printlogo


کد خبر: 214847تاریخ: 1398/10/16 00:00
میلیون‌ها ایرانی در اهواز و مشهد با استقبال پر شور و بی‌نظیر از پیکرهای پاک شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت حماسه‌ای ماندگار آفریدند
ایران دور تو می‌گردد

گروه سیاسی: ایران همچنان در بهت شهادت قهرمانش قرار دارد. بامداد یکشنبه پیکرهای حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به همراه همراهان ایرانی شهید حاج قاسم وارد فرودگاه اهواز شد. پیش از طلوع آفتاب روز گذشته مردم شهر اهواز به خیابان‌ها آمدند تا با رقم زدن وداع باشکوه با سردار سلیمانی اینگونه هر چند کم ولی دین‌شان را به او ادا کنند. 
حاج قاسم پیش از این نیز میهمان خوزستانی‌ها بود. او در زمان جنگ و در قامت فرمانده لشکر ثارالله کرمان 8 سال بر خاک‌های گرم خوزستان از خاک ایران اسلامی دفاع کرد و بعد از گذشت 30 سال از آن زمان بار دیگر میهمان خوزستانی‌ها شد و این‌بار بر سر و دست اهالی خونگرم خوزستان راهی سرزمین شمس‌الشموس شد. علاوه بر پیکرهای حاج قاسم و همراهان شهید ایرانی‌اش، پیکر شهید ابومهدی المهندس، فرمانده قهرمان نیرو‌های مردمی عراق نیز راهی ایران شد. حشدالشعبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیکر شهید ابومهدی المهندس به همراه پیکر شهید سپهبد سلیمانی برای انجام آزمایش‌ دی‌ان‌ای به ایران منتقل شده و پس از انجام آزمایش‌ها برای خاکسپاری در وادی‌السلام نجف به عراق بازگردانده می‌شود. همین موضوع فرصت مناسبی برای ایرانی‌ها به وجود آورد تا با تشییع پرشکوه او نیز قدردان زحمت‌های یار دیرین حاج قاسم در تقویت جبهه مقاومت و مقابله با استکبار باشند. 
مراسم تشییع پیکرهای حاج قاسم و همراهانش از ساعت ۷ صبح دیروز  در میدان مولوی اهواز با نوحه‌سرایی آغاز شد. تمام اقشار از مرد و زن گرفته تا جوان و پیر، همه برای وداع با «سردار دل‌ها»، شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان مولوی اهواز حاضر شدند. عده‌ای از مردم از استان‌هایی همچون فارس، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام و همدان نیز در مراسم حاضر شده بودند. بنا بر تصاویر هوایی منتشر شده، از امانیه تا چهارراه آبادان که مسیری 4 کیلومتری است  و  همچنین خیابان‌های منتهی به امانیه مانند لقمان و مدرس و خیابان‌های منتهی به چهارراه نادری و خیابان ادهم در مرکز شهر مملو از جمعیت شده‌ بود. خودروی حامل پیکرهای شهدا به دلیل ازدحام جمعیت، با کندی حرکت می‌کرد. قرار بود مراسم تشییع پیکرها در اهواز از ساعت 8 تا 9 و 30 دقیقه صبح دیروز باشد اما ازدحام برگزاری جمعیت این مراسم را با تأخیر مواجه کرد. 
«ویرانه شود تل‌آویو بزودی، والله نماند اثر از آل‌سعودی»، «ایران شده ز داغت کرب و بلا دوباره» و «لبیک یا حسین»، از شعارهایی بود که مردم ولایتمدار خوزستان همزمان با تشییع شهدا سر دادند.
پیکرهای مطهر شهدا سپس با شعارهای «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کُشت»، «سردار سرفراز خوش آمدی به اهواز»، «این گل پرپر ز کجا آمده؟/ از سفر کرب و بلا آمده» و «سردار با‌صلابت شهادتت مبارک» تشییع‌کنندگان، وارد مصلای اهواز شد. مردم خوزستان اما می‌گفتند برای عزاداری نیامده‌اند و همه خواسته‌شان انتقام سخت از عاملان ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش است. حضور حماسی عشایر عرب خوزستان با سردادن شعارهایی همچون «الله‌اکبر» و «لبیک یا حسین» به فضای حماسی مراسم تشییع افزوده بود. در این مراسم همچنین از شهید هلیسایی، مدافع حرم که پیکرش به کشور بازنگشت و همچنین از ۲۳ هزار شهید خوزستانی یاد شد.  
 
