printlogo


کد خبر: 214738تاریخ: 1398/10/12 00:00
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با خطرناک دانستن لوایح مرتبط با FATF برای امنیت ملی:
CFT بدتر از برجام است
#پروژه_انتخاباتی_FATF/ ترند نخست توئیتر فارسی شد

گروه سیاسی: همزمان با بالاگرفتن بحث و بررسی‌ها پیرامون لوایح مرتبط با کارگروه اقدام ویژه مالی FATF، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه CFT برای امنیت ملی بسیار خطرناک است، گفت: این کنوانسیون بدتر از برجام است.به گزارش «وطن امروز»، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه پس از پایان درس خارج فقه خود و در جمع برخی اعضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم و برخی شاگردانش در پاسخ به سوالاتی درباره «بررسی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT» تاکید کرد: اگر از من شخصا نظرم را بپرسید، می‌گویم پالرمو و CFT بشدت برای امنیت ملی خطرناک هستند، بویژه CFT که بسیار خطرناک‌تر است. 

وی افزود: ما هر چه جلوتر رفتیم شک‌مان به آمریکایی‌ها و اذناب‌شان و کشورهایی که اعضای FATF هستند بیشتر شد. این روشن است. می‌خواهم بگویم واقعا آدم‌های خطرناکی هستند. آدم‌های فاسدی هستند، البته از قبل آدم‌های فاسد و خطرناکی بودند. برجام‌شان نشان داد چقدر آدم‌های ناقابلی‌اند و CFT بدتر از برجام است. آیت‌الله آملی‌لاریجانی تصریح کرد: بدانید من به وظیفه‌ام عمل می‌کنم. من فکر خودم این است که این مصوبات مجلس قطعی نباشد، معلوم نیست که مصلحت باشد چنین چیزی؛ ولو فوایدی هم دارد [اما] مفاسدی هم دارد. روی ترازو باید گذاشت. به نظر من خطر امنیتی‌اش بسیار شدیدتر است. وی افزود: البته به نظر بنده هم پالرمو و هم CFT خطر امنیتی بالایی دارد، البته خطر CFT برای امنیت بیشتر هم هست. اینکه FATF هی هر دفعه می‌گوید این آخرین مهلت است، شما فکر می‌کنید به این تهدیدات و امثال آن گوش می‌کنم؟
اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایطی است که در هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به موعد اعلام نظر جدید کارگروه اقدام ویژه مالی، دور جدیدی از فضاسازی‌های حامیان دولت برای تحمیل تصویب 2 لایحه CFT و پالرمو آغاز شده است. به‌رغم این موضوع اما اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان با تصویب این لوایح مخالفند. تاثیرپذیری امنیت ملی از الحاق به این کنوانسیون‌ها و شفاف‌سازی تراکنش‌های مالی کشور و روزنه‌های دور زدن تحریم‌ها برای آمریکا از جمله دلایل مخالفت اعضا اعلام شده است.
از سوی دیگر، حامیان تصویب این لوایح نیز تاکنون دلیل روشنی برای چرایی تصویب آنها عنوان نکرده‌اند. ترساندن از ورود ایران به لیست سیاه FATF و قطع همکاری کشورهای دوست نظیر چین و روسیه با ایران در صورت عدم تصویب لوایح یادشده از جمله ادعاهای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در این موضوع بوده است. اینها البته در حالی است که طبق آمار، حجم مراودات مالی ایران در دوره حضور در لیست یادشده با قبل آن تفاوت محسوسی نداشته است. در همین راستا بررسی داده‌های تجاری کشور نشان می‌دهد ایران طی 10 سال گذشته هر دو حالت «قرار گرفتن در لیست سیاه» و «تعلیق از لیست سیاه» FATF را تجربه کرده اما حجم تجارت خارجی هیچ تاثیری (نه منفی و نه مثبت) از هیچ یک از دو حالت یادشده نپذیرفته است. 
همچنین ادعای عدم همکاری مالی چین و روسیه با ایران در صورت عدم تصویب پالرمو و CFT نیز نه‌تنها تکذیب شد، بلکه اعلام شد تردید احتمالی این دو کشور در برخی موارد ناشی از رویکرد برجامی شدید دولت روحانی در سال‌های پس از امضای برجام و بی‌توجهی به قدرت‌های شرق بوده است.
 
