printlogo


کد خبر: 214866تاریخ: 1398/10/16 00:00
مردم تهران امروز در تشییع پیکر پاک شهید سپهبد سلیمانی حماسه‌آفرینی خواهند کرد
حاج‌قاسم امروز در آغوش تهران
مراسم عزاداری شهادت سردار سلیمانی در شهرهای مختلف کشور برگزار شد

گروه اجتماعی: تهران امروز یک روز تاریخی دیگر را به چشم خواهد دید؛ وداع میلیون‌ها عزادار و دوستدار حاج قاسم سلیمانی با او و تشییع پیکر پاکش. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مردم تهران و شهرها و استان‌های اطراف برای پاسداشت خدمات حاج قاسم سلیمانی امروز به دانشگاه تهران می‌آیند تا تاریخی‌ترین و باشکوه‌ترین مراسم تشییع را برگزار کنند. خیابان‌های شهر تهران همانند شهرهای دیگر چندین روز است مزین به تصاویر سردار سلیمانی است و جوانان تهرانی بی‌صبرانه منتظر ورود پیکر حاج قاسم به پایتخت بودند.  امروز در تهران همه عزادار و سوگوار حاج قاسم هستند و مسؤولان پیش‌بینی می‌کنند ازدحام جمعیت در پایتخت، روز تاریخی‌ای را رقم بزند.
امروز در تهران و در جریان برگزاری مراسم تشییع پیکر پاک حاج قاسم سلیمانی همه ارگان‌های خدماتی در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور درباره مراسم تشییع امروز تهران به «وطن‌امروز» گفت: 35 دستگاه آمبولانس و ده‌ها موتوسیکلت آمبولانسی در تمام میادین پایتخت بویژه مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران مستقر خواهند بود تا به خدمت‌رسانی به تشییع‌کنندگان بپردازند.
وی افزود: تمام پایگاه‌های اورژانس تهران در آماده‌باش کامل هستند و اورژانس بیمارستانی ظرفیت خود را افزایش داده‌ و در عین حال اورژانس‌‌های اتوبوسی و پیش‌بیمارستانی آماده‌اند در صورت ایجاد مشکل، آسیب‌دیدگان را درمان و در صورت لزوم به بیمارستان منتقل کنند. امیدواریم در مراسم تشییع هیچ مشکلی برای تشییع‌کنندگان به وجود نیاید و در عین حال شاهد مراسمی باشکوه باشیم.
 
* تهران آماده است
تهرانی‌ها از زمان شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی به صورت خودجوش با برپایی حجله‌ها و دسته‌های عزاداری به سوگواری پرداختند و قطعا امروز در مراسم تشییع سردار سنگ تمام خواهند گذاشت. در این بین مسؤولان شهری وظیفه دارند تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه مراسم را فراهم آورند. الهام فخاری، عضو شورای شهر در این باره به «وطن امروز» گفت: سامانه‌های حمل‌ونقل پایتخت مانند اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی به شهروندان دارند. این مراسم فراملی خواهد بود و باید تمام دستگاه‌ها و ارگان کمک کنند تا باشکوه برگزار شود. وی افزود: از همان ساعات ابتدایی انتشار خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، برنامه‌ریزی‌ها برای میزبانی باشکوه انجام شده است. تمام تلاش ما این است که مراسم وداع با سردار سلیمانی در شأن ایشان باشد و بهترین خدمات را به تشییع‌کنندگان ارائه دهیم. امیدوارم طبق برنامه بتوانیم تسهیلات لازم را برای تشییع‌کنندگان فراهم آوریم و شاهد یک مراسم باشکوه و بدون مشکل باشیم.
فرمانده انتظامی پایتخت هم از آماده‌باش 100 درصدی پلیس برای مراسم تشییع باشکوه شهید سلیمانی خبر داد و گفت: از ساعت 6 صبح امروز، تردد خودروها از میدان فردوسی تا میدان آزادی ممنوع است. سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با فارس با تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به تدابیر پلیس تهران برای برپایی هر چه باشکوه‌تر تشییع پیکر شهید سلیمانی پرداخت و اظهار داشت: از ساعت 6 صبح  دوشنبه (امروز) تردد خودروها در طول خیابان انقلاب از میدان فردوسی تا میدان آزادی ممنوع خواهد بود؛ مأموران پلیس تهران از نیمه‌شب یکشنبه کار پاکسازی محدوده را انجام داده‌اند لذا از شهروندان تقاضامندیم در طول خیابان انقلاب از محدوده میدان فردوسی تا میدان آزادی خودروهای خود را پارک نکنند، چرا که در غیر این‌ صورت خودروها جابه‌جا خواهند شد. سردار رحیمی با تأکید بر این مطلب که پلیس با  آماده‌باش 100درصد مسؤولیت امنیتی مراسم تشییع را بر عهده دارد، از تدابیر لازم در حوزه‌های انتظامی، امنیتی و ترافیکی خبر داد و گفت: پلیس تهران از عصر روز یکشنبه تا پایان مراسم تشییع در آماده‌باش 100 درصد خواهد بود. ‌افرادی که درصددند ایستگاه‌های صلواتی در طول مسیر برپا کنند حتما باید مجوزهای لازم را از پلیس اخذ کنند؛ به جز ایستگاه‌هایی که توسط بسیج دایر خواهند شد.
 
