printlogo


کد خبر: 214957تاریخ: 1398/10/18 00:00
ایران برای ضربت متقابل‌ خیز برداشت؛ طرح سه فوریتی مجلس، کاهش تعهدات هسته‌ای و طرح خروج آمریکا از عراق واکنش فنی و حقوقی به ترور سردار سلیمانی
3 گام مقدماتی انتقام

گروه سیاسی: مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد شهید سلیمانی و همرزمانش روز گذشته در زادگاهش انجام شد، حالا می‌توان گفت شمارش معکوس برای انتقام سخت آغاز شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، اقدام تروریستی ارتش آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه از همان آغازین ساعت اعلام خبر با واکنش قاطع مردم و مسؤولان مواجه شد. رهبر حکیم انقلاب تنها چند ساعت بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی با صدور پیامی بر انتقام سخت از جنایتکاران این حادثه تاکید کردند. صبح جمعه گذشته نیز جلسه شورای عالی امنیت ملی به منظور بررسی گزینه‌های انتقام برگزار و بنا بر اطلاعیه دبیرخانه این شورا، تصمیمات لازم اتخاذ شد. اما همزمان با آغاز مراسم‌های تشییع حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق و ایران، 3 گام مقابله‌ای با آمریکا که از آنها می‌توان به عنوان گام‌های مقدماتی برای انتقام سخت نام برد، توسط مقامات کشورهای ایران و عراق برداشته شد. 
 
* ارائه، تصویب و ابلاغ طرح انتقام سخت در یک روز
در آخرین این اقدامات روز گذشته مجلس شورای اسلامی برای نخستین‌بار در تاریخ تأسیس خود یک طرح سه فوریتی را به تصویب رساند. از دوشنبه و همزمان با تشییع پیکر شهدای مقاومت در تهران و قم، زمزمه‌هایی میان نمایندگان برای طرح 3 فوریتی در مجلس برای اقدام متقابل برابر جنایت تروریستی آمریکا به گوش می‌رسید؛ طرحی که روز گذشته به تصویب رسید و بر اساس آن نمایندگان قانونی را که پیش از این در اردیبهشت‌ماه امسال به عنوان اقدام متقابل در برابر تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی ایالات‌متحده تصویب کرده بودند، در راستای انتقام سخت اصلاح کردند. بر اساس طرح 3 ماده‌ای که دیروز نمایندگان تصویب کردند؛ در قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات‌متحده آمریکا مصوب چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری، عبارت «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی»، قبل از عبارت «فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام)، نیروها و سازمان‌ها یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی» اضافه شد. ماده مصوب دیگر مقرر می‌دارد در ماده 4 قانون یاد‌شده، عبارت «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی»، قبل از عبارت «فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) اضافه می‌شود».   بر این اساس این افراد نیز به‌عنوان تروریست شناخته می‌شوند. ماده 3 مصوب روز گذشته مجلس، دولت را موظف کرد جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ 200  میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این بند گفت:‌ در 2 ماه باقیمانده سال 200 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران که مسؤولیت مقاومت در سطح منطقه را بر عهده دارد، تعلق می‌گیرد. رئیس مجلس توضیح داد اذن تخصیص این مبلغ از مقام معظم رهبری اخذ شده است.
این قانون همچنین دولت ایران را موظف کرده بود در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع بر اساس این قانون به ‌عمل آورد. گفتنی است قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات‌متحده آمریکا، چهارم اردیبهشت‌ماه امسال به تصویب رسیده بود که به ‌موجب این قانون فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام)، نیروها و سازمان‌ها و نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام شدند و هرگونه کمک نظامی یا اطلاعاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری در اقدام تروریستی محسوب شده بود. بر اساس این گزارش با توجه به قید سه فوریتی طرح قانون مذکور، اعضای شورای نگهبان نیز باید در صحن حضور به‌هم می‌رساندند و پس از تصویب در همان نشست طرح را مورد بررسی قرار داده و بعد نظرشان را اعلام می‌کردند که در نهایت اعضای شورای نگهبان این مصوبه مجلس را تایید کردند. پس از تایید شورای نگهبان، مصوبه برای اجرا از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شد. نمایندگان مجلس همچنین در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب بر ضرورت عملی شدن انتقامی در‌خور جنایت آمریکا تاکید و تصریح کردند: «تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا متناسب با تصمیماتی که از جانب حضرتعالی اتخاذ می‌شود به طور کامل به وظایف شرعی و قانونی خود عمل نماییم».علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه 15 دی نیز با اتفاق آرا (۲۳۱ رای موافق و ۲ رای مخالف) طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئه‌های آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها را تصویب کردند.
 
* گام رو به جلوی هسته‌ای
در همین حال دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. در بخشی از بیانیه دولت آمده است:
جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این به بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. در ادامه بیانیه دولت آمده است: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمافی‌السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.
گام پنجم ایران گام مهمی نسبت به گام‌های قبلی به حساب می‌آید. ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه 4 موضوع مهمی بودند که در نتیجه برجام محدودیت‌های جدی درباره آنها اعمال شد. نکته مهم اما اراده مقامات دولتی برای افزایش ذخیره اورانیوم 3 تا 5 درصد با به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در کمترین زمان ممکن است، چرا که دستیابی ایران به ذخیره مناسبی از اورانیوم 20 درصد حد مناسبی از بازدارندگی را برای ایران ایجاد خواهد کرد. البته یکی از موضوعاتی که همچنان به عنوان میراث برجام باقیمانده، سیستم نظارت‌های بی‌سابقه بر برنامه هسته‌ای ایران است. «وطن امروز» در شماره‌های آتی به بررسی ابعاد فنی و حقوقی گام پنجم ایران می‌پردازد. 
 
* رای پارلمان عراق به خروج آمریکا
در اولین اقدام ضدآمریکایی بعد از ترور شهید سلیمانی و همرزمانش، پارلمان عراق روز یکشنبه هفته جاری تشکیل جلسه داد و با اکثریت آرا خواستار خروج نیروهای ائتلاف از عراق شد. آمریکا به بهانه مبارزه با داعش اقدام به تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی با محوریت خود کرد و به همین دلیل حضور نظامی این کشور در عراق پس از حمله داعش پررنگ‌تر از قبل شده بود. بر اساس توافق دولت آمریکا و عراق، نیروهای نظامی آمریکایی این اجازه را پیدا کرده بودند که راسا اقدام به انجام عملیات نظامی علیه داعش بکنند و به همین منظور تعداد نیرو، امکانات و پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور افزایش پیدا کرده بود. حضور گسترده نظامی آمریکا در عراق به تبع آن سبب افزایش نقش و قدرت آمریکا در عراق شده بود. در چنین شرایطی و پس از حمله تروریستی این کشور به نیروهای مقاومت، پارلمان عراق در مصوبه‌ای تاریخی رای به خروج نیروهای ائتلاف از عراق داد. این مصوبه از سوی دولت عبدالمهدی به اجرا درآمد و در اولین گام این مصوبه به صورت رسمی به اطلاع سفیر آمریکا در عراق رسید. این مصوبه می‌تواند آغازی بر پایان حضور آمریکا در عراق باشد. 3 گام حقوقی و هسته‌ای در مواجهه با آمریکا پس از ترور حاج قاسم سلیمانی هرچند نام انتقام ندارد اما خیز مناسبی برای زدن ضربه سخت به آمریکا به حساب می‌آید. 

Page Generated in 0/0059 sec