printlogo


کد خبر: 214751تاریخ: 1398/10/14 00:00
روایت «وطن امروز» از بازتاب‌ بین‌المللی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی
هراس از انتقام ایران

گروه بین‌الملل: ساعت یک‌و‌نیم بامداد پنجشنبه در حمله تروریستی آمریکا به اتومبیل حامل سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، این 2 فرمانده اسطوره‌ای جبهه مقاومت به همراه 10 نفر دیگر از همراهان‌شان شهید شدند.
مطابق اخبار رسمی، تاکنون علاوه بر شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، شهادت همراهان ایشان از جمله   محمدرضا جابری مدیر تشریفات حشدالشعبی در فرودگاه، حسن عبدالهادی، محمد الشیبانی و حیدر علی از نیروهای حشدالشعبی تایید شده است.
از صبح دیروز درباره نحوه شهادت سپهبد قاسم سلیمانی 3 روایت وجود داشت؛ روایت اول شهادت در پی حمله هلی‌کوپترهای آپاچی، روایت دوم حملات خمپاره‌ای و روایت سوم حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین بود. عصر دیروز خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام نظامی آمریکا نوشت وسیله حمله به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک هواپیمای بدون سرنشین بوده است. گزارشگر سازمان ملل متحد این حمله را نقض حقوق بشر خواند.
رئیس‌جمهور آمریکا عصر دیروز در اظهار نظری توئیتری با مطرح کردن ادعاهای بی‌پایه و اساس علیه سردار شهید سلیمانی، گفت باید سال‌ها قبل او را از میان برمی‌داشتند. 
این حمله تروریستی سبب شد دنیا در بهت و حیرت فرو رود. ساعتی پس از این حمله پنتاگون اعلام کرد این حمله به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شده است. حماقت آمریکایی‌ها سبب شد ترس از انتقام ایران، نظامیان آمریکایی در منطقه را فرابگیرد. در این میان علاوه بر ایران، در لبنان، عراق، هند و منطقه کشمیر مراسم عزاداری برپا شده است. در کشمیر مردم اقدام به تظاهرات و سردادن شعارهای ضدآمریکایی کردند. پاکستان هم صحنه تظاهرات ضدآمریکایی شد و هزاران نفر فریاد مرگ بر آمریکا سردادند. 
همچنین آمریکا در اقدامی فوری دستور تخلیه کامل اتباع خودش را از عراق داد و پایگاه‌های آن در خاورمیانه به حال آماده‌باش درآمده‌اند. وزارت نفت عراق هم دیروز خبر خروج کارکنان آمریکایی از تأسیسات نفتی واقع در جنوب عراق را تأیید کرد. اروپایی‌ها ضمن اعلام تاسف از رفتار آمریکا، طرفین را به خویشتنداری دعوت کرده‌اند و در عراق طیف‌های مختلف سیاسی این کشور فریاد انتقام سر داده‌اند. در حرم امام حسین(ع) نیز مردم اقدام به سردادن شعار لبیک یا حسین و مرگ بر آمریکا کردند. 
 
* زمان تشییع پیکر شهدا
سازمان حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد مراسم تشییع پیکر شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای تجاوز تروریستی آمریکا به فرودگاه نظامی بغداد امروز در بغداد برگزار می‌شود. در این بیانیه آمده است: پیکر پاک فرمانده شهید ابومهدی المهندس به وصیت ایشان در آرامستان وادی‌السلام در نجف اشرف به خاک سپرده می‌شود. از سویی شهادت مظلومانه سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران با واکنش گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد. به گزارش «وطن امروز»، جز چندمقام حامی ترامپ، صهیونیست‌ها و برخی کاربران حاشیه خلیج‌فارس، اکثر کسانی که درباره این جنایت آمریکا اظهارنظر کرده‌اند، این اقدام آمریکا را محکوم کرده‌اند.  همچنین انتقادات در داخل آمریکا به این رفتار ترامپ تاحدی بود که صدای منتقدان بالاتر از صدای حامیان این جنایت وحشیانه بود. مقامات آمریکایی بشدت نسبت به عواقب این اقدام برای امنیت سربازان تروریست آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند. 
با این حال اما اکثر جمهوری‌خواهان یا سکوت اختیار کرده‌اند یا به تمجید از ترور شهید قاسم سلیمانی پرداخته‌اند. برخی دیگر مانند جان بولتون هم از برنامه‌ریزی بلند‌مدت آمریکایی‌ها برای این ترور سخن گفته‌اند. در همین ارتباط جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در اظهارنظری درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی‌ گفت: «عملیات کشتن سلیمانی از مدت‌ها پیش داشت آماده می‌شد».
 
