printlogo


کد خبر: 214889تاریخ: 1398/10/17 00:00
دونالد ترامپ در واکنش به تصمیم پارلمان عراق برای اخراج سربازان آمریکایی از این کشور، بغداد را به تحریم شدید تهدید کرد
دست ‌و پا ‌زدن‌های قاتل

گروه بین‌الملل: تصمیم پارلمان عراق در مکلف کردن دولت این کشور به فراهم کردن مقدمات اخراج سربازان آمریکایی از این کشور سبب رفتار جنون‌آمیز و عصبانیت شدید مقامات آمریکایی شده است.
به گزارش «وطن امروز»، پارلمان عراق در جلسه رأی‌گیری غروب یکشنبه، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد. دولت عراق بر اساس این طرح ملزم شد درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد‌داعش در سال 2016 را به دلیل پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی در این کشور لغو و باید برای پایان دادن به همه نوع حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور اقدام کند، همچنین از هرگونه استفاده از آسمان عراق توسط نیروهای غیرعراقی به هر دلیل جلوگیری به عمل آورد. بند سوم این طرح نیز دولت عراق و به طور مشخص فرماندهی کل نیروهای مسلح را ملزم می‌کند شمار کادر فنی و آموزشی خارجی را که به آنها نیاز دارد و نیز مکان‌های حضور آنها و مأموریت‌شان و مدت زمان قرارداد آنها را مشخص و اعلام کند.
 
* خط و نشان ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا که از تصمیم تاریخی پارلمان عراق شوکه شده است، با لحنی عصبانی عراقی‌ها را تهدید کرد اگر سربازان آمریکا را از عراق بیرون کنند، تحریم بی‌سابقه‌ای را علیه این کشور اعمال خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، او همچنین گفته عراق باید پول هزینه‌های انجام شده در ساخت پایگاه‌ هوایی آمریکا در عراق را پرداخت کند.
دونالد ترامپ به خبرنگاران همراهش در هواپیمای ریاست‌جمهوری گفت: ما پایگاه هوایی با هزینه‌ هنگفت و به طور استثنایی در آنجا داریم. ما از مدت‌ها پیش یعنی قبل از آمدن من میلیاردها دلار برای احداث آن خرج کردیم و عراق را ترک نمی‌کنیم مگر اینکه پول ما را بدهند.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: اگر عراق می‌خواهد نیروهای آمریکایی بروند، دوستانه نخواهد بود؛ ما تحریم‌هایی را بر آنها اعمال می‌کنیم که هرگز مثل آن را شاهد نبوده‌اند. تحریم‌های ایران در مقایسه با این تحریم‌ها ناچیز خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا هم یکشنبه شب در واکنش به احتمال اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق، مدعی شد ادامه حضور آمریکا در عراق به نفع عراقی‌ها و آمریکایی‌هاست. مایک پمپئو که با شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، درباره احتمال اخراج نیرو‌های آمریکایی گفت: نمی‌خواهیم درباره اینکه رهبری عراق چه می‌کند، گمانه‌زنی کنیم. ما آنچه را در پارلمان عراق در حال انجام است با دقت رصد و دنبال می‌کنیم. وی در ادامه مدعی شد مردم عراق به دخالت ایران اعتراض دارند و به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق معترض نیستند. پمپئو در ادامه درباره اینکه آیا واشنگتن اخراج از عراق را می‌پذیرد، افزود: ایالات متحده آماده است به مردم عراق کمک کند به آنچه استحقاق آن را دارند، دست یابند و به مأموریت خود برای شکست دادن تروریسم، از داعش گرفته تا گروه‌های دیگر در منطقه، ادامه دهد. این برای مردم عراق و آمریکا خوب است.
 