* حماسه در سرزمین شمس‌الشموس
مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و همراهانش ظهر روز گذشته در اهواز به پایان رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیکر سردار دل‌ها به مشهد منتقل شد. مردم از نقاط مختلف شهر با مترو، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه با وجود ازدحام بسیار زیاد جمعیت خود را به حرم رساندند و با توجه به محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی رفت و آمد وسایل نقلیه عمومی به صورت مداوم انجام می‌شد.
پرچم‌ها و پلاکاردهایی با شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «لبیک یا حسین(ع)»، «سربند و پلاک و چفیه برداشته‌ایم تا کاخ سفید را سیه‌پوش کنیم»، «گرچه مردان قبیله همه کشته شدند، توی گهواره چوبی پسری هست هنوز»، «رفته سردار نفسی تازه کند برگردد چون ظهور گل نرگس پیداست»، «نمی‌شود هم ترور حاج قاسم را محکوم کرد هم به FATF پیوست»، «شهادت حاج قاسم باید میخی باشد بر تابوت FATF» و تصاویری از مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی در دست مردم عزادار مشهد بود. 
خودروی حامل پیکرهای پاک سردار دل‌ها و شهدای مقاومت در مسیر فرودگاه تا حرم مطهر، به میدان ۱۵ خرداد رسید؛ همان میعادگاهی که مردم مشهد از صبح منتظر بودند؛ جمعیت یکپارچه شور و غوغا شد، طنین فریادهای «لبیک یا حسین» و «الله‌اکبر» از سویدای دل مردم مشهد به آسمان رفت. در درون حرم امام رضا(ع)، صحن جامع رضوی برای برگزاری نماز جماعت و مراسم گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی فرش شده بود. پس از تلاوت قرآن، صلوات خاصه امام رضا(ع) در فضای حرم طنین‌انداز شد. با پایان مراسم تلاوت قرآن و خوانش صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) مرثیه‌ و نوحه‌خوانی برای گرامیداشت شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی انجام شد که در این زمان صدای گریه از صفوف مختلف مردم حاضر در صحن‌های حرم مطهر رضوی به گوش می‌رسید. مردم شهیدپرور مشهد با سردادن شعارهای «خون سلیمانی حیات بخشید ما را/ از فتنه‌ها نجات بخشید»، «فاتحه‌ای برای خود بخوانید/ منتظر پاسخ ما بمانید»، «مرگ بر آمریکا»، «این همه لشکر آمده/ به عشق رهبر آمده» و...، پیکرهای پاک این شهدا را تا حرم مطهر رضوی بدرقه کردند. پیکرهای حاج قاسم و شهدای مقاومت سپس وارد حرم رضوی(ع) شد و دور ضریح امام رضا طواف داده شد تا پس از متبرک شدن به ضریح پاک امیرالمومنین امام علی(ع)، امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع)، به ضریح مطهر شمس‌الشموس نیز متبرک شود. 
مردم انقلابی مشهد در حاشیه مراسم تشییع پیکرهای شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش در جبهه مقاومت، با امضای توماری استکبارستیزانه، خواهان انتقامی سخت از عاملان ترور شهدای مقاومت شدند. امضاکنندگان با امضای این تومار، بار دیگر خشم و انزجار خود را علیه اقدامات تروریستی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا نشان دادند. این تومار به خانواده گرانقدر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم می‌شود. پیکرهای مطهر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت پس از حضور در حرم امام رضا(ع) به فرودگاه مشهد و سپس به تهران منتقل شد. 
 
