printlogo


کد خبر: 214860تاریخ: 1398/10/16 00:00
واکنش‌ جامعه فرهنگی و هنری کشور به شهادت حاج قاسم سلیمانی و گزافه‌گویی‌های ترامپ ادامه دارد
هنرمندان: مرگ بر آمریکا

گروه فرهنگ و هنر: حاج قاسم سلیمانی مردی است که شهادتش همچون وجود عزیز و نازنینش قطعا منشأ برکات زیادی برای مردم ایران و انقلاب اسلامی خواهد شد؛ مردی که تا زنده بود یکی از نمادهای وحدت اقشار مختلف مردم کشورمان بود و بعد از شهادت نیز یک بار دیگر با خون خود، عاملی برای وحدت میان گروه‌های مختلف فکری و سیاسی و فرهنگی و هنری جامعه ایران شد. شهادت حاج قاسم سلیمانی همچنان واکنش چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری کشورمان را در پی دارد. جالب اینکه رفتار تروریستی و وحشیانه ارتش و رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا بهانه‌ای برای واکنش برخی چهره‌های سرشناس آمریکایی و اروپایی نیز شده است؛ چهره‌هایی که از یک طرف نسبت به رفتار غیرانسانی ترامپ معترضند و از طرف دیگر از واکنش احتمالی و انتقام سخت جمهوری اسلامی ایران ترسیده‌اند!

***

* نصیریان خطاب به مسؤولان آمریکا: اگر ما تروریستیم پس نام شما چیست؟
علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی واکنش نشان داد و گفت: اقدام اخیر آمریکا در قبال شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی کار کاملاً اشتباه و غلطی بود، من تعجب می‌کنم که دولت آمریکا چطور به خود اجازه چنین عمل زشتی را داده است. اقدام نابخردانه دولت آمریکا برای تمام مردم منطقه تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. از این اقدام تنها مردم ایران ضربه نخورده‌اند، بلکه مردم آمریکا نیز از این عمل لطمات جبران‌ناپذیری را تحمل خواهند کرد. بازیگر سریال «میوه ممنوعه» با نقد عملکرد سازمان ملل نسبت به شهادت سردار سلیمانی گفت: من متوجه نمی‌شوم واقعاً سازمان ملل چه‌کاره است؟! چرا در قبال این اتفاق هیچ واکنش درستی نشان نمی‌دهد؟ سازمان ملل به نحوی برخورد می‌کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است، همین سکوت سازمان ملل نشان می‌دهد هیچ کاره است. سردار شهید سلیمانی، سردار بزرگ سپاه بود و مسؤول امنیت یک کشور بوده است، چطور می‌شود آمریکا به خودش اجازه به شهادت رساندن چنین شخصیت والایی را می‌دهد. آمریکا کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر را متهم به تروریسم می‌کند، حال سؤال من این است اگر ما تروریستیم پس کاری که شما کردید اسمش چیست؟ من از مسؤولان آمریکایی می‌‎پرسم معنی ترور چیست؟ مگر ترور کار فجیعی نیست که خود شما انجام داده‌اید؟ چطور آمریکا همه را محکوم به ترور می‌کند در صورتی که خودش شنیع‌ترین نوع ترورها را انجام می‌دهد؟
 
* صدای فرمانده ترور را هم حذف می‌کنید؟!
اما این روزها رفتار دیکتاتورمآبانه نرم‌افزارهای آمریکایی همچون «اینستاگرام» در سانسور تصاویر شهید قاسم سلیمانی در راستای تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، باعث واکنش بسیاری از چهره‌ها شده است. رضا رشیدپور، مجری تلویزیون در صفحه اینستاگرامش با اشاره به حذف پست‌های حاج قاسم سلیمانی در صفحه شخصی‌اش با انتشار تصویر دونالد ترامپ نوشت: «ایشان به اعتراف خودش فرمان ترور صادر کرده. من فیلمی را منتشر کردم که در آن فقط «صدای» شهید این ترور وجود داشت که به مردم سلام می‌کرد و خودش را سرباز مردم می‌خواند. برشی بود از برنامه «حالا‌ خورشید» که در آن با سردار گفت‌وگو کرده بودم. اینستاگرام فیلم مذکور را به سرعت از صفحه من پاک کرد. حالا عکس فرمانده ترور را گذاشته‌ام. ببینیم حذف می‌کند.»
 
