printlogo


کد خبر: 214752تاریخ: 1398/10/14 00:00
دور دنیا

تعلیق حکم استرداد رهبر کاتالونیا
قاضی دادگاهی در بلژیک که مسؤول پرونده کارلس پوجدمون، رهبر استقلال‌طلب سابق کاتالونیاست، طی حکمی علاوه بر معلق ساختن استرداد وی به اسپانیا، حکم بازداشت تونی کامین، عضو سابق کابینه دولت کاتالونیا را نیز با استناد به مصونیت وی به عنوان نماینده پارلمان اروپا معلق کرد. هر 2 نفر از سوی اسپانیا به دلیل ایفای نقش در همه‌پرسی استقلال سال ۲۰۱۷ کاتالونیا تحت تعقیب قرار گرفتند و بعد از این اتفاق به بلژیک فرار کردند. آنها در ماه مه ۲۰۱۹ به عنوان نامزدهای احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا در اسپانیا به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شدند. ماه اکتبر پوجدمون در پی صدور حکم بازداشتش از سوی اسپانیا خودش را به مقام‌های قضایی بلژیک تسلیم کرد.
***
استعفای نتانیاهو از تمام پست‌های وزارتی
بنیامین نتانیاهو در پی اتهامات فسادی که متوجه او است، از تمام پست‌های وزارتی خود استعفا کرد. استعفای نتانیاهو از فردا (امروز) وارد فاز اجرایی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که او هفته آینده نامزدهای پیشنهادی خود برای پست‌های وزارت کشاورزی، مهاجرت و رفاه اجتماعی را معرفی کند. نتانیاهو روز پنجشنبه رسما درخواست مصونیت قضایی خود را به کنست ارائه داد تا بتواند موقتا از دادگاهی شدن به اتهام فساد در پرونده‌های خطرناکی که با آن مواجه است، فرار کند.
***
تحریم وزیر دفاع کوبا توسط آمریکا
وزارت خارجه آمریکا وزیر دفاع کوبا را با ادعای حمایت وی از رئیس‌جمهور ونزوئلا هدف تحریم قرار داد. بر همین اساس ورود ژنرال لئوپولدو سینترا فریاس، وزیر دفاع کوبا و فرزندانش را به خاک خود ممنوع کرده است. طبق گفته وزارت خارجه آمریکا، حمایت وزیر دفاع کوبا از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و همچنین ادعای نقض حقوق بشر، در تحریم شدن وی دخیل بوده‌اند.
***
دزدی 18 میلیاردی اماراتی‌ها از بانک یمن
نیروهای وابسته به امارات در یمن با ورود به بندر عدن اموال متعلق به بانک یمن در عدن به ارزش ۱۸ میلیارد ریال یمن را به یغما بردند. عملیات یورش به بندر عدن با هدف غارت اموال، نخستین عملیاتی است که در شهر عدن تحت اشغال انجام می‌شود. منابع رسانه‌ای اعلام کردند این نیروها توانستند ۱۸ میلیارد ریال یمن را به غارت ببرند. این منابع همچنین افزودند نیروهای اماراتی تلفن‌های مسؤولان بندر عدن را هم حین فیلمبرداری حادثه ضبط کردند.
***
تغییر وزیر خارجه بحرین
پادشاه بحرین در حکمی عبداللطیف بن‌راشد ‌الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس را به عنوان وزیر خارجه جدید کشورش معرفی کرد. سلمان بن‌حمد ‌آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین و معاون اول نخست‌وزیر این کشور در دیدار با الزیانی در کاخ القضیبیه با ابلاغ دستور شاه، وی را به عنوان وزیر خارجه کشورش معرفی کرد. وی همچنین از نقش الزیانی در تقویت روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تقدیر کرد. خالد بن احمد بن‌محمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین نیز در حکمی به سمت مشاور شاه در امور دیپلماتیک منصوب شد. 
***
اعلام اسامی کابینه تونس
حبیب الجمل، نخست‌وزیر مکلف تونس پنجشنبه اسامی وزرای پیشنهادی دولتش را که شامل شخصیت‌های مستقل است، اعلام کرد. وی گفت در دولت پیشنهادی عبدالرحمن الخشتالی به عنوان وزیر دارایی و خالد السهیلی به عنوان وزیر خارجه تعیین شده‌اند. همچنین سفیان السلیتی، سخنگوی رسمی سابق بخش مبارزه با تروریسم دستگاه قضایی به عنوان وزیر کشور، رونیه الطرابلسی به عنوان وزیر گردشگری، عماد درویش به عنوان وزیر دفاع و الهادی القدیری به عنوان وزیر دادگستری تعیین شدند. الجملی تأکید کرد اطمینان دارد دولتی که شامل 28 وزیر از جمله 4 زن است در پارلمان رأی می‌آورد.
***
مخالفت اتحادیه عرب با اعزام نیروهای ترکیه به لیبی
اتحادیه عرب در بیانیه‌‌ای اقدام پارلمان ترکیه در تصویب لایحه‌ اعطای مجوز به دولت این کشور جهت اعزام نیروی نظامی به لیبی را محکوم کرد و گفت این اقدام منجر به تشدید درگیری‌ها در این کشور خواهد شد. به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، اتحادیه عرب در بیانیه‌ای مدعی شد از فرآیند سیاسی در لیبی از طریق اجرای توافق «صخیرات» حمایت می‌کند. صخیرات نام شهری ساحلی در شمال مغرب است که نیروهای سیاسی لیبی در سال ۲۰۱۵ با نظارت سازمان ملل و حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا در آن بر سر تشکیل دولت وفاق ملی و حرکت به سمت برگزاری انتخابات فراگیر توافق کردند.
***
جانشین احتمالی کوربین مشخص شد
 نظرسنجی میان اعضای حزب کارگر انگلیس نشان می‌دهد «کی‌یر استارمر» وزیر برگزیت دولت در سایه، انتخاب اول آنها برای جانشینی «جرمی کوربین» رهبر این حزب است. به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ استارمر هنوز کمپین انتخاباتی خود را آغاز نکرده است اما گمان می‌رود در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی وارد کارزار انتخاباتی شود. نظرسنجی موسسه «یوگاو» نشان می‌دهد ۶۱ درصد اعضای حزب کارگر، رهبری استارمر بر این حزب را به «ربکا لانگ بیلی» ترجیح می‌دهند.

Page Generated in 0/0054 sec