* دستور تخلیه عراق به اتباع آمریکایی
دولت آمریکا دیروز بعد از ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه از شهروندان خود خواست عراق را ترک کنند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، سفارتخانه آمریکا در بغداد با صدور پیام هشدارآمیز، از اتباع خود در عراق خواست هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند. این خبرگزاری همچنین تصویری از استقرار نیروهای ضدشورش عراق در اطراف مجموعه سفارت ۴۲ هکتاری آمریکا در بغداد منتشر کرد.
 
* نانسی پلوسی: مجوز کنگره را نداشت
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اولین مقام ارشد آمریکایی بود که به انتقاد از ترامپ پرداخت و در بیانیه‌ای گفت دستور دونالد ترامپ برای ترور ژنرال قاسم سلیمانی، بدون مجوز کنگره آمریکا بوده است. پلوسی در این باره گفت: حمله هوایی موجب تحریک تنش‌های خشونت‌بار بیشتری خواهد شد. آمریکا و تمام جهان، نمی‌تواند افزایش تنش‌ها را تا جای بازگشت‌ناپذیری برتابد.
الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت عملیات (تروریستی) علیه سردار سلیمانی بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی یا مشاوره با کنگره انجام شد. در همین حال بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا با انتقاد از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران، نوشت: ترامپ احتمالا جنگی را بدون مطرح کردن در کنگره آغاز کرده است. من واقعا امیدوارم بدترین سناریو رخ ندهد اما همه چیز حول این وضعیت حاکی از در راه بودن تنشی جدی است.
 
* انتقاد بایدن و سندرز
جو بایدن و برنی سندرز که هر دو نامزد بالقوه دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا هستند، به انتقاد از ترور سپهبد قاسم سلیمانی پرداخته و آن را مغایر منافع آمریکا در منطقه دانستند. 
جو بایدن، از رقبای انتخاباتی دونالد ترامپ، به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد. بایدن در بیانیه‌ای گفت: بیانیه دولت می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از حملات آتی ایران است اما این اقدام یقینا اثر عکس خواهد داشت. بایدن در این بیانیه از ترامپ خواسته راهبردش را جهت ایمن نگاه داشتن نیروها و پرسنل آمریکا در منطقه و فراتر از آن برای مردم آمریکا توضیح دهد.
سناتور برنی سندرز، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: تنش‌زایی خطرناک ترامپ، ما را به جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه نزدیک‌تر کرده است که می‌تواند به بهای جان‌های بی‌شمار و تریلیون‌ها دلار هزینه تمام شود. وی با انتقاد از دستور ترامپ برای ترور سردار سلیمانی ادامه داد: ترامپ وعده داد جنگ‌های بی‌پایان را تمام می‌کند اما این اقدام ما را در مسیر [جنگ] دیگری قرار می‌دهد. در همین حال آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا هم با بیان اینکه ترامپ بدون گرفتن مجوز از کنگره، دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد، توضیح داد: کنگره اجازه ترور او را نداد و مردم آمریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهند. اکنون باید همه گام‌های لازم را برای محافظت از نیروهای‌مان در برابر تشدید ناگزیر تنش‌ها و مخاطرات برداریم. استفان والت، استاد دانشگاه آمریکایی و نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل در توئیتر خود نوشت: تصور کنید اگر یکی از دشمنان ما یکی از اعضای ستاد مشترک ارتش آمریکا، قائم‌مقام وزیر خارجه یا مدیر اطلاعات ملی ما را ترور می‌کرد، چطور واکنش نشان می‌دادیم؟ کریس مورفی، نماینده مجلس سنای آمریکا هم ضمن انتقاد از توجیه پنتاگون برای ترور سردار سلیمانی گفت: سلیمانی دشمن ایالات متحده بود، در این شکی نیست اما سوال اینجاست آیا آمریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و به صورت دانسته یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کرده است؟
 
* بزرگ‌ترین قمار ریاست‌جمهوری
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی به موضوع ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداخت و آن را قمار دولت فعلی آمریکا دانست. این روزنامه آمریکایی نوشت: با صادر کردن دستور ترور قاسم سلیمانی، یکی از عالی‌ترین مقامات نظامی ایران، دونالد ترامپ دست به بزرگ‌ترین قمار دوران ریاست‌جمهوری خود زده است. این گامی است که آمریکا را در مسیر افزایش خشونت‌های جنگ‌طلبانه پیش می‌برد. این روزنامه آمریکایی افزود: این اقدام آمریکا به نوعی روگردانی ترامپ از وعده‌هایش مبنی بر بیرون کشیدن نظامیان آمریکایی از بحران‌های موجود در غرب آسیاست. 
 
