printlogo


کد خبر: 214932تاریخ: 1398/10/18 00:00
مقر فرماندهی ائتلاف آمریکایی از عراق به کویت منتقل شد؛ ایتالیا همه نظامیان و آلمان تعدادی از سربازان خود را از عراق خارج کردند آسوشیتدپرس نیز گزارش داد آمریکا خبر خروج خود از عراق را به مقامات بغداد اعلام کرده است
آغاز فرار آمریکا از عراق

گروه بین‌الملل: کمتر از یک هفته پس از ترور وحشیانه سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهانش در پی حمله هوایی آمریکا، عرصه سیاسی عراق همچنان ملتهب است.
مقامات سیاسی و امنیتی عراق خشمگینانه به طی شدن روند قانونی اخراج آمریکایی‌ها از عراق می‌اندیشند و در خیابان‌ها هم اعتراضات و تظاهرات ضدآمریکایی ادامه دارد. به گزارش «وطن امروز»، دیروز پیکر مطهر شهید ابومهدی المهندس بعد از تشییع باشکوه در ایران، از طریق مرز ایران به بصره رفت و در آنجا هم صدها هزار عراقی تشییع باشکوهی برای او برگزار کردند. بر اساس اعلام دولت عراق، پیکر ابومهدی المهندس در وادی‌السلام نجف خاکسپاری می‌شود. خشم مقامات عراقی از اقدام وحشیانه دونالدترامپ در اعلام دستور ترور سردار سلیمانی به عنوان میهمان رسمی دولت عراق و ابومهدی المهندس به عنوان یکی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح عراق، همچنان ادامه دارد. مهم‌ترین این واکنش‌ها از سوی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق بود که حاضر نشد پاسخ تماس تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا را بدهد. 
به گزارش العهد، عبدالمهدی اعلام کرده با دادن پاسخ تماس ترامپ مخالف است. پایگاه العهد که این خبر را به نقل از منابع خود منتشر کرده، به جزئیات بیشتری از آن اشاره نکرده است.
نخست‌وزیر عراق اخیرا در نشست پارلمان ضمن محکومیت نقض تمامیت ارضی این کشور توسط واشنگتن، اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را خواستار شده بود.
 
* ابلاغ دستور اخراج به سفیر آمریکا
عادل عبدالمهدی دوشنبه‌شب هم در دیدار سفیر آمریکا در بغداد خواستار اقدام مشترک برای خروج نظامیان خارجی بر اساس طرح مجلس عراق شد. به گزارش شبکه تلویزیونی سومریه‌نیوز به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق، عبدالمهدی در دیدار «ماتیو تولر» سفیر آمریکا بر ضرورت اقدام مشترک برای اجرای خروج نیروهای خارجی از عراق تأکید کرد.
بر اساس بیانیه دفتر عبدالمهدی، در این دیدار آخرین تحولات و موضع دولت بغداد درباره حوادث اخیر عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی بر حساسیت شرایط کنونی و چالش‌های پیش ‌رو تأکید کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم عراق به میدانی برای جنگ افسار‌گسیخته تبدیل شود. دیروز در گزارش «وطن امروز» خواندید که پس از تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه تهدید به اعمال تحریم‌های شدید علیه بغداد کرد. پایگاه خبری آکسیوس نیز به نقل از 2 مقام آمریکایی و یک مقام عراقی گزارش داده دولت دونالد ترامپ به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقی بوده تا جلوی مصوبه پارلمان این کشور در زمینه اخراج نظامیان خارجی را بگیرد اما لابی واشنگتن ناموفق بوده است.
 
* نامه عراق به شورای امنیت
5 روز بعد از عملیات تروریستی آمریکا در عراق، نمایندگی عراق در سازمان ملل متحد نامه‌ای را در شکایت از آمریکا به شورای امنیت فرستاد و در آن تاکید کرد: حمله آمریکا به مجاورت فرودگاه بغداد نقض حاکمیت عراق است. در این نامه آمده است: ما بر این قضیه تاکید داریم که به نیروهای خارجی در عراق هیچ حمله‌ای نشود. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نمایندگی عراق تاکید کرد: هرگونه تحرکات نظامی در عراق بدون تأیید دولت عراق یک اقدام تحریک‌آمیز تلقی می‌شود. بر همین اساس عراق از طریق نمایندگی خود در نیویورک در 2 نامه به رئیس شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل از حملات و تجاوزهای آمریکا علیه پایگاه‌های نظامی عراق و اقدام به ترور فرماندهان نظامی عراقی در اراضی این کشور شکایت کرد.