* هشدارهای قبلی رئیس مجمع
اظهارنظر اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه 2 لایحه مرتبط با FATF در حالی است که آیت‌الله آملی لاریجانی بهمن‌ماه سال گذشته نیز موضع مشابهی در این‌باره اتخاذ کرده بود. 27 بهمن 97 در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که بدون حضور حسن روحانی و علی لاریجانی برگزار شد، آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به لایحه پالرمو گفته بود: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در عین حال که باید مصالح کشور را رعایت کنیم، باید به نکاتی که از هر 2 طرف مطرح می‌شود توجه بکنیم. باید به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشیم. انسان احساس می‌کند اروپایی‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در انجام کارهای‌شان تا الان داشته‌‌اند در جریان INSTEX نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌هاست. ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تایید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعا آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟ و جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهادهای دیگر آیا واقعا مصلحت است که با این طلب‌‌های قلدرمآبانه کشورهای غربی همراهی کنند؟ راهپیمایی عظیم مردم نشان داد مردم برای عزت خودشان بسیار ارزش قائل هستند. ما نباید ارزش‌‌های انقلاب را فراموش کنیم.
 
* دست گذاشتن FATF روی ۲ مورد خاص، مشکوک است
دیروز علاوه بر رئیس مجمع، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به انتقاد از رویکرد کارگروه اقدام ویژه مالی در قبال ایران پرداخت. محسن رضایی با بیان اینکه اقدام اخیر شورای FATF در دست گذاشتن روی ۲ مورد خاص مشکوک است، گفت: آیا این دخالت یک گروه خارجی در مسائل داخلی ایران نیست؟
رضایی در آیین رونمایی از دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده راهبردی مجمع تشخیص گفت: اینکه عده‌ای مجمع تشخیص مصلحت نظام را رقیب خود یا تکرار برخی نهادهای دیگر بدانند، ظلم به این نهاد و نظام است. وی با بیان اینکه مجمع رقیب هیچ نهادی نیست و تکرار هیچ نهادی هم محسوب نمی‌شود، گفت: مجمع تشخیص مصلحت، عنصر و نهاد مکمل در حکمرانی است. سایر نهادها کار خودشان را می‌کنند و مجمع هم در نقشه راهبردی نظام، جای خودش را دارد و مکمل سایر نهادهاست‌.
رضایی با بیان اینکه انتظار همکاری از سایر نهادها را داریم، گفت: یکی دیگر از مشکلات این است که مباحث مجمع تشخیص مصلحت نظام را سیاسی بدانیم. وی در همین زمینه، بررسی لوایح مرتبط با FATF را مورد اشاره قرار داد و گفت: اینکه عده‌ای بخواهند بررسی FATF در مجمع را سیاسی جلوه دهند و برخی هم در خارج مرز ببینند اختلافی در کشور ایجاد شده و پا را روی پدال گاز بگذارند و فشار وارد کنند و توصیه‌های بیشتری را اعمال کنند، درست نیست‌. رضایی با بیان اینکه اقدام اخیر شورای FATF مشکوک است که از ۳۰ اقدامی که انجام نشده، روی ۲ مورد دست گذاشته، گفت: آیا این دخالت یک گروه خارجی در مسائل داخلی ایران نیست؟ آیا اینکه شورای FATF وارد می‌شود و پشت یک طرف بحث درباره FATF می‌ایستد، این دخالت نیست؟ وی ادامه داد: چرا شورای FATF روی ۳۰ کاری که دولت باید انجام دهد دست نمی‌گذارد؟ در ضمن مجمع تشخیص مصلحت کار خودش را انجام می‌دهد و چرا یک گروه بین‌المللی در کار آن دخالت می‌کند؟ اینکه یک گروه بین‌المللی پررو شود و در مسائل داخلی ما دخالت کند و طرف یک بخش کارشناسی را بگیرد، این بیانگر ضعف داخلی ما نیست؟ رضایی ادامه داد: نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید باعث عصبانیت دولت شود. نباید یک دولتمرد علیه بخشی دیگر از نظام موضع‌گیری کند و بگوید چرا مجمع نظارت می‌کند. نظارت باعث شفافیت، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از خسارت‌ها می‌شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه می‌گویند مجمع جلوی 4 لایحه مرتبط با FATF را گرفته است، گفت: 2 لایحه از این 4 لایحه را مجمع تصویب کرد، منتها خود FATF جلوی آن را گرفته و می‌گوید برخی بندهایی که در این لوایح آمده را قبول ندارم. اکنون دولتی‌ها به مجلس اصلاحیه داده‌اند و در حال حل و فصل آن هستند. وی با بیان اینکه حل مسائل در چنین شرایطی نیاز به تدبیر دارد، گفت: کار بدون تدبیر، ممکن است خوشحالی اولیه را به‌دنبال داشته باشد اما بعداً متوجه می‌شویم که ایرادات جدی در کار وجود دارد. نمونه آن هم برجام است که یک کار ملّی درباره آن انجام شد؛ از تلاش‌های دولت گرفته تا حمایت‌های رهبری و نقد منتقدان دلسوز. رضایی ادامه داد: به دلیل ندیدن برخی زوایای مهم و راهبردی، امروز کار به این بزرگی در باتلاق گیر کرده و نه راه پس وجود دارد نه پیش.
 