* جزئیات تشییع پیکر شهید «وحید زمانی‌نیا» در شهرری
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراسم تشییع پیکر مطهر پاسدار شهید «وحید زمانی‌نیا» از همراهان شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» روز سه‌شنبه ساعت ۱۰ صبح از میدان بسیج (سه‌راه ورامین) و مقابل آستان امامزاده عبدالله(ع) آغاز و تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بر روی دستان مردم شهیدپرور ری برگزار می‌شود. پیکر مطهر این شهید اهل ری پس از تشییع و اقامه نماز در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، جهت خاکسپاری به گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) قطعه ۵۳ منتقل و در کنار مزار مطهر شهید «ترک» و شهید «فرامرزی» آرام خواهد گرفت.
 
* تغییر مسیر تشییع پیکر سردار  در قم
برنامه مراسم تشییع پیکر پاک سپهبد سلیمانی در قم تغییر کرد و بر این ‌اساس مردم قدرشناس قم سردار دل‌ها را از بلوار پیامبر اعظم(ص) تا مسجد مقدس جمکران همراهی می‌کنند.
این مراسم امروز از ساعت 14 از ابتدای بلوار پیامبراعظم(ص) آغاز می‌شود و مردم همیشه در صحنه و قدرشناس شهر مقدس قم پیکر پاک و مطهر سردار شجاع سپهبد شهید قاسم سلیمانی را تا مسجد مقدس جمکران تشییع می‌کنند. پیش از این قرار بود مراسم تشییع سردار مدافعان حرم از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار شود که با توجه به پیش‌بینی استقبال بی‌نظیر قمی‌ها مسیر مراسم تشییع تغییر پیدا کرد.
******
مقامات کشور بر انتقام سخت از جنایتکاران عامل ترور سپهبد شهید سلیمانی تأکید دارند
ضربت ضروری
گروه سیاسی: با گذشت 3 روز از عملیات بزدلانه ارتش تروریست آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی و همراهانش، همچنان مسأله اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از آمریکا مهم‌ترین موضوع مورد بحث رسانه‌های داخلی و خارجی است؛ از یک سو ارسال واسطه‌های متعدد از سوی دولت آمریکا برای تاثیر گذاشتن روی تصمیم متقابل ایران و از سوی دیگر توئیت تهدیدآمیز ترامپ مبنی بر حمله به مراکز فرهنگی کشورمان، باعث شد برخی مقامات رسمی ایران نیز به این مواضع و سخنان واکنش نشان دهند.
 
* مشخص می‌کنیم اعداد 5 و 2 به کجا تعلق خواهد داشت
امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش روز گذشته در حاشیه مراسم بزرگداشت سرلشکر شهید منصور ستاری با بیان اینکه واکنش مردم عزیز ما به شهادت این شهید بزرگوار و همدردی و همراهی با خانواده او چیز عجیبی نیست، گفت: این وحدت به‌وجود آمده ریشه در مبارزات حاج قاسم سلیمانی از انقلاب و دفاع‌مقدس تا امروز دارد. خون فرزندان این ملت در ارتش، سپاه و بسیج برای دفاع از این میهن اسلامی بر زمین ریخته است و شهیدانی چون شهید ستاری، باقری، اردستانی، آبشناسان، همت و حاج قاسم سلیمانی برای اعتلای میهن اسلامی جان خود را فدا کردند.
وی تاکید کرد: امروز تمام فرزندان شهدای لبنان و خانواده‌های رزمندگان سوریه، عراق و تمام مظلومان عالم و تمام آنهایی که ضد‌ آمریکا و ضد‌ صهیونیست هستند یاد او را زنده نگه داشته و راهش را ادامه می‌هند. وحدت ارتش و سپاه به دلیل یگانگی راه و هدف آنهاست.
فرمانده کل ارتش در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه در صورت هر اقدامی از سوی ایران، آمریکا ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد، تاکید کرد: آنها برای حفظ وجهه خودشان در این کار زشت و غیرقابل توجیه از نظر افکار بین‌المللی اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند.
وی در این باره اضافه کرد: اقدام آنها در به شهادت رساندن سپهبد شهید سلیمانی یک اقدام بسیار زشت و غیرقابل قبول در همه جای دنیاست به همین دلیل اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند تا بتوانند این اقدام غیرانسانی را تحت‌الشعاع قرار دهند. اما در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرات انجامش را داشته باشند، مشخص خواهد شد این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.
 