 
* فرار ائتلاف آمریکایی از عراق
ائتلاف بین‌المللی ضدداعش موسوم به ائتلاف آمریکایی در عراق دیروز از انتقال جزئی مقر خود به کویت خبر داد. خبرگزاری آلمان گزارش کرد مقر اصلی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به صورت جزئی به کویت منتقل می‌شود. گفتنی است ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود تا اطلاع بعدی و تا زمان کاهش تهدیدات، فعالیت‌های خود را متوقف و آن را صرفا به مراقبت از نیروها و مواضع خود محدود می‌کند. بنا بر همین تصمیم، آموزش نیروهای عراقی و دیگر فعالیت‌های ائتلاف در عراق تعلیق شد. در همین حال سربازان ایتالیایی حاضر در پایگاه آمریکا در عراق، از این کشور خارج شدند. نیروهای آلمانی هم از عراق خارج و به کویت و اردن منتقل شدند. باقیمانده آنها هم به کردستان عراق رفتند.
 
* تایید و تکذیب مکرر فرماندهان آمریکایی
تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق سبب به راه افتادن موجی از تایید و تکذیب نوع واکنش آمریکا در رسانه‌ها شد. اگر چه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از این تصمیم عراق گفته بود اگر قرار بر خارج شدن آمریکا از عراق باشد، این کشور را تحریم می‌کند اما خبرگزاری فرانسه بامداد دیروز به نقل از منابع خود نوشت فرماندهان ارتش آمریکا همتایان خود در بغداد را از تصمیم برای «خروج از عراق» مطلع کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه که این خبر را گزارش داده، نوشته این تصمیم یک روز بعد از آن گرفته شده که پارلمان عراق از دولت خواست نیروهای خارجی را از این کشور اخراج کند.  به گزارش این خبرگزاری، ویلیام سیلی، رئیس کارگروه عراق در ارتش آمریکا در نامه‌ای به رئیس ستاد فرماندهی مشترک عراق این تصمیم را به وی اعلام کرده است. یک مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده نامه مذکور واقعی است و به مقام‌های عراق تحویل شده است. در بخشی از این نامه آمده است: کارگروه مشترک «عملیات عزم راسخ» طی روزها و هفته‌های آتی به منظور آماده شدن برای حرکت رو به جلو، نیروهای خودش را جابه‌جا خواهد کرد. در ادامه آمده است: نیروهای ائتلاف به منظور اطمینان از اینکه خروج از عراق به صورت ایمن و کارآمد انجام می‌شود، ملزم به انجام برخی اقدامات معین هستند.
با این وجود اما مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا ضمن تکذیب ادعای خبرگزاری فرانسه و سایر رسانه‌ها مبنی ‌بر ارسال نامه رسمی ژنرال آمریکایی مبنی ‌بر آماده شدن خروج از عراق، به خبرنگاران پنتاگون گفت آمریکا هیچ برنامه‌ای برای خروج نظامی از عراق ندارد. وی گفت: هیچ تصمیمی برای خروج از عراق وجود ندارد. همچنین هیچ طرحی برای مقدمات این خروج تصویب نشده است. من نمی‌دانم این نامه چیست. ما در تلاشیم دریابیم که از کجا آمده است و چیست اما هنوز تصمیمی برای خروج از عراق گرفته نشده است.
 
* حمایت حکیم از اخراج آمریکا
در همین حال سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با صدور پیامی به تصویب طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق در پارلمان واکنش نشان داد. به گزارش دفتر اطلاع‌رسانی جریان حکمت ملی، سیدعمار حکیم با تاکید بر اینکه رای مثبت به این طرح موجب تقویت اقتدار عراق در منطقه می‌شود، گفت: رای پارلمان عراق به الزام دولت برای پایان دادن به حضور نظامیان خارجی در کشور، گامی در راستای حفظ حاکمیت ملی است. وی افزود: از دولت عراق می‌خواهیم برای توسعه توانمندی‌‌های نیروهای مسلح و تسلیح آن و حمایت از حریم هوایی، اراضی و مرزهای عراق تلاش کند. رهبر جریان حکمت ملی در ادامه ضمن درخواست از همگان برای هم‌افزایی و همکاری در راستای خدمت به عراق و مردم کشور، خواهان تسریع در انتخاب نخست‌وزیر دولت انتقالی با ویژگی‌های مطلوب به منظور مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات زودهنگام به دور از مداخلات خارجی شد.
