printlogo


کد خبر: 214891تاریخ: 1398/10/17 00:00
دور دنیا

اردوغان: اس 400 نیاز راهبردی ترکیه است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: سامانه‌های اس ۴۰۰ ضرورت ملی ترکیه هستند. ترکیه کشوری با حاکمیت مستقل است و هیچ‌کس حق مداخله در حقوق حاکمیتی ما را ندارد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی همچنین اظهار کرد، روز هشتم ژانویه میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود و این 2 رهبر درباره خط لوله گاز «تورک‌استریم» و مسائل منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد. اردوغان در عین حال افزود که امیدوار است ترکیه و روسیه بتوانند برای دستیابی به آتش‌بس در ادلب کمک کنند تا دیگر تلفات غیرنظامی در این منطقه رخ ندهد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد دیدارش با پوتین به موفقیت آتش‌بس در ادلب منجر شود.
***
میزبانی مصر از نشستی درباره لیبی
وزارت خارجه مصر اعلام کرد این کشور چهارشنبه میزبان نشستی درباره لیبی است که با مشارکت وزرای خارجه فرانسه، ایتالیا، یونان و قبرس برگزار می‌شود. وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: چهارشنبه نشست وزارتی با حضور سامح شکری، وزیر خارجه این کشور و وزرای خارجه فرانسه، ایتالیا، یونان و قبرس درباره آخرین تحولات لیبی در قاهره برگزار خواهد شد. در این بیانیه آمده است:‌ این نشست با هدف بررسی راه‌های حل‌و‌فصل بحران لیبی و تحولات خاورمیانه برگزار می‌شود.
***
تصاویر ماهواره‌ای از زیردریایی مخفی کره شمالی
تصاویر ماهواره‌ای جدید از وجود یک زیردریایی مخفی با قابلیت پرتاب موشک‌های بالستیک در کارخانه کشتی‌سازی کره‌شمالی خبر می‌دهد. وب‌سایت «نورس ۳۸» آمریکا که مسؤول رصد تحولات در کره‌شمالی است، اعلام کرد: این تصاویر ماهواره‌ای در بحبوحه نگرانی‌ها از بابت این مساله پخش شده که پیونگ‌یانگ احتمالا یک موشک بالستیک از یک زیردریایی پرتاب می‌کند و این یک سلاح استراتژیک تهدید‌کننده است. این وب‌سایت در ادامه می‌آورد: تصاویر ماهواره‌ای مربوط به اول ژانویه ۲۰۲۰ از وجود یک زیردریایی کلاس «SINPO» با قابلیت پرتاب موشک بالستیک و آزمایش این زیردریایی مخفی خبر می‌دهد.
***
تأکید نخست‌وزیر ژاپن بر حضور در خاورمیانه
نخست‌وزیر ژاپن بر طرح خود برای اعزام «نیروهای دفاع از خود» به خاورمیانه برای حصول اطمینان از امنیت کشتی‌هایش تاکید کرد.
 آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه گفت به اجرای برنامه استقرار «نیروهای دفاع از خود» در خاورمیانه برای حصول اطمینان از امنیت کشتی‌هایش پایبند است. آبه روز دوشنبه در کنفرانسی خبری که از تلویزیون ژاپن پخش شد، از کشورهای حاضر در صحنه خاورمیانه خواست با اقدامات دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از تشدید آن تلاش کنند.
***
پیروزی نخست‌وزیر سابق کرواسی در انتخابات ریاست‌جمهوری
نتایج انتخابات کرواسی نشان می‌دهد «زوران میلانوویچ» با پیروزی در این انتخابات رئیس‌جمهور بعدی این کشور خواهد شد. زوران میلانوویچ، نامزد حزب اپوزیسیون سوسیال‌دموکرات کرواسی در دور دوم و نهایی انتخابات این کشور 7/52 درصد آرا را از آن خود کرد. این در حالی است که کولیندا گرابارکیتاروویچ، رئیس‌جمهور فعلی کرواسی و نامزد حزب حاکم راست میانه اتحاد دموکراتیک کرواسی 3/47 درصد از آرا را به دست آورد. رئیس‌جمهور در کرواسی به طور عمده سمتی تشریفاتی دارد. رئیس دولت نمی‌تواند قوانین را وتو کند اما در سیاست خارجی، دفاعی و مسائل امنیتی تاثیرگذار است.
***
حملات ارتش سوریه به تروریست‌ها در «معره نعمان»
ارتش سوریه پایگاه‌های تروریستی اطراف شهر استراتژیک «معره نعمان» در حومه ادلب را هدف قرار داد. یگان‌های ارتش سوریه در حومه جنوبی ادلب در چارچوب عملیات پاکسازی این استان از وجود تروریست‌ها، حملات متمرکزی علیه پایگاه‌های تروریستی و تحرکات و خطوط امدادی آنها در منطقه «معره نعمان» اجرایی کردند. ارتش سوریه روز گذشته پایگاه‌های گروه‌های تروریستی اطراف منطقه مذکور، 2 روستای الدیر الشرقی و معرشمارین و خطوط امدادی آنها در اطراف شهرک معصران در محور معره نعمان- سراقب را هدف قرار داد که در جریان آن تعدادی از تروریست‌ها کشته و تجهیزات آنها نیز منهدم شد.
***
چین همچنان حامی هنگ‌کنگ است
رئیس جدید دفتر نمایندگی چین در هنگ‌کنگ روز دوشنبه گفت: چین حامی قدرتمند هنگ‌کنگ است که امیدوارم به مسیر درست بازگردد. دفتر نمایندگی چین در هنگ‌کنگ پلتفرمی برای پکن در انجام پروژه نفوذش در این منطقه است و بابت سوءاستفاده از اوضاع در این دولت‌شهر با انتقادهایی روبه‌رو است. لو هوئی‌نینگ، رئیس جدید دفتر نمایندگی چین در هنگ‌کنگ در نخستین سخنرانی خود از زمان تصدی این سمت گفت: من با این دولت‌شهر ناآشنا نیستم. هموطنان هنگ‌کنگی در اصلاحات و مدرن کردن این منطقه شراکت مهمی داشته‌اند. چین همواره قوی‌ترین حامی هنگ‌کنگ خواهد بود.

Page Generated in 0/0149 sec