* انتقاد مقام دولت اوباما از بی‌کفایتی پمپئو
در همین حال بن‌رودز، قائم مقام مشاور امنیت ملی باراک اوباما، وزیر خارجه آمریکا را به دلیل آنچه در ایران و عراق رخ داده است، بی‌کفایت خواند. بن‌ رودز در واکنش به مصوبه یکشنبه شب پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و همچنین تصمیم ایران برای نادیده گرفتن محدودیت‌های برجام، این مطلب را مطرح کرد. وی افزود: عراقی‌ها خواستار خروج آمریکا شدند و کارزار مبارزه با داعش به حالت تعلیق درآمد. بن‌ رودز اضافه کرد: اینها و تهدیدها برای کشتن آمریکایی‌ها برای مایک پمپئو تنها صداهایی ضعیف قلمداد می‌شود و ما را ایمن‌تر می‌پندارد. وی تصریح کرد: پمپئو دروغگویی خطرناک و بی‌کفایت است.
 
* تلاش آمریکایی‌ها برای محدودکردن اختیارات ترامپ
حمله پنجشنبه‌شب آمریکایی‌ها به اتومبیل حامل سپهبدشهید قاسم سلیمانی و همراهانش هنوز با انتقادات طیف‌های مختلف آمریکایی‌ها مواجه است. این حمله سبب شد مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دموکرات‌هاست به دنبال محدود‌ کردن اختیارات ترامپ باشد تا مانع از اقدامات هیجانی وی شود. 
در همین ارتباط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مجلس نمایندگان آمریکا هفته جاری قطعنامه‌ای را برای محدود کردن اقدامات نظامی دونالد ترامپ علیه ایران به رأی می‌گذارد. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه پلوسی آمده است: این قطعنامه شبیه قطعنامه‌ای است که سناتور تیم کین در سنا ارائه کرده است. سناتور تیم کین با ارائه قطعنامه‌ای روز جمعه هفته گذشته از کنگره خواست فورا و قبل از آنکه جنگی دیگر آغاز شود، اختیارات جنگی رئیس‌جمهور را سلب کند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: این قطعنامه حکم می‌کند که در صورت عدم اقدام کنگره، خصومت نظامی دولت ترامپ با ایران ظرف ۳۰ روز باید متوقف شود و این قطعنامه بر مسؤولیت نظارت دیرینه کنگره تأکید مجدد می‌کند. طبق این گزارش، این قطعنامه به احتمال خیلی زیاد در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دموکرات‌ها به تصویب درمی‌آید اما چشم‌انداز تصویب آن در سنا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، اندک است، زیرا بسیاری از آنها از اقدام تروریستی اخیر ترامپ علیه سپهبد حاج قاسم سلیمانی حمایت کردند.کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به تهدید توئیتری ترامپ به اقدام نظامی علیه ایران تأکید کرد اختیار جنگ با کنگره است نه ترامپ!
کمیته خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در یک پیام توئیتری ضمن واکنش شدید به این تهدید ترامپ گفت: این پست رسانه‌ای یادآوری می‌کند طبق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، اختیارات جنگی با کنگره است و اینکه تو (ترامپ) باید قانون اختیارات جنگی را مطالعه کنی و اینکه تو یک دیکتاتور نیستی.
 