* واکنش روسیه و چین
وزارت خارجه روسیه هم ضمن ابراز همدردی با مردم ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی، تاکید کرد: کشته شدن ژنرال ایرانی توسط نیروهای آمریکایی یک اقدام بی‌پروایانه است که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد. وزارت دفاع روسیه هم به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی واکنش نشان داد و آن را کوته‌بینانه و باعث افزایش تنش سیاسی و نظامی در منطقه خواند. وزارت خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به ترور سردار سلیمانی، از طرف‌های درگیر خواست آرامش خود را حفظ کرده و خویشتنداری نشان دهند و گفت: ما همواره مخالف استفاده از قوه قهریه [در مسائل بین‌المللی] بوده‌ایم و اکنون نیز وضعیت را به دقت پیگیری می‌کنیم.
 
* تجلیل برهم صالح از شهدای حمله آمریکا
برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد تجاوز آمریکا منجر به ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس، پیامدها و عواقب امنیتی در عراق و منطقه خواهد داشت. طبق گزارش شبکه السومریه‌نیوز، در این بیانیه بر خویشتنداری همگان، عقلانیت، درایت و اولویت دادن به منافع ملی تأکید شده است. در این بیانیه آمده است: با نهایت تأسف و تأثر خبر شهادت 2 فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، معاون رئیس سازمان حشدالشعبی را دریافت کردیم. این دو شهید نقش مهم و چشمگیری در مبارزه با داعش داشتند و در جنگ علیه داعش باشکوه‌ترین تصاویر فداکاری و ایثار را به نمایش گذاشتند.
 
* عادل عبدالمهدی: حاکمیت عراق نقض شد
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق با درخواست از پارلمان این کشور برای برگزاری نشست فوری در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، اقدام تروریستی آمریکا را محکوم کرد. به نوشته وبگاه السومریه، در این بیانیه آمده است: بشدت و در بالاترین حد خود اقدام دولت آمریکا در ترور شهید «حاج ابومهدی المهندس» و «حاج قاسم سلیمانی» و دیگر شخصیت‌های عراقی و ایرانی را محکوم می‌کنیم. ترور فرمانده نظامی عراقی که منصب رسمی داشت، تجاوز به عراق محسوب می‌شود؛ همچنین اقدام به ترور فرماندهان کشور برادر در خاک عراق، نقض آشکار حاکمیت عراق است. عبدالمهدی همچنین تأکید کرد که شهادت سردار سلیمانی خطر شعله‌ور شدن یک جنگ ویرانگر در عراق، منطقه و جهان را افزایش می‌دهد. 
 
* آیت‌الله سیستانی: این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین‌المللی است
آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع شیعیان با صدور بیانیه‌ای به حمله بامداد دیروز آمریکا به بغداد که باعث شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و شماری از یاران‌شان شد، واکنش نشان داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: رویدادها به سرعت در پی هم رخ می‌دهد و بحران‌ها اوج می‌گیرد و کشور در حال عبور  از خطرناک‌ترین پیچ‌وخم‌هاست؛ از تجاوز جنایتکارانه به پایگاه‌های نیروهای عراقی در شهر القائم که منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر از فرزندان رزمنده ما شد گرفته تا حوادث تاسف‌باری که بغداد در چند روز گذشته شاهد آن بوده است و در نهایت حمله وحشیانه شب گذشته در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی بر تروریست‌های داعشی شد. این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین‌المللی است. همه این وقایع و وقایع دیگر، هشداری است مبنی بر اینکه کشور به سمت اوضاع بسیار دشواری روی گردانده است.
 