* آقای ترامپ! تاریخ پر از جنایت آمریکا را مرور کنید
حسام منظور، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در واکنش به تهدیدهای ضدایرانی ترامپ پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی در پیامی در این زمینه نوشت: «آقای ترامپ! شما احتمالاً تاریخ را بدرستی مطالعه نکرده‌اید. البته بعید می‌دانم در زمینه‌های دیگر هم مطالعات زیادی داشته باشید، این فقر را می‌توان از ادبیات شما براحتی دریافت. در جایی گفته‌اید «ایرانیان هرگز در جنگی پیروز نشده‌اند!» به شما توصیه می‌کنم تاریخ این سرزمین بویژه تاریخ جنگ‌های ایران و روم را بخوانید تا بدانید ایران، سرزمین پهلوانان و شهریاران جهانگشاست. البته ایرانیان خصایص دیگر نیز دارند و آن‌ منش جوانمردی است، خصلتی که شما از آن بی‌بهره‌اید و بزدلانه به‌جای رودررویی در میدان‌ها، شخصیت‌ها را ترور می‌کنید. اگر در تاریخ ایران شکستی هم بوده به ‌دلیل همین منش جوانمردی است. جنگ ایرانیان همیشه از روبه‌رو و در میدان نبرد بوده است، البته من برعکس شما به خواندن تاریخ علاقه‌مندم و تاریخ آمریکا را به ‌دقت خوانده‌ام و می‌دانم تاریخ جنگ‌های شما پر از کشتارهای ناجوانمردانه است؛ قتل‌عام مردم بی‌دفاع درسدن و هامبورگ با بمب‌های ناپالم در پایان جنگ جهانی فقط برای زهرچشم گرفتن از مردم آلمان در حالی که سرنوشت جنگ مشخص شده بود، قتل‌عام هسته‌ای مردم ژاپن، قتل‌عام مردم ویتنام با انواع سلاح‌های شیمیایی، کشتن مردم بی‌دفاع در افغانستان و عراق، همکاری در اعدام ناجوانمردانه ارنستو چه‌گوآرا در بولیوی و سایر مبارزان جهان و همراهی در اشغال غیرقانونی ایران در پایان جنگ دوم جهانی با وجود اعلام بی‌طرفی ایران و همراهی با صدام در ریختن خون صدها هزار جوان برومند ایرانی در دوران جنگ و کلکسیونی از کشتار مردم غیرنظامی و کودتا در سراسر دنیا و ده‌ها مورد دیگر. باز هم شما را دعوت می‌کنم به مرور تاریخ، قطعاً تاریخ درس‌های بسیار برای همه ما خواهد داشت».
 
* تقدیم فیلم تازه محمدحسین لطیفی به شهید سلیمانی
محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما و تلویزیون که امسال قصد دارد با تازه‌ترین اثرش در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کند، در ارتباط با انتشار خبرهایی درباره ساخت اثری پیرامون زندگی و شخصیت شهید قاسم سلیمانی به تسنیم گفت: گمانه‌زنی‌ها شروع شده و بسیاری می‌خواهند برای «حاج قاسم» فیلم بسازند اما کسی که از همه محق‌تر است و این سردار سرافراز را می‌شناسد ابراهیم حاتمی‌کیاست. بهتر است این اتفاق بیفتد و این اثر سینمایی را حاتمی‌کیا بسازد. معتقد نیستم هرکسی این کار را بسازد؛ چون ابراهیم او بیش از فیلمسازان دیگر حاج قاسم را درک کرده و با او زندگی کرده است. 
لطیفی با اشاره به تقدیم فیلم سینمایی‌اش که در پاسداشت پرچم ایران است، افزود: من فکر می‌کنم سپهبد سلیمانی خودش را تقدیم پرچم ایران کرد و افتخار ما است فیلم سینمایی «مرد نقره‌ای» را که در پاسداشت پرچم ایران ساخته شده و در جشنواره فجر امسال رونمایی می‌شود تقدیم‌شان کنم.
 