***
[روایت جالب از پشت پرده حضور عبدالمهدی در پارلمان عراق]
احمدالخزرجی از کاربران عراقی توئیتر روایت جالبی از دلیل غیرعلنی اعلام شدن جلسه پارلمان عراق با شروع سخنرانی عادل عبدالمهدی منتشر کرد که دیروز در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای یافت.  وی نوشت: عادل عبدالمهدی با هدف افشای طرح آمریکایی‌ها در عراق برای ایجاد التهابات گسترده در این کشور به پارلمان می‌رود که این امر سبب ترس آمریکایی‌ها از حضور عبدالمهدی و افشای طرح آمریکا می‌شود که در این راستا برای حفاظت از انتشار عام آن، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق از سوی آمریکایی‌ها مأمور به حضور در پارلمان و قطع جلسه علنی پارلمان می‌شود. این در حالی است که نمایندگان اهل‌سنت پارلمان عراق از حضور در جلسه رأی‌گیری طرح اخراج نیروهای آمریکایی خودداری کرده بودند. این کاربر در ادامه طرح و هدف آمریکایی‌ها را برای التهاب‌آفرینی در عراق اینگونه مطرح می‌کند:
1- در التهابات عراق این تک‌تیراندازهای آمریکایی بودند که به معترضان عراقی شلیک کرده‌اند.
2- حضور حلبوسی در جلسه پارلمان برای این بوده که عبدالمهدی قرار بوده است افشاگری کند و آمریکایی‌ها از ترس افشا، حلبوسی را مأمور به حضور در جلسه پارلمان کردند.
3- عبدالمهدی از خرابکاری‌های آمریکایی‌ها صحبت کرده و این را گفته است که آمریکایی‌ها از تکمیل پروژه‌های زیرساختی بویژه شبکه برق عراق امتناع کرده و گفته‌اند در صورتی به تکمیل پروژه‌ها خواهند پرداخت که 50 درصد از درآمدهای نفت عراق به آمریکایی‌ها تعلق پیدا کند.
4- عبدالمهدی در این جلسه بیان می‌کند دقیقا به خاطر این کار آمریکایی‌ها بوده که به چین سفر می‌کند و با چینی‌ها قرارداد می‌بندد که بعد از بازگشت، ترامپ با او تماس گرفته و می‌گوید قرارداد چین باید فسخ شود که عبدالمهدی آن را رد می‌کند و در نهایت ترامپ، عبدالمهدی را تهدید کرده است به راه‌اندازی اعتراضات گسترده در عراق علیه او که منجر به پایان نخست‌وزیری‌اش خواهد شد.
5- ترامپ مجددا با عبدالمهدی تماس می‌گیرد و او را تهدید می‌کند اگر خواسته‌اش را نپذیرد او دستور می‌دهد تک‌تیراندازهای آمریکایی روی ساختمان‌ها مستقر شده و معترضان و نیروهای امنیتی عراقی را مورد هدف قرار دهند.
6- عبدالمهدی در این جلسه بیان می‌دارد تا همین امروز از خواسته ترامپ امتناع و استعفا کرده است اما آنها همچنان اصرار به فسخ قرارداد چین دارند.
7- وقتی وزیر دفاع عراق اعلام می‌کند شخص سومی وجود دارد که هم معترضان و هم نیروهای امنیتی را مورد هدف قرار داده است، ترامپ با عادل عبدالمهدی تماس برقرار کرده و می‌گوید اگر اسمی از من برده شود هم تو و هم وزیر دفاعت را هدف قرار داده و می‌کشم. 
