printlogo


کد خبر: 214852تاریخ: 1398/10/16 00:00
دور دنیا

هشدار انگلیس به اتباعش در افغانستان
دولت انگلیس در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواست تا از سفر غیرضروری به ولایات بامیان و پنجشیر خودداری کرده و از رفت‌‌وآمد غیرضروری در فرودگاه حامد کرزی در کابل پرهیز کنند. انگلیس با بیان اینکه به دلیل تهدیدات امنیتی اتباع این کشور نباید شب در هتل و میهمان‌خانه‌ها اقامت داشته باشند، تاکید کرد: اتباع انگلیسی باید در وضعیتی قرار داشته باشند که در صورت بروز هرگونه ناآرامی بتوانند خاک افغانستان را ترک کنند.
***
ریاض اعزام نیروهای ترکیه به لیبی را محکوم کرد
وزارت خارجه سعودی روز یکشنبه در بیانیه‌ای رأی مثبت پارلمان ترکیه به اعزام نیروهای این کشور به لیبی را محکوم و آن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی قلمداد کرد. به نوشته خبرگزاری رسمی سعودی «واس»، در این بیانیه آمده است: تصمیم دولت ترکیه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت درباره لیبی و مانعی در مسیر تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران در این کشور است و با موضع اتحادیه عرب نیز تضاد دارد. وزارت خارجه سعودی همچنین اعزام نیروهای ترکیه به لیبی را تهدیدی برای ثبات و امنیت لیبی و همچنین امنیت ملی جهان عرب و منطقه دانست.
***
اعتراض خشونت‌آمیز پاریسی‌ها به اصلاحات قانون بازنشستگی
پلیس فرانسه در جریان اعتراضات مردمی به طرح‌های امانوئل مکرون برای اصلاح سیستم بازنشستگی این کشور، در 2 ایستگاه پرتردد پاریس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد. معترضان فرانسوی که اقدام به آتش‌ زدن سطل‌های زباله کردند، شامل فعالان ضددولتی «جلیقه‌زرد» بودند. پلیس فرانسه روز شنبه همچنین در منطقه باستیل پاریس که معترضان تجمع کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید دارد این اصلاحات برای ساده‌سازی سیستم بازنشستگی پیچیده کشورش حیاتی است اما به باور مخالفان، معنای اصلاحات این است که بسیاری از مردم فرانسه باید مدت زمان بیشتری کار کنند.
***
استعفای رئیس‌جمهور موقت الجزایر
روزنامه رأی‌الیوم نوشت: نهاد ریاست‌جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری این کشور پیامی از عبدالقادر بن‌صالح، رئیس‌جمهوری موقت الجزایر و رئیس پارلمان این کشور دریافت کرد که در آن اعلام کرده بود برای کناره‌گیری از سمت ریاست جمهوری موقت آماده است. در پی استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر، پارلمان این کشور نهم آوریل طبق ماده ۱۰۲ قانون اساسی بن‌صالح را به مدت ۹۰ روز به عنوان رئیس‌جمهوری موقت انتخاب کرد. طبق قانون اساسی الجزایر، بن‌صالح پس از پایان دوره انتقالی به پست خود به عنوان رئیس پارلمان بازمی‌گردد.
***
رأی‌گیری درباره ادامه ریاست گوآیدو  بر اپوزیسیون ونزوئلا
مجمع ملی ونزوئلا تحت کنترل اپوزیسیون این کشور درباره اینکه آیا گوآیدو برای دومین سال رئیس این مجمع باشد یا خیر، رای‌گیری می‌کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این یک آزمون داخلی برای محک خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا محسوب می‌شود؛ فردی که کمپینی برای براندازی دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور به راه انداخته است. گوآیدو بابت ارائه یک نسخه جدید برای برکناری مادورو تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ چیزی که نمی‌تواند انجامش دهد. گوآیدو گفته مطمئن است به عنوان رئیس مجمع ملی ونزوئلا به کار خود ادامه می‌دهد و بر کمپین خود علیه مادورو تاکید دارد.
***
اعتراضات مردمی در حیدرآباد هند
بیش از ۱۰۰ هزار معترض هندی در راهپیمایی صلح‌آمیز در حیدرآباد، علیه قانون شهروندی شرکت کردند. این راهپیمایی اعتراضی با عنوان «راهپیمایی میلیونی» در حیدرآباد در جنوب هند از سوی یک گروه حمایتی سازمان‌های جامعه مدنی و مسلمان برگزار شد. بیش از ۴۰ درصد از جمعیت 7 میلیونی حیدرآباد مسلمان هستند. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان با وجود آنکه پلیس اعلام کرده بود این راهپیمایی مجوز ندارد، در خیابان‌ها حاضر بودند. دولت هند چندین هفته است که با اعتراضات گسترده علیه قانون شهروندی روبه‌رو است؛ این قانون دسامبر ۲۰۱۹ توسط دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تصویب شد.
***
برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کرواسی
مردم کرواسی روز گذشته برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که رقابتی تنگاتنگ میان زوران میلانوویچ و کولیندا گرابار کیتاروویچ است، پای صندوق‌های رای رفتند. در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری کرواسی که 2 هفته قبل انجام شد، زوران میلانوویچ، نخست‌وزیر سابق از حزب سوسیال دموکرات در میان ۱۱ کاندیدای دیگر با کسب ۲۹.۶ درصد آرا اول شد و نفر دوم هم خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس‌جمهوری کنونی از حزب اتحاد دموکراتیک کرواسی با 7/26 درصد آراست. نتایج نظرسنجی‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد احتمالا این رقابت برای تصدی یک دوره ریاست‌جمهوری 5 ساله که از فوریه آغاز می‌شود، بین این 2 رقیب شانه به شانه خواهد بود و حتی برخی نظرسنجی‌ها هم از پیشتازی اندک گرابار کیتاروویچ حکایت دارند.

Page Generated in 0/0125 sec