* تمهیدات اتوبوسرانی و تاکسیرانی برای مراسم تشییع سپهبد سلیمانی
سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران تمهیدات ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای مراسم تشییع پیکر سپهبد قاسم سلیمانی را تشریح کرد. یوسف حجت، ضمن تسلیت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بیان داشت: شرکت واحد اتوبوسرانی تمام ظرفیت خود را برای جابه‌جایی شهروندان به کار خواهد گرفت. حجت گفت: برای برگزاری هر چه بهتر مراسم تشییع پیکر سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، خط اتوبوسرانی مربوط به مسیر تشییع جهت رفاه حال شهروندان جمع‌آوری و کار جابه‌جایی خیل عظیم شهروندان از دیگر میادین و مسیر‌های مربوط انجام می‌شود. خدمت‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی به شهروندان در روز تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از ساعت ٧ صبح و مطابق روال نمازجمعه و به‌ صورت رایگان انجام خواهد شد و در انتهای مراسم تشییع نیز خدمات‌رسانی اتوبوس‌های شرکت واحد از میدان آزادی به مبادی اولیه هم ادامه خواهد داشت. سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد: با توجه به اینکه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، شهروندان در نظر داشته باشند که خط یک بی‌آر‌تی روز دوشنبه و در ساعات برگزاری مراسم خدمات‌رسانی نخواهد کرد. وی در ادامه به تمهیدات متروی تهران هم برای برگزاری مراسم تشییع پیکر سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در روز دوشنبه اشاره کرد و گفت: نظر به اینکه مراسم تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، از این رو خدمات‌رسانی متروی تهران روز دوشنبه برای مراسم تشییع پیکر سردار شهید رایگان است. همچنین در مسیرهایی که از سوی ستاد اقامه مراسم تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام می‌شود، تاکسیرانان به ‌صورت خودجوش و رایگان مستقر و خدمات‌رسانی خواهند کرد.
 
* مترو در روز تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی رایگان است
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: خدمت‌رسانی به مسافران در خطوط هفتگانه متروی تهران و حومه از ساعت 5:30 صبح تا پایان مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی رایگان است. فرنوش نوبخت ضمن ابراز تأسف از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدشان، افزود: مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی ساعت 8 صبح‌ روز دوشنبه 16 دی 98  از مسجد دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار خواهد شد. تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم اندیشیده شده و در صورت نیاز  قطارهای فوق‌العاده نیز اعزام می‌شود.
 
* بازگشایی سوله‌های مدیریت بحران برای اسکان شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی
با دستور شهردار تهران سوله‌های مدیریت بحران در مناطق بیست‌و‌دوگانه برای استفاده شرکت‌کنندگان شهرستانی در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی تجهیز شده است. غلام محمدی، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که خیل زیادی از هموطنان کشورمان از شهرهای مختلف برای شرکت در تشییع جنازه سردار حاج قاسم سلیمانی عازم تهران خواهند شد. وی افزود: از این رو شهردار تهران دستور داد تمام سوله‌های مدیریت بحران برای اسکان و پذیرایی از این افراد تجهیز شود. محمدی گفت: از این رو امروز و فردا در سوله‌های مدیریت بحران به روی عزیزانی که از شهرهای مختلف برای شرکت در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی حضور پیدا می‌کنند باز خواهد بود تا دغدغه‌ای برای اسکان نداشته باشند. مشاور شهردار تهران خاطرنشان کرد: این در حالی است که تمهیدات لازم از سوی شرکت اتوبوسرانی، شرکت مترو و خدمات شهری برای هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم اندیشیده شده است.
 
* آماده‌باش اورژانس برای خدمت‌رسانی به عزاداران
در همین حال رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس کشور با تمام امکانات آماده خدمت‌رسانی به عزاداران شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با فارس، ضمن تسلیت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: اورژانس کشور عمیقا با مردم ایران در سوگ از دست دادن آن شهید بزرگ  همراه است. وی افزود: با عنایت به برگزاری مراسم وداع با پیکر مطهر آن شهید بزرگوار در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان سازمان اورژانس کشور با تمام امکانات و ظرفیت‌های خود آماده خدمت‌رسانی به ملت شریف و قدرشناس است. رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود علاوه بر مردم شهر تهران جمعیت زیادی از شهرهای اطراف برای شرکت در این مراسم حضور یابند، گفت: به همین دلیل تمام نیروهای ما در آماده‌باش ۱۰۰ درصد قرار دارند و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای پاسخگویی به این حضور میلیونی انجام دادیم.
 
