printlogo


کد خبر: 214666تاریخ: 1398/10/11 00:00
اصرار عجیب دولت بر بهره برداری از پروژه تکمیل‌نشده
ایستگاه ناتمام افتتاح !

گروه اجتماعی: افتتاح پروژه نیمه‌تمام متروی گلشهرـ هشتگرد اعتراض اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان را در پی داشت.
به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی دیروز متروی گلشهر- هشتگرد را در حالی افتتاح کرد که این پروژه تکمیل نشده و ناایمن گزارش شده است. ناایمن‌بودن این خط مترو در حدی است که اگر بیشتر از یک قطار در آن تردد کند، امکان بروز حادثه بشدت افزایش می‌یابد. البته فعلا قرار است متروی هشتگرد روزانه فقط برای دقایقی کار کند. جالب اینکه بخش اعظم متروی هشتگرد حاصل زحمات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاست اما در زمان افتتاح، دولتی‌ها در صف اول قرار می‌گیرند. در این میان سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز دیروز در عین حال که از تلاش بی‌شائبه قرارگاه برای ساخت این خط سخن گفت، تایید کرد سیگنالینگ این خط آماده نشده است.
 با توجه به تکمیل نبودن متروی هشتگرد و ناایمن‌بودن آن، اصرار به افتتاح این خط مترو آن هم در میان اعتراض کارشناسان و حتی حامیان روحانی، سوال‌برانگیز شده است؛ چرا دولت به افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ای که عملا قرار نیست حالا حالاها خدمت امن ارائه کند اصرار دارد؟ سوالی که فعلا کسی با قاطعیت پاسخی برای آن نیافته اما شاید افتتاح پروژه‌های اینچنینی را تا زمان انتخابات بیش از پیش ببینیم.
 
* مخالفت اصلاح‌طلبان با روحانی در بهشت
 همزمان که روحانی مشغول افتتاح و راه‌اندازی متروی گلشهرـ هشتگرد بود، شورای شهری‌ها در صحن شورا خبر از ناایمن‌بودن این خط دادند. بهاره آروین، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر از جمله مخالفان راه‌اندازی متروی هشتگرد در زمانی کنونی بود و به شهردار به عنوان بهره‌بردار این پروژه تذکر داد. آروین اعلام کرد: تحت تأثیر فشار دولت متروی هشتگرد افتتاح شد اما ایمنی لازم را ندارد. وی در تذکری مفصل بیان داشت: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه 5 ‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آنکه در اولویت قرار گیرد و در شرایط فعلی که حمل‌و‌نقل عمومی، بویژه مترو، در شهر تهران به لحاظ کیفیت خدمات در شرایط نامطلوبی قرار دارد، این موضوع مورد توجه باشد. آروین افزود: نکته قابل تامل آن است که وضعیت نامطلوب خدمات‌دهی به شهروندان در متروی تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و سهم پرداخت‌نشده دولت از گسترش حمل‌ونقل عمومی است؛ چنان ‌که تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین ایفانکردن تعهدات دولت است. متاسفانه این موضوع سال‌هاست به یک حکم ظاهرا دائمی تبدیل شده که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام‌شده سفرها با مترو است.
حالا با فشار بخش‌های ذی‌ربط در دولت، شهرداری تهران به‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسؤولیت راه‌اندازی و افتتاح خط متروی گلشهر- هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه شده است؛ خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین‌زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، جای پرسش است که چرا یک افتتاح صوری و نصفه و ‌نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمن‌بودن جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید می‌کند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟ 
وی ادامه داد: شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسؤولیت و هزینه‌ای را به شهر و شهروندان تهرانی بار می‌کند؟ در حالی ‌که در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات و برنامه‌ها، راه‌اندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟
رئیس شورای شهر هم معتقد است متروی هشتگرد فعلا ناایمن است. محسن هاشمی درباره افتتاح پروژه متروی گلشهر- هشتگرد گفت: متاسفانه برخی تجهیزات این خط کامل نشده است. متروی تهران قرار است به صورت آزمایشی از این خط بهره‌برداری کند. بخش مخابرات آن قرار است با ارتباط موبایلی حل شود اما بخش سیگنالینگ آن باید هر چه سریع‌تر این مسأله را برطرف کند. وی ادامه داد: قرار است فعلا 2 تا 3 ساعت در روز بهره‌برداری انجام شود تا مشکلات ناشی از کمبودها شناسایی و برطرف شود. پس از رفع این مشکلات، بهره‌برداری از آن کامل خواهد شد و این یک موضوع طبیعی است که پروژه‌ها کم کم به افتتاح کامل می‌رسند.
 
