printlogo


کد خبر: 214772تاریخ: 1398/10/14 00:00
«وطن امروز» از نوسان بازارهای جهانی پس از ترور سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی گزارش می‌دهد
شوک تروریسم به اقتصاد
* نفت و طلا یکی از شدیدترین رشدهای خود را تجربه کردند/ دلار و بورس افت کردند

خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شوک بزرگی به بازارهای جهانی وارد کرد. تشدید تنش در خاک عراق بر اثر حمله هوایی نیروهای آمریکایی به فرودگاه بین‌المللی بغداد که به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شد، در همان ساعات اولیه با واکنش شدید بازارهای جهانی همراه شد.
 
* شدیدترین واکنش در بازارهای نفت
تشدید تنش در جنوب غرب آسیا به عنوان مهم‌ترین تامین‌کننده نفت جهان، بیش از همه بازارهای این کالای راهبردی را دستخوش جهش قیمت کرد. ترور سردار سلیمانی در خاک کشوری اتفاق افتاد که با تولید 7/4 میلیون بشکه نفت در روز پنجمین تولید‌کننده بزرگ نفت در جهان و با صادرات 8/3 میلیون بشکه نفت در روز سومین صادرکننده نفت در جهان است. همچنین 2 طرف اصلی درگیری یعنی ایران و آمریکا هم از بازیگران مهم نفت در جهان هستند. در چنین شرایطی طبیعی بود که اولین و شدیدترین واکنش به این خبر، مربوط به بازارهای نفت باشد. بررسی بازارهای نفت نشان می‌دهد قیمت نفت برنت دریای شمال تا آخرین لحظات تنظیم این خبر با بیش از 5/2 درصد افزایش به مرز 69 دلار به ازای هر بشکه رسید. این رقم بیشترین میزان قیمت از ابتدای تیرماه امسال تاکنون بوده است. نفت WTI هم با حدود 2دلار افزایش قیمت به بیش از 63 دلار به ازای هر بشکه رسید.
به نقل از دیلی‌استار، منابع آگاه اعلام کردند که شرکت‌های نفتی آمریکایی در حال تخلیه تأسیسات خود در بصره عراق هستند. این شرکت‌ها در حال خارج کردن کارمندان خود که تابعیت آمریکایی دارند از تأسیسات نفتی هستند.
شوک خبر ترور سردار سلیمانی تنها به بازارهای نفت محدود نبود. قیمت طلا در بازارهای جهانی با بیش از 14 دلار رشد (معادل حدود یک درصد) به 1545 دلار به ازای هر اونس رسید. این شدیدترین افزایش قیمت جهانی طلا در 4 ماه گذشته بود.
 
* شاخص اکثر بورس‌ها به رنگ خون
بسیاری از بازارهای بورس جهان نیز با افت قابل توجهی روبه‌رو شدند. برای مثال شاخص DOW JONES با بیش از 200 واحد افت، حدود 7/0 درصد کاهش را تجربه کرد. همچنین شاخص S&P با افت 26 واحدی، کاهش 8/0 درصدی را تجربه کرد. همچنین شاخص NASDAQ هم با حدود 80 واحد کاهش، افت حدود 9/0 درصدی را تجربه کرد. شاخص NIKKEI ژاپن هم با افت حدود 180 واحدی، سقوطی معادل 75/0 درصد را به خود دید.
 
* افت دلار در برابر ارزهای جهانی
نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای جهان نیز دچار کاهش شد. نرخ برابری دلار در برابر یورو با کاهش حدود 3/0 درصدی مواجه شد. دلار همچنین در برابر پوند انگلیس دچار افت حدود 4/0 درصدی شد. همچنین دلار آمریکا در برابر دلار استرالیا با افت بیش از 4/0 درصدی مواجه شد. پول ملی آمریکا همچنین در برابر دلار نیوزیلند با کاهش حدود 5/0 درصدی مواجه شد. علاوه بر اینها این ارز در برابر ین ژاپن دچار ریزش حدود 5/0 درصدی شد.
 
* نفس اقتصاد در سینه حبس شد
نگرانی بازارها از خبر تهاجم نیروهای آمریکایی و تنش در منطقه خاورمیانه بی‌دلیل نیست. عبور یک‌پنجم کالاهای جهان از تنگه هرمز، باعث تشدید هراس بازارهای جهانی از بستن این تنگه توسط ایران شده است. در همین راستا، بخش انگلیسی بی‌بی‌سی نوشت: حمله اخیر، خطر تامین انرژی از منطقه جنوب غرب آسیا را تحت تأثیر قرار داده است. 
چندین کشور از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت جهان در این منطقه حضور دارند که در صورت بروز درگیری نظامی با ایران، می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. تقریبا یک‌پنجم کالاهای جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ گذر گاهی باریک که دسترسی به خلیج‌فارس را فراهم می‌کند.
 

Page Generated in 0/0261 sec