printlogo


کد خبر: 214941تاریخ: 1398/10/18 00:00
آخرین گزارش‌ها از حادثه جان‌باختن تعدادی از عزاداران حاضر در مراسم تشییع شهید سپهبد سلیمانی در کرمان
حادثه در قیامت کرمان

گروه اجتماعی: کرمانی‌ها دیروز حماسه‌ای دیگر خلق کردند و در مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی با حضوری پرشور و بی‌سابقه حیرت جهانیان را برانگیختند اما این حماسه با حادثه ناگوار جان باختن چند هموطن همراه شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، ازدحام جمعیت در کرمان فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و به همین علت جمعیت حاضر در خیابان منتهی به گلزار شهدای کرمان مجبور به حضور در کوه‌های اطراف شهر کرمان شدند. با این وجود بسیاری از هموطنان تاب و تحمل ازدحام جمعیت را نداشتند و در روز تاریخی کرمان جان باختند. 
پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور روز گذشته در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر سیما درباره آخرین آمار مصدومان و جان‌باختگان مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در کرمان گفت: بر اساس آخرین آمار تاکنون  56 نفر به علت ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند و 213 نفر مصدوم به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
کولیوند افزود: با توجه به  وضعیت آماده‌باش اعلام شده، خدمات پزشکی برای همه مصدومان  ارائه شده است.
وی در ادامه افزود: مسعود نمکی، وزیر بهداشت نیز در محل حضور دارد و شرایط را مدیریت می‌کند.
 
* امدادرسانی جمعیت هلال احمر به مصدومان
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به حضور میلیونی هموطنان در مراسم خاکسپاری پیکر سردار سلیمانی در کرمان، گفت: یکهزار و ۱۱۲ نیروی عملیاتی جمعیت هلال‌احمر کرمان در قالب ۱۴۰ تیم امدادی به همراه ۳۰ دستگاه آمبولانس، ۳ دستگاه خودروی نجات، ۸ دستگاه خودروی کمک‌دار، ۶ دستگاه خودروی سنگین، ۴ دستگاه مینی‌بوس، یک دستگاه خودروی ارتباطات و یک بالگرد در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید قاسم سلیمانی در استان کرمان به هموطنان خدمات ارائه کردند.
وی با اشاره به اعزام ۳۵ نیروی عملیاتی و ۹ دستگاه آمبولانس از استان یزد برای کمک به هلال‌احمر استان کرمان، افزود: ۶ پزشک عمومی، ۲ جراح، ۳ متخصص بیهوشی، ۴ تکنیسین اتاق عمل، ۱۵ پرستار، ۲۰ امدادگر و نجاتگر و ۸ دستگاه آمبولانس هم در بیمارستان‌های صحرایی هلال احمر خدمت‌رسانی به هموطنان در مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی را انجام دادند.
 
* ازدحام جمعیت چگونه بود
با اعلام تعداد جان‌باختگان حماسه کرمان،  این سوال به وجود آمد که ازدحام جمعیت چگونه بود که منجر به جان‌باختن تعدادی از هموطنان‌مان شد؟ رسانه‌ها دیروز گزارش دادند ازدحام جمعیت روز گذشته به گونه‌ای بود که پس از ۴ ساعت خودروی حامل پیکر شهید سپهبد سلیمانی فقط 2 کیلومتر طی کرد و به تقاطع ولیعصر رسید. ازدحام جمعیت آنقدر زیاد بود که امکان حرکت خودرو به سمت گلزار شهدا در برخی مواقع وجود نداشت و خودرو بارها متوقف شد.
مسیر تشییع در کرمان ۱۱ کیلومتر بود بنابراین مراسم تدفین طبق برنامه انجام نشد.
روز گذشته برخی رسانه‌های معاند اعلام کردند که حمله انتحاری یا حادثه‌ای تروریستی رخ داده است. مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اعلام مصدومیت تعدادی از مردم شرکت‌کننده در مراسم تشییع سردارسلیمانی، تاکید کرد: حادثه تروریستی نداشتیم و مردم به شایعات توجه نکنند.
حمید شمس‌الدینی اظهارداشت: بروز هر گونه حادثه تروریستی در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی شایعه‌سازی دشمنان نظام است. آنان که از این حضور بی‌نظیر غافلگیر شده‌اند به شایعه‌سازی پرداخته‌اند.
وی با اشاره به حضور آگاهانه و هوشیاری مردم در تمام عرصه‌ها گفت: در بخشی از مسیر به دلیل ازدحام بسیار بالا و فشار جمعیت تعدادی از مردم در ازدحام جمعیت زیر دست و پا ماندند و دچار مشکل و مصدومیت شدند.
 
