده است، بلکه آلاینده‌ها در طول یک قرن کنار هم قرار گرفتند، بنابراین یک‌روزه رفع نخواهد شد و دولت‌ها و مردم باید تلاش کنند تا آلاینده‌ها رفع شود، البته آلودگی هوا فقط مال کشور ما نیست و ایران در زمینه آلودگی هوا رتبه ۱۶ یا ۱۷ دنیا را داشت. ما با شاخص‌آلودگی هوای ۲۰۰ مدارس را تعطیل می‌کنیم اما هند با شاخص ۳۰۰ و چین با شاخص ۳۶۰ مدارس خود را تعطیل نمی‌کنند، زیرا اگر قرار باشد این کار را بکنند مجبورند ۶ ماه در سال مدارس را تعطیل کنند، بنابراین مشکل آلودگی هوا فقط مخصوص ما نیست. البته مردم باید از دولت توقع داشته باشند که برای رفع آلودگی هوا برنامه‌ریزی داشته و تلاش کند و اگر این اقدام را نکند باید نقد شود. مسؤولان دولتی دستگاه تنفسی در آلودگی هوا ندارند و در همین خیابان‌ها راه می‌روند.
اظهارات روحانی درباره آلودگی هوا شگفتی کارشناسان را در پی داشت، چرا که در پاسخ به اظهارات روحانی می‌توان گفت چین و هند با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر قاعدتا باید منتظر وضعیت آلودگی به مراتب شدیدتری از ایران باشند اما ایران با 85 میلیون نفر جمعیت چرا باید شهرهای بزرگش با مشکل آلودگی دست و پنجه نرم کنند. از سوی دیگر، دولت آقای روحانی پیش از این مدعی بود که با افزایش کیفیت بنزین و نیز برخی اقدامات دیگر، فکری برای رفع آلودگی هوای کلانشهرهای ایران بویژه تهران می‌کند. اکنون با گذشت 6 سال از روی کار آمدن وی در رأس قوه‌مجریه، اوضاع آلودگی هوا وخیم‌تر شده است و آقای روحانی «تعطیلی مدارس» را به عنوان راهکاری مفید از ناحیه دولت خود القا می‌کند و از همه مهم‌تر به گونه‌ای در این باره سخن می‌گوید که گویی مردم ایران بویژه ساکنان کلانشهرها باید سپاسگزار وی باشند که اگر چه فکری برای آلودگی نکرد اما چند روزی مدارس را در نقاط آلوده تعطیل کرد. وی دیروز درباره کیفیت بنزین و تاثیر آن بر آلودگی هم سخن گفت و اعلام کرد در دولت وی کیفیت بنزین بهتر شده اما با همین کیفیت بنزینی که روحانی می‌گوید تهران آلوده‌ترین روزهای خود را سپری کرد.
 
* تعطیلی مدارس با تصمیم کارگروه کاهش آلودگی هوا
حل معضل آلودگی هوا گویا از توان مسؤولان و مدیران شهری خارج است، چرا که آنها معتقدند رفع این معضل نیازمند زمان و منابع هنگفت مالی است. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تهران گفت: هرگونه تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا با توافق اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود.  مسعود زندی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با بیان اینکه دستورالعمل شرایط اضطرار از قبل تهیه‌شده و در اختیار کارگروه قرار دارد تا متناسب با شرایط شاخص کیفیت هوا برای تعطیلی مدارس و... تصمیم‌گیری شود، اظهار داشت: شرایطی چون هوای سالم، ناسالم، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای همه گروه‌ها و اضطرار، شاخص‌هایی است که در زمان آلودگی هوا مدنظر است. با این وجود دانش‌آموزان در تقسیم‌بندی شاخص کیفیت هوا چون در گروه حساس قرار دارند و در این شرایط آسیب‌پذیری بالایی دارند، مدارس باید تعطیل شود. وی ادامه داد: اگر شاخص شرایط آلودگی هوا به عدد 200 برسد، تمهیدات لازم از سوی کارگروه ویژه کاهش آلودگی هوا در استانداری در نظر گرفته می‌شود. البته دستورالعمل تعطیلی مدارس و برخی مسائل دیگر درباره چگونگی شرایط کیفیت هوا برای تعطیلی‌ها و... از قبل به تصویب هیات وزیران رسیده است و استانداری‌ها نیز برحسب دستورالعمل از پیش تهیه شده در شرایط خاص اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تهران در ادامه از کاهش میزان آلودگی هوا از ماه آینده در کشور بویژه کلانشهر تهران خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی، آلودگی هوا از بهمن‌ماه در تهران کاهش می‌یابد. آلودگی هوا معمولا در ماه‌های آذر و دی شدید می‌شود و هر ساله با ورود به 2 ماه پایانی سال از شدت آلودگی‌ هوا کاسته می‌شود.