* «سردار» با لشکر شهیدان و ملایک باز‌می‌گردد
عوامل فیلم سینمایی «آفتاب نیمه‌شب» به کارگردانی شهریار بحرانی هم از جمله گروه‌هایی بودند که نسبت به شهادت مظلومانه حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند. در متن این بیانیه با عنوان «تا کسی شهید نباشد، شهید نمی‌شود» آمده است: «سردار سلیمانی ققنوسی است که از خاک پر او صدها هزار موشک برمی‌خیزد. پرواز او آیه‌ای الهی است و نشان از ماجرایی بزرگ و آخرالزمانی دارد. آغاز راه اثرگذاری لشکر شهیدان است. نور ایمان روشن‌کننده و سیردهنده است. او مسیر خود را به سوی شهادت آغاز کرد و در مسیر حق گام برداشت. خط زندگی او بر صراط مستقیم، چنان بعد و نمایی پیدا کرد که سر به فلک کشید. آنقدر بالا که انتهای آن دیده نمی‌شود. سردار سلیمانی در این مسیر روشن، همزمان راه به سوی آسمان‌های هفتگانه را نیز طی کرد. اکنون و در این نقطه از تاریخ، دشمنان هر نوع لشکری دارند؛ لشکر زمینی، هوایی، دریایی اما لشکر شهیدان پایان تمام این صف‌آرایی‌هاست. از امروز جهان باید تمام‌قد بایستد که سردار آسمانی، قاسم سلیمانی این بار با لشکر شهیدان و همراه با ملایک الهی باز‌می‌گردد؛ «...وَأَنْزَلَ جُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا». خدا را شاکریم که با آغازی دیگر در جبهه حزب‌الله مواجهیم».
 
* تصویرسازی نجابتی از شهید بین‌المللی مقاومت اسلامی
استاد «مسعود نجابتی» هنرمند خوشنویس و گرافیست شناخته‌شده عرصه هنرهای تجسمی کشورمان نیز اثر تازه خود را به مناسبت شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» خلق و به این شهید والامقام پیشکش کرد. این طرح که در حوزه تصویرسازی دیجیتال خلق شده است، «چهره بین‌المللی مقاومت اسلامی» نام دارد.

***

[جدیدترین قطعه علیرضا افتخاری به سردار سلیمانی تقدیم شد]
قطعه‌ای که علیرضا افتخاری به مناسبت شهادت سردار سلیمانی آماده کرده، در ویژه‌برنامه شبکه 3 رونمایی شد. به گزارش «وطن امروز»، علیرضا افتخاری درباره شهادت سردار سلیمانی و قطعه‌ای که خوانده است، گفت: الکن شده‌ام و از این اتفاق در حیرتم. شاید کار خدا باشد و قرعه‌ای است که به نام این مقام شامخ افتاده که تا پای جان برای مردم و اسلام ایستاد. بنده کمترین هم اگر صدایی دارم می‌خواهم دینم را ادا کنم. هر چند درونم به‌هم ریخته است اما کاری را خواندم تا بگویم من هم جزو خریداران یوسف هستم. وی افزود: شعر از مولوی انتخاب شده است. خود آن حضرت(سردار سلیمانی) پشت میکروفن این شعر را دکلمه کرده و خوانده بودند. من زمانی که به پیشگاه آن مقام شرفیاب شدم و بوسه‌ای از ایشان گرفتم، دگرگون شدم. کلام نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند اما من گرد درفش ایشان می‌گردم، همچنان که آمده‌ام تا به ایشان بگویم ما هم سهمی داریم. هنرمندان در جای جای این فلات همه غمگین هستند. افتخاری یادآور شد: 2 بیت آخر این کار با صدای خود سردار سلیمانی است و به مراتب بهتر از موسیقی شکل گرفته است. من هم پشت صحنه اشک ریختم و دگرگون شدم که ‌ای کاش این مرد می‌بود. او برادر بزرگ‌ترم بوده و نمی‌دانم باید چه بگویم. 