* تحرکات زمینی‌ و هوایی ائتلاف بین‌المللی در عراق محدود شد
اولین واکنش مقامات رسمی دولت عراق بعد از اقدام تاریخی پارلمان از سوی عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بود که با تایید محدود شدن تحرکات زمینی و هوایی ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی ایالات متحده در عراق گفت: ژنرال سلیمانی میهمان عراق بود و توجیهات آمریکا درباره اقدام احمقانه‌اش غیرمنطقی است. وی دیروز اعلام کرد تحرکات زمینی و هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در عراق محدود شده است و به آنها اجازه حرکت داده نمی‌شود. به گزارش پایگاه خبری المعلومه، سرلشکر خلف در اظهاراتی رادیویی گفت: تحرکات زمینی و هوایی ائتلاف بین‌المللی را محدود کردیم و به آنها اجازه حرکت نمی‌دهیم. حملات اخیر آمریکا حماقتی است که سکوت در برابر آن ممکن نیست. سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد: ژنرال سلیمانی میهمان عراق بود و حضورش در عراق به عراق مربوط می‌شد. اجازه حمله به او وجود نداشت. آمریکایی‌ها به طور خودسرانه و بدون اطلاع فرماندهی کل نیروهای مسلح دست به این کار زدند و توجیهاتی که در این باره می‌آورند، غیرمنطقی است. سرلشکر خلف با تاکید بر تلاش‌ها برای فراهم کردن ساز‌و‌کار اخراج نظامیان بیگانه از عراق گفت: ائتلاف بین‌المللی برای آموزش، تسلیح و فعالیت‌های مستشاری در عراق می‌ماند و نیروهای رزمی آن اخراج خواهند شد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هم یک روز بعد از نطق تاریخی‌اش در پارلمان عراق که منتهی به تصمیم پارلمان برای اخراج آمریکایی‌ها از بغداد شد، به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش این کشور بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: ارتش عراق از گذشته قدرتمند‌تر است و مانند سایر نیروهای امنیتی کشور، از تجربه کافی و لازم برخوردار است. نیروهای مسلح همچنان راه پیروزی را ادامه می‌دهند و با بقایای تروریست‌های داعش مقابله خواهند کرد و مانع می‌شوند آنها بار دیگر به ملت ما آزاری برسانند. نخست‌وزیر عراق همچنین طی گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد بغداد در حال حاضر روی اجرای قطعنامه اخیر پارلمان عراق برای اخراج نظامیان خارجی از این کشور کار می‌کند.
 