***
هزینه‌های ماندن در عراق
حسین آجورلو*: تصمیم پارلمان عراق در ملزم کردن دولت به اخراج نظامی آمریکا از کشورشان که واکنشی به عملیات تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی و  سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان بود، در 2 روز گذشته به سر خط اول رسانه‌های جهان تبدیل شده ‌است. در این بین اخبار ضد و نقیضی از تحویل نامه فرماندهی نیروهای  ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق به دولت این کشور منتشر شد که خبر از خروج نیروهای ائتلاف از عراق می‌داد؛ خبری که ساعتی بعد از سوی «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا با عبارت «من نمی‌دانم این نامه چیست و حضور آمریکا در عراق ادامه خواهد داشت» رد شد. این موضع اسپر  درحالی است که ترامپ با موضع‌گیری سفت و سخت، از تهدید عراق به تحریم در صورت اجرایی شدن این طرح سخن به میان آورد.  برآیند این واکنش‌ها از سوی مقامات آمریکایی نشان می‌دهد اختلاف‌نظر بین مقامات این کشور در رابطه با ماندن یا نماندن در عراق و حتی منطقه جدی است. جدای از ترامپ که معروف به رفتارهای هیجانی است، کارشناسان و مقامات وزارتخانه‌های دفاع و امورخارجه آمریکا با جزئیات بیشتری به تحولات غرب آسیا نگاه می‌کنند. تیم‌های کارشناسی در این مجموعه‌ها به خوبی به این امر واقفند که هزینه ماندن آمریکا در منطقه از این پس بسیار بیشتر از قبل خواهد بود. اگرچه برخی تحلیلگران با این فرضیه  که «ترامپ کمپین انتخاباتی خود را بر مبنای خروج آمریکا از مناطق جنگی و پرهیز از جنگ راه انداخته»، معتقدند آمریکا به دنبال خروج از عراق بود اما سوال اصلی پیش روی کارشناسان آمریکایی این است که درصورت خروج آنها از عراق چه نیرویی توان موازنه با محور مقاومت در منطقه را خواهد داشت. ترامپ در این شرایط از طرفی به دنبال این است که از جنگ پرهیز کند و از طرفی واقف است که این نوع خروج آمریکا از عراق نتیجه‌ای جز تحقیر آنها ندارد. به عبارت دیگر، آمریکا در این وضعیت، از عراق «اخراج» شده است، نه خارج. با این تفاسیر اما شواهد امر نشان می‌دهد آمریکا از عراق بیرون رانده شده است. از جمله مواردی که می‌توان به آن استناد کرد این است که نیروهای نظامی آمریکایی که در چند روز اخیر به عراق یا منطقه فرستاده شده‌اند، نیروهای واکنش سریع هستند و اگر آمریکایی‌ها قصدی برای ماندن طویل‌المدت در عراق  و حتی منطقه داشتند باید اقدام به فرستادن نیروهای مستشاری در عرصه نظامی می‌کردند. در این بین باید به رفتارهای رژیم صهیونیستی و عربستان در قبال فقدان آمریکا در منطقه هم اشاره کرد. آنها با تمام توان در تلاشند آمریکا در عراق و منطقه بماند، چراکه ایران را به عنوان یک قدرت واقعی و اثرگذار در منطقه می‌شناسند و نگران این هستند که در نبود آمریکا چگونه به طور مستقیم با محور مقاومت هماوردی کنند.  آنچه مسلم است دولت و جامعه آمریکا نسبت به افزایش هزینه‌ها حساسند و ماندن در غرب آسیا هزینه‌های گزافی روی دست دولت واشنگتن خواهد گذاشت. ترامپ هم متوجه این واقعیت است که اگر به جنگ در منطقه مبادرت کند عملا ریاست‌جمهوری در دوره دوم را از دست داده، چرا که پایه رای ترامپ کهنه‌سربازان و اقشار ضد جنگ هستند. از این منظر قابل توجه است که اخراج از منطقه بهترین گزینه برای آمریکایی‌هاست. 
کارشناس مسائل غرب آسیا*
***
نتانیاهو: کشته‌شدن سلیمانی یک اتفاق آمریکایی است و ما باید از آن بیرون بمانیم
کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری اعلام کرد بنیامین نتانیاهو در جلسه کابینه امنیتی این رژیم به وزرایش تاکید کرده است تنش شکل گرفته در غرب آسیا مسأله‌ای است که مربوط به ایران و آمریکاست و به همین دلیل از وزرای کابینه‌اش خواسته تل‌آویو را در این موضوع درگیر نکنند. این جلسه صرفا برای بررسی ابعاد و پیامدهای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی بوده است. 
بر اساس این گزارش، 2 وزیر حاضر در این جلسه گفته‌اند نتانیاهو در نشست کابینه گفت: اسرائیل در کشته‌شدن قاسم سلیمانی نقشی نداشته و «این یک اتفاق آمریکایی است و ما باید از آن بیرون بمانیم».
در جریان همین نشست، مقام‌های امنیتی حاضر گفته‌اند در حال حاضر احتمال حمله ایران به اسرائیل اندک است و این رژیم با درگیر شدن با ایران فاصله دارد. به عقیده مقام‌های رژیم صهیونیستی، ایران بعد از پایان مراسم‌های سوگواری برای شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، درباره نحوه پاسخ به این اقدام تروریستی آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند.
