printlogo


کد خبر: 214702تاریخ: 1398/10/12 00:00
توافق معنادار روسیه و اوکراین برای 2020
تماس گازی پوتین و زلنسکی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در شب سال نو میلادی طی تماس با رئیس‌جمهور اوکراین «ولادیمیر زلنسکی» درباره توافقات حاصله بین 2 کشور در زمینه ترانزیت گاز روسیه از طریق خاک اوکراین به اروپا صحبت کرد. آنچه از منابع رسمی در رابطه با این مذاکره تلفنی منتشر شده این است که روسای جمهور 2 کشور بر اهمیت اجرای این توافق متفق‌القول بودند. از این جهت ادامه انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین از تاریخ اول ژانویه سال 2020 را می‌توان تضمین شده دانست. تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند اتفاق نظر 2 رئیس‌جمهور در رابطه با لزوم اجرای این توافق به منزله رسیدن آنها به الگویی برای حل و فصل سایر مشکلات دوجانبه است.
دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین هم  اعلام کرد پوتین و زلنسکی آزادی متقابل زندانیان بین طرفین مناقشه «دونباس» در روزهای پایانی سال را اقدامی انسانی و درست در راستای حل‌وفصل مشکلات ارزیابی کرده و همچنین از انعقاد قرارداد جامعی در زمینه انتقال گاز روسیه از طریق خاک اوکراین استقبال کردند. شرکت «گازپروم» روسیه و شرکت «نفت‌وگاز» اوکراین 30 دسامبر (9 دی‌ماه)، بعد از چندین روز مذاکرات مداوم در وین، بالاخره بسته توافقات و قراردادهای مربوط به انتقال گاز روسیه از خاک اوکراین به اروپا برای مدت 5 سال را امضا کردند که توازن منافع هر 2 طرف را فراهم کرده است. این توافق در شرایطی انجام شده است که  ایالات متحده نسبت به صادرات گاز روسیه به اروپا حساسیت زیادی دارد و در بودجه دفاعی سال 2020 نیز طرح  توسعه خطوط گازی روسیه در اروپا موسوم به «روس استریم» را تحریم کرده. 
بر اساس طرح امضا شده توسط دونالد ترامپ، تحریم‌هایی علیه شرکت‌هایی که در پروژه نورد استریم ۲ همکاری می‌کنند، اعمال می‌شود. آمریکایی‌ها تحریم‌های جدید برای ممانعت از ساخت این خط لوله را به نفع اروپا دانسته‌اند، حال آنکه هدف نورد استریم ۲ افزایش دو برابری ظرفیت گاز‌رسانی خط لوله نورد‌استریم یک به آلمان بوده است. این طرح با سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت «گازپروم» روسیه و شرکت‌های فرانسوی، اتریشی، هلندی، انگلیسی و آلمانی در دست اجراست و قرار است با عبور از دریای بالتیک گاز روسیه را به اروپا منتقل ‌کند. 
روس‌ها اعلام کردند که تکمیل این پروژه را پس از تحریم‌ها دنبال خواهند کرد، چرا که این پروژه برای امنیت انتقال گاز به اروپا مهم است و از این رو با همکاری شرکت‌های عضو پروژه عملیات توسعه خط لوله نورد استریم 2 ادامه خواهد یافت. 
در حالی که آمریکایی‌ها اعلام کردند تحریم این خط لوله از سوی کشورهای اروپایی مورد تایید قرار گرفته است اما آلمان به عنوان یکی‌ از مهم‌ترین کشورهای مصرف‌کننده گاز در اروپا از این تحریم استقبال نکرد و از این جهت از سوی آمریکا محکوم به نکوهش شد. آلمان قصد دارد با تکمیل این پروژه از وابستگی خود به زغال سنگ و انرژی هسته‌ای بکاهد. دولت ترامپ برای توجیه فشارها درباره این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلیتیک دهد. ترامپ استدلال کرده بود که آلمان و دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند. تقابل آمریکا و روسیه در حوزه تامین انرژی اروپا موضوعی است که در سال‌های آینده محل اختلاف روسیه و آمریکا خواهد بود و در این بین نقش اوکراین نیز قابل توجه است. 
***
گاز؛ محور تقابل روسیه و آمریکا در 2020
شعیب بهمن*: انتقال گاز روسیه از اوکراین از زمان شوروی برقرار بوده و اگرچه در زمان فروپاشی شوروی و تغییرات ناشی از آن فراز و نشیبی در انتقال گاز رخ داد اما در دهه‌های اخیر این انتقال روند باثباتی داشته است. اما تهیه بسته توافقی بین 2 کشور برای انتقال گاز طی 5 سال آینده را باید از 3 جنبه مورد بررسی قرار داد. دلیل اول اینکه روسیه در چارچوب سیاست خارجی جدید خود دنبال این است که ارتباط با اوکراین را تقویت کند. این رویکرد هم به دلیل مسائل امنیتی و هم به خاطر جنبه‌های اقتصادی است. به هرحال 2 کشور از تداوم انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق این خط لوله منفعت اقتصادی کسب خواهند کرد.
نکته دوم اینکه اروپا دنبال این است با متنوع‌سازی کانال‌های تامین انرژی خود وابستگی به گاز روسیه را کم کند، از این جهت روسیه تلاش دارد با اقدامات اینچنینی خود را بر حفظ سهمش از تامین گاز اروپا مصمم نشان دهد. 
سومین موردی که باید درباره این توافق مدنظر قرار گیرد، مقابله روسیه با سیاست‌های انرژی آمریکا در دولت دونالد ترامپ است. ترامپ صراحتاً از لزوم حضور آمریکا در بازار انرژی اروپا صحبت کرده و دنبال این است تا با استفاده از کشتی‌های غول پیکر، گاز مورد نیاز اروپا را از آمریکا تامین کند. اگرچه ترامپ در راستای تحقق این هدف جدیت زیادی دارد و حتی مسأله تامین انرژی را با این حربه که اروپا نباید وابسته به روسیه باشد به پارامترهای امنیتی گره می‌زند، اما واقعیت امر این است که نه آمریکا و نه اروپا در شرایط کنونی توان ایجاد نظم جدید درباره نظام تامین انرژی (گاز) را ندارند؛ در حال حاضر نه ایالات متحده امکان تامین تعداد مورد نیاز کشتی مناسب برای انتقال امن گاز به اروپا را دارد و نه اروپا بندرهای کافی مجهز به تکنولوژی انتقال گاز از کشتی را در اختیار دارد. از این جهت به نظر می‌رسد توافق روسای جمهور روسیه و اوکراین بر لزوم اجرای موافقتنامه گازی به‌منزله تداوم برتری روسیه در بازار انرژی اتحادیه اروپایی است. 
کارشناس مسائل روسیه*

Page Generated in 0/0077 sec