printlogo


کد خبر: 214734تاریخ: 1398/10/12 00:00
کاخ سفید همچنان ایران را مسؤول تجمع مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا می‌داند
شانتاژ و حقارت!

در پی تجمعات اخیر معترضان عراقی در برابر سفارت آمریکا در عراق، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ «فاکس‌نیوز» ادعاهایی را علیه ایران مطرح و تلاش کرد اقدام خودجوش مردم عراق در حمله به سفارت این کشور را که در واکنش به نقض حاکمیت ارضی این کشور و بمباران برخی مواضع حشدالشعبی بوده است به ایران منتسب کند. وی در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» در پاسخ به این سوال که ارزیابی او از این رخداد چیست؟ با طرح ادعاهایی گفت: چیزی که شما دیدید، تروریست‌های تحت حمایت ایران بودند که بسیاری از آنها افرادی هستند که از سوی آمریکا و دیگران به عنوان تروریست شناخته شده‌اند و به داخل سفارت آمده، برای دیپلمات‌های آمریکایی و کارکنان داخل آن ایجاد خطر کردند. پمپئو افزود: شما شاهد واکنش سریع، قاطعانه و محتاطانه رئیس‌جمهور ترامپ بودید که اطمینان حاصل کرد ما تمام منابع لازم را برای تامین امنیت مردم‌مان و همچنین محوطه [سفارت] داشته باشیم. وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: موضوع 40 سال مشارکت جمهوری اسلامی در کارزارهای جهانی ترور، رویای داشتن تسلیحات هسته‌ای و توان غنی‌سازی هسته‌ای است که امروز نیز وجود دارد. ما زمانی روی کار آمدیم که دولت قبلی پول زیادی را برای آن برنامه هسته‌‍‌ای، ترور در سراسر جهان و توسعه برنامه موشکی‌شان که مورد استفاده قرار گرفت [برای ایران] فراهم کرد. پمپئو افزود: دولت ترامپ دیدگاه بسیار متفاوتی اتخاذ کرده است. ما بر ایران فشاری واقعی اعمال کرده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد؛ همان‌طور که امروز شاهد [واکنش] رئیس‌جمهور [ترامپ] بودید. ما هرگاه متوجه عملکرد بدخواهانه جمهوری اسلامی ایران شویم، آنها را مسؤول دانسته و اطمینان حاصل خواهیم کرد که منابعی برای این کار داریم. 
پمپئو در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چه واکنشی به توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «ایران، کاملا، در برابر جان‌باختن‌ها و آسیب‌های وارد شده در هر یک از اماکن ما مسؤول خواهد بود. آنها «هزینه گزافی» را خواهند پرداخت! این یک هشدار نیست، یک تهدید است» گفت: ما در تمام مدت این 3 سال که روی کار آمده‌ایم، در حال قانع کردن جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم که مانند کشوری عادی رفتار کند. ما یک توافق هسته‌ای وحشتناک و وضعیتی را [از دولت قبلی آمریکا] تحویل گرفتیم که حکومت [ایران] مبالغ زیادی پول برای برانگیختن چیزهای بد در دنیا در اختیار داشت. ما از توافق هسته‌ای خارج شدیم. ما یک رنج اقتصادی باور نکردنی بر این حکومت اعمال کردیم.
 
* عقب‌نشینی دوباره ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا نیز ایران را مسؤول حمله به سفارت ایران خواند. دونالد ترامپ ساعتی بعد از آغاز تحصن و اعتراض مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا در توئیتی نوشت: «آنها (ایران) بهای سنگینی خواهند پرداخت». او افزود: «این یک هشدار نیست، یک تهدید است. سال نو مبارک». وی البته ساعتی بعد از تهدید خود علیه ایران عقب‌نشینی کرد و در استراحتگاه تفریحی خود در فلوریدا به خبرنگاران گفت که فکر نمی‌کند بین آمریکا و ایران جنگ در بگیرد: «من فکر نمی‌کنم که این یک ایده خوب برای ایران باشد... من صلح دوست دارم». رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «من این طور نمی‌بینیم که آن (جنگ) اتفاق بیفتد». با این حال ترامپ در توئیت دیگری از مردم عراق خواست علیه نقش ایران در عراق اعتراض کنند. وی در این‌باره نوشت: «خطاب به میلیون‌ها نفری که در عراق به دنبال آزادی بوده و نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند، اکنون وقت شماست!» البته موضع‌گیری‌های ترامپ در توئیتر علیه ایران با واکنش رهبر حکیم انقلاب مواجه شد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای روز گذشته در دیدار پرستاران درباره اتهام مقامات آمریکایی علیه ایران فرمودند: «می‌بینید سراسر عراق هیجان ضدآمریکایی چقدر است؟ باز آن جناب توئیت کرده که ما این را از چشم ایران می‌بینیم. شما غلط می‌کنید! ایران اگر بخواهد با کشوری مبارزه کند، صریح این کار را می‌کند. ما به منافع و عزت ملت‌مان پایبندیم و هرکس آن را تهدید کند بدون هیچ ملاحظه‌ای با او رو‌به‌رو می‌شویم و ضربه می‌زنیم. اگر منطقی باشید که نیستید، خواهید دید که اقدامات جنایتکارانه شما در عراق و افغانستان، باعث نفرت ملت‌ها از شما شده است».
 