* آخرین اخبار از مجمع
در جلسه دیروز عصر کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم موسوم به CFT بررسی شد، با این حال و به‌رغم فشارهای سیاسی، اعضا به جمع‌بندی نهایی نرسیده و ادامه بررسی این لایحه به نشست بعدی کمیسیون مزبور موکول شد. گفتنی است جلسه شنبه هفته گذشته کمیسیون مشترک مجمع با حضور نمایندگان دولت و مجلس برگزار شد که پس از آنکه نماینده دولت نظراتش را درباره ضرورت تصویب لایحه CFT ارائه کرد، از اعضای مجمع رأی‌گیری استمزاجی به عمل آمده که تنها 2 نفر برای تصویب این 2 لایحه رای مثبت دادند؛ مجید انصاری و محمد صدر که از حامیان شناخته‌شده دولت روحانی بوده و طی یک سال گذشته نیز برای تحقق این موضوع تلاش گسترده‌ای داشته‌اند. دیروز همچنین رئیس کمیسیون مشترک دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: FATF اگرچه ظاهر اقتصادی دارد اما ماهیت امنیتی دارد. به گزارش ایسنا، علی احمدی در نشست خبری با اهالی رسانه‌ در پاسخ به سوالی درباره لوایح مرتبط با FATF گفت: FATF کشورها را بر اساس میزان پایبندی آنها به معیارهای خود دسته‌بندی می‌کند؛ یک دسته کشورهای پرخطری هستند که تحت نظارت هستند و دسته دیگر، کشورهای پرخطری هستند که باید با آنها مقابله کرد. وی تأکید کرد: بنابراین لیست سیاه و سفید خیلی در معیارهای FATF جایی ندارد. کشورها باید معیارهای مدنظر FATF را طوری در قوانین داخلی خود لحاظ کنند که مطابق با معیارها باشند. رئیس کمیسیون مشترک دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: هیچ نهاد بین‌المللی نمی‌تواند کشوری را ملزم به الحاق به یک کنوانسیون بین‌المللی کند. احمدی با بیان اینکه مبارزه با پولشویی، مبارزه با منابع مالی تروریست‌ها، مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و اثربخشی بر تحریم‌های شورای امنیت 4 کارکرد FATF است، تاکید کرد: درباره مورد چهارم در جامعه ما کمتر بحث شده است. البته FATF اگرچه ظاهر اقتصادی دارد اما ماهیت امنیتی دارد.
***
 #پروژه_انتخاباتی_FATF
ترند نخست توئیتر فارسی شد
به گزارش «وطن امروز»،  فعالان فضای مجازی در توئیتر و اینستاگرام از شامگاه سه‌شنبه بار دیگر در راستای رمزگشایی از عملیات رسانه‌ای و فشار غربگرایان داخلی و خارجی برای تصویب لوایح ضدامنیت ملی FATF، ضمن انتقاد شدید از این موضوع، بر انتخاباتی بودن این سناریو تاکید کردند. انتقاد از اظهارات اخیر معاون حقوقی روحانی و عدم تضمین دولتی‌ها درباره بهتر شدن اوضاع با تصویب این لوایح، از جمله محورهای مطرح است. کاربران همچنین با بازخوانی سرنوشت تلخ برجام، نسبت به تکرار این تجربه درباره لوایح FATF هشدار دادند. گفتنی است تاکنون بیش از ٢٧٣٠٠ توئیت و ریتوئیت ذیل این کلیدواژه منتشر شده است. به‌گونه‌ای که هشتگ «پروژه انتخاباتی FATF» ترند نخست توئیتر فارسی شده است. همزمان، کاربران از هشتگ‌های دیگری چون «#خود_تحریمی» و «#سخت_تر_کردن_معیشت» نیز استفاده کرده‌اند. در اینستاگرام نیز بیش از ٣٢٠٠ پست ذیل «#پروژه_انتخاباتی_FATF» منتشر شده است.

Page Generated in 0/0072 sec