* نظر اندیشکده‌های غربی درباره حماقت ترامپ
علاوه بر رسانه‌های غربی، اندیشکده‌های این کشورها هم به تحلیل گسترده ابعاد حماقت ترامپ و تاثیر آن بر آینده آمریکا در خاورمیانه پرداختند. در همین ارتباط دنیل بایمن، عضو ارشد مرکز سیاست خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز در مقاله‌ای با اشاره به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی در عراق تأکید کرد این ترور قطعا نقطه عطفی در روابط ایران و عراق با واشنگتن به شمار خواهد رفت و اثرات قابل ملاحظه‌ای بر جایگاه آمریکا در خاورمیانه خواهد داشت.
وی در ادامه به سابقه تصمیم‌گیری‌های سیاسی دولت دونالد ترامپ در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و معتقد است همین سوابق نه چندان درخشان، دلیل کافی برای نگرانی بویژه بعد از این اقدام تروریستی به وجود آورده است.
تحلیلگر ارشد سیاسی آمریکا همچنین اقدام دولت ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی را یک گام غیرمعمول در تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ارزیابی و دلیل آن را نیز اینگونه عنوان کرد که سپاه بازوی اصلی و اثرگذار حکومت ایران بویژه در زمینه تصمیمات سیاست خارجه محسوب می‌شود. وی افزود: با این تفاسیر، آمریکا باید منتظر پاسخ جدی و البته غیرقابل پیش‌بینی ایران به این ترور باشد. این اقدام دولت آمریکا خشم بسیاری را برانگیخته و با توجه به گستردگی متحدان منطقه‌ای ایران، آمریکا باید منتظر اتفاقات بسیاری در آینده باشد.  حضور ابومهدی المهندس نیز در  میان شهدای این حمله خشم بسیاری را در میان عراقی‌ها برانگیخته که قطعا آنها نیز این واقعه را بدون پاسخ نخواهند گذاشت و به خونخواهی این شهدا بر خواهند خاست. به نوشته عضو ارشد اندیشکده بروکینگز، به شهادت رساندن سردار سلیمانی احتمالا به تقویت جایگاه سیاسی ایران در منطقه خواهد انجامید، چرا که در همین مدت کوتاه نیز فشار از سوی سیاستمداران سیاسی عراق به عنوان متحدان نزدیک ایران برای اخراج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش یافته است و چنانچه قرار باشد تقابلی میان آمریکا و ایران در عراق شکل گیرد، به دلیل جایگاه ویژه و نفوذ منطقه‌ای ایران، این کشور دست بالاتر را خواهد داشت و بسیاری از رهبران عراقی نیز احتمالا از ایران حمایت خواهند کرد.
بر اساس تأکید این اندیشکده آمریکایی، این اقدام تروریستی سبب شده ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور برای خونخواهی شهیدان خود به پا خیزند، هر چند وسعت واکنش و اقدامات آنها در آینده نزدیک و میان‌مدت مشخص نیست و البته به نظر هم نمی‌رسد دولت فعلی آمریکا برای مواجهه با این پاسخ چندان آمادگی داشته باشد. این، از واکنش سطحی و خوشحالی اولیه مقامات آمریکایی از اقدام اخیر کاملا مشخص است. با ترور سردار سلیمانی، آمریکا خود را در یک معمای لاینحل گرفتار کرده است. یکی از عواقب احتمالی که در انتظار آمریکا خواهد بود، احتمالا به انزوا کشیده شدن نیروهای آمریکایی و تضعیف نفوذ این کشور در منطقه غرب آسیا خواهد بود که در نتیجه قدرت ایران در منطقه را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
در همین حال مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر که به صورت اندیشکده سیاسی دانشکده حکومت‌داری کندی در دانشگاه هاروارد فعالیت دارد، به دنبال اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی در کشور عراق ضمن تجمیع نظرات کارشناسان ارشدی که در این دانشگاه و این اتاق فکر اثرگذار آمریکا فعالیت دارند، مقاله‌ای با موضوع اثرات به شهادت رساندن سردار سلیمانی منتشر کرد. بسیاری از این افراد که جزء اثرگذارترین تحلیلگران سیاسی و بعضا سیاستمداران سابق آمریکایی هستند، بر این باورند این اقدام واشنگتن بزودی منجر به خروج آمریکا از عراق شده و محور مقاومت در کنار ایران به خونخواهی سردار سلیمانی قیام خواهد کرد.
***
[ادامه اعتراضات مردمی جهان اسلام به ترور سپهبد سلیمانی]