***

یادداشت گلعلی بابایی برای «وطن امروز»
به آمریکا نشان می‌دهیم نباید با دم شیر بازی کند

من هم مانند همه مردم ایران این روزها در شوک عجیبی فرو‌رفته‌ام و پس از شنیدن خبر ناگهانی به شهادت رسیدن سپهبد قاسم سلیمانی سردرگمی عجیبی برایم رقم خورده است و احساس می‌کنم در یک خلأ میان خواب و بیداری قرار دارم. این روزها برایم یادآور روزهای ابتدایی پس از قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل در دوران دفاع‌مقدس است تا اینکه پیام امام خمینی(ره) تسکینی بود بر دل رزمندگان اسلام و به‌رغم آنکه این روزها پیکر شهید بزرگوار سپهبد سلیمانی پروانه‌وار در میهن عزیزمان می‌چرخد و مردم قدردان به دور پیکرش طواف می‌کنند اما هنوز خیلی‌ها خبر شهادت سردار عزیزمان را باور ندارند و باورپذیری این اتفاق برای مردم بسیار سخت است. وقتی به من گفته شد درباره شهید سلیمانی بنویسم هر چه فکر کردم نمی‌دانستم که درباره حاج قاسم چه باید نوشت، زیرا معتقدم درباره حاج قاسم مردم یمن، سوریه و عراق باید بنویسند تا بدرستی درباره رشادت‌ها و جوانمردی شهید سلیمانی صحبت شود. اما درباره انتقام، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در پی این جنایت ناجوانمردانه انتقامی سخت در انتظار مستکبران خواهد بود که ان‌شاءالله همین اتفاق هم خواهد افتاد اما نباید در راستای این انتقام اسیر احساسات شویم و همانطور که ترامپ می‌خواهد روی موج دشمن سوار شویم، بلکه باید با تدبیر، تامل و اقتدار نسبت به انتقام اقدام کنیم به طوری که به آمریکا و متحدانش بفهمانیم نباید با دم شیر بازی کنند و عاقبت اقدامات احمقانه چیزی جز پشیمانی برای‌شان ندارد که بدون شک مطمئنم با مدیریت و نظارت رهبر معظم انقلاب این انتقام به بهترین شکل ممکن رخ خواهد داد. مردم در سراسر کشور استقبال بی‌سابقه‌ای از شهید سلیمانی عزیز و همرزمان فداکارش داشته‌اند. این مسأله تنها از یک نکته نشأت می‌گیرد و آن اینکه همه مردم ایران با هر سلیقه و عقیده‌ای بخوبی آگاه بودند که حاج قاسم نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت در کشور در سال‌های اخیر داشته است و همه مردم قدردان ایشان و همه شهدای امنیت هستند و خواهند بود. اما در پایان باید گفت، متاسفانه عملکرد برخی کشورهای همسایه در این اتفاق قابل تامل است، بویژه کشوری که در دوران محاصره اخیرش از سوی همپیمانان سابق خود، تحت حمایت ایران قرار گرفت و انتظار می‌رفت با اقدامات برادرانه خود، اقدامات تروریستی آمریکای پلید را تسهیل نمی‌کرد. 

***

چهره‌های سرشناس هالیوود در واکنش به جنگ‌طلبی ترامپ او را بزدل و احمق خطاب کردند
ما توسط یک رژیم تروریستی گروگان نگه داشته شده‌ایم!