* فتوای حرمت حضور نظامیان آمریکا در عراق
آیت‌الله سیدکاظم حسینی حائری، مرجع تقلید شیعیان در فتوایی اعلام کرد ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق تحت هر عنوانی حرام است. در بخشی از متن این فتوا ضمن تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها خود تروریسم و پناه‌دهنده تروریست‌ها هستند، آمده است: «به صراحت و از باب مسؤولیت شرعی می‌گویم که ادامه حضور هر نیروی نظامی آمریکایی و مانند آنها تحت هر عنوانی از جمله آموزش و مشاوره نظامی یا به بهانه مبارزه با تروریسم حرام است».
 
* اتحاد برای اخراج آمریکا از عراق
هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، در بیانیه‌ای ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را یک شرارت کثیف توصیف کرد و از تمام گروه‌های سیاسی عراق خواست در راستای اخراج نیروهای خارجی از عراق متحد شوند. العامری افزود: این اقدام جنایتکارانه کثیف را محکوم و تأکید می‌کنیم که این اقدام جز افزایش عزم و اراده در ادامه دادن مسیر جهاد و فداکاری در راه اصول و ارزش‌های الهی چیز دیگری در پی ندارد.
 
* آمادگی جیش‌المهدی برای پاسخ به آمریکا
جیش‌المهدی شاخه نظامی جنبش صدر که از سال 2008 میلادی منحل اعلام شده بود دیروز بار دیگر آغاز به کار کرد. این شاخه نظامی از زمان اشغال عراق تا سال 2008 میلادی به جنگ نظامی با آمریکایی‌ها پرداخت. دیروز ابویاسر، معاون جهادی مقتدا صدر، رهبر جریان صدر از آمادگی کامل این گروه برای اجرای فرمان صدر در پاسخ به اقدام تروریستی آمریکای جنایتکار خبر داد. ابویاسر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما شهادت نخبگان مخلص، رهبران مقاومت به طور کل و حشدالشعبی به طور خاص از جمله سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران وفادار آنها از گروه سرایا السلام که مواضع ما با آنها در مبارزه با داعش دست‌پرورده آمریکایی‌ها مشترک است، به همه مجاهدان و مقاومان در برابر آمریکا، شیطان بزرگ دشمن بشریت و ملت‌ها تسلیت می‌گوییم.
 
* وعده پایان حضور آمریکا در منطقه
شیخ قیس الخزعلی،‌ دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق هم گفت:‌ تاوان خون شهید فرمانده، قاسم سلیمانی زوال اسرائیل است و تاوان شهید فرمانده ابومهدی المهندس، زوال حضور آمریکایی‌ها در عراق.  همچنین جهاد اسلامی با بیان اینکه امت اسلام پرچم خود را در مقابل این تجاوز بالا می‌گیرد، اعلام کرد در راه آزادسازی قدس هیچ شکست و عقب‌نشینی وجود ندارد. حازم قاسم، سخنگوی حماس نیز در اظهارنظری مطبوعاتی گفت ترور سردار سلیمانی، فقط به سود طرح رژیم صهیونیستی و هدف از آن، اختلاف‌افروزی است.
 
* سیدحسن نصرالله: غبطه می‌خورم
سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در واکنش به ترور و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی، اعلام کرد به شهادت وی، غبطه می‌خورد. وی گفت:‌ به این شهادت باعظمت و این عاقبت، غبطه می‌خورم. ماهایی که بعد از ایشان باقی مانده‌ایم، راه او را تکمیل و اهدافش را محقق و پرچمش را در همه میادین جهاد برافراشته خواهیم کرد. دبیر کل حزب‌الله لبنان قصاص عادلانه را مأموریت مقاومت دانست و گفت: قصاص عادلانه قاتلان مجاهدان، مسؤولیت و امانت و مأموریت مقاومان است. رهبر حزب‌الله لبنان درباره آمریکایی‌ها نیز گفت: قاتلان آمریکایی با این جنایت بزرگ، به هیچ یک از اهداف خود نخواهند رسید... [اما] اهداف حاج قاسم به دلیل روح باعظمت و خون او و به دست برادران و فرزندان مقاومش، محقق خواهد شد. نصرالله در پایان پیام خود خواستار عزت و علو درجات برای فرمانده عظیم‌الشأن شهید قاسم سلیمانی و فرمانده بزرگ، شهید ابومهدی المهندس شد.
 
