printlogo


کد خبر: 214933تاریخ: 1398/10/18 00:00
دور دنیا

سفر غیرمنتظره پوتین به سوریه
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری سوریه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سفری از قبل اعلام نشده به سوریه رفت و عصر روز گذشته با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.  بر اساس اعلام کرملین،‌ رئیس‌جمهوری سوریه از پوتین بابت سفر به کشورش و کمک به مبارزه با تروریسم قدردانی کرد. بشار اسد در جریان این دیدار ابراز اطمینان کرد روسیه در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح به سوریه کمک خواهد کرد. طبق اعلام کرملین، پوتین و اسد درباره بازیابی تمامیت ارضی سوریه گفت‌وگو کردند. کرملین اعلام کرد پوتین در مقر فرماندهی ارتش روسیه در دمشق با اسد دیدار کرده است. پوتین اعلام کرد: ما گام بزرگی را در بازسازی سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن برداشته‌ایم. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین از فرودگاه به سمت مرکز فرماندهی نیروهای مسلح روسیه در سوریه رفت. پوتین در چند پایگاه نظامی ارتش روسیه و سوریه نیز حضور یافته و در خیابان‌های دمشق نیز گشت‌زنی کرده است. بشار اسد در این مرکز فرماندهی به رئیس‌جمهوری روسیه ملحق شد و آنها اطلاعاتی از وضعیت نظامی در سراسر سوریه دریافت کردند و بعدا مذاکرات دوجانبه داشتند. پسکوف گفت: پوتین در جریان این مذاکرات با بشار اسد، ‌گفت واضح است پیشرفت زیادی در راستای بازیابی تمامیت ارضی و حق حاکمیت سوریه انجام شده است. رئیس‌جمهوری سوریه هم از پوتین بابت کمک به مبارزه با تروریسم و احیای زندگی مسالمت‌آمیز در سوریه تشکر کرد.
***
انصراف پمپئو از سناتور شدن
وزیر خارجه آمریکا به رئیس اکثریت جمهوری‌خواه سنای این کشور اعلام کرده قصد ندارد جهت نامزدی برای کسب کرسی سنا از ایالت کانزاس، دولت دونالد ترامپ را ترک کند و تحولات اخیر پیرامون حملات تروریستی آمریکا در عراق او را مجبور به چشم‌پوشی از این نامزدی کرده‌ است. اخیرا در آمریکا گمانه‌زنی‌هایی درباره اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور قصد نامزدی برای کرسی مجلس سنا از ایالت کانزاس به جای یک سناتور در حال بازنشسته‌شدن به نام «پت رابرتس» را دارد مطرح شد و جمهوری‌خواهان مطمئن بودند در صورت طرح این نامزدی از سوی پمپئو، پیروزی‌ وی قطعی بود. 
***
فرار آقازاده‌های سعودی به اروپا
وبگاه «یمنی پرس» به نقل از منابع آگاه سعودی اعلام کرد خانواده‌های تعدادی از شاهزادگان سعودی چند روزی است در حال ترک کشور خود به سمت اروپا هستند. بر اساس گفته منابع آگاه، خانواده‌های مذکور به دور از چشم رسانه‌ها و به صورت محرمانه از فرودگاه‌های ریاض، جده و مکه به سمت تعدادی از کشورهای اروپایی پرواز کرده‌اند. این اقدام از سوی خانواده شاهزادگان سعودی در حالی رخ می‌دهد که سفارت آمریکا در عربستان درباره هدف قرار گرفته شدن تأسیسات سعودی بویژه در شرق عربستان به ریاض هشدار داده است.
***
انتقاد رهبر حزب «خوب» ترکیه از سیاست خارجی اردوغان
رهبر حزب ناسیونالیست «خوب» ترکیه از سیاست خارجه رئیس‌جمهوری این کشور بویژه درباره سوریه بشدت انتقاد کرد. مرال آکشنر، رهبر حزب ناسیونالیست «خوب» ترکیه در نشست خبری این حزب در آنکارا گفت: از تجربه سوریه چه چیزی عایدمان شد؟ حدود ۴۰ میلیارد دلار برای آوارگان هزینه و ارتش خود را وارد جنگ‌های داخلی سوریه کردیم، جنگ‌هایی که در آن نه سر پیازیم و نه ته آن و از طرفی هم نمی‌دانیم چه زمانی از آن خلاص خواهیم شد. وی افزود: «آقای اردوغان! اگر منطقی نیستی، من آماده هستم به سوریه بروم و با اسد ملاقات کنم تا این مشکل حل شود».
***
استقرار سامانه پاتریوت در سئول
کره‌جنوبی یک واحد موشکی پاتریوت را از منطقه جنوب شرق به مرکز سئول منتقل کرده است. این اقدام از سوی کره‌جنوبی بخشی از تلاش‌های این کشور برای دفاع بهتر از تاسیسات کلیدی در مقابل تهدیدهای بالقوه کره‌شمالی است. واحد نیروی هوایی کره‌جنوبی که پیش‌تر در استان «گیونگسانگ شمالی» واقع بود، اوایل ماه جاری میلادی به یک تاسیسات نظامی سابق در کوه «بوکاک» واقع در پشت دفتر ریاست‌جمهوری منتقل شده است. این واحد به موشک‌های PAC-2 و PAC-3 برای رهگیری هواپیماها و موشک‌ها در ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ کیلومتری مجهز است.
***
محمود عباس: اسرائیل را تحت فشار قرار دهید
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از کشورهای جهان خواست به منظور برگزاری انتخابات در قدس اشغالی، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند. محمود عباس افزود: انتخابات بدون مشارکت قدس برگزار نخواهد شد. برخی اصرار دارند که دستور برگزاری انتخابات صادر شود و ما نمی‌پذیریم. اگر چنین دستوری را صادر و سپس مجبور به لغو آن شویم، مشکل بزرگ‌تری رخ می‌دهد به همین دلیل از همه جهان می‌خواهیم اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا این انتخابات در قدس نیز برگزار شود.
***
ارتش یمن پهپاد ائتلاف سعودی را ساقط کرد
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از ساقط شدن یک فروند پهپاد ائتلاف سعودی در استان «الجوف» واقع در شمال یمن با موشک زمین به هوا خبر داد و اعلام کرد بعدا درباره این موشک صحبت خواهد شد. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، وی اعلام کرد این سومین بار است که پهپاد شناسایی - هجومی از نوع 
«CH-4» ائتلاف سعودی هنگام انجام «اقدامات خصمانه» سرنگون می‌شود. همچنین یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح روز سه‌شنبه در یک حمله موشکی، پادگان «الصدرین» واقع در استان «الضالع» در جنوب یمن را هدف قرار داد. شبکه اسکای‌نیوز با اعلام این خبر نوشته است در این حمله موشکی ۱۱ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شده‌اند.

Page Generated in 0/0052 sec