زندی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که چرا با وجود قانون هوای پاک، اقداماتی در راستای کاهش میزان آلودگی هوا از سوی دستگاه‌های متولی و نهادهای مرتبط انجام نشده است؟ افزود: حرکت در مسیر کاهش آلودگی هوا طولانی و پر پیچ و خم است، چرا که فقط یک سازمان یا نهاد درگیر این موضوع نیست. هر چند برای کاهش تدریجی آلودگی هوا اقداماتی چون افزایش کیفیت سوخت، تلاش برای خروج کامیون‌های با عمر بالا و موتوسیکلت‌های قدیمی انجام شده است اما این اقدامات بسیار اندک است. وجود حدود 5 میلیون خودروی سواری و 3 میلیون موتوسیکلت و 7 میلیون اتوبوس در کنار سیل مهاجرت به کلانشهر تهران، متاسفانه کار را برای تصمیم‌گیران رفع آلودگی هوا سخت کرده است. وی افزود: هر چند اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوا با حرکت در مسیر استفاده خودرو‌ها از سوخت باکیفیت انجام شده است اما این اقدام ناکافی است و باید فعالیت‌ها برای خروج موتوسیکلت‌های قدیمی، نوسازی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها انجام شود که البته تحقق چنین اهدافی نیازمند منابع مالی است.
 
* روحانی به علت عدم اجرای دقیق قانون هوای پاک، باید پاسخگو شود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به شگفت‌انگیز بودن اظهارات روحانی گفت: اینکه رئیس‌جمهور تلویحا به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا انتقاد می‌کند، منطقی به نظر نمی‌رسد، چرا که کارشناسان وزارت بهداشت، محیط‌زیست و نهادهای پایش‌کننده کنترل و کیفیت هوا بی‌تردید در یک کارگروه ویژه به توافقی می‌رسند که حضور کودکان و دانش‌آموزان در مراکز آموزشی در شرایطی که هوا بسیار آلوده است، سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، بنابراین مدارس و مراکز آموزشی باید تعطیل شود. ضیاءالله اعزازی ملکی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در برخی کشورها مانند چین شاخص آلودگی هوا حتی به 360 واحد هم می‌رسد اما مدارس تعطیل نمی‌شود، گفت: شخص رئیس‌جمهور، رئیس هیأت‌ دولت است و بخش عمده اعضای هیأت دولت نیز وزرای وی هستند، بنابراین اگر رئیس‌جمهور می‌داند که نباید در شرایط آلودگی هوا مدارس تعطیل شود، چرا این موضوع را با وزیر آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت و درمان در میان نمی‌گذارد؟ وی با بیان اینکه هر چند تعطیلی مدارس تاثیر خود را بر کاهش کیفیت تحصیل و آموزش به جا می‌گذارد اما زمانی که هوا در شرایط آلوده قرار می‌گیرد، نباید نسبت به سلامت مردم بی‌توجه بود. بالاخره می‌توان تدابیری بر این جبران آموزش و تحصیل دانش‌آموزان اندیشید اما جبران امراض ناشی از آلودگی هوا ناممکن و توجه به سلامت مردم از هر چیز بهتر و مهم‌تر است. اعزاری ملکی تصریح کرد: آقای روحانی به جای ایراد چنین سخنانی باید مسؤولان مربوطه را مورد بازخواست قرار دهد که چرا برای کاهش آلودگی هوا اقدام قابل توجهی نکرده‌اند؟ از طرفی با توجه به وجود قانون هوای پاک که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و زیر‌ساخت‌های آن نیز فراهم است، چرا دولت این قانون را بخوبی اجرا نمی‌کند؟ وی در پاسخ به اینکه آلودگی هوا هر ساله هزاران نفر را راهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌کند اما اقدام خاصی از سوی دولت برای کاهش این معضل به چشم نمی‌خورد، واکنش نمایندگان مجلس به دولت در این باره چیست؟ گفت: با تصویب قانون هوای پاک در مجلس، دولت ملزم به اجرای این قانون است، البته مجلس نیز باید نسبت به چنین موضوع مهمی که به سلامت مردم مرتبط است، حساس باشد و رئیس‌جمهور را برای پاسخگویی به مجلس بیاورد. حتی در صورت بی‌توجهی دولت به اجرای قانون هوای پاک و مسأله آلودگی هوا، زمینه استیضاح وی نیز ایجاد شود اما متاسفانه پروسه استیضاح رئیس‌جمهور طولانی است. 