* سفر هیأت عمانی به ایران صحت ندارد
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و اظهار داشت: وزارت امور خارجه از همان ابتدا پیگیری‌های حقوقی را در سطح بین‌الملل، سازمان ملل و شورای امنیت انجام داده و از روز گذشته نیز آقای ظریف در گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات منطقه و جهان مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزیر امور خارجه اعلام کرد پیامد این ماجرا بر عهده دولت تروریست آمریکاست و آنها کار نابخردانه‌ای انجام داده‌اند. موسوی درباره پیام آمریکا از سوی سوییس، گفت: چون جزئیات منتشر نشده، بنده از ذکر جزئیات و پاسخ آن معذورم. نامه از سوی وزیر خارجه آمریکا بود که خارج از تشریفات دیپلماتیک و بسیار بی‌ادبانه بود و ما آن را بررسی و  در حد خود آمریکایی‌ها پاسخ دادیم تا فکر نکنند خبری است. وی درباره توئیت ترامپ در هدف قرار دادن مکان‌های فرهنگی، افزود: آقای ظریف جواب او را داد. متاسفم که در جهانی زندگی می‌کنیم که رئیس‌جمهور آمریکا تهدید به حمله به مکان‌های فرهنگی می‌کند و مشاوران او جلوی چنین حرف‌هایی را نمی‌گیرند تا ترامپ حرف‌های ناقض حقوق بین‌المللی نزند. ما تهدید را با تهدید جواب می‌دهیم و توصیه می‌کنیم از این تهدیدات توخالی دست بردارند.
موسوی درباره مفاد مذاکرات و میانجی‌گری‌ها و همچنین سفر وزیر خارجه قطر، گفت: سفر وزیر خارجه قطر چند روز پیش هماهنگ شده بود و ما کنسل نکردیم. او تشریف آورد و محور گفت‌وگو با شخص وی و تمام مقامات، تشریح مسائل منطقه و بین‌المللی بود و گفته شد که یک مقام رسمی ایران در کشور ثالث و یک مقام رسمی نظامی عراقی در خاک این کشور توسط ارتش تروریست رژیم آمریکا به شهادت رسیده‌اند. وی اضافه کرد: تاکید شد این اقدام ناقض حقوق بین‌المللی بوده و تمام عواقب آن بر عهده واشنگتن است. طرف‌های مقابل خواستار خویشتنداری و نه میانجیگری بودند و ما جواب دادیم خویشتنداری حدی دارد و آنها که خواستار خویشتنداری ما هستند، باید پیش از آن آمریکا را متقاعد به عدم اجرای چنین کارهای نابخردانه‌ای کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال بروز جنگ میان تهران و واشنگتن، افزود: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ نیست ولی برای هر شرایطی آمادگی داریم. مردم ما نشان داده‌اند ملت دست بسته‌ای نیستند و آمادگی پاسخ به هر موضوعی را دارند. تصمیم ایران به قوه عاقله بستگی دارد و تمام مسائل را بررسی خواهیم کرد. موسوی درباره میانجیگری عمان نیز خاطرنشان کرد: خبر سفر هیأت عمانی به ایران صحت ندارد.
 