* ایستگاه راه آهن کرمان به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی تغییر  یافت
تابلوی ایستگاه راه‌آهن کرمان با ابلاغ مدیرعامل راه‌آهن، به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی تغییر یافت.
با درخواست سعید رسولی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تابلوی جدید ایستگاه راه‌آهن کرمان با تغییر به شهید سپهبد قاسم سلیمانی، بر سر در این ایستگاه نصب شد.
گفتنی است این تغییر نام روز گذشته و قبل از خاکسپاری سردار شهید سلیمانی در این شهر انجام شد و مسافرانی که با استفاده از قطار به کرمان برای حضور در مراسم خاکسپاری حاضر شده بودند، توانستند نام جدید این ایستگاه را مشاهده کنند.
***
[نامگذاری یک میدان و بلوار در کرمان به نام سردار سلیمانی]
در نشست شورای شهر کرمان مصوب شد میدان پرواز که در ورودی فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله رفسنجانی کرمان قرار دارد به نام سردار شهید سلیمانی نامگذاری شود.
به گزارش ایسنا، شامگاه یکشنبه در جلسه فوق‌العاده شورای شهر کرمان اعضای شورای شهر کرمان به اتفاق آرا مصوب کردند بلوار ۴۵ متری شرقی - غربی (از پل شهید بهشتی – سیدی - تا میدان پرواز – فرودگاه ) به نام سردار شهیدقاسم سلیمانی نامگذاری شود که بخش زیادی از این محور احداث شده و مابقی در ادامه کار در دستور کار شورا و شهرداری قرار دارد.
همچنین مصوب شد میدان پرواز نیز که در ورودی فرودگاه کرمان قرار دارد به نام سردار شهید سلیمانی نامگذاری شود.
از ورودی میدان بیرم‌آباد تا تقاطع گنبد جبلیه نیز به نام سردار شهید غلامحسین پورجعفری نامگذاری شد.
بنا بر مصوبه شورای شهر کرمان، از پل ایثار تا پل شهید بادپا که اکنون به نام بلوار شاهد است، به نام ابومهدی المهندس نامگذاری شد.
حسین چناریان، عضو شورای شهر کرمان نیز در این جلسه بیان کرد: در پی شهادت سپهبد سلیمانی برکتی در وحدت و انسجام مسلمانان می‌بینیم و امیدواریم با شهادت و خون ایشان ریشه ظلم از منطقه برچیده شود.
محمدجواد کامیاب، عضو شورای شهر کرمان در این جلسه با اشاره به رشادت‌های سپهبدشهید سلیمانی با بیان اینکه اصلا هیچ گونه نمی‌شود برای سردار سلیمانی جبران کرد، افزود: بهترین دوستان سپهبد سلیمانی در جنگ ایران و عراق شهید شدند اما ایشان به خاطر مردم این کشور تا پای جان ایستاد و سرانجام شهید شد.
رامین ارجمند، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: ویژگی‌ها و شخصیت سردارسلیمانی وصف‌شدنی نیست، حال کسی که سراسر عمر و زندگی‌اش را در خدمت بگذراند را در خیال هم نمی‌توان تصور کرد و از دست دادن ایشان غم بزرگی بود که همه جامعه شیعیان جهان را فرا گرفت.

Page Generated in 0/0060 sec