printlogo


کد خبر: 214846تاریخ: 1398/10/16 00:00
ایران دور تو می‌گردد

حماسه‌سازی اهوازی‌ها و مشهدی‌ها در تشییع پیکر حاج قاسم
مردم اهواز و مشهد دیروز حماسه آفریدند و با تشییع باشکوه و تاریخی پیکر پاک سردار سرافراز شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، با شهید خود وداع کردند. 
اهوازی‌ها دیروز صبح میزبان پیکر شهید قاسم سلیمانی بودند و سیل جمعیت عزادار حد فاصل خیابان امام خمینی تا خیابان نادری اهواز تاریخ‌سازی کرد. همچنین از ساعت 15 مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی در مشهد آغاز شد. مراسم تشییع سردار سرافراز اسلام در مشهد با انتقال پیکر مطهر شهید به حرم امام رضا(ع) به پایان رسید.
***
گروه سیاسی: ایران همچنان در بهت شهادت قهرمانش قرار دارد. بامداد یکشنبه پیکرهای حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به همراه همراهان ایرانی شهید حاج قاسم وارد فرودگاه اهواز شد. پیش از طلوع آفتاب روز گذشته مردم شهر اهواز به خیابان‌ها آمدند تا با رقم زدن وداع باشکوه با سردار سلیمانی اینگونه هر چند کم ولی دین‌شان را به او ادا کنند. 
حاج قاسم پیش از این نیز میهمان خوزستانی‌ها بود. او در زمان جنگ و در قامت فرمانده لشکر ثارالله کرمان 8 سال بر خاک‌های گرم خوزستان از خاک ایران اسلامی دفاع کرد و بعد از گذشت 30 سال از آن زمان بار دیگر میهمان خوزستانی‌ها شد و این‌بار بر سر و دست اهالی خونگرم خوزستان راهی سرزمین شمس‌الشموس شد. علاوه بر پیکرهای حاج قاسم و همراهان شهید ایرانی‌اش، پیکر شهید ابومهدی المهندس، فرمانده قهرمان نیرو‌های مردمی عراق نیز راهی ایران شد. حشدالشعبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیکر شهید ابومهدی المهندس به همراه پیکر شهید سپهبد سلیمانی برای انجام آزمایش‌ دی‌ان‌ای به ایران منتقل شده و پس از انجام آزمایش‌ها برای خاکسپاری در وادی‌السلام نجف به عراق بازگردانده می‌شود. همین موضوع فرصت مناسبی برای ایرانی‌ها به وجود آورد تا با تشییع پرشکوه او نیز قدردان زحمت‌های یار دیرین حاج قاسم در تقویت جبهه مقاومت و مقابله با استکبار باشند. 
مراسم تشییع پیکرهای حاج قاسم و همراهانش از ساعت ۷ صبح دیروز  در میدان مولوی اهواز با نوحه‌سرایی آغاز شد. تمام اقشار از مرد و زن گرفته تا جوان و پیر، همه برای وداع با «سردار دل‌ها»، شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان مولوی اهواز حاضر شدند. عده‌ای از مردم از استان‌هایی همچون فارس، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام و همدان نیز در مراسم حاضر شده بودند. بنا بر تصاویر هوایی منتشر شده، از امانیه تا چهارراه آبادان که مسیری 4 کیلومتری است  و  همچنین خیابان‌های منتهی به امانیه مانند لقمان و مدرس و خیابان‌های منتهی به چهارراه نادری و خیابان ادهم در مرکز شهر مملو از جمعیت شده‌ بود. خودروی حامل پیکرهای شهدا به دلیل ازدحام جمعیت، با کندی حرکت می‌کرد. قرار بود مراسم تشییع پیکرها در اهواز از ساعت 8 تا 9 و 30 دقیقه صبح دیروز باشد اما ازدحام برگزاری جمعیت این مراسم را با تأخیر مواجه کرد. 
«ویرانه شود تل‌آویو بزودی، والله نماند اثر از آل‌سعودی»، «ایران شده ز داغت کرب و بلا دوباره» و «لبیک یا حسین»، از شعارهایی بود که مردم ولایتمدار خوزستان همزمان با تشییع شهدا سر دادند.
پیکرهای مطهر شهدا سپس با شعارهای «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کُشت»، «سردار سرفراز خوش آمدی به اهواز»، «این گل پرپر ز کجا آمده؟/ از سفر کرب و بلا آمده» و «سردار با‌صلابت شهادتت مبارک» تشییع‌کنندگان، وارد مصلای اهواز شد. مردم خوزستان اما می‌گفتند برای عزاداری نیامده‌اند و همه خواسته‌شان انتقام سخت از عاملان ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش است. حضور حماسی عشایر عرب خوزستان با سردادن شعارهایی همچون «الله‌اکبر» و «لبیک یا حسین» به فضای حماسی مراسم تشییع افزوده بود. در این مراسم همچنین از شهید هلیسایی، مدافع حرم که پیکرش به کشور بازنگشت و همچنین از ۲۳ هزار شهید خوزستانی یاد شد.  
 