* ترس و وحشت در سراسر سرزمین‌های اشغالی
ارتش رژیم صهیونیستی در پی شهادت مظلومانه فرمانده نیروی قدس سپاه در بالاترین سطح هشدار قرار گرفت. خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: اسرائیل به دلیل تهدیدهای احتمالی از سوی ایران، در بالاترین سطح هشدار قرار گرفت و منطقه جبل‌الشیخ را به روی بازدید‌کنندگان بسته اعلام کرد. پیش از این نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای انعقاد قراردادی در حوزه شرق مدیترانه به یونان رفته بود، سفر خود را نیمه‌کاره گذاشته و به فلسطین اشغالی بازگشت. روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست هم از اختلال و قطعی در خطوط تلفن ثابت، همراه و اینترنت در شمال سرزمین‌های اشغالی بعد از عملیات تروریستی بامداد دیروز نیروهای آمریکایی علیه سردار سلیمانی خبر داد. ارتش رژیم صهیونیستی هم بعد از جلسه ارزیابی امنیتی به ریاست نفتالی بنت، وزیر جنگ این رژیم، نیروی پشتیبانی به شمال فلسطین اشغالی اعزام کرد. علاوه بر بنت، مسؤولان بلندپایه امنیتی از جمله رئیس ستاد کل ارتش، رئیس سازمان جاسوسی موساد و مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در این جلسه حضور داشتند.
***
[واکنش خفیف اروپایی‌ها]
اروپایی‌ها اکثرا به انتقاد از ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداختند و آن را برهم زننده امنیت منطقه خواندند، با این حال حاضر به محکوم کردن آن نشدند. در همین ارتباط وزارت خارجه فرانسه در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی اعلام کرد: این اقدام آمریکا درست همان چیزی بود که از آن هراس داشتیم. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد پاریس در پشت صحنه، جهت تقویت ثبات در خاورمیانه پس از انجام حمله هوایی آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی، تلاش خواهد کرد. امیلی دی‌مونچالین، معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا در مصاحبه‌ای گفت: آنچه اتفاق افتاد همان چیزی بود که از آن می‌ترسیدیم. تنش بین ایران و آمریکا در حال افزایش است. وی افزود: اکنون اولویت باید این باشد که ثبات به خاورمیانه بازگردد. فدریکا موگرینی، مسؤول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم در صفحه توئیتر خود نوشت: ترور سردار سلیمانی تنش‌زایی بسیار خطرناک در خاورمیانه بود. امیدوارم کسانی که هنوز به عقلانیت و خرد اعتقاد دارند، پیروز شوند تا برخی دستاوردهای دیپلماتیک گذشته حفظ و از یک درگیری در مقیاس بزرگ اجتناب شود. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس با درخواست از ایران و آمریکا برای گام برداشتن در جهت کاهش تنش‌ها در منطقه گفت: درگیری بیشتر در خاورمیانه به سود منافع ما (انگلیس) نیست. وزارت خارجه هلند هم با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود حاضر در عراق هشدار داد هرچه سریع‌تر از این کشور خارج شوند. همچنین آلیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه حمله‌ای مانند این، سطح تقابل بین ایران و آمریکا را به سطحی کاملاً متفاوت سوق می‌دهد، گفت: هرگونه اقدامی که نتوانید عواقب فوری آن را پیش‌بینی کرده و گام‌هایی برای سخت‌ترین عواقب آن بردارید، منطقه را به لبه پرتگاه می‌برد. هرکسی که در زمینه‌های دیپلماتیک فعالیت می‌کند باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا از تبدیل این رخداد به تحریکی جدی‌تر جلوگیری شود. دولت آلمان هم در واکنش به ترور سردار سلیمانی به دست نیروهای تروریست آمریکایی، خواستار احتیاط و تنش‌زدایی در منطقه شد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس هم اقدام دولت آمریکا در ترور سپهبد قاسم سلیمانی را خصمانه توصیف کرد و گفت: این اقدام تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه به شکلی بسیار خطرناک و جدی بوده و دارای اهمیت در سطح جهانی محسوب می‌شود. کارل بیلت، نخست‌وزیر پیشین سوئد و رئیس کنونی اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نیز در توئیتر خود نوشت:‌ بیایید فراموش نکنیم که اتحادیه اروپایی به ‌مدت بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز جنگ بین ایران و آمریکا داشته است. این تلاش‌ها در دوره سخت ترامپ نیز ادامه یافت اما اکنون فضای دیپلماسی احتمالاً بسیار محدود است.

Page Generated in 0/0188 sec