printlogo


کد خبر: 214922تاریخ: 1398/10/18 00:00
شهادت سپهبد قاسم سلیمانی همچنان محور اصلی واکنش‌ چهره‌های فرهنگی داخلی و خارجی
آقای ترامپ تو چقدر بی‌چیزی!

درست از لحظه اول شهادت حاج قاسم سلیمانی موجی از واکنش‌های چهره‌های فرهنگی به این رویداد بزرگ در فضای رسانه‌های رسمی و غیررسمی داخلی و خارجی ایجاد شد؛ واکنش‌هایی که در چند روز اخیر ما نیز در صفحه فرهنگ و هنر «وطن امروز» بخشی از آن را برای مخاطبان خود پوشش دادیم، البته واکنش‌ها به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و همراهانش توسط ارتش تروریست آمریکا همچنان ادامه دارد.
 
* آزمایشی برای آنکه هنر ما به سوی ظهور باشد
شهریار بحرانی، کارگردان آثاری چون «مریم مقدس» و «آفتاب نیمه‌شب» در پیام تصویری با تسلیت شهادت سردار سلیمانی، گفت: «شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و مبارزه جبهه حق علیه باطل باز کرده است. ما هنرمندان و سینماگران باید از این موقعیت استفاده کنیم؛ تا کی باید به زمین و دنیای مادی بچسبیم؟ شاید این راه نجاتی باشد که ما هم به مردم بپیوندیم و ما هم در راه اهل‌بیت عصمت و طهارت قدم برداریم. چه بسا کل این ماجرا آزمایش بزرگی برای ما هم باشد که ان‌شاءالله هنرمان را از این به بعد در خدمت اهداف خدایی و حرکت به سوی ظهور قرار دهیم».
 
* زیباترین شهید جهان به روایت یک نویسنده
محمدرضا بایرامی که پیش از این آثار متعددی را با موضوع جنگ و دفاع‌مقدس در کارنامه نویسندگی خود ثبت کرده که برخی از آنها به زبان‌های متعددی نیز ترجمه شده، به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی یادداشتی را منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «اکنون زیباترین شهید ما و بلکه جهان، همچون مصعب ابن عمیر، با دست و پایی قطع شده به خون خود غلتیده. ترور شده و عجبا که تروریست هم خوانده می‌شود با وقاحت تمام! همه سوگواریم برای قهرمانی ملی و فراملی و تکرارناپذیر. مردی اسطوره‌ای که بدون آلودگی و ابتلا، همچون برخی دیگر، به دنبال جمع‌آوری غنایم نرفت و تنگه‌ احد را رها نکرد و مردانه و حماسی و اساسی، بر سر پیمان و مرزداری ماند. نگهبانی چنان زلال و بزرگوار و عاطفی و دوست‌داشتنی که 3 دهه پیش برای نویسنده‌ گمنامی نوشت من دست تو را که درباره شهید قلم زده، می‌بوسم و کاش حالا می‌دانست آن نویسنده خیلی دوست دارد بر دست و پای این «آخرین نسل برتر» بوسه بزند، اگر که بشود، اگر که بتوان! افسوس!»
 
* آقای ترامپ تو چقدر بی‌چیزی!
صابر ابر، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در حساب اینستاگرامی خود با انتشار تصویری از عکاسان 8 سال دفاع‌مقدس خطاب به ترامپ نامه شدید‌اللحنی نگاشته است. در بخشی از این نامه آمده است: «چند روز پیش در پیغامی خبر از 52 بمب دادید که قرار است بر سر ما ببارد! و امروز تکرارش کردید. کاش یک هزارم ثروت شما را داشتم تا جهان را آباد کنم. کاش اگر به فکر انسانیت و قطع خشونت در جهان هستیم راهش را پیدا کنیم. آقای ترامپ! کاش می‌شد برای امثال شما توضیح داد که این جهان به صلح و یکپارچگی نیاز دارد! نه فخر از داشتن بمب‌های گران. 2 تریلیون دلار! آقای ترامپ تو چقدر بی‌چیزی! چقدر حقیر و افسرده‌ای! تو از نشنیدن جواب سلام غمگینی! کاش یک هزارم جای تو را داشتم، میهمانی می‌دادم برای صلح در جهان! در کودکی به تو چه گذشته که این‌ همه خشم را با خود از امروز به فردا حمل می‌کنی؟! آقای ترامپ به جای پیغام‌های پی‌درپی، از اموالت برای خاموش کردن آتشی در جهان استفاده کن تا روشن کردن آتشی دیگر... برایت آرزوی آرامش دارم، چون نبودنت دست من نیست».
 
* ادامه وحشت هالیوودی‌ها از انتقام سخت ایران
روز گذشته در همین صفحه از بهت و حیرت بسیار از هالیوودی‌ها و چهره‌های سرشناس غربی از حضور میلیونی و گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و یارانش در نقاط مختلف ایران نوشتیم. وحشتی که غربی‌ها را از همین حالا از «انتقام سخت» ایران از آمریکایی‌ها ترسانده است. یکی از واکنش‌های تازه و جالب توجه در میان انبوهی از واکنش‌های چهره‌های هالیوودی متعلق به «جاد آپتاو» کارگردان مشهور بود. او که 2 روز پیش گفته‌های ترامپ مبنی بر اینکه ۵۲ سایت مهم ایران را در نظر گرفته که در صورت کوچک‌ترین واکنشی آنها را هدف قرار دهد محکوم کرده بود، روز گذشته در واکنشی تازه نوشت: «جنگ ترامپ در برابر ایران خیلی متفاوت با جنگ ترامپ در برابر رزی اودانل است؛ تفاوتی که دارد این است که ممکن است در این جنگ همه‌مان بمیریم». مجادلات ترامپ با رزی اودانل از وقتی ترامپ سر کار آمد و این بازیگر را خوک و آدمی کثیف نامید، به یک جنجال خبری بدل شده بود.

Page Generated in 0/0049 sec