* این شکست آمریکاست!
با این حال «مکس بوت» روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست پیرامون حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا نوشت: این صحنه یادآور درگیری طولانی میان آمریکا و ایران بود و آمریکایی‌ها بار دیگر احساس حقارت و ضعف در برابر یک دشمن کوچک‌تر اما سرسخت‌تر را تجربه کردند. نویسنده واشنگتن‌پست خاطرنشان کرد: در طول 41 سال جنگ غیرنظامی میان آمریکا و ایران، ایالات متحده در حیرت مانده که چگونه پاسخ آن را بدهد. این روزنامه‌نگار آمریکایی اشاره کرد: تنها پاسخ آمریکا به ایران از زمان جنگ نفتکش‌ها در دوره رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، تصمیم باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برای توافق هسته‌ای با ایران در 2015 بود؛ با این حال آمریکا هیچ‌کاری برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران نتوانست انجام دهد و چه بسا با افزایش تحریم‌های اقتصادی، به این نفوذ تهران دامن زده است. واشنگتن‌پست در حالی که سعی می‌کرد همان ادعاهای موهوم آمریکا را مبنی بر اینکه اعتراضات مردم عراق در مقابل سفارت ایالات متحده در محکوم کردن تجاوز اخیر آمریکا به مواضع حشدالشعبی در منطقه مرزی «القائم»، با سازماندهی ایران انجام ‌شده تکرار کند، به قدرت منطقه‌ای ایران و شکست دوباره آمریکا در برابر آن اعتراف کرد. همچنین «بن رودز» معاون سابق مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا در حساب توئیتر خود نوشت: «این اغراق نیست که شکست سیاست ترامپ در قبال ایران فراتر از حد تصور است. برنامه هسته‌ای ایران دوباره آغاز و رفتارهای تهدیدآمیز افزایش یافته است. آمریکا منزوی شده است». وی در توئیت دیگری در واکنش به فراخوان ترامپ از مردم عراق برای خروج از آنچه وی کنترل ایران بر مردم عراق خوانده است نیز گفت: «افرادی که تصور می‌کنند این سیاست‌ها کارساز خواهد بود، همان‌هایی هستند که آمریکا را به جنگ عراق (در سال ۲۰۰۳) بردند».
***
[احضار کاردار سوییس در اعتراض به مواضع آمریکا]
کاردار سوییس به‌ عنوان حافظ منافع آمریکا درباره مواضع مقامات آمریکا درباره تحولات عراق به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات جنگ‌طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمریکایی به حافظ منافع آن کشور ابلاغ شد. محسن بهاروند، دستیار وزیر امور خارجه در نشست احضار کاردار سوییس، از حافظ منافع آمریکا خواست علاوه بر اعلام اعتراض ایران به آمریکا، این پیام را به آنها برساند که کشور عراق یک کشور مستقل است و مردم عراق نیز مردمی آزادی‌خواه، استقلال‌طلب و شرافتمندند. ارتش آمریکا بدون ارائه کوچک‌ترین شواهدی درباره مقصر بودن آنها حداقل 27 نفر از جوانان ملت عراق را به شهادت رسانده و تعداد بی‌شماری را مجروح کرده است. طبیعتا مردم عراق به کشوری که سرزمین آنها را اشغال کرده است و جوانان آنها را می‌کشد، واکنش نشان می‌دهند. آمریکایی‌ها حتی 2 نقطه را همزمان در سوریه بمباران کرده‌اند که نشان می‌دهد به ‌دنبال اهداف دیگری هستند و بهانه‌جویی می‌کنند. مقامات آمریکایی بهتر است دست از فرافکنی بردارند و بی‌دلیل به کشور ما اتهام نزنند. به وی گوشزد شد ایران کشوری جنگ‌طلب نیست ولی در مقابل هیچ تهدید و اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کند. دولت آمریکا به‌جای اتهام‌زنی بی‌مورد به دیگران باید یاد بگیرد چگونه با ملت‌های دیگر حرف بزند و دست از اشغالگری بردارد.

Page Generated in 0/0184 sec