* استقرار ۱۶۰ آتش‌نشان در مسیر تشییع پیکرسردار سلیمانی
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از تمهیدات این سازمان برای تأمین ایمنی مراسم وداع و تشییع پیکر «شهید سردار قاسم سلیمانی» و دیگر شهدای حمله تروریستی آمریکا خبر داد و گفت: در روز تشییع ۱۶۰ آتش‌نشان در ۶۰ نقطه تهران مستقر می‌شوند. سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به تمهیدات سازمان آتش‌نشانی تهران برای تأمین ایمنی مراسم وداع و تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران شهید وی اظهار کرد:  آتش‌نشانان به همراه 75 دستگاه خودرو و موتوسیکلت (38 دستگاه خودروی سنگین، 7 دستگاه خودروی سبک و 30 دستگاه موتوسیکلت) در 60 نقطه از ساعت 6 صبح فردا (امروز 16 دی) مستقر می‌شوند. ملکی افزود: استقرار آتش‌نشانان تهران تا پایان مراسم، تخلیه معابر و عادی شدن تردد ادامه دارد و مدیران عملیاتی نیز با خودروهای در اختیار تمام مسیرها را تحت پوشش قرار داده و به رصد وضعیت ایمنی می‌پردازند.  سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به حضور خودجوش آتش‌نشانان غیرشیفت در مراسم یادشده، از شهروندانی که در این مراسم‌ حضور پیدا می‌کنند، خواست مانند همیشه همکاری خوبی با نیروهای امدادی بویژه آتش‌نشانان داشته باشند و در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی، ضمن حفظ خونسردی، مراتب را به نیروهای مستقر یا سامانه 125 اطلاع دهند.
 
* بازار‌های تهران و سراسر کشور امروز تعطیل است
بازار‌های تهران و سراسر کشور روز دوشنبه به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی امروز ۱۶ دی‌ماه تعطیل است.
به گزارش موج، جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، اتاق اصناف ایران و همچنین سازمان بسیج اصناف کشور در اطلاعیه‌ای تاکید کردند: به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، بازار تهران و بازار‌های سراسر کشور در روز دوشنبه (16 دی‌ماه) تعطیل هستند.
در این اطلاعیه تاکید شده که مراسم بزرگداشت آن شهید بزرگوار متعاقبا اعلام خواهد شد.
***
[بزرگراه رسالت به نام سردار سلیمانی تغییر نام  یافت]
اعضای شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق آرا به تغییر نام بزرگراه رسالت به نام شهید حاج قاسم سلیمانی رأی مثبت دادند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره نامگذاری بزرگراه رسالت حد فاصل کردستان تا اتوبان یاسینی گفت: ایشان سرداری بود که نامش خلاصه در مرزهای ایران نمی‌شد. حتما ایشان مخالفانی دارد و طبیعی است که آنهایی که از داعش خوش‌شان می‌آید از نام این سردار خوش‌شان نمی‌آید. حجت نظری ادامه داد: حتما آن افرادی که تمامیت ارضی ایران و جمهوری اسلامی را دوست ندارند از این سردار عزیز خوش‌شان نمی‌آید. وی به همرزمان، دوستان و همراهان سردار سلیمانی گفت: رمز ماندگاری این سردار عزیز این بود که هیچ‌گاه در مسائل اقتصادی وارد نشد و هیچ‌گاه سیاست‌زده نبود. عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره علت انتخاب این بخش از بزرگراه گفت: انتهای بزرگراه رسالت به نام سردار همدانی است که در جبهه‌های خارج از کشور به شهادت رسیدند. بخش میانی این بزرگراه به نام آیت‌الله حکیم که از بزرگان عراق هستند نامگذاری شده است و سرانجام بخش پایانی به نام سردار سلیمانی نامگذاری می‌شود. به این ترتیب کل این بزرگراه یک پیام جهانی دارد که از سردار همدانی شروع شده و از آیت‌الله حکیم و عراق می‌گذرد تا به سردار سلیمانی برسد. نظری ادامه داد: پیشنهاد دیگری هم به شورای اسلامی شهر تهران رسیده بود که بزرگراه آزادگان به نام شهید سلیمانی نامگذاری شود اما با کمی بررسی دیدیم بیش از ۳۰ هزار آزاده داریم که آنها هم برای این کشور زحمت کشیده‌اند. این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بزرگراه رسالت با این نامگذاری به پیام استکبارستیزی تبدیل خواهد شد. پیشنهادی داشتیم که تونل رسالت و همچنین میدان رسالت با همان نام رسالت باقی بماند که ۱۷ عضو شورای شهر تهران به این پیشنهاد رأی مثبت دادند.

Page Generated in 0/0049 sec