اعتراضات به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی در گستره مردمی کشورهای مختلف ادامه دارد. دیروز در لبنان، فلسطین، روسیه و برخی دیگر از کشورها اعتراضات ضدآمریکایی برگزار شد. در کشورهای غربی هم اعتراض‌ها به حماقت ترامپ در قالب تظاهرات مردمی ادامه دارد. شهر صعده یمن صبح دیروز همزمان با تهران، شاهد راهپیمایی پرشور مردم در محکومیت جنایت آمریکا علیه سردار شهید سلیمانی، ابومهدی المهندس نایب‌رئیس حشد‌الشعبی عراق و همرزمان‌شان بود. به گزارش شبکه المسیره، این راهپیمایی به دعوت کمیته ساماندهی مناسبت‌های یمن در صنعا برگزار شد.
***
نتیجه میهمان‌کشی آمریکایی‌ها در عراق
سیدرضا صدرالحسینی*: سرانجام پس از فراز و فرودهای فراوان درباره طرح اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق که بویژه در یک ‌سال گذشته بارها در پارلمان این کشور مطرح شده ‌بود اما به حد‌نصاب نرسید، یکشنبه‌شب پارلمان عراق با رایی قاطع با «قطعنامه خروج نظامیان آمریکا از عراق» موافقت کرد. پارلمان عراق در حالی به این طرح رای مثبت داد که آمریکایی‌ها با رایزنی‌های گسترده حتی با رئیس پارلمان این کشور سعی داشتند از به حد نصاب رساندن پارلمان برای تشکیل جلسه جلوگیری کنند. 
با توجه به اقدام خبیثانه آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن یکی از بلندپایه‌ترین فرماندهان نظامی حشدالشعبی عراق که نیروی رسمی و قانونی این کشور بود و همچنین سپهبد قاسم سلیمانی که میهمان دولت عراق بود، پارلمان این کشور کمترین اقدام را در برابر این تجاوز آشکار که منجر به نقض حاکمیت ملی آنها شده ‌است، اخراج نیروهای آمریکایی از عراق دید.  هرچند دونالد ترامپ پس از تصویب این قطعنامه با تهدید عراق به تحریم درصدد این بود این شکست مفتضحانه و تصویب اخراج آمریکا را برای عراقی‌ها هزینه‌بر و سنگین جلوه دهد اما برآیند مطالبات مردمی و به تبع آن اقدامات مقامات اجرایی دولت عراق در رابطه با این مصوبه نشان داد صحبت‌های ترامپ اثری در تصمیم جامعه عراق نخواهد گذاشت.  نحوه تشییع پیکر شهدا در شهرهای مختلف عراق و راهپیمایی‌های گسترده مردم در عراق نشان می‌دهد در حال حاضر فضای سیاسی- اجتماعی در این کشور خواهان آمریکاستیزی و مقابله با تجاوزگری به طور کامل است و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز به پشتوانه همین حمایت مردمی، علاوه بر حضور در پارلمان و درخواست پایان حضور نظامی آمریکا در عراق، پس از تصویب قطعنامه پارلمان اعلام کرده‌ است بدنه دولت و وزرای آن با تشکیل کمیته‌ تخصصی اولین قدم‌ها برای اجرایی کردن سازوکار خروج نظامیان آمریکایی بر پایه مصوبه پارلمان را برداشته‌اند. 
نکته مهم دیگر در رابطه با قطعنامه پارلمان اینکه، تجربه سیاسی 13 سال گذشته در عراق نشان داده‌ است پارلمان به عنوان نماد نظرات مردم، خواسته‌های آنها را دنبال می‌کند و مردم عراق نیز تاکنون بیشترین همراهی را در بین قوای سه‌گانه با پارلمان عراق داشته‌اند. این سابقه همراهی به این معناست که اکثریت قریب به اتفاق مردم عراق صرف‌نظر از قومیت و مذهب‌شان، خواهان خروج نظامی آمریکا از کشورشان هستند. 
در این میان آنچه برای طرف‌های آمریکایی مشخص شد این است که آنها در تحلیل‌های منطقه‌ای‌شان به طور جدی دچار خطای راهبردی هستند. آمریکایی‌ها در پس این حمله به دنبال افزایش تشتت آرا و اختلاف بین احزاب و گروه‌های شیعی بودند اما همدلی و اتحادی که از ثمره خون شهدای مظلوم، کلیت جامعه عراق را در بر گرفته نشان داد اختلاف بین گروه‌های شیعی پیرامون انتخاب نخست‌وزیر یک اختلاف ریشه‌ای نیست و آنها در زمانی که لازم باشد علیه دشمن خارجی وحدت خواهند داشت. این اتحاد بدون شک نقطه عطفی در تقویت همکاری و اتحاد جریان‌های سیاسی عراق برای حل مشکلات داخلی است. همان‌طور که در این مدت در رابطه با فقدان نگاه استراتژیک در دولت آمریکا بارها و بارها از جانب مقامات کشورها و تحلیلگران صحبت شده است، تحولات روزهای اخیر در عراق که بر اثر اشتباه راهبردی ترامپ دچار فضای جدیدی شده‌ نشان داد آمریکایی‌ها با صرف هزینه‌های کلان در 3 ماه گذشته هیچ امتیازی در این کشور به دست نیاورده‌اند و این به معنای آن است که آنها به‌رغم حضور در عراق در 2 دهه گذشته نتوانسته‌اند تحلیل روشنی از وضعیت این کشور داشته باشند و از این رو بهترین گزینه برای منطقه اخراج آمریکا از عراق است.
* کارشناس ارشد مسائل عراق

 


Page Generated in 0/0056 sec