* حماسه در سرزمین شمس‌الشموس
مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و همراهانش ظهر روز گذشته در اهواز به پایان رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیکر سردار دل‌ها به مشهد منتقل شد. مردم از نقاط مختلف شهر با مترو، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه با وجود ازدحام بسیار زیاد جمعیت خود را به حرم رساندند و با توجه به محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی رفت و آمد وسایل نقلیه عمومی به صورت مداوم انجام می‌شد.
پرچم‌ها و پلاکاردهایی با شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «لبیک یا حسین(ع)»، «سربند و پلاک و چفیه برداشته‌ایم تا کاخ سفید را سیه‌پوش کنیم»، «گرچه مردان قبیله همه کشته شدند، توی گهواره چوبی پسری هست هنوز»، «رفته سردار نفسی تازه کند برگردد چون ظهور گل نرگس پیداست»، «نمی‌شود هم ترور حاج قاسم را محکوم کرد هم به FATF پیوست»، «شهادت حاج قاسم باید میخی باشد بر تابوت FATF» و تصاویری از مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی در دست مردم عزادار مشهد بود. 
خودروی حامل پیکرهای پاک سردار دل‌ها و شهدای مقاومت در مسیر فرودگاه تا حرم مطهر، به میدان ۱۵ خرداد رسید؛ همان میعادگاهی که مردم مشهد از صبح منتظر بودند؛ جمعیت یکپارچه شور و غوغا شد، طنین فریادهای «لبیک یا حسین» و «الله‌اکبر» از سویدای دل مردم مشهد به آسمان رفت. در درون حرم امام رضا(ع)، صحن جامع رضوی برای برگزاری نماز جماعت و مراسم گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی فرش شده بود. پس از تلاوت قرآن، صلوات خاصه امام رضا(ع) در فضای حرم طنین‌انداز شد. با پایان مراسم تلاوت قرآن و خوانش صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) مرثیه‌ و نوحه‌خوانی برای گرامیداشت شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی انجام شد که در این زمان صدای گریه از صفوف مختلف مردم حاضر در صحن‌های حرم مطهر رضوی به گوش می‌رسید. مردم شهیدپرور مشهد با سردادن شعارهای «خون سلیمانی حیات بخشید ما را/ از فتنه‌ها نجات بخشید»، «فاتحه‌ای برای خود بخوانید/ منتظر پاسخ ما بمانید»، «مرگ بر آمریکا»، «این همه لشکر آمده/ به عشق رهبر آمده» و...، پیکرهای پاک این شهدا را تا حرم مطهر رضوی بدرقه کردند. پیکرهای حاج قاسم و شهدای مقاومت سپس وارد حرم رضوی(ع) شد و دور ضریح امام رضا طواف داده شد تا پس از متبرک شدن به ضریح پاک امیرالمومنین امام علی(ع)، امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع)، به ضریح مطهر شمس‌الشموس نیز متبرک شود. 
مردم انقلابی مشهد در حاشیه مراسم تشییع پیکرهای شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش در جبهه مقاومت، با امضای توماری استکبارستیزانه، خواهان انتقامی سخت از عاملان ترور شهدای مقاومت شدند. امضاکنندگان با امضای این تومار، بار دیگر خشم و انزجار خود را علیه اقدامات تروریستی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا نشان دادند. این تومار به خانواده گرانقدر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم می‌شود. پیکرهای مطهر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت پس از حضور در حرم امام رضا(ع) به فرودگاه مشهد و سپس به تهران منتقل شد. 
 
* جزئیات تشییع پیکر شهید «وحید زمانی‌نیا» در شهرری
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراسم تشییع پیکر مطهر پاسدار شهید «وحید زمانی‌نیا» از همراهان شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» روز سه‌شنبه ساعت ۱۰ صبح از میدان بسیج (سه‌راه ورامین) و مقابل آستان امامزاده عبدالله(ع) آغاز و تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بر روی دستان مردم شهیدپرور ری برگزار می‌شود. پیکر مطهر این شهید اهل ری پس از تشییع و اقامه نماز در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، جهت خاکسپاری به گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) قطعه ۵۳ منتقل و در کنار مزار مطهر شهید «ترک» و شهید «فرامرزی» آرام خواهد گرفت.
 
* تغییر مسیر تشییع پیکر سردار  در قم
برنامه مراسم تشییع پیکر پاک سپهبد سلیمانی در قم تغییر کرد و بر این ‌اساس مردم قدرشناس قم سردار دل‌ها را از بلوار پیامبر اعظم(ص) تا مسجد مقدس جمکران همراهی می‌کنند.
این مراسم امروز از ساعت 14 از ابتدای بلوار پیامبراعظم(ص) آغاز می‌شود و مردم همیشه در صحنه و قدرشناس شهر مقدس قم پیکر پاک و مطهر سردار شجاع سپهبد شهید قاسم سلیمانی را تا مسجد مقدس جمکران تشییع می‌کنند. پیش از این قرار بود مراسم تشییع سردار مدافعان حرم از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار شود که با توجه به پیش‌بینی استقبال بی‌نظیر قمی‌ها مسیر مراسم تشییع تغییر پیدا کرد.

Page Generated in 0/0180 sec