ترور سردار حاج قاسم سلیمانی توسط دولت ترامپ، با واکنش‌های فراوان چهره‌های هنری آمریکا مواجه شده است. به گزارش «وطن امروز»، یک بازیگر هالیوودی به نمایندگی از «۵۲ درصد مردم آمریکا» از مردم ایران عذرخواهی کرد. «رز مک‌گوان» که یکی از مخالفان سرسخت ترامپ است در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی، در صفحه توئیتر خود جنجال آفرید. او با استفاده از هشتگ «سلیمانی» در انتهای توئیت خود نوشت: «ایران عزیز، ایالات متحده به کشور، پرچم و مردم شما بی‌احترامی کرده است. ۵۲ درصد از ما (مردم آمریکا) عمیقاً معذرت‌خواهی می‌کنیم. ما با ملت شما صلح می‌خواهیم. ما توسط یک رژیم تروریستی گروگان نگه داشته شده‌ایم. نمی‌دانیم چطور باید فرار کنیم. لطفاً ما را نکشید». او در ادامه با هجوم نظرات مخالف روبه‌رو شد و به خاطر تمام واکنش‌های بدی که دریافت کرد و از جمله به او گفته شد «خودش باید به ایران نقل مکان کند»، توئیت قبلی را پاک کرد و متن جدیدی نوشت. این بازیگر در متن جدیدش نوشت: «قبول، من ترسیدم، چون ممکن است جنگی جدید در راه باشد. بعضی مواقع اشکالی ندارد که بابت افرادی که در قدرت هستند، بترسیم. این حق ماست. این چیزی است که سربازان شجاع بسیاری برای آن جنگیده‌اند. این دموکراسی است. من نمی‌خواهم هیچ سرباز آمریکایی دیگری کشته شود، همین». جان کیوزاک بازیگر دیگری بود که به ترور شهید سلیمانی واکنش نشان داد و نوشت: «می‌دانیم این کاری است که دیکتاتورها وقتی در یک گوشه گیر می‌افتند برای شروع کردن جنگ می‌کنند. ما پیروی نخواهیم کرد». کتی گریفین، بازیگر و کمدین نوشت: «دونالد ترامپ با این حرکت بشدت احمقانه و بدون فکر که یک عمل جنگی بود تمام آمریکایی‌ها در سراسر دنیا را در خطری عظیم قرار داده است». رابرت دنیرو که قبل‌تر نیز نسبت به اقدامات ترامپ معترض و علناً او را فاسد خطاب کرده بود، در توئیتی نوشت: «رئیس‌جمهور ما می‌خواهد جنگی را با ایران شروع کند، زیرا او مسلماً توانایی مذاکره ندارد! او بسیار ضعیف و ناکارآمد است... بنابراین فکر می‌کند تنها راهی که برای انتخاب مجدد و ماندن در پست ریاست‌جمهوری دارد، جنگ با ایران است». پس از آنکه «مایکل مور» کارگردان مستندساز مشهور آمریکایی با انتشار ‌پست‌هایی در صفحه اینستاگرام خود به اقدام تروریستی اخیر آمریکا واکنش نشان داد و خود آمریکایی‌ها را حامی جنگ خواند، «‌استفن کینگ» نیز که همواره به عنوان یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان جهان شناخته می‌شود نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد. کینگ که نویسندگی آثاری همچون «درخشش»، «آن» و «رستگاری در شائوشنگ» را در کارنامه خود دارد، با انتقاد به سیاست‌های خصمانه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در صفحه توئیتر خود نوشت: «فردی که آتش نزاع جدید را روشن کرده همان فردی است که آنقدر بزدل بود که به جنگ ویتنام نرفت».‌

***

یادداشت و شعر علی محمد مودب برای «وطن امروز»
ای مرد ای حماسه خداحافظ
قاسم سلیمانی یکی از فرزندان امام است. سرداری که بحق شایسته نام سردار ملی است. او در میدان‌های نبرد فرمانده نبود، امام بود. امام خمینی تابش حقیقت محمدی در قرن ما بود و سردار قاسم سلیمانی یکی از آینه‌های رشید وجود امام است؛ فرمانده‌ای که خود فرمان را پذیرفته است و فرمان است. او برای مردم سوریه و عراق و یمن و لبنان، امامش را آینگی کرد و  اینگونه است که این دهقان‌زاده شریف با چنین وداعی بدرقه می‌شود؛ وداعی که شبیه‌ترین بدرقه‌ها به بدرقه امام عزیز او است. در ادامه یکی از جدیدترین سروده‌هایم را به ایشان تقدیم می‌کنم: 
ای مرد، ‌ای حماسه خداحافظ 
از این نبرد خسته نباشی مرد
آه ‌ای پناه و ماه خداحافظ 
از ما تو دلشکسته نباشی مرد
زان دم که بر زمین شهادت ریخت 
هر قطره خون پاک تو دریایی‌ست 
شوریست در زمانه ز خون تو 
این کربلای آخر تنهایی‌ست 
سجیل‌های زلزله در راهند 
ای پیل‌ها و ابرهه‌ها هشدار
آتش‌فشان خشم خدا ماییم 
در هر کجا به فرق شما این بار 
ای مرد‌ای حماسه خداحافظ 
از این نبرد خسته نباشی مرد
آه ‌ای پناه و ماه خداحافظ 
از ما تو دلشکسته نباشی مرد!
این رود می‌دود همه سوی خاک 
اینک بهار رویش رویاهاست 
انگشتر عقیق شهید ما 
امضای حکم مرگ بر آمریکاست

Page Generated in 0/0125 sec