*خبرنگار
***
[آلودگی‌ هوا زندگی بیماران را به مخاطره می‌اندازد]
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر علمی کنگره بین‌المللی کلینیکال انکولوژی درباره تاثیر آلودگی هوا بر بیماران سرطانی، قلبی و تنفسی گفت: آلودگی هوا تاثیر منفی بالایی بر کاهش سیستم ایمنی بدن دارد، بنابراین بیماران تنفسی و قلبی و افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص نظیر سرطان هستند باید مراقب سلامت خود باشند. دکتر منصور انصاری در گفت‌وگو با «وطن امروز»  با تاکید بر اینکه تنفس در روزهایی که هوا آلوده است موجب می‌شود ذرات معلق آلاینده وارد ریه شهروندان شود و باعث ایجاد زمینه بیماری و تشدید بیماری بیمارانی شود که در حال درمان هستند، گفت: افرادی که تحت درمان هستند سیستم ایمنی بدن آنها بشدت پایین است و این آلودگی به تضعیف بیشتر سیستم ایمنی آنها کمک می‌کند.  وی با بیان اینکه آلودگی هوا تاثیر منفی زیادی بر فرآیند درمان بیماران دارد، گفت: حتی افراد سالم نیز در زمان آلودگی هوا نباید از خانه خارج شوند، چرا که این آلودگی مضرات زیادی در میان‌مدت و بلند‌مدت برای سلامت شهروندان دارد.
***
[دستور رئیس قوه‌قضائیه به سازمان بازرسی در رابطه با آلودگی هوا]
سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: رئیس قوه‌قضائیه به سازمان بازرسی جهت بررسی عملکرد متولیان مربوط در رابطه با آلودگی هوا دستور ویژه صادر کرده است. به گزارش مهر، غلامحسین اسماعیلی در هفدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که دادستان‌ها در راستای حقوق عامه به موضوع آلودگی هوا ورود کردند. سازمان بازرسی پیش‌تر اعلام کرده بود چندین گزارش در این رابطه ارسال شده است، آیا مقصران هم اعلام شدند؟ گفت: این سطح از آلودگی هوا نامناسب است و متولیان مربوط باید تکالیف خود را به‌درستی انجام دهند. در دیدارها و نشست‌های که با نهادهای ذی‌ربط دارید از آنها بخواهید به مردم گزارش دهند در راستای مأموریت‌های قانونی خودشان چه کردند؟ بهترین داوران مردم هستند. قبلاً سازمان بازرسی ورود و گزارش‌هایی ارسال کرده بود که کیفری و قضایی نشده بود. امسال دستور جدی از سوی ریاست قوه‌قضائیه برای سازمان بازرسی صادر شده تا این سازمان نظارت کند که آیا دستگاه‌های مختلف وظایف خود را انجام داده‌اند یا خیر. 

Page Generated in 0/0109 sec