printlogo


کد خبر: 214741تاریخ: 1398/10/12 00:00
آب پاکی معاونت سیما روی دست شایعه‌سازانی که به دنبال حاشیه‌‎سازی برای تلویزیون هستند
نود بر نمی‌گردد
میرباقری: دیگر برنامه‌ای به نام 90 نخواهیم داشت

گروه فرهنگ و هنر: دورهمی برنامه‌سازان شبکه نسیم بهانه‌ای شد تا معاون سیما در گفت‌وگویی در جمع خبرنگاران حرف‌های جالب توجهی در ارتباط با وضعیت برخی برنامه‌های قبلی و فعلی رسانه ملی مطرح کند و در کنار آن به برخی شایعات طرح شده در مدت اخیر در ارتباط با دستمزدهای نجومی رسانه‌ ملی به چهره‌های سرشناس پاسخ دهد. به گزارش «وطن امروز»، برنامه‌سازان شبکه نسیم در جلسه‌ای با معاون سیما و همچنین برخی مدیران سابق سازمان صداوسیما جهت هم‌اندیشی بیشتر گرد هم آمدند. در این هم‌اندیشی مرتضی میرباقری معاون سیما، علی‌اصغر پورمحمدی از مدیران پیشین رسانه ملی، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم و هنرمندانی چون مهران مدیری، رامبد جوان، سروش صحت، محمد بحرانی، نیما شعبان‌نژاد، فواد صفاریان‌پور و برخی دیگر از برنامه‌سازان حضور داشتند.
 
* دیگر خبری از «نود» نیست
مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی در حاشیه جلسه هم‌اندیشی مدیران و برنامه‌سازان شبکه نسیم و در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. شاید مهم‌ترین صحبت او در این جمع، خبری بود که می‌توان آن را پایانی بر تلاش برخی رسانه‌ها برای بازگشت دوباره فردوسی‌پور با «نود» به تلویزیون دانست. معاون سیما در پاسخ به سوال مهر درباره زمزمه بازگشت فردوسی‌پور به سیما، با اشاره به موضع‌گیری مشاور مدیر شبکه 3 سیما در ارتباط با شایعات اخیر در زمینه بازگشت فردوسی‌پور گفت: خود شبکه 3 اعلام کرد قهر نبودند که آشتی باشد و هر زمان که تشخیص دهند می‌گویند که بیاید.
او در ادامه آب پاکی را روی دست شایعه‌سازان ریخت و با اشاره به منتفی بودن بازگشت برنامه‌ای به نام «نود» به تلویزیون اظهار کرد: ما اختیار تصمیم‌گیری درباره آمدن آقای فردوسی‌پور را به دلیل اینکه اختلاف نظرهایی درباره برنامه‌سازی داشتند به مدیر شبکه 3 داده‌ایم. او همچنان در حال بررسی است و بحثی نبود که او دیگر نیاید. با این حال دیگر برنامه‌ای به نام 90 نخواهد بود اما در ساختارهای دیگر امکان بازگشت هست.
 
* دستمزدهایی که تنها 10 درصد اضافه شده است
میرباقری در ادامه صحبت‌هایش درباره یکی دیگر از شایعات اخیر پیرامون فعالیت‌های رسانه ملی و پرداخت دستمزدهای نجومی به مجریان و برنامه‌سازان تلویزیونی گفت: برای ما کیفیت و استقبال مخاطب اهمیت دارد و تعیین می‌کند که عوامل برنامه‌ها چه دریافتی‌هایی داشته باشند. اگر سوال این باشد که آیا دستمزدها در رابطه با مجریان بازیگر و تهیه‌کننده‌ها تعیین می‌شود، باید گفت همه اینها دارای استاندارد و چارچوب است و طبیعتاً دارای یک رشد تدریجی است. به طور مثال فلان سریال یا مجری فلان عدد را می‌گیرد و باید توجه داشت این تفاوت‌ها دفعی نیست، بلکه تدریجی است. دستمزدها حدوداً ۱۰ درصد نسبت به دستمزدهایی که در سنوات قبل بوده تفاوت کرده است.
 
* میزان مخاطبان برنامه در رقم دستمزدها مؤثر است
معاون سیما همچنین در واکنش به شایعه دستمزد بالای مهران مدیری و رضا رشیدپور برای برنامه‌های ویژه شب یلدا، ضمن تکذیب این شایعه تاکید کرد: هیچ پرداخت نامتعارفی برای این برنامه‌ها نداشته‌ایم. البته می‌دانید ما مثلاً در برنامه دورهمی با مهران مدیری طرف نبودیم و با تهیه‌کننده طرف قرارداد بودیم ولی این برنامه نسبت به برنامه‌های قبلی هیچ تفاوت دریافتی ندارد. وی در پاسخ به اختلاف دستمزدهای برخی بازیگران و مجریان توضیح داد: برنامه‌ای که ظرفیت آن این است که با ۱۰ درصد مخاطب مواجه می‌شود، به صورت طبیعی دریافتی عوامل آن با برنامه‌ای که ۷۰ درصد مخاطب دارد، متفاوت است و این متغیرها جزو متغیرهای مورد توجه ما است.
 