در روزهای گذشته، مقام‌های رژیم صهیونیستی به دستور نتانیاهو از هرگونه مصاحبه درباره ترور سردار سلیمانی خودداری کرده‌اند، با این وجود نتانیاهو از این حمله تمجید کرده است. برخی مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این ترور با هماهنگی تل‌آویو بوده است. گزارش‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه تل‌آویو در انجام این عملیات با واشنگتن همکاری کرده است.
وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران و اوضاع منطقه خبر داد. مایک پمپئو در توئیتر در این باره نوشته است: «من و نخست‌وزیر نتانیاهو الان صحبت و بر اهمیت مقابله با نفوذ شریرانه ایران و تهدیدات ایران برای منطقه، گفت‌وگو کردیم». پمپئو افزود: «من همواره قدردان حمایت قاطع اسرائیل از شکست دادن تروریسم هستم. ارتباط میان اسرائیل و ایالات متحده، گسست‌ناپذیر است».
در حال حاضر تدابیر امنیتی در نهادهای رژیم صهیونیستی که «حساس» قلمداد می‌شوند، افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی سفارتخانه‌ها و دفاتر کنسولی این رژیم در سراسر جهان را در وضعیت «هشدار بالا» قرار داده است. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد از جمعه گذشته سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در حال آماده‌باش است.
به نظر می‌رسد این چرخش نتانیاهو در مواضعش ارتباط مستقیمی با سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان دارد. سیدحسن نصرالله در مراسمی که در ضاحیه بیروت به مناسبت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس و ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشدالشعبی عراق برگزار شد، گفته بود: «اسرائیل قاسم سلیمانی را خطرناک‌ترین مرد مقابل خود می‌دید. حاج قاسم را خطر موجودیتی برای خود می‌دانست اما جرأت ترور او را نداشت. در سوریه می‌توانست این کار را بکند اما جرأت نداشت و این کار را از آمریکا خواست. برای همین او را ترور کردند و آشکارا کشتند. قصاص عادلانه یعنی چه؟ یعنی معلوم است که چه کسی این جنایت را انجام داده. من نمی‌خواهم از منطق انتقام صحبت کنم. مسأله حاج قاسم متفاوت است. حتی اگر آمریکا شخصیت دیگری از ایران را زده بود یا تأسیساتی را در ایران زده بود می‌شد گفت این به ایران مربوط است و از این حرف‌ها اما قاسم سلیمانی فقط متعلق به ایران نیست. قاسم سلیمانی یعنی ایران، لبنان، ‌سوریه، یمن و افغانستان. قاسم سلیمانی یعنی کل امت اسلامی. ایران می‌داند که چطور پاسخ دهد اما این مسؤولیت ما را کم نمی‌کند؛ امروز اعلام می‌کنم ایران چیزی از شما گروه‌های مقاومت نمی‌خواهد و نمی‌گوید چه کنید یا چه نکنید. اراده مسؤولانش مشخص است. گروه‌های مقاومت باید تصمیم بگیرند که با این حادثه چطور برخورد خواهند کرد، هر کس تصمیم بگیرد که چطور انتقام بگیرد... ایران از دوستان و متحدان و از کسانی که در کنار آنها ایستاد و از آنان در 40 سال گذشته حمایت کرده، چیزی نخواسته است. امروز ایران در عزاست، چون بزرگ‌ترین افتخار و ژنرال‌ خود را از دست داده اما از ما چیزی نخواسته است. پاسخ به خون قاسم سلیمانی و ابومهدی اخراج کل نیروهای آمریکایی از منطقه ما باید باشد؛ این هدف ان‌شاء‌الله محقق خواهد شد و قدس و فلسطین نیز آزاد خواهد شد. وقتی آمریکا از منطقه خارج شود صهیونیست‌ها لباس‌های‌شان را در چمدان‌های‌شان خواهند گذاشت و آنگاه دیگر نیازی به نبرد با اسرائیل هم نخواهد بود. امروز قصاص عادلانه همان قصاص عادلانه برای حاج عماد مغنیه و سید عباس موسوی و ابومهدی المهندس خواهد بود. این خون بزرگ فرصتی بزرگ برای خلاص شدن از استعمار و استکبار و اشغالگران است. با این خون و خون شهدا و عزیزان‌مان، ما مردم مقاومت راه را ادامه می‌دهیم و ان‌شاءالله در نهایت پیروز خواهیم شد».

Page Generated in 0/0135 sec