printlogo


کد خبر: 214703تاریخ: 1398/10/12 00:00
آرزوی لبنانی‌ها در شب سال نو
گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای کابینه دیاب

جوانان لبنانی در شرایطی به استقبال سال 2020 رفتند که در شب سال نو با حضور در میادین اصلی بیروت آرزویی جز نوین‌سازی سنت سیاسی لبنان و رهایی آن از فساد سیستماتیک نداشتند. پس از نزدیک به 4 ماه اعتراض به مشکلات معیشتی و فرار حریری از مسؤولیت سیاست‌های غلط خود با استعفا از سمت نخست‌وزیری، سرانجام حسان دیاب توانست نظر نمایندگان پارلمان را برای تصدی پست نخست‌وزیری جلب کند و از سوی رئیس‌جمهور این کشور مکلف به تشکیل کابینه شود.
 به‌رغم همه کارشکنی‌های شکل گرفته از سوی جریان‌های مخالف دیاب از جمله شخص حریری و جریان‌المستقبل که حتی در آخرین روز از سال 2019 نیز طرفداران‌شان را به خیابان‌ها کشاندند اما دیاب با تمرکز بر ماموریت خود به دنبال تشکیل کابینه‌ای با موافقت حداکثری ممکن از سوی نمایندگان پارلمان بوده و به نظر می‌رسد در نیل به این هدف موفق عمل کرده است و هفته آینده لبنان اولین کابینه پس از استعفای حریری را خواهد شناخت. 
در همین رابطه پایگاه الکترونیکی روزنامه «المدن» بیروت دیروز با اشاره به اینکه ترکیب کابینه تقریبا مشخص شده است، نوشت: از ۹ وزیر سهم مسیحیان؛ ۴ وزیر هوادار «میشل عون» رئیس‌جمهوری، ۴ وزیر هوادار «جبران باسیل» رهبر جریان آزاد ملی و یک وزیر هوادار  «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان‌المرده هستند.
این روزنامه اضافه کرد: از ۹ وزیر سهم مسلمانان؛ ۴ وزیر هوادار جنبش‌های شیعی امل و حزب‌الله به رهبری نبیه بری و سیدحسن نصرالله، ۴ وزیر هوادار فراکسیون «گردهمایی برای مشورت» وابسته به جریان سنی شمال به رهبری «عبدالرحیم مراد» و یک وزیر هوادار فراکسیون «گردهمایی دموکراتیک» وابسته به حزب دروزی «سوسیالیست ترقی‌خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» هستند.
در ادامه این گزارش آمده است: رئیس‌جمهوری و حزب‌الله شتاب دارند با توجه به حوادث تازه عراق و سوریه، دولت لبنان خیلی زود تشکیل و معرفی شود، زیرا خواهان حفظ ثبات و امنیت این کشور هستند. از این رو برخی مقام‌ها و جریان‌ها مانند جبران باسیل و جریان آزاد ملی را مجاب کرده‌اند با حسان دیاب همکاری کنند.
روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» چاپ همزمان لندن و بیروت هم در گزارشی آورده است نام «باسم خالد» و «محمد فهمی» از افسران تازه بازنشسته و شخصیت‌های اهل‌سنت در منطقه «عکار» در شمال لبنان برای وزارت کشور مطرح است. این روزنامه افزود: نخست‌وزیر منتخب، «غازی وزنی» شیعه را که هوادار جنبش امل است برای وزارت دارایی، «دمیانوس قطار» مسیحی را که هوادار جریان آزاد ملی است برای وزارت خارجه، «طارق المجذوب» و «عثمان سلطان» از سنی‌های اهل بنادر صیدا در جنوب و طرابلس در شمال را به ترتیب برای وزارتخانه‌های تربیت و آموزش عالی و ارتباطات در نظر گرفته است. همچنین «شادی مسعد» و «ودیع العبسی» که مسیحی‌اند به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع دولت آینده لبنان کار خود را آغاز خواهند کرد.
این روزنامه اضافه کرد: وزارت محیط‌زیست به دروزی‌ها (به احتمال زیاد طلال ارسلان) می‌رسد اما رهبران مذهبی و سیاسی طایفه دروز اعلام کرده‌اند به حضور یک وزیر از این طایفه آن هم وزارتخانه‌ای غیرکلیدی، راضی نخواهند شد. از این رو ممکن است شمار اعضای کابینه به ۲۰ نفر افزایش یابد.

Page Generated in 0/0077 sec