* دریافت ضربه معادل تنها راه پایان جنگ است
سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنعت دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌و‌گو با «سی‌ان‌ان» اعلام کرد واکنش ایران به اقدام دولت واشنگتن در ترور سردار سلیمانی، قطعا یک اقدام نظامی خواهد بود. وی که با لباس نظامی و تصویری از شهید سردار قاسم سلیمانی در این مصاحبه حضور یافته بود، به سی‌ان‌ان گفت: بگذارید یک چیز را به شما بگویم. رهبر ما رسما اعلام کرده است که ما هرگز به دنبال جنگ نبوده‌ایم و نخواهیم بود. این آمریکا بود که جنگ را شروع کرد، بنابراین باید پاسخ‌های مناسب را به اقداماتی که انجام داده است، بپذیرد. سی‌ان‌ان به نقل از سردار دهقان نوشت: تنها چیزی که می‌تواند این دور جنگ را پایان دهد، این است که آمریکایی‌ها باید یک ضربه معادل ضربه‌ای که زده‌اند، دریافت کنند. بعد از آن هم آنها نباید به دنبال یک دور جدید باشند. وی درباره احتمال عملی شدن تهدید ترامپ برای حمله به اماکن فرهنگی ایران افزود: قطعا هیچ کارمند نظامی آمریکا، هیچ مرکز سیاسی این کشور، هیچ پایگاه نظامی آمریکا و هیچ کشتی آمریکایی، در امان نخواهند ماند و آنها در دسترس ما هستند.
 
* 30 طرح ترور شهید سلیمانی با شکست مواجه شده بود
ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌و‌گویی با ایسنا به توضیحاتی پیرامون جلسه روز گذشته فراکسیون نمایندگان ولایی پرداخت و گفت: این جلسه با حضور مسؤولانی از سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد که در آن نحوه ترور شهید سلیمانی را توضیح دادند و اینکه ایشان در فرودگاه بغداد ترور شده است و البته که امنیت این فرودگاه دست آمریکایی‌ها بوده، همانطور که امنیت فرودگاه نجف در اختیار انگلیسی‌هاست. وی ادامه داد: طبق توضیحات ارائه‌شده، آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته دنبال سردار سلیمانی بودند. بالغ بر ۳۰ بار در سال‌های گذشته برای ترور ایشان در مناطق مختلف برنامه‌ریزی کرده و هر بار تیرشان به سنگ خورد. این بار به صورت ناجوانمردانه در مکانی که صد‌در‌صد زیر نظر آمریکایی‌ها بود ایشان را ترور کردند و مورد هدف قرار دادند. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: در این جلسه بر برخورد با آمریکایی‌ها تاکید شد؛ البته نوع انتقام توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود. طرحی که در شورا به تصویب برسد قابلیت اجرا دارد و لازم است در این شرایط همه برای حفظ وحدت و یکپارچگی جهت مقابله با آمریکا یکصدا باشیم.
نماینده مجلس همچنین از تهیه یک طرح دو فوریتی که به موجب آن نیروهای نظامی آمریکا در کل دنیا به عنوان تروریست شناخته می‌شوند خبر داد و گفت: با توجه به اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، تعدادی از نمایندگان در حال تهیه طرحی هستند تا به موجب آن ارتش آمریکا در کل دنیا به عنوان تروریست شناخته شود تا دست جمهوری اسلامی برای مقابله با آنها باز باشد.
وی یادآور شد: پیش از این مجلس طرحی را تصویب کرده بود که به موجب آن نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه به عنوان تروریست شناخته می‌شدند. اکنون ما این موضوع را می‌خواهیم تعمیم دهیم تا ارتش آمریکا در تمام نقاط دنیا به عنوان تروریست شناخته شود و کشورها بتوانند برای حفاظت از خود با آنها مقابله کنند.
***
[یک سیلی به ترامپ]
دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مشروح بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران به قرار زیر است:
جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌ بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمافی‌السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس‌جمهور اتخاذ کند.

Page Generated in 0/0327 sec