* متروی هشتگرد با وجود نواقص افتتاح شد
علی امام، مدیرعامل متروی تهران با افزایش انتقادات به افتتاح متروی هشتگرد صراحتا گفت این مترو ربطی به شهرداری تهران ندارد. وی در این باره گفت:‌ متروی هشتگرد را شهرداری تهران نساخته و کارفرما، شرکت عمرانی شهر جدید که زیرمجموعه وزارت راه‌و‌شهرسازی است، بوده ولی به نوعی ادامه خط 5 تهران محسوب می‌شود و در امتداد آن است. 
امام بیان داشت: دوستان در شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده‌اند از سال 88 تاکنون حدود یکهزار میلیارد تومان برای احداث این مسیر هزینه کرده‌اند که طولی حدود 26 کیلومتر دارد.  وی در پاسخ به این سؤال که چقدر این مسیر ناایمن است، گفت: از نظر ایمنی نواقصی وجود دارد و از آنجایی که در شرکت بهره‌برداری تهران خواسته‌اند افتتاح و بهره‌برداری انجام گیرد،‌ این شرکت ناچار به بهره‌برداری شده، البته باید توجه داشت اگر تنها یک قطار در این مسیر برای رفت و برگشت باشد، مشکلی پیش نمی‌آید!
امام تصریح کرد:‌ در حال حاضر سیستم سیگنالی در این خط راه‌اندازی نشده، البته مترو  به صورت تونلی نیست و زمینی است و با یک رام قطار که مشابه قطار تهران- کرج است، مشکلی پیش نمی‌آید. 
 
* تکلیف قطارهای حومه‌ای باید مشخص شود
مدیرعامل شرکت متروی تهران در پاسخ به اینکه می‌گویند متروی تهران تحت فشار دولت مجبور به افتتاح این مسیر شده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای دولت بوده و ارتباطی به مجموعه بهره‌برداری تهران ندارد ولی باید توجه داشت که لازم است تکلیف قطارهای حومه‌ای مشخص شود. در حال حاضر متروی صادقیه- کرج هم به همین صورت است و تکلیف آن مشخص نیست. در آینده نیز متروی پردیس و اسلامشهر راه‌اندازی می‌شود که بهره‌برداری آن با درآمد شهرداری تهران درست نیست. 
وی با بیان اینکه سالی 200 میلیارد تومان هزینه متروی صادقیه- گلشهر برای شهرداری تهران است، گفت: دوستان باید هزینه‌ها را برای غیر تهران تقبل کنند و به قول آقای هاشمی از جیب مردم تهران نباید برای متروی اطراف هزینه شود.
سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با فارس، درباره این مشکل گفت:‌ راه‌اندازی مترو در این مسیر با یک قطار مشکلی ندارد ولی با بیش از یک قطار قطعا ناایمن است. یوسف حجت افزود: وزارت راه قول مساعد داده تا اواسط سال آینده مشکل سیگنالینگ را برطرف کند که ان‌شاءالله محقق خواهد شد. 
حجت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران تحت فشار دولت مجبور شده این مسیر را راه‌اندازی کند، گفت: با یک قطار مشکلی ایجاد نمی‌شود و احتمال تصادف وجود ندارد، بنابراین خدمت‌رسانی به مردم آغاز می‌شود و مسافران نگران نباشند. اگر مترو ناایمن بود ما به هیچ‌وجه زیر بار نمی‌رفتیم. انتقاد برای بیشتر از یک قطار پذیرفته است ولی راه‌اندازی الان منطقی و دقیق در نظر گرفته شده است. 

Page Generated in 0/0315 sec