* «برنده‌باش» به شبکه نمایش خانگی می‌رود؟
ماجرای ساخت نسخه مشابه برنامه تلویزیونی «برنده‌باش» در شبکه نمایش خانگی نیز از جمله موضوعاتی بود که اهالی رسانه در ارتباط با آن از معاون سیما سوال پرسیدند. میرباقری در پاسخ به این سوال با اشاره به برخورد تلویزیون در ماجرای مشابه این موضوع در برنامه «دورهمی»، به نوعی احتمال رفتن «برنده‌باش» به نمایش خانگی را رد کرد و گفت: تلویزیون نسبت به برنامه‌های شاخص خود غیرت و حساسیت دارد و امتداد آنها را در غیر از رسانه ملی غیرقابل قبول می‌داند. به طور مثال برنامه «دورهمی» بود که قرار بود با نام «شب‌نشینی» در شبکه نمایش خانگی تولید شود اما استدلال رسانه ملی این بود که این برنامه خاستگاهش در تلویزیون است؛ اگر می‌خواهد برنامه‌ای در جایی دیگر باشد، چرا باید با استفاده از این عناوین و با سرقت این عناوین مطرح شود؟
 
* از رسانه، بی‌تفاوتی نخواهید!
بعضی اهالی رسانه از میرباقری در ارتباط با شوخی‌های مهران مدیری با اتفاقات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی روز در «دورهمی» نیز سوال پرسیدند که میرباقری در پاسخ به این موضوع اظهار کرد: هر مجری، برنامه را با هویت خودش اجرا می‌کند. «دورهمی» را نیز چه آقای مدیری اجرا کند و چه یک مجری دیگر، نمی‌توان انتظار داشت این برنامه را بدون هویت اجرا کند. مدیری با هویت خودش کارش را انجام می‌دهد و این انتظار جدی از او وجود دارد که نسبت به مسائل اجتماعی بی‌‎تفاوت نباشد و حساسیت داشته باشد و اتفاقاً در برنامه به این مسائل بپردازد. او همچنین با اشاره به ویژه‌برنامه شب یلدای «دورهمی» و برخی اشارات مجری برنامه به موضوعات اجتماعی روز گفت: در برنامه اخیر نیز او کار خود را انجام داد و هیچ کسی احساس نکرد آقای مدیری کاری خلاف شخصیت و هویت خودش انجام داده است. البته تا حدی باید سعه‌صدر و آستانه تحمل هم بیشتر شود. ما باید از نقد هوشمندانه استقبال کنیم. حتماً خط قرمزهایی که وجود دارد رسانه بیش از هر کسی نسبت به آنها اعمال نظر دارد.
 
* اعتراف به یک اشتباه تلویزیونی
اما بخش آخر صحبت‌های معاون سیما در جمع اهالی رسانه به حاشیه‌های ایجاد شده به واسطه پخش یک برنامه سیاسی در تلویزیون اختصاص داشت. او درباره تصویر پوشیده‌ شده نماینده مجلس در برنامه انتخاباتی شبکه یک سیما توضیح داد: این کار در تلویزیون اشتباه بود که جلوی آن گرفته شد. هر چند برنامه‌های انتخاباتی و سیاسی تلویزیون مورد نظارت قرار می‌گیرد اما به واسطه تنوع آنها باید اصلاحاتی در رابطه با آنها اتفاق بیفتد.

***

[تدارک «نسیم» برای فصل جدید «خندوانه»]
یکی از اتفاقات مهم در جلسه هم‌اندیشی برنامه‌سازان شبکه نسیم با مدیران فعلی و برخی مدیران قدیمی رسانه ملی، گفت‌وگوی محمد احسانی، مدیر شبکه «نسیم» درباره جزئیات فصل جدید «خندوانه» بود. احسانی در گفت‌وگو با مهر هم درباره تاریخ دقیق بازگشت «خندوانه» که گفته شده بود اسفندماه امسال روی آنتن می‌رود، بیان کرد: تاریخ دقیق بازگشت برنامه خندوانه هنوز مشخص نیست چون لوکیشن مشکلی دارد که باعث تاخیر برنامه شده است. برنامه در همان لوکیشن قبلی است اما نیاز به هماهنگی‌هایی دارد و هنوز باید دکورهای آن آماده شود. مدیر شبکه «نسیم» در ادامه درباره ویژگی‌های فصل جدید برنامه تصریح کرد: بالاخره خندوانه بخش‌هایی ثابت و جذاب دارد که این آیتم‌ها و بخش‌ها تکرار خواهد شد. از طرف دیگر بخش‌های جدیدی هم دارد که در اتاق فکر برنامه در حال بررسی است. در سری جدید قرار است 4 شب در هفته «خندوانه» روی آنتن برود. احسانی در پایان درباره موزه «دورهمی» و زمان برگزاری آن نیز گفت: مشکلاتی در جمع‌آوری هدایای هنرمندان بود که در حال نهایی شدن است و اوایل همین فصل از برنامه، این موزه هم برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0068 sec