printlogo


کد خبر: 214704تاریخ: 1398/10/12 00:00
دور دنیا

سبیل درد‌سر‌ساز سفیر
هری هریس که در جولای ۲۰۱۸ کارش را به عنوان سفیر آمریکا در کره‌جنوبی آغاز کرد، از سوی کره‌ای‌های مخالف با آمریکا متهم به بی‌احترامی به کشورشان و در پیش گرفتن رویکرد اعمال فشار شده است. مناقشه بر سر رفتارهای این سفیر آمریکا بعد از آن بالا گرفت که کره‌ای‌ها اعلام کردند، او برای آنکه چهره حاکمان استعمارگر سابق ژاپن را به یاد ما بیاورد سبیل گذاشته است. اوایل قرن بیستم کره برای حدود ۴۰ سال تحت حکومت 8 حاکم استعمارگر ژاپن مشهور به «فرماندار کل» قرار گرفت و تمام این 8 «فرماندار کل» ژاپنی سبیل داشتند.
***
صدور حکم اعدام برای منصورهادی
دادگاهی در صنعا طی حکمی عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، معین عبدالملک، نخست‌وزیر وی و خالد الیمانی، وزیر سابق خارجه دولت مستعفی را به اتهام «خیانت بزرگ» به اعدام تعزیری محکوم کرد. دادگاه همچنین حکم مصادره تمام اموال منقول این افراد در داخل و خارج یمن را صادر کرد.
***
انتقاد دولت وفاق ملی لیبی از اتحادیه عرب
«صالح الشماخی» نماینده دولت وفاق ملی لیبی از بیانیه اتحادیه عرب درباره تحولات لیبی انتقاد و سوء‌استفاده از یادداشت تفاهم امضا شده بین ترکیه و لیبی درباره مناطق دریایی را محکوم کرد. الشماخی گفت: دولت وفاق ملی از قبل از اتحادیه عرب برای بررسی «تجاوزات خلیفه حفتر به طرابلس» درخواست رسیدگی کرده بود اما این اتحادیه پاسخی نداد. وی تصریح کرد: «اتحادیه عرب که امروز رفتار یک بام و دو هوا دارد، در آغاز تجاوز زمانی که از این اتحادیه برای برگزاری نشست فوق‌العاده درخواست کردیم، اقدامی نکرد اما امروز با عجله دست به تحرک زده است». 
***
41 کشته در جنگ قبیله‌ای در سودان
درگیری بین دو قبیله «المسالیت» و «العرب» در ایالت دارفور غربی که پس از کشته شدن یک جوان در نزدیکی اردوگاه آوارگان «کریندینق» آغاز شد، طی 3 روز گذشته به کشته شدن ۴۱ نفر منجر شده است. «سعد بحرالدین» معاون رئیس قبیله المسالیت در این باره گفت که اجساد برخی کشته‌ها همچنان در میدان درگیری باقی‌مانده و هیچ‌کس جرأت نزدیک شدن به آنها را ندارد. بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، بحرالدین افزود که تعداد کشته‌های قبیله او دست‌کم ۳۰ نفر است و حدود ۱۴ نفر نیز زخمی شده‌اند اما آمار نهایی هنوز مشخص نیست.
***
تمجید گزارشگر سازمان ملل از تحقیق درباره جنایات  صهیونیست‌ها
کارشناس حقوق بشر سازمان ملل درباره تصمیم «دیوان کیفری بین‌المللی» گفت: یک تحقیق رسمی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین، گام مهم رو به جلویی در تحقیق برای پاسخگویی به این جنایات است. «مایکل لینک» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این  پاسخگویی، تاکنون و تا حد زیادی در تمام 72 سال اشغال فلسطین، نادیده گرفته شده است». وی افزود: در طول این سال‌ها جامعه بین‌المللی صدها قطعنامه را مبنی بر محکوم کردن جنبه‌های مختلف اشغال قلمروی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده اما این قطعنامه‌ها به‌ندرت با پیامدهایی برای اسرائیل همراه بوده است.
***
افزایش آمار تلفات آتش‌سوزی در استرالیا
مسؤولان استرالیا آمار جدیدی از تلفات آتش‌سوزی گسترده در این کشور و ارزیابی خسارات وارد شده منتشر کردند که بر اساس آن تاکنون 9 نفر جان خود را از دست داده‌اند و حداقل ۴ میلیون هکتار از اراضی این کشور سوخته است. 
***
آزادی 6  اسیر سعودی توسط انصارالله
«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن اعلام کرد، تعدادی از اسرای سعودی نزد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آزاد شدند. بر اساس گزارش وبگاه «انصارالله»، المرتضی گفت 6 اسیر سعودی تحویل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ شدند و صنعا منتظر اقدام متقابل ائتلاف سعودی و آزادی اسرای یمنی است. کمیته یادشده در اکتبر سال گذشته (۲۰۱۹) ۳۵۰ اسیر ائتلاف متجاوز را در ابتکاری یکجانبه آزاد کرد که در میان آنها 3 اسیر سعودی حضور داشتند.
***
راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای امارات در اوایل 2020
دولت امارات اعلام کرد نیروگاه هسته‌ای «براکه» در 3 ماهه اول سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی می‌شود. به نوشته روزنامه اماراتی «الاتحاد»، این نخستین نیروگاه از مجموع 4 نیروگاهی است که امارات قصد دارد به عنوان نخستین کشور عربی هسته‌ای آن را افتتاح کند. پیش از این قطر هشدار داده بود نیروگاه هسته‌ای براکه امارات که در دست احداث است، خطری برای امنیت و محیط‌زیست منطقه است.
***
جاسوسی هوایی آمریکا از کره‌شمالی
به دنبال تهدیدهای «کیم‌جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی، هواپیماهای جاسوسی آمریکا روز چهارشنبه و با آغاز سال نوی میلادی بر فراز شبه‌جزیره کره پرواز کردند. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، یک فروند هواپیمای ریوت جوینت «RC135W» نیروی هوایی آمریکا در ساعت 8:25 صبح (به وقت محلی) از پایگاه هوایی «کادنا»ی ژاپن برای انجام ماموریتی در دریای شرقی پرواز کرد؛ در حالی که هواپیمای « EP-3E » نیروی دریایی آمریکا نیز در ارتفاع 25 هزار پایی پیرامون آسمان کره‌جنوبی پرواز کرد.

